Trottoarkant = sne ratt... Vad göra ?

Jackack BMW-entusiast
11 november 2010 · 362 Inlägg

Hej, drog i en kant rätt hårt häromdagen pga halka. Blev kanskrap och allt det där sad
Detta var vänster framdäck.
Efter detta står ratten snett åt höger när jag kör rakt fram.  Är detta något en 4hjulsinställning kan råda bot på?

Tack på förhand
Mvh// Jackack

BMW 320da M-sport E91 "Performance" (2007)
Volvo V70 (1999)
nO-rEcoIL
11 november 2010 · 70 Inlägg

tror du åker på en hjulinstälning+ kankse en översyn av lite framvagns detaljer innan inställningen

mvh

joQue Game On!
11 november 2010 · 244 Inlägg

har du otur har du böjt/knäckt något stag sad men har du tur så går det att ställa in så de blir rakt igen

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Bensinskallen P o r s c h e
11 november 2010 · 1 700 Inlägg

Nänting är ju krökt, så är det bara, och den delen behöver bytas wink

Har du tur är det bara ett styrstag. Kan annars vara hela styrväxeln som ruckats åt sidan, spindeln som blivit skev eller ja, allt som kan böjas kan ha böjts helt enkelt wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
UrPeppe Lastbilsbyggare
11 november 2010 · 389 Inlägg

Som sagt kolla om du ser något som är krökt innan du hjulinställer. Det är nog inte nödvändigt med 4-hjulsinställning men visst om det går att justera även bak på din bil så är det nog inte så dumt att kolla när man ändå kollar fram. Det kostar lite mer att kolla/justera på 4 hjul än på 2 hjul, jag 4-hjulsinställde min Quattro nyss på Euromaster och fick betala 1200:- (vanlig framvagnsinställning kostar 800:-)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Jackack BMW-entusiast
11 november 2010 · 362 Inlägg

ja det var ju en smäll rakt från sidan så nåt kan absolut ha kunnat tagit stryck...   får nog kolla detta innan hjulinställning. Tack för snabba svar.

KAn man inte själv skruva lite på styrstagen?.. blir väl absolut inte hundra men vad fan gör det?..


mvh// Jackack

Volvo V70 (1999)
BMW 320da M-sport E91 "Performance" (2007)
Driftar_N
11 november 2010 · 227 Inlägg

Förmodligen ett krokgt styrstag vänster fram och därav toe-ut.
Kolla det, ev byt och gör en hjulinställning.
Vad är det för bil?

joQue Game On!
11 november 2010 · 244 Inlägg

beror väll på hur de ser ut, men på en gammal Volvo går de säker o "bonde-mecka" så de blir skapligt rakt iaf smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Jackack BMW-entusiast
11 november 2010 · 362 Inlägg

volvo 940 modell 1991.   hyffsat lätt mekad säkert, får ta mig en titt under o se om  man direkt ser något som är fel,,,   

Eller så blir det verkstad som får ta detta, har varken billift eller ork just nu om det inte är nåt mindre fel.
Mvh// jackack

Volvo V70 (1999)
BMW 320da M-sport E91 "Performance" (2007)
UrPeppe Lastbilsbyggare
11 november 2010 · 389 Inlägg

Visst kan du ställa toe-in själv men det blir som sagt inte riktigt hundra, jag justerade själv på mina tidigare bilar med hjälp av en träpinne med två spikar i som jag först höll upp o märkte upp på däckens baksida med en tejpbit med ett kryss i och sedan rullade fram bilen så tejpen kom till framsidan och såg då om jag hade toe-in eller toe-out.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Jackack BMW-entusiast
11 november 2010 · 362 Inlägg

Tycker mig se att däcker lutar innåt, alltså att nedredelen av hjulet är längre in mot bilen är hjulets övredel...    Har varit under men ser inga fel.   Kan det då vara bussningar som gett upp? eller är länkarm krökt utan att det syns?...

Får nog bli verkstad på detta.


Mvh// Jack

BMW 320da M-sport E91 "Performance" (2007)
Volvo V70 (1999)
jimmzzan
11 november 2010 · 1 168 Inlägg

skruva loss ratten o sätt den rakt igen wink hehe

Driftar_N
11 november 2010 · 227 Inlägg

Jackack skrev:
Tycker mig se att däcker lutar innåt, alltså att nedredelen av hjulet är längre in mot bilen är hjulets övredel...    Har varit under men ser inga fel.   Kan det då vara bussningar som gett upp? eller är länkarm krökt utan att det syns?...

Får nog bli verkstad på detta.


Mvh// Jack

Då låter det som länkarmen, styrstagen har nog klarat sig då styrväxeln sitter framför hjulaxeln.

Sala90
11 november 2010 · 54 Inlägg

jimmzzan skrev:
skruva loss ratten o sätt den rakt igen wink hehe

Funkar om det är en vinterbil du inte är så noga med

Audi RS2 "Porsche" (1995)
JonasHalt
11 november 2010 · 699 Inlägg

Jag tror på länkarmen, brukar vara de som får ta stryk.. Sitter hjulet längre fram eller längre bak i hjulhuset om du jämför med andra sidan?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang