Köpråd : Volvo 850 T5 vs Saab 9-3/9-5/9000

Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Rquired - aa det fick jag även när jag köpte min saab som jag smällde dock med .. sad Nackdelen med 9-5orna är väl att 150hk lockar inte så mycket, å ska man trimma så får man minst lägga upp 3000 till. Om man inte tar kontakt med Coustumcab i Hasslarp i helsingborg. Så det finns självklart detta valet med. Gillar 9-5 mkt pga av civilstuket har en kärlek till de. Just därför jag bad dig innan om M-test om du visste hur de funka, för att kolla 850n som nämts i tråden och även Saaben. 
Saaben har dock haft enbart 3 ägare. men som du säger, tittar man på bilden så klart den verkar hårdkörd. men har pratat lite smått me honom via mail, å fått svar på visa frågor som är oklara med just 9-5or! smile

jag kör även en hel del motorväg, därav att jag letar större bilar. Tantens morsa bor i Vimmerby så smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Kan tillägga , under tiden detta tråden har skapas. Har jag varit i kontakt med -

En Saab 9-3, som har rullat 23000 , aero inredning, chippad, 3" m.m.. Servicbok å annat. för 25 000

Sen pratat med en som kör 850, import. med enbart 2 ägare i Sverige. så å denna får jag för 24k. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Rquired Allmänt envis
12 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Memme skrev:
Rquired - aa det fick jag även när jag köpte min saab som jag smällde dock med .. sad Nackdelen med 9-5orna är väl att 150hk lockar inte så mycket, å ska man trimma så får man minst lägga upp 3000 till. Om man inte tar kontakt med Coustumcab i Hasslarp i helsingborg. Så det finns självklart detta valet med. Gillar 9-5 mkt pga av civilstuket har en kärlek till de. Just därför jag bad dig innan om M-test om du visste hur de funka, för att kolla 850n som nämts i tråden och även Saaben. 
Saaben har dock haft enbart 3 ägare. men som du säger, tittar man på bilden så klart den verkar hårdkörd. men har pratat lite smått me honom via mail, å fått svar på visa frågor som är oklara med just 9-5or! smile

jag kör även en hel del motorväg, därav att jag letar större bilar. Tantens morsa bor i Vimmerby så smile

Kan mycket väl vara en fin bil, men den första tanken när man såg vissa detaljer skall jag erkänna var att den kunde vara sliten. Och angående det fetstilta hoppas jag att du såg svaret jag skrev i din gästbok?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

OT : Jap, jag såg det du skrev i Gästboken..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
12 juli 2010 · 888 Inlägg

Memme skrev:
Rquired - aa det fick jag även när jag köpte min saab som jag smällde dock med .. sad Nackdelen med 9-5orna är väl att 150hk lockar inte så mycket, å ska man trimma så får man minst lägga upp 3000 till. Om man inte tar kontakt med Coustumcab i Hasslarp i helsingborg. Så det finns självklart detta valet med. Gillar 9-5 mkt pga av civilstuket har en kärlek till de. Just därför jag bad dig innan om M-test om du visste hur de funka, för att kolla 850n som nämts i tråden och även Saaben. 
Saaben har dock haft enbart 3 ägare. men som du säger, tittar man på bilden så klart den verkar hårdkörd. men har pratat lite smått me honom via mail, å fått svar på visa frågor som är oklara med just 9-5or! smile

jag kör även en hel del motorväg, därav att jag letar större bilar. Tantens morsa bor i Vimmerby så smile

Bara 3 ägare på 9-5an? Det är ju riktigt mycket då bilen bara varit i sverige i knappt 2år.

Peugeoten hade jag inte tagit i med tång ens, nyimport från danmark och importören är SBB sveriges billigaste bilar...

Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Hur hitta du allt detta Henke?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Senaste EU-regbevis del 1: 2008-10-01
Senaste EU-regbevis del 2: 2008-10-01
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: 
 




Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2007-09-06)
Tillfällig registrering:
Nej Privatimport: Ja
Antal ägare: 1
Yrkesmässig trafik: Nej

Konstig, SSB kan inte har köpt den om den bara har 1 ägare i Sverige? För de blir väl lite konstig, borde de inte då stå 2 ägare på 206?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
12 juli 2010 · 888 Inlägg

Eftersom importören inte räknas som ägare. Sen är nuvarande ägaren andra ägaren i sverige.

volvo855t5r
12 juli 2010 · 217 Inlägg

Inlägg redigerat:
§9 Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Senast redigerat av volvo855t5r (12 juli 2010)

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Volvo855T5r, ligger tyvärr långt över min prisklass.. hmm

Hade tänkte runt 18-24k dock tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bearbear
12 juli 2010 · 15 Inlägg

Köp en t5a!!! Bra bilar & och en liter/mil ca e inget o gnälla om. smile

" Jävla Gött brännvin, vem fan släckte ljuset "
lodiseN
13 juli 2010 · 806 Inlägg

Hade valt volvon också, väldigt trevlig motor och låda

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
perzy Snål gnällspik
13 juli 2010 · 402 Inlägg

Volvo 850/70 har en påkostad bakaxel som ger riktigt bra väghållning. En 850 har en överlägsen balans jämfört med saab 9000 med sin stela bakaxel.  På krokiga vägar lämnar volvon sådana bilar långt efter.
(ja jag har ägt båda)
Alla är så fixerade vid effekt bara men det är väghållningen som är den stora grejen för mig. 
Det finns många bilar som är ännu bättre (BMW mm) men intge i den prisklassen.

Saab 9-5 har ett mer avancerat chassi och kan säkert styvas upp till att bli väldigt bra.

Volvo S80 2,9.
lodiseN
13 juli 2010 · 806 Inlägg

perzy skrev:
Volvo 850/70 har en påkostad bakaxel som ger riktigt bra väghållning. En 850 har en överlägsen balans jämfört med saab 9000 med sin stela bakaxel.  På krokiga vägar lämnar volvon sådana bilar långt efter.
(ja jag har ägt båda)
Alla är så fixerade vid effekt bara men det är väghållningen som är den stora grejen för mig. 
Det finns många bilar som är ännu bättre (BMW mm) men intge i den prisklassen.

Saab 9-5 har ett mer avancerat chassi och kan säkert styvas upp till att bli väldigt bra.

Kan säga en jävla massa bmws som har mycke försprång i den prisklassen:)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
13 juli 2010 · 12 512 Inlägg

perzy skrev:
Volvo 850/70 har en påkostad bakaxel som ger riktigt bra väghållning. En 850 har en överlägsen balans jämfört med saab 9000 med sin stela bakaxel.  På krokiga vägar lämnar volvon sådana bilar långt efter.
(ja jag har ägt båda)
Alla är så fixerade vid effekt bara men det är väghållningen som är den stora grejen för mig. 
Det finns många bilar som är ännu bättre (BMW mm) men intge i den prisklassen.

Saab 9-5 har ett mer avancerat chassi och kan säkert styvas upp till att bli väldigt bra.

"Riktigt bra väghållning" och "balans" är inget jag förknippar med Volvo 850 direkt, visst den är utan tvivel mycket bättre än Saab 900 (Obs, två nollor och NG) och 9-3 (som var aktuell i denna tråd) men är det väghållning man är ute efter är 850 fel val.

Det finns en hel del andra bättre alternativ om det är väghållning, balans och körglädje man är ute efter, Lodisen nämnde ett märke som är skyldiga till ett flertal, Mercedes är ett annat tips eftersom TS skrev att han fick höga försäkringspremier för Bmw.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
perzy Snål gnällspik
14 juli 2010 · 402 Inlägg

Rquired skrev:

perzy skrev:
Volvo 850/70 har en påkostad bakaxel som ger riktigt bra väghållning. En 850 har en överlägsen balans jämfört med saab 9000 med sin stela bakaxel.  På krokiga vägar lämnar volvon sådana bilar långt efter.
(ja jag har ägt båda)
Alla är så fixerade vid effekt bara men det är väghållningen som är den stora grejen för mig. 
Det finns många bilar som är ännu bättre (BMW mm) men intge i den prisklassen.

Saab 9-5 har ett mer avancerat chassi och kan säkert styvas upp till att bli väldigt bra.

"Riktigt bra väghållning" och "balans" är inget jag förknippar med Volvo 850 direkt, visst den är utan tvivel mycket bättre än Saab 900 (Obs, två nollor och NG) och 9-3 (som var aktuell i denna tråd) men är det väghållning man är ute efter är 850 fel val.

Det finns en hel del andra bättre alternativ om det är väghållning, balans och körglädje man är ute efter, Lodisen nämnde ett märke som är skyldiga till ett flertal, Mercedes är ett annat tips eftersom TS skrev att han fick höga försäkringspremier för Bmw.

Det går aldrig att vinna en diskussion med Rquired :-)   Lycka till TS att hitta en fin merca med prestanda och väghållning för 25 000:-   (tipsa gärna mig också, så jag kan få en jag med)

Volvo S80 2,9.
Rquired Allmänt envis
14 juli 2010 · 12 512 Inlägg

perzy skrev:

Rquired skrev:

perzy skrev:
Volvo 850/70 har en påkostad bakaxel som ger riktigt bra väghållning. En 850 har en överlägsen balans jämfört med saab 9000 med sin stela bakaxel.  På krokiga vägar lämnar volvon sådana bilar långt efter.
(ja jag har ägt båda)
Alla är så fixerade vid effekt bara men det är väghållningen som är den stora grejen för mig. 
Det finns många bilar som är ännu bättre (BMW mm) men intge i den prisklassen.

Saab 9-5 har ett mer avancerat chassi och kan säkert styvas upp till att bli väldigt bra.

"Riktigt bra väghållning" och "balans" är inget jag förknippar med Volvo 850 direkt, visst den är utan tvivel mycket bättre än Saab 900 (Obs, två nollor och NG) och 9-3 (som var aktuell i denna tråd) men är det väghållning man är ute efter är 850 fel val.

Det finns en hel del andra bättre alternativ om det är väghållning, balans och körglädje man är ute efter, Lodisen nämnde ett märke som är skyldiga till ett flertal, Mercedes är ett annat tips eftersom TS skrev att han fick höga försäkringspremier för Bmw.

Det går aldrig att vinna en diskussion med Rquired :-)   Lycka till TS att hitta en fin merca med prestanda och väghållning för 25 000:-   (tipsa gärna mig också, så jag kan få en jag med)

Att låta bli att försöka hjälper knappast! smile

Väghållningen är ingen vidare utmaning. Mercedes har fin väghållning och en balanserat uppträdande "som standard", kort och gott är allt som behövs en 200e som du hittar för under 10.000:- för att uppfylla de kraven.

Mercedes E320 till exempel, lika kvick som en T5, bättre väghållning och "en Mercedes" med allt det innebär. Finns en på blocket för 20.000:-, och en för 30.000:- vilket är priser det säkert går att pruta lite på. Sedan får man kanske vara beredd att ge lite mer, det var trots allt en mycket dyrare bil original.

Oavsett så är det två E320, alltså en till TS och en till dig Perzy? wink

Volvo 850 T5
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,1 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,9 s
0 - 160 km/h     17,6 s

Mercedes E320TE
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,4 s
0 - 120 km/h     10,2 s
0 - 140 km/h     13,8 s
0 - 160 km/h     18,6 s

*Lägg märke till att E320TE har dels en automatlåda, dels är en kombi men framför allt väger 1642kg mot Volvos 1500kg. Men trots detta är skillnaden i prestanda obetydlig i laglig svensk fart...

Senast redigerat av Rquired (14 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
14 juli 2010 · 6 271 Inlägg

En snabbsökning på alla bilar i hela Sverige på Blocket gav mig 0 Mercedes E320TE...
Oavsett hur jag försökt stava det.

Bara en notis.
Varför bry sig om att jaga en bil som tydligen inte verkar finnas på den svenska marknaden? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
14 juli 2010 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:
En snabbsökning på alla bilar i hela Sverige på Blocket gav mig 0 Mercedes E320TE...
Oavsett hur jag försökt stava det.

Bara en notis.
Varför bry sig om att jaga en bil som tydligen inte verkar finnas på den svenska marknaden? tongue

http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc … amp;last=1

Där har du en, beteckningen står för kombi men om någon skrivit TE vet jag inte smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
14 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Aha, annan stavning än den du angav först. tongue
Men det är också den enda bilen i hela Sverige, vad jag kunde se.

Snålt utbud.
Sen är frågan hur snålt de går, om automatlådan är sliten efter så pass många mil?
Automatlådor brukar vara ett jobbigt kapitel när el krånglar eller de "tar slut" till sist.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang