Köpråd: Saab 9000/9-5

poont
28 november 2010 · 183 Inlägg

hah, låter som du fick en fin måndags bil tongue

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
29 november 2010 · 325 Inlägg

ush fy fan, då har du inte haft nån tur. Kan förstå att du inte gillar den då. Jag har varit och är fortfarande jättenöjd med min 9-5:a. Den går klockrent smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
pierre9000
11 december 2010 · 81 Inlägg

jag är oxå nöjd med min 95:a, går inte att jämföra med en mögglig 9000 hehe!smile

TM racing
Nitrometanskada Gött mos
11 december 2010 · 1 096 Inlägg

Min 9-5, 2004 Aero drar 0.8 i snitt. Ja noll ställer då och då och den hamnar alltid på 0.8.. har kört ett par turer om 20 mil på landsväg, då drar den 0.55-0.6 det får jag väl säga är godkänt för en så pass stor bil me 250hk och 225 breda runt om.
Jag har även haft en 9000 innan, trivdes med den så det blev en 9-5a nu(Maj 2010).

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
12 december 2010 · 325 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Min 9-5, 2004 Aero drar 0.8 i snitt. Ja noll ställer då och då och den hamnar alltid på 0.8.. har kört ett par turer om 20 mil på landsväg, då drar den 0.55-0.6 det får jag väl säga är godkänt för en så pass stor bil me 250hk och 225 breda runt om.
Jag har även haft en 9000 innan, trivdes med den så det blev en 9-5a nu(Maj 2010).

Min 9-5:a med 340Hk ligger på 0,85 L/mil med 235/40 18tum, med 3 pers i bilen plus packning. Körde 63mil den gången jag kollade. Mest landsväg men även stadskörning vi d ett antal tillfällen och ett gäng kallstarter blev det den gången så den förbrukningen är jag klart nöjd med.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
pierre9000
12 december 2010 · 81 Inlägg

vem är det som påstår att 95 dricker mkt soppa igentligen??

TM racing
ekelund88
12 december 2010 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

poont skrev:

Rquired skrev:
9-5 så klart, modernare och bättre på alla punkter. Framför allt trevligare att köra med mer känsla, tex. är växellådan på 9000 väl sladdrig. Kort och gott är 9-5 en bättre bil, sedan kan 9000-ägarna försvara sitt köp bäst de vill men när 9-5 är så mycket bättre och modernare men prisskillnaden inte är större än vad den är ser jag den sistnämnda som det självklart bästa köpet. smile

du kan gärna skriva en lista på vad som så mycket "bättre" på 9-5orna?
saabs t5 motor är odödlig jämfört mot 9-5ans. Det är så mycket mera fel och dyrare utgifter för en 9-5a också. Visst du kanske sitter skönare än i en vanlig 9k. Växellådan sladdrig är ett känt fel på 9k och drabbar inte dom flesta, ( inte mig ).  Och moderna så what? du har allt som man behöver i en 9k ändå.

lät nästan som jag tycker att 9k är världens bästa bil tongue men tycker inte att du har rätt att 9-5an är bättre på alla punkter.

Jaså? Jag syftade på en fräsch original/"ny" 9000, kan det bli sladdrigare? 9-5 är knappast klassens ljus men markant bättre tycker jag.

Du har rätt angående motorn, tänkte inte så långt. Utan syftar mer på bilen när den fungerar även om det låter väl pessimistiskt. 9-5 upplever jag som sagt som modernare, bekvämare, trevligare längs vägen samt även att den har snyggare design och mycket roligare inredning.

Sedan är 9000 långt ifrån känd för att vara pålitlig, till och med de italienska kusinerna med Alfa i spetsen presterade bättre resultat i statistiken än 9000 när det begav sig. 9-5 är åter igen inte klassens ljus men  är definitivt inte sämre. Lägg till att 9000 är en äldre bil i ekvationen så tycker jag det talar mot nyare 9-5 som det bästa (Alltså mest driftsäkra) köpet.

Och varför man skall nöja sig med "allt man behöver" när man kan få "mer" har jag aldrig förstått så det argumentet nappar jag definitivt inte på. smile

håller inte alls med dig på nånpunkt har du kört och jämfört båda bilarna ? verkar iaf inte så 9000 är en bättre bil på alla punkter utom möjligen väghållning iaf enligt mig

Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

poont skrev:

du kan gärna skriva en lista på vad som så mycket "bättre" på 9-5orna?
saabs t5 motor är odödlig jämfört mot 9-5ans. Det är så mycket mera fel och dyrare utgifter för en 9-5a också. Visst du kanske sitter skönare än i en vanlig 9k. Växellådan sladdrig är ett känt fel på 9k och drabbar inte dom flesta, ( inte mig ).  Och moderna så what? du har allt som man behöver i en 9k ändå.

lät nästan som jag tycker att 9k är världens bästa bil tongue men tycker inte att du har rätt att 9-5an är bättre på alla punkter.

Jaså? Jag syftade på en fräsch original/"ny" 9000, kan det bli sladdrigare? 9-5 är knappast klassens ljus men markant bättre tycker jag.

Du har rätt angående motorn, tänkte inte så långt. Utan syftar mer på bilen när den fungerar även om det låter väl pessimistiskt. 9-5 upplever jag som sagt som modernare, bekvämare, trevligare längs vägen samt även att den har snyggare design och mycket roligare inredning.

Sedan är 9000 långt ifrån känd för att vara pålitlig, till och med de italienska kusinerna med Alfa i spetsen presterade bättre resultat i statistiken än 9000 när det begav sig. 9-5 är åter igen inte klassens ljus men  är definitivt inte sämre. Lägg till att 9000 är en äldre bil i ekvationen så tycker jag det talar mot nyare 9-5 som det bästa (Alltså mest driftsäkra) köpet.

Och varför man skall nöja sig med "allt man behöver" när man kan få "mer" har jag aldrig förstått så det argumentet nappar jag definitivt inte på. smile

håller inte alls med dig på nånpunkt har du kört och jämfört båda bilarna ? verkar iaf inte så 9000 är en bättre bil på alla punkter utom möjligen väghållning iaf enligt mig

Då skiljer sig våra åsikter åt helt enkelt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
12 december 2010 · 4 597 Inlägg

Vet inte vilken man ska välja, vi har både 9000 och 9-5 i familjen. Enda är om du lastar mycket är 9-5 en fördel då den är hög i luckan, dock är den inte lika bred vid hjulhusen som 9000. Motorn är i stort sett oförstör bar på 9000, medans 9-5 har oilsludge osv. Svårt val, båda är sjukt roliga att köra. Ketchup effekt i 9000 len effekt i 9-5, beror lite på vad du vill ha liksom.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
12 december 2010 · 4 597 Inlägg

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

Jaså? Jag syftade på en fräsch original/"ny" 9000, kan det bli sladdrigare? 9-5 är knappast klassens ljus men markant bättre tycker jag.

Du har rätt angående motorn, tänkte inte så långt. Utan syftar mer på bilen när den fungerar även om det låter väl pessimistiskt. 9-5 upplever jag som sagt som modernare, bekvämare, trevligare längs vägen samt även att den har snyggare design och mycket roligare inredning.

Sedan är 9000 långt ifrån känd för att vara pålitlig, till och med de italienska kusinerna med Alfa i spetsen presterade bättre resultat i statistiken än 9000 när det begav sig. 9-5 är åter igen inte klassens ljus men  är definitivt inte sämre. Lägg till att 9000 är en äldre bil i ekvationen så tycker jag det talar mot nyare 9-5 som det bästa (Alltså mest driftsäkra) köpet.

Och varför man skall nöja sig med "allt man behöver" när man kan få "mer" har jag aldrig förstått så det argumentet nappar jag definitivt inte på. smile

håller inte alls med dig på nånpunkt har du kört och jämfört båda bilarna ? verkar iaf inte så 9000 är en bättre bil på alla punkter utom möjligen väghållning iaf enligt mig

Då skiljer sig våra åsikter åt helt enkelt.

En fråga till dig Rquired Har du ägt flera 9000? så pratar du av EGNA erfarenheter eller baserar du på andras?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

håller inte alls med dig på nånpunkt har du kört och jämfört båda bilarna ? verkar iaf inte så 9000 är en bättre bil på alla punkter utom möjligen väghållning iaf enligt mig

Då skiljer sig våra åsikter åt helt enkelt.

En fråga till dig Rquired Har du ägt flera 9000? så pratar du av EGNA erfarenheter eller baserar du på andras?

Man behöver inte ha ägt en bil för att presentera statistik och man behöver bara ha kört den för att ge en recension för hur den är att köra. Mig veterligen har jag aldrig uttalat mig om hur den är att äga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
12 december 2010 · 4 597 Inlägg

Rquired skrev:

Funkiee skrev:

Rquired skrev:

Då skiljer sig våra åsikter åt helt enkelt.

En fråga till dig Rquired Har du ägt flera 9000? så pratar du av EGNA erfarenheter eller baserar du på andras?

Man behöver inte ha ägt en bil för att presentera statistik och man behöver bara ha kört den för att ge en recension för hur den är att köra. Mig veterligen har jag aldrig uttalat mig om hur den är att äga.

Det jag syftar på är hur du säger saker om hur de håller. Den är inte känd för att vara pålitlig, vem säger det? Enligt mig är det mer än pålitlig. Ägt 4 9000 och ingen har strulat, så den har blivit opålitlig. Det värsta har varit att kupéfläkten gått sönder, och det gör den förr eller senare på alla bilar.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:

Rquired skrev:

Funkiee skrev:

En fråga till dig Rquired Har du ägt flera 9000? så pratar du av EGNA erfarenheter eller baserar du på andras?

Man behöver inte ha ägt en bil för att presentera statistik och man behöver bara ha kört den för att ge en recension för hur den är att köra. Mig veterligen har jag aldrig uttalat mig om hur den är att äga.

Det jag syftar på är hur du säger saker om hur de håller. Den är inte känd för att vara pålitlig, vem säger det? Enligt mig är det mer än pålitlig. Ägt 4 9000 och ingen har strulat, så den har blivit opålitlig. Det värsta har varit att kupéfläkten gått sönder, och det gör den förr eller senare på alla bilar.

Det jag sagt om modellens tillförlitlighet har källor och motivering, titta tidigare i tråden för dessa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
12 december 2010 · 4 597 Inlägg

okej! För inte mycket av det du säger stämmer överens med verkligheten. Det är de som ställer mig en frågeställare...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Pendulum
12 december 2010 · 1 298 Inlägg

Skulle inte vilja påstå att 9000 är världens mest felfria bil, men om man jämför inom Saabfamiljen så skulle jag tro att det är den mest skottsäkra. Med det uttalandet får jag väl alla OG900-fans på mig...
Som lite kuriosa kan jag nämna att jag har en lite mindre bilintresserad polare som kör 9000 2,3T -97. Han har kört i ett par år utan att byta olja, filter etc. Inte ens kollat oljan. Han behandlar den som stryk rent ut sagt. Men fanskapet håller. Bytt torkarblad har han gjort. wink Ingen idé att försöka påverka honom att vara snäll mot sin bil och serva den etc. Han är inte intresserad så länge den går.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
okej! För inte mycket av det du säger stämmer överens med verkligheten. Det är de som ställer mig en frågeställare...

Nahe, din verklighet? Eller min?

Vilken av ovanstående som stämmer bäst på den faktiska verkligheten tänker jag inte uttala mig om men faktum kvarstår att 9000 var hårt drabbad av kvalitetsproblem och låg, som nämnts, i botten av tillförlitlighetsundersökningar i Europa under övriga italienare i de fyras klubb. Hur bilen klarat ålder är ingen idé att spekulera i, det räcker med att konstatera att 9-5 klarat sig betydligt bättre under sin livstid och är bör i och med sin yngre ålder vara mindre benägen att krångla.

Resten är egna upplevelser, sådana som inte verkar helt åt skogen jämfört med övriga inlägg i denna tråd.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Garfield
12 december 2010 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:
Det jag sagt om modellens tillförlitlighet har källor och motivering, titta tidigare i tråden för dessa.

Jag hittar inget. Kan du specificera?

poont
12 december 2010 · 183 Inlägg

svarar igen.

Min 9000, enda som har krånglat på min förra var ABS sensorn.
På min nuvarande var lagerstöden halvdåliga.

Jämfört med min kompis mors bil, som är en 9-5 2.3T.
Bytt Stötdämpare runt om.
Krängningsstag/bärarm.
Uppgraderar Vevhus vent.

Och 9000 ligger bättre i både kurvor och straight ahead.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
ekelund88
12 december 2010 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
okej! För inte mycket av det du säger stämmer överens med verkligheten. Det är de som ställer mig en frågeställare...

Nahe, din verklighet? Eller min?

Vilken av ovanstående som stämmer bäst på den faktiska verkligheten tänker jag inte uttala mig om men faktum kvarstår att 9000 var hårt drabbad av kvalitetsproblem och låg, som nämnts, i botten av tillförlitlighetsundersökningar i Europa under övriga italienare i de fyras klubb. Hur bilen klarat ålder är ingen idé att spekulera i, det räcker med att konstatera att 9-5 klarat sig betydligt bättre under sin livstid och är bör i och med sin yngre ålder vara mindre benägen att krångla.

Resten är egna upplevelser, sådana som inte verkar helt åt skogen jämfört med övriga inlägg i denna tråd.

mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
okej! För inte mycket av det du säger stämmer överens med verkligheten. Det är de som ställer mig en frågeställare...

Nahe, din verklighet? Eller min?

Vilken av ovanstående som stämmer bäst på den faktiska verkligheten tänker jag inte uttala mig om men faktum kvarstår att 9000 var hårt drabbad av kvalitetsproblem och låg, som nämnts, i botten av tillförlitlighetsundersökningar i Europa under övriga italienare i de fyras klubb. Hur bilen klarat ålder är ingen idé att spekulera i, det räcker med att konstatera att 9-5 klarat sig betydligt bättre under sin livstid och är bör i och med sin yngre ålder vara mindre benägen att krångla.

Resten är egna upplevelser, sådana som inte verkar helt åt skogen jämfört med övriga inlägg i denna tråd.

mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang