Jbl eller kicker ? Vad är bäst ?

Emilius Avstängd
25 november 2010 · 1 714 Inlägg

Och sedan är inte en låda helt gratis heller,
en skiva 22mm mdf går väl på 300kr och du lär behöva iaf en,
och sen ska den sågas till, då lär du ha riktiga maskiner annars blir det bara kattskit av allt,
bauhaus tar 25kr per snitt i träet om dem sågar till i butiken, du kanske behöver göra 20-30 snitt för att få ut 6-15 bitar. Jag har haft turen att åka dit på kvällen en gång precis innan dem stängde och velat haft en skiva sågad, så fick jag komma tillbaka dagen efter istället då dem inte skulle hunnit, och då vart jag bjuden på sågningen, så sparde väl 3-400kr.

Lägg till kostnaden för lim, limpistol om du inte har, skruvar, försänkningssats, tvingar,
dämpmaterial, terminaler, alternativt fasningsverktyg och lite sånt om du ska ha, port, tyg, osv..

Billjud är kul men det är inte leksaker för det! smile

Frissan
25 november 2010 · 4 693 Inlägg

Räcker med en spånskiva och en sticksåg, lite lim och skruv så är man hemma

Booyakasha!
Emilius Avstängd
25 november 2010 · 1 714 Inlägg

Softis skrev:
Räcker med en spånskiva och en sticksåg, lite lim och skruv så är man hemma

Beror ju på graden av seriositet också, jag har testat spån och det gör mig illamående wink
Började bygga på en spånlåda och slutade halvvägs för jag fick fan inte det att funka,
den åkte på soptippen. Och sticksåg javisst, om man har något stöd, annars blir det sällan rakt.

Frissan
25 november 2010 · 4 693 Inlägg

Jag gör så iaf och det funkar för mig, blir rakt och jag gillar spån. Behöver inte kosta skjortan bara för att basen ska spela bra

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 november 2010 · 8 744 Inlägg

Det som behövts för dom lådor jag byggt är: MDF i lämplig tjocklek, trälim, skruv, skruvdragare, sticksåg, försänkare, tyg, spraylim & anslutningsterminaler. Tvingar vet jag inte vad man ska ha till? Inte limpistolen heller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
25 november 2010 · 4 693 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det som behövts för dom lådor jag byggt är: MDF i lämplig tjocklek, trälim, skruv, skruvdragare, sticksåg, försänkare, tyg, spraylim & anslutningsterminaler. Tvingar vet jag inte vad man ska ha till? Inte limpistolen heller.

Limpistol, tvingar, färsänkare, tyg, spraylim och anslutningsterminaler behövs inte heller.
Jag använder enbart skruvdragare, såg, skruv, lim och rasp till att runda av slotportarna med.

Senast redigerat av Softis (25 november 2010)

Booyakasha!
evilaudio
25 november 2010 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:

ChriZtoffer skrev:
Det som behövts för dom lådor jag byggt är: MDF i lämplig tjocklek, trälim, skruv, skruvdragare, sticksåg, försänkare, tyg, spraylim & anslutningsterminaler. Tvingar vet jag inte vad man ska ha till? Inte limpistolen heller.

Limpistol, tvingar, färsänkare, tyg, spraylim och anslutningsterminaler behövs inte heller.
Jag använder enbart skruvdragare, såg, skruv, lim och rasp till att runda av slotportarna med.

de funkar å sjunga själv oxå men de brukar inte låta nå vidare.. tongue


antingen så gör man de rätt och bra elle så gör man de inte alls.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 november 2010 · 8 744 Inlägg

Softis skrev:

ChriZtoffer skrev:
Det som behövts för dom lådor jag byggt är: MDF i lämplig tjocklek, trälim, skruv, skruvdragare, sticksåg, försänkare, tyg, spraylim & anslutningsterminaler. Tvingar vet jag inte vad man ska ha till? Inte limpistolen heller.

Limpistol, tvingar, färsänkare, tyg, spraylim och anslutningsterminaler behövs inte heller.
Jag använder enbart skruvdragare, såg, skruv, lim och rasp till att runda av slotportarna med.

Sant men anslutningsterminaler tycker jag är bra att använda då lådan blir enkel att koppla lös, och så ser det proffsigare ut än med lösa kablar ut ur lådan. smile Tyg och spraylim är inget krav nej, men det ser allt lite trevligare ut. Försänkaren är rätt så nödvändig när man bygger i MDF, risken är annars om man ska dra skruven i bott att man drar sönder gängorna i MDFen.

Rasp behövs inte, finns ju Aeroportar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
25 november 2010 · 4 693 Inlägg

Terminal wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/58027/930610_qlno84.jpg

Booyakasha!
per-kan
25 november 2010 · 219 Inlägg
Martink666
25 november 2010 · 58 Inlägg

Softis skrev:
Terminal wink


http://www1.garaget.org/gallery/archive … qlno84.jpg

Fantastiskt! smile

Frissan
26 november 2010 · 4 693 Inlägg

Funkar klockrent och är rätt så billiga... Man kan tom göra dom själv big_smile

Sry OT, men man MÅSTE inte slösa flera tusen på en låda.... Låter precis likadant utan terminal, tyg och annat junk!

Booyakasha!
kalle_kalle
26 november 2010 · 2 914 Inlägg

Softis skrev:
Låter precis likadant utan terminal, tyg och annat junk!

sant, men ser förjävligt ut tongue

dock är det snyggt med en låda som är klädd och är fastskruvad ovanpå en skiva som är upphöjd och klädd den med (och då har stegen någonstans att vara utan att behöva vara synliga), tongue

Frissan
26 november 2010 · 4 693 Inlägg

Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

Booyakasha!
Masterworks
26 november 2010 ·

Softis skrev:
Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

Eller så satsar man på en redigt bra bas och en snygg låda! cool

kalle_kalle
26 november 2010 · 2 914 Inlägg

Softis skrev:
Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

haha jepp, allt är en prioriteringssak, tongue

men har man hittat en bas som man vill ha kvar så kan man skippa någon sväng någon kväll och köpa tyg och spraylim istället för sås. tongue
(säger han som har en "naken" låda)

Senast redigerat av kalle_kalle (26 november 2010)

MIKK0 Designer.
26 november 2010 · 1 260 Inlägg

Softis skrev:
Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

Ungefär som att låta bli och tvätta bilen för att ha råd med dyrare fälgar.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Frissan
26 november 2010 · 4 693 Inlägg

MIKK0 skrev:

Softis skrev:
Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

Ungefär som att låta bli och tvätta bilen för att ha råd med dyrare fälgar.

Inte direkt. Hellre en bra ful bil än en trasig snygg bil.

Vet inte hur ni andra resonerar, men jag har iaf inte en baslåda för att det är snyggt....

Booyakasha!
MIKK0 Designer.
26 november 2010 · 1 260 Inlägg

Softis skrev:

MIKK0 skrev:

Softis skrev:
Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

Ungefär som att låta bli och tvätta bilen för att ha råd med dyrare fälgar.

Inte direkt. Hellre en bra ful bil än en trasig snygg bil.

Vet inte hur ni andra resonerar, men jag har iaf inte en baslåda för att det är snyggt....

Visst, men nu har jag aldrig skrivit trasig nånstans, eller hur?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
evilaudio
26 november 2010 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Handlar bara om att prioritera, jag köper hellre en lite bättre bas än att lägga dom pengarna på att göra en snygg låda tongue

fast de ska ju se vettigt ut oxå.. tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang