Jbl eller kicker ? Vad är bäst ?

sleppy
9 november 2010 · 148 Inlägg

Tjaa,

Ska beställa lite ljud nu tänkte jag,

Men jag har varken haft JBL eller KICKER förr. vilket spelar bäst ?

Musiken som spelas mest är hård techno / Bas.. och även en del raggarklassiker.

Vilket paket tycker ni är bäst ?

Första lådan.
Jbl :
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … block.html

Andra lådan.
Kicker :
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10080

Om ni har något värre för samma prisklass får ni gärna länka.

Tacksam för seriösa svar.

//sleppy

Senast redigerat av sleppy (9 november 2010)

Tut Tut
Jimmaiy
9 november 2010 · 365 Inlägg

Tjena

Ska jag va ärlig så hade jag inte köpt något av dom då stegen är för klena om du vill ha bra drag. Hade satsat på ett sånt här steg tillsammans med 1st lämplig bas.

Steg: http://www.blekingebilradio.se/product. … roductinfo

Bas: finns många alternativ men med tanke på vad paketen du länkade kostade så har du en budget kvar på ca 1000kr?

jimmy

sleppy
11 november 2010 · 148 Inlägg

tja,

Hmm okej!

Jo men jag tänkte köpa ett färdigt paket på en gång, kan vara gött & slippa massa annat krångel sen wink

Behöver inte vara nåt värsting ljud. ska ha det i min *raggarpulka* ändå wink

så får de blir lite finare grejer i den andra bilen senare!

Men lutar åt JBL lådan än..

Senast redigerat av sleppy (11 november 2010)

Tut Tut
kalle_kalle
11 november 2010 · 2 914 Inlägg

JBL lådan spelar högt, men är avstämd till typ 55 hz så kan verkligen inte spela någon djupbas, därför är den tråkig att lyssna på (enligt mig)
sen vet jag INGET om kickerlådan.

men JBL lådan spelar högt och enligt mig helt okej (om man inte är intresserad av djupbas).

sleppy
11 november 2010 · 148 Inlägg

Hmm okej!

Är ju bas jag är ute efter, har visserligen haft 2sämre baslådor tidigare, så denna bör ju vara åtminstone 10gånger värre än mina gammla ljudanläggningar så den bör ju duga något år!

Ska åka provlyssna på jbl lådan ihelgen, får la prova att kräma lite fast jag står i affären!

Men kicker däremot ska vara grymma på bas vad jag har *hört* har aldrig haft något av dem, och vill ju helst få så bra ljud som möjligt till den summan.

Tut Tut
gemini78 Jägermeister
11 november 2010 · 909 Inlägg

JBL lådan har jag haft och precis som nån tidigare här skrev ger den ingen djupbas, jag var så pass besviken på den lådan så jag sålde bort den efter bara ett par veckor, så den rekommenderas inte.

En gång är ingen gång...
kalle_kalle
11 november 2010 · 2 914 Inlägg

sleppy skrev:
Hmm okej!

Är ju bas jag är ute efter, har visserligen haft 2sämre baslådor tidigare, så denna bör ju vara åtminstone 10gånger värre än mina gammla ljudanläggningar så den bör ju duga något år!

Ska åka provlyssna på jbl lådan ihelgen, får la prova att kräma lite fast jag står i affären!

Men kicker däremot ska vara grymma på bas vad jag har *hört* har aldrig haft något av dem, och vill ju helst få så bra ljud som möjligt till den summan.

bra ljud kan vara för vissa att den inte spelar så djupt utan håller i dom högre basfrekvenserna,

bra bas för mig är en baston som är agressiv, djup och spela högt. smile medans vissa prioriterar att det ska låta riktigt bra. det är så himla individuellt vad man tycker är "bra ljud". tongue

sleppy
16 november 2010 · 148 Inlägg

kalle_kalle skrev:

sleppy skrev:
Hmm okej!

Är ju bas jag är ute efter, har visserligen haft 2sämre baslådor tidigare, så denna bör ju vara åtminstone 10gånger värre än mina gammla ljudanläggningar så den bör ju duga något år!

Ska åka provlyssna på jbl lådan ihelgen, får la prova att kräma lite fast jag står i affären!

Men kicker däremot ska vara grymma på bas vad jag har *hört* har aldrig haft något av dem, och vill ju helst få så bra ljud som möjligt till den summan.

bra ljud kan vara för vissa att den inte spelar så djupt utan håller i dom högre basfrekvenserna,

bra bas för mig är en baston som är agressiv, djup och spela högt. smile medans vissa prioriterar att det ska låta riktigt bra. det är så himla individuellt vad man tycker är "bra ljud". tongue

Hehe jo det är ju sant faktiskt,,

Men vad jag kan säga är att jag håller med dig helt & hållet där på din syn för bas.
Det är även sådan smak jag har, det ska ju basa lite lixom wink

Tut Tut
inuzen
16 november 2010 · 168 Inlägg

Jag vill inte såga dina förslag men frågan är, varför inte göra ett eget "paket"?
Tror du skulle bli mer nöjd med andra produkter, JBL-lådan är avstämd jättehögt och Kickerpaketet har rätt klent steg.. Tror du kan få mer för pengarna!

kalle_kalle
17 november 2010 · 2 914 Inlägg

jag skulle nog säga
http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=16GTO7001E
http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=16GT512

sen kanske det inte går att du köper dessa prylar med tanke på lådmaterial och kablar, men det har jag hört spela ihop, spelar duktigt. (som "allt annat" med bra install) smile

Frissan
17 november 2010 · 4 693 Inlägg

inuzen skrev:
Jag vill inte såga dina förslag men frågan är, varför inte göra ett eget "paket"?
Tror du skulle bli mer nöjd med andra produkter, JBL-lådan är avstämd jättehögt och Kickerpaketet har rätt klent steg.. Tror du kan få mer för pengarna!

Hur vet du vad den är avstämd till?
Har också hört den lådan och vart föga imponerad

Booyakasha!
inuzen
17 november 2010 · 168 Inlägg

Softis skrev:

inuzen skrev:
Jag vill inte såga dina förslag men frågan är, varför inte göra ett eget "paket"?
Tror du skulle bli mer nöjd med andra produkter, JBL-lådan är avstämd jättehögt och Kickerpaketet har rätt klent steg.. Tror du kan få mer för pengarna!

Hur vet du vad den är avstämd till?
Har också hört den lådan och vart föga imponerad

Har själv lyssnat på lådan och jag vart faktiskt inte alls imponerad.. Men sen är det som alltid att man har olika öron för vad som låter rätt och vad man tycker är korrekt. Kan inte skriva mer än vad som låter "rätt" enligt mig! smile

Hoonas Dieselpower!
17 november 2010 · 534 Inlägg

Jag rekommenderar inte Kicker Comp lådorna, har haft en likadan som du länkade och den spelade inte speciellt mycket. Och spelade över VÄLDIGT!! lätt.

Satsa heldre på JBL lådan av dom där 2, Haft en sådan också smile

kalle_kalle
17 november 2010 · 2 914 Inlägg

Hoonas skrev:
spelade över VÄLDIGT!! lätt

då måste jag nästan säga att du hade fel inställningar, iallafall subsonicen.

Hoonas Dieselpower!
17 november 2010 · 534 Inlägg

Hade den på 25hz tror jag, testade även vrida den över hela registret men vart då ingen skillnad : )

micke7406
18 november 2010 · 1 400 Inlägg

Här har du annars ett paket som fungerar till det mesta.
Spelar både hårt(rappt) och bra på djupet.
Överlägset bättre en det du har kollat innan.                                             www.bilradiohuset.se/sv/product/20/Hertz-EP2X-HX380.

Slänga i hop en låda är inte så svårt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
sleppy
18 november 2010 · 148 Inlägg

Hmm detta blir bara svårare & svårare! wink

Är kanske bättre bygga egen låda ? Är la trots allt låderna som kostar när man kollar på enbart tomma lådor då.

Ska ju ha detta ljud i en 740 nu, så tex jbl / Kicker lådan går la inte få in på nåt annat sätt än bara sätta ner den, kan visserligen vara gött & kunna lasta lite.

Men jag är nybörjare på detta som ni märker.. Så säg TEX basen ligger på 1000watt, hur mäter jag ut hur många liter lådan ska vara på ? 
Spelar de någon roll hur lådan ser ut ?
Vad för material ska man ha ?

Vad är bäst : Portad låda / Det andra.. (Nu står det still i huvudet så kommer ej ihåg det andra ordet)

Mvh

Tut Tut
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 november 2010 · 8 744 Inlägg

Hur stor låda en bas ska ha har INGET att göra med hur mycket effekt basen tål, nada! Utan det är parametrar man använder sig av för att räkna ut det (då främst Vas, Fs & Qts), gärna i något beräkningsprogram. Olika basar passa olika bra i olika lådor, men rent generellt så spelar man högre med portat och mer exakt med slutet (om man nu har en bas som funkar i båda delarna). Formen spelar ingen roll så länge som basen får plats och volymen är rätt, du bygger med fördel i MDF eller spån dimensionen 19-22mm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BJonsson
20 november 2010 · 4 074 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Hur stor låda en bas ska ha har INGET att göra med hur mycket effekt basen tål, nada! Utan det är parametrar man använder sig av för att räkna ut det (då främst Vas, Fs & Qts), gärna i något beräkningsprogram. Olika basar passa olika bra i olika lådor, men rent generellt så spelar man högre med portat och mer exakt med slutet (om man nu har en bas som funkar i båda delarna). Formen spelar ingen roll så länge som basen får plats och volymen är rätt, du bygger med fördel i MDF eller spån dimensionen 19-22mm.

Är du säker på de där med storlek vs effekt ChriZtoffer?
håller inte me där iaf...

förövrigt skulle jag köpt lösa basar och byggt själv..

Senast redigerat av BJonsson (20 november 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 november 2010 · 8 744 Inlägg

Okej då visst basen tål olika mycket effekt beroende på lådans storlek, men det jag menar är att man kan inte räkna ut en låda baserat på basens efekttålighet, vilket många verkar tro. Det är andra parametrar som spelar in.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang