Köpråd : Volvo 850 T5 vs Saab 9-3/9-5/9000

Rquired Allmänt envis
14 juli 2010 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:
Aha, annan stavning än den du angav först. tongue
Men det är också den enda bilen i hela Sverige, vad jag kunde se.

Snålt utbud.
Sen är frågan hur snålt de går, om automatlådan är sliten efter så pass många mil?
Automatlådor brukar vara ett jobbigt kapitel när el krånglar eller de "tar slut" till sist.

T eller TE står som sagt för kombi, vilket var den kaross jag hittade siffror för. Söker du efter en vanlig sedan eller coupé finns det fler exemplar.

Mekaniken i en Mercedes håller bra, så länge den är rätt skött förstås. Finns ett manuellt alternativ med om man nu är orolig för växellådan. Sen tror jag inte det är en speciellt snål bil, men en 850 T5 förtjänar knappast en DRIVe-emblem den heller.

Äh, nog med OT. Dom bad om ett exempel och E320 är ett, finns säkert fler. Men nu vet TS att Mercedes är ett alternativ i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrJAM
14 juli 2010 · 1 464 Inlägg

Om man håller sig till trådens orginala frågeställning och inte vandrar iväg till något helt annat och totalt orelevant så måste jag instämma med Volvo.

Oavsett den senaste (relevanta) diskussionen om att 850 inte har väghållning så är det inga problem att lösa med eftermarknadsdelar. Om man fortfarande efter detta anser att 850n har "dålig" väghållning så undrar jag hur noga alla jämförelser måste ske.

Jag skulle väga in huruvida de olika märkesspecifika forumen fungerar också. Volvo's dito får högre betyg i de flesta avseendena, anser jag då, vilket kan vara väsentligt om man är forumnörd.

Men, provkör och välj kanske?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Memme I'am AWESOME..
14 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Tjenare MrJam.

Har provkört 9-3 och 9000. Och jag anar att 9-5an är som 9000 typ.

Så väntar bara på mina pengar ska komma så ska man iväg och testa en 850 t5. Har dock kört 855 GLT, och jag kan verkligen säga att jag älskar säätttena i både 9000 och 850/855.. Man sitter grymt skönt. smile älska komforten i dom bägge.



Btw, en fråga om en 850 t5.

Har pratat med en snubbe, som säljer sin och säger att 2an i hans Automatlåda rycker till ibland, och han har bytat oljan och den är fin, och även lådan är fin. Vad kan detta vara då, att lådan början åt helvetet? + att de läcker även lite från kylarslangarna till kylaren.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
14 juli 2010 · 888 Inlägg

Du ska ALDRIG köpa en 850 t5 AUTOMAT du köper bara problem!!! Bara att söka på 850 turbo automat eller nått så får du se hur många som får se den orange färgade pilen blinka;)

Envisas du med att vilja ha en volvo så ska den va manuell och så original som möjligt, kolla vevhusventilationen om den är rengjord eller bytt annars har du snart problem med oackboxen mellan motor och låda.

TurbOla Reservdansk
14 juli 2010 · 6 271 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Du ska ALDRIG köpa en 850 t5 AUTOMAT du köper bara problem!!! Bara att söka på 850 turbo automat eller nått så får du se hur många som får se den orange färgade pilen blinka;)

Saab köper sina automatlådor av samma tillverkare som Volvo, bara ren kuriosa. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrJAM
15 juli 2010 · 1 464 Inlägg

Var vill du ha hjuldriften? Kvittar? Såg inte något om resonemanget där, men rent generellt så är våra SAAB "görsköna" på vintern och rätt sköna plogbilar. Givetvis är 850/855 säkert också "bra" men framhjulsdrift och vinter är väl trots allt som det är...

Bakhjulen är kanske lite mer intressanta om man kör mer inspirerat och funderar på; Vill du trimma, köpa trimmat eller köra orginal?

Men rent generellt så skulle jag nog våga påstå att du inte kan välja fel. Alltså, prisklassen begränsar valmöjligheter en hel del. Det är nog mer sådant som försäkring (på dig själv) och att du får tag på ett fint exemplar av endera bil som du bör tänka på. F.ö. så väljer jag hellre 6 ägare på en bil i den klassen än "2" ägare och SBB som handlare...

Oavsett är jag inte avundsjuk över att sitta i din sits. wink
Lycka till är väl det minsta man kan säga, hehe.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Pendulum
15 juli 2010 · 1 298 Inlägg

Memme skrev:
Tjenare MrJam.

Har provkört 9-3 och 9000. Och jag anar att 9-5an är som 9000 typ.

Så väntar bara på mina pengar ska komma så ska man iväg och testa en 850 t5. Har dock kört 855 GLT, och jag kan verkligen säga att jag älskar säätttena i både 9000 och 850/855.. Man sitter grymt skönt. smile älska komforten i dom bägge.



Btw, en fråga om en 850 t5.

Har pratat med en snubbe, som säljer sin och säger att 2an i hans Automatlåda rycker till ibland, och han har bytat oljan och den är fin, och även lådan är fin. Vad kan detta vara då, att lådan början åt helvetet? + att de läcker även lite från kylarslangarna till kylaren.

Om du tycker du sitter skönt i 9000 och 850/855 borde du prova Aerostolarna som sitter i 9-3or mellan årsmodell -01 och -02 om du inte redan gjort det. 9000 Aerostolar är inte dumma dem heller. <3

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
HenkeTIC
15 juli 2010 · 888 Inlägg

TurbOla skrev:

HenkeTIC skrev:
Du ska ALDRIG köpa en 850 t5 AUTOMAT du köper bara problem!!! Bara att söka på 850 turbo automat eller nått så får du se hur många som får se den orange färgade pilen blinka;)

Saab köper sina automatlådor av samma tillverkare som Volvo, bara ren kuriosa. wink

Ja 850 har en 4växlad aisin-warner låda "samma" som tidiga 9-5 98-01 en riktig skräplåda med bilar som har lite effekt.. 9000 som man borde jämföra med 850 har en ZF låda som är lite bättre men inte heller bra.

Sen sa jag inte att man borde köpa en saab med automatlåda heller winkwink

Funkiee Saab älskare!
15 juli 2010 · 4 597 Inlägg

Röstar för en 9000 turbo, från -94 o uppåt. Billiga i inköp, brukar inte vara så många fel på dem heller. Brukar bara gå och gå smile Lådorna kommer upp som vanligt. En jag känner har en 9-3 aero -02 med 485hk o 670nm med en helt orginal låda. Kör man med huvudet kan man ha jätte kul endå wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
svinto23
15 juli 2010 · 132 Inlägg

ja det är ett jä-la tjöt om lådorna, lådorna är utprovade för resp motor å bil, å vill man öka på så finns det alltid en risk,, men det finns så många som har å inte har problem oavsätt om de åker volvo,saab,merca,bmw, eller vad nu de kör,, letar man bil i denna prisklass så får man räkna med att saker kan gå sönder å är slitna,,,

Pendulum
16 juli 2010 · 1 298 Inlägg

Funkiee skrev:
Röstar för en 9000 turbo, från -94 o uppåt. Billiga i inköp, brukar inte vara så många fel på dem heller. Brukar bara gå och gå smile Lådorna kommer upp som vanligt. En jag känner har en 9-3 aero -02 med 485hk o 670nm med en helt orginal låda. Kör man med huvudet kan man ha jätte kul endå wink

Precis, misshandla inte lådan så är det inga större problem. Sen är det ju som någon här i tråden sa, att det inte är lådan det är fel på utan stödlagren. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Memme I'am AWESOME..
18 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Hallå!

Det blev en 850 t5, med t5-R motor från en T-Gul! Ett ord, UNDERBAR!

Är riktigt kär, körglädje till max, mumsigt ljud från motorn + systemet! och det bästa är att den är chippad till 270hk + uppskruvat laddtryck till runt 1.2-1.3 tongue.. Går som ett svin, kan jag säga.. smile Bilder kommer upp snart.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
18 juli 2010 · 888 Inlägg

Hmm motor från en t5r i en t5? det är ju samma motor men annan programvara med boostfunktion i 30sek.

Memme I'am AWESOME..
18 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Jas, stämmer bra! Men jävla skilland på en 211 hk, och 240 ( eller 225 ) + chipp så! smile .. Men har inget emot saab eller volvo faktiskt! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
18 juli 2010 · 888 Inlägg

Se nu till att köra ordentligt så vi slipper se trådar där du rasat motorn pga fultrim;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang