Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

Knugcab
17 november 2010 · 5 111 Inlägg

Krocksäkerheten skulle jag nog snarare påstå är bland de bästa när det gäller 80-talsbilar i sin storlek. Tänk på att 190 trots allt är en ganska liten bil. 1983 så var de flesta bilar i 190-storlek rätt värdelösa att krocka med.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Krocksäkerheten skulle jag nog snarare påstå är bland de bästa när det gäller 80-talsbilar i sin storlek. Tänk på att 190 trots allt är en ganska liten bil. 1983 så var de flesta bilar i 190-storlek rätt värdelösa att krocka med.

Jo, de är ju inte så stora så det är ändå bra gjort av MB.
Du vet inte hur de är mot vilt, kör bland älgar dagligen. Ska dock på extraljus på bilen jag ska köpa.

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 november 2010 · 6 017 Inlägg

Nyligen köpt en 190E 2.0,
Enda stora nackdelen är lådan, 4-vxl med halvkonstiga lägen.
Annars är jag nöjd, man åker skönt men lite liten för min del duger dock gott som vinterbil.

Jonas
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Nyligen köpt en 190E 2.0,
Enda stora nackdelen är lådan, 4-vxl med halvkonstiga lägen.
Annars är jag nöjd egentligen, man åker skönt men lite liten för min del duger dock gott som vinterbil.

För trånga för mig med egentligen, de är trängre än många mindre bilar dessutom, iaf nya småbilar jag suttit i.
Men jag får stå ut då jag vill åka snålt i bra bil, någorlunda säker bil och gärna ha bakhjulsdrift. Värst är de att gå i/ur när man är van vid gamla Volvos men det gör man inte så ofta när man långpendlar och jag är frisk i kroppen.

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 november 2010 · 6 017 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Nyligen köpt en 190E 2.0,
Enda stora nackdelen är lådan, 4-vxl med halvkonstiga lägen.
Annars är jag nöjd egentligen, man åker skönt men lite liten för min del duger dock gott som vinterbil.

För trånga för mig med egentligen, de är trängre än många mindre bilar dessutom, iaf nya småbilar jag suttit i.
Men jag får stå ut då jag vill åka snålt i bra bil, någorlunda säker bil och gärna ha bakhjulsdrift. Värst är de att gå i/ur när man är van vid gamla Volvos men det gör man inte så ofta när man långpendlar och jag är frisk i kroppen.

Men när man väl sitter där är de ju trevligt wink
http://i194.photobucket.com/albums/z165/volvo__mannen/MB190E/IMG_1666.jpg
självklart äkta trä wink

Jonas
Knugcab
17 november 2010 · 5 111 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Volvo544special65 skrev:
Krocksäkerheten skulle jag nog snarare påstå är bland de bästa när det gäller 80-talsbilar i sin storlek. Tänk på att 190 trots allt är en ganska liten bil. 1983 så var de flesta bilar i 190-storlek rätt värdelösa att krocka med.

Jo, de är ju inte så stora så det är ändå bra gjort av MB.
Du vet inte hur de är mot vilt, kör bland älgar dagligen. Ska dock på extraljus på bilen jag ska köpa.

W124an är fruktansvärt stark i takstolpar etc. för sin tid, skulle förvåna mig om detsamma inte gäller 190 med. Dock så är det ju förvisso en fördel med större innerutrymmen om man krockar med en älg, man sitter ju närmare till allt i en W201 (190). Fast vid en viltolycka handlar det mycket om tur med...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 november 2010 · 6 017 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Volvo_Mannen skrev:

EmilHammarlund skrev:

För trånga för mig med egentligen, de är trängre än många mindre bilar dessutom, iaf nya småbilar jag suttit i.
Men jag får stå ut då jag vill åka snålt i bra bil, någorlunda säker bil och gärna ha bakhjulsdrift. Värst är de att gå i/ur när man är van vid gamla Volvos men det gör man inte så ofta när man långpendlar och jag är frisk i kroppen.

Men när man väl sitter där är de ju trevligt wink
http://i194.photobucket.com/albums/z165 … G_1666.jpg
självklart äkta trä wink

Äkta plast? Men ganska snyggt.

Nej trä är det

Jonas
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

EmilHammarlund skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Men när man väl sitter där är de ju trevligt wink
http://i194.photobucket.com/albums/z165 … G_1666.jpg
självklart äkta trä wink

Äkta plast? Men ganska snyggt.

Nej trä är det

I alla dessa med trä? smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

Skulle ha köpt en bil till redan år 2009 men nya jobb, oväntade bilköp mm har kommit emellan om någon undrar varför jag inte får fingrarna ur röven. Har trots allt redan en bil.

Nyare modeller av Mercedes kanske upp till 40 000 vad får man då? Förbrukning och annat bra att veta på dessa? Även de kan bli aktuella.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2010 · 17 575 Inlägg

MB W124 så klart! En E200 är ingen raket direkt men går billigt. Krav: 5-Växlad! Finns bastarder! Åker suveränt! Köpte själv en E200D i höstas som "slit och släng bil" av ovan orsaker. Gå in på min profil så finns foton & video. Nackdel: De rostar som fan som påpekats tidigare. Har haft 190 både hysteriskt 2,3-16 och diesel med automat. De är fina men lite nervös väghållning på vintern för min del. 124-an går lugnare. Fast nån vinterbil är det väl inte egentligen? Går dock utmärkt att köra brett med om man vill!

300E och dito 24v ska du inte köpa. Törstiga som fan!

Att tänka på vid köp MB W124:
- Värmen på bägge sidor. ventilerna krånglar ibland. Fungerar en kan man bryggkoppla. Klimatorn fungerar annars bra. Men lägger bägge av så fryser du... Billigt och enkelt att laga men ha koll!
- Eltaklucka vanligt. Prova.
- Kallstart diesel. Ofta räcker byte av glödstift men var misstänksam om motorn är varm när du kommer.
- C-låset. Vacuumslangarna kan läcka ibland. Går att låsa manuellt men ändå...
- Bensinare: Bubbel i kylsystemet kombinerat med svajig värme. Köp inte. I synnerhet 230 gäller detta.

Funderar själv på att skicka av w124:an och köpa en W123 240D/300D med automat. Kult och skattebefriat!

Nackdel diesel: Slöa som fan! Startproblem vid dålig maskin. Skatten...
Nackdel Bensin: Drar lite mer. Kan behöva serva tändsystemet.

Fördel diesel: Går den så går den perfekt. Alltid. Älskar dom! Byt olja och skiten ger aldrig upp!
Fördel Bensin: Startar vid kyla. Piggare. Lättmekad men pålitlig. Lägre skatt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Remiss
18 november 2010 · 1 339 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Skulle ha köpt en bil till redan år 2009 men nya jobb, oväntade bilköp mm har kommit emellan om någon undrar varför jag inte får fingrarna ur röven.

Nyare modeller av Mercedes kanske upp till 40 000 vad får man då? Förbrukning och annat bra att veta på dessa? Skjuter jag på köpet kan även de bli aktuella.

Från W202 och uppåt till 40 000 kr får du bara högriskmodeller ur rostsynpunkt, spelar ingen roll hur du tar hand om dom om du hade tänkt köra i salt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2010 · 17 575 Inlägg

Remiss skrev:

EmilHammarlund skrev:
Skulle ha köpt en bil till redan år 2009 men nya jobb, oväntade bilköp mm har kommit emellan om någon undrar varför jag inte får fingrarna ur röven.

Nyare modeller av Mercedes kanske upp till 40 000 vad får man då? Förbrukning och annat bra att veta på dessa? Skjuter jag på köpet kan även de bli aktuella.

Från W202 och uppåt till 40 000 kr får du bara högriskmodeller ur rostsynpunkt, spelar ingen roll hur du tar hand om dom om du hade tänkt köra i salt.

Haft många Mersor modeller 96-04 Och jag är INTE imponerad. W124 är väl den sista riktigt bra släden i mitt tycke. Rostar gör de allihop så varför inte köpa en äldre som fungerar? Och spara en slant...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
martinn
18 november 2010 · 2 624 Inlägg

håller med dieselsmurfen.. bättre och köpa en beprövad merca smile får du en merca i fint skick så går dom långt! smile

och ja 190 är kanske lite äcklig vid vinterkörning men det är rätt kul det med wink

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

C180 och de där från 1990-talet?

Fördelen med en äldre bil är ju att pengar kan finnas till ev fälgar mm om man blir sugen. Sedan är det nog billigare delar och lägre förbrukning?
(Kör en Volvo från 1981 som bruksbil (den ska bli lite mer hobbybil) idag och det fungerar lika bra som nytt så en från 1991 t ex är ju en 10 år yngre bil. smile )
Tack för alla trevliga svar. Verkar trevligt folk som kör Mercedes och ni andra med får inte glömmas! smile
Som sagt, bara att fortsätta skriva, kan säga att Mercedes är det jag är mest sugen på känns det som. (10 000 - 40 000.)

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

partyvan
18 november 2010 · 1 071 Inlägg

w126 skulle jag köpa

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
martinn
18 november 2010 · 2 624 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
C180 och de där från 1990-talet?

C180 och C200 och dom är rena skitbilar när det gäller rost.. dom är extrema!

va även jag intresserad innan jag köpte min på dom men efter att ha läst tester att dom va extrema på att rosta så nejtack!

nej köp äldre mercor runt 1990.. dom rostar men inte något extremt! smile

Senast redigerat av martinn (18 november 2010)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

partyvan skrev:
w126 skulle jag köpa

Är ute efter en enkel pendlingsbil. Gärna under 0,8l/mil blandad körning. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

Navkapsel
18 november 2010 · 4 637 Inlägg

martinn skrev:

EmilHammarlund skrev:
C180 och de där från 1990-talet?

C180 och C200 och dom är rena skitbilar när det gäller rost.. dom är extrema!

va även jag intresserad innan jag köpte min på dom men efter att ha läst tester att dom va extrema på att rosta så nejtack!

nej köp äldre mercor runt 1990.. dom rostar men inte något extremt! smile

Du vet inte hur mycket C-klass och modellen större dricker?
C180 mm verkar dock rosta mindre än de där runda, nyare?med runda framlysen vad de nu heter.

partyvan
18 november 2010 · 1 071 Inlägg

Farsans w126 med 300motor gick på under 0,8 när man pendla

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
martinn
18 november 2010 · 2 624 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

martinn skrev:

EmilHammarlund skrev:
C180 och de där från 1990-talet?

C180 och C200 och dom är rena skitbilar när det gäller rost.. dom är extrema!

va även jag intresserad innan jag köpte min på dom men efter att ha läst tester att dom va extrema på att rosta så nejtack!

nej köp äldre mercor runt 1990.. dom rostar men inte något extremt! smile

Du vet inte hur mycket C-klass och modellen större dricker?
C180 mm verkar dock rosta mindre än de där runda, nyare?med runda framlysen vad de nu heter.

iprincip alla mercor med 1,8/2,0 liters motorn ligger runt 0,8.. det är ingen som är över det ialafall vid normal körning!

Finns olika årsmodeller av c200 och c180.. dom nyare runt -01 och dom är extrema! citerar en tråd på flashback:

"Har en C200 -01. För att citera sällskapsresan 3 så är det som "att stå i kallduschen och riva sönder tusenlappar". Min har gått 11000 och jag har fått rostlaga förardörren 3ggr. Höger framdörr och vänster bakdörr gick inte att laga utan var tvungen att bytas."

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang