Köpråd - Sålde Supran för att jag är behov av en kombi.

Martink666
22 december 2010 · 58 Inlägg

Saab 9-5 Aero. Riktigt bekväm bil att åka i och riktigt pigg! går riktigt billigt om man tänker på vilken stor bil det är och med tanke på prestandan! Kör numer V70 GLT och det är också en riktigt bekväm bil att åka i. Men den går inte riktigt lika billigt som Saaben trots skillnaden på effekt. Saaben va det snäppet bättre komfort i enligt mej, men man får ju vad man betalar för då Saaben kostade det dubbla.

Kolla Saab 9-5 Aero.
Volvo V70 t5, 855 t5-r.
Mitsubishi Galant kanske vore något? Ser riktigt bra ut.

//Martin

Larschan
22 december 2010 · 519 Inlägg

mrpalmer skrev:

M@sken skrev:

mrpalmer skrev:

Jo, alla får självklart har sitt egna tyck och tänk om detta men enligt mig är detta mycket bil för pengarna. Dem säljs väldigt billigt nu för tiden. Det är en riktigt bra vardagsbil, bekväm, praktisk, rymlig, pigg, säker och den drar trots allt inte så mycket soppa för att vara såpass stor som den är.

Självklart väljer man hellre en Bmw eller mercedes, men efter som att det var upp till 40k det rörde sig om och han ville ha något som matchade hans gamla supra så valde jag 9-5an då den nog kan tillfredställa hans behov för den prislappen! smile

http://www.blocket.se/uppsala/BMW_540IA … _8&w=3 jag hade nog tittat på denna tex istället för en 9-5, den har allt det du radade upp att Saaben har plus härligt chassi, körglädje och bra känsla i innredningen. men Saaben är en bra familjebil för dem flesta men vill man ha lite körglädje som jag tror TS vill ha så tycker jag Saaben är fel bil smile bara min tanke smile

Jo men precis jag håller med där, alla har ju sitt eget tycko! Sen vet man ju inte om han vill ha manuell eller automat, fwd eller bakhjulsdrivet osv...

Tack för du påminde mig, lägger upp lite mer info i första... smile

weian Concordia res parvae crescent
22 december 2010 · 924 Inlägg

men som någon frågade innan. vilken storlek på kombi är du ute efter. e de bara en liten människa å en sulky(barnvagn) eller e de vagn/vagnar,vovve packning m,m.

fö om du inte behöver den största modellan så e ju en V40 T4 en skön bil.
e hel nöjd mä min, visst mä 200hk e den inget monster men den räcker  tycker ja. å utrymmesmässigt så hade ja  gärna haft lite större men vi får ändå plats mä mig, sambon å två pojkar(2 samt 3 år), dubbelbarnvagn å andra tillbehör.

lycka till mä sökandet å hoppas du hittar en vettig bil.
tro mig! de kan dröja in i de sista innan en bil e i hamn. dagen efter andra pojken föddes skrev vi på papperna fö ägarbyte, å då började ja leta i god tid innan.

lycka till.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Larschan
22 december 2010 · 519 Inlägg

weian skrev:
men som någon frågade innan. vilken storlek på kombi är du ute efter. e de bara en liten människa å en sulky(barnvagn) eller e de vagn/vagnar,vovve packning m,m.

fö om du inte behöver den största modellan så e ju en V40 T4 en skön bil.
e hel nöjd mä min, visst mä 200hk e den inget monster men den räcker  tycker ja. å utrymmesmässigt så hade ja  gärna haft lite större men vi får ändå plats mä mig, sambon å två pojkar(2 samt 3 år), dubbelbarnvagn å andra tillbehör.

lycka till mä sökandet å hoppas du hittar en vettig bil.
tro mig! de kan dröja in i de sista innan en bil e i hamn. dagen efter andra pojken föddes skrev vi på papperna fö ägarbyte, å då började ja leta i god tid innan.

lycka till.

Mycket man glömmer nämna när man skapar ett forum.
Men jag ska få plats med en barnvagn, gärna några kassar mat också!

Martink666
22 december 2010 · 58 Inlägg

De här ser helt okej ut! Inte mycket motor och lite högre pris än vad du skrivit. Sen Framhjulsdriven hmm

http://www.blocket.se/gotland/Mazda_6_1 … =7&w=3

Sen den här verka va i grymt fint skick! smile lite dyr bara.

http://www.blocket.se/halland/Audi_A6_A … =7&w=3

//Martin

Senast redigerat av Toyotamartin (22 december 2010)

silver88
22 december 2010 · 68 Inlägg

Håller med "mrpalmer" ang val av kombi, Saab 9-5 kombi kan vara värd att titta efter i den prisklassen, hade en -00:a med 2,3T-motor tidigare: http://www.garaget.org/?car=160149&image=1510509  och jag hade utan tvekan behållt den om jag bara fått behålla jobbet:)
Billigare att äga än en aero och går snålt...
Den var även piggare enligt mig jämfört med den Bmw 528 touring -01 jag lånade strax innan jag skaffade saaben!

Bmw 5-serie är riktigt bekväma, lagomt stora och går att köra hyffsat billigt om man vill, kan hända att 540iA dock blir svår att köra billigt med:O.

Kör VW Passat 1,8T nu som kan vara ett alternativ om du "bara" vill ha en billig kombi, bekväm med både utrymme och ekonomisk att äga, om man bortser från avsaknad av prestanda samt ev. spökande elektronik... och samma framvagnsproblem som audi (A4 och A6 framförallt!?)...

Hoppas att det hjälpte nånvart, MEN... alla tycker ju (som tur är) olika och den bästa uppfattningen du lär få, är den du själv skapar dej när du prövar bilarna du är intresserad av och jämför utifrån dina behov!!! ut å åksmile

Senast redigerat av silver88 (19 juli 2011)

Rquired Allmänt envis
22 december 2010 · 12 512 Inlägg

silver88 skrev:
Håller med "mrpalmer" ang val av kombi, Saab 9-5 kombi kan vara värd att titta efter i den prisklassen, hade en -00:a med 2,3T-motor tidigare: http://www.garaget.org/?car=160149&image=1510509  och jag hade utan tvekan behållt den om jag bara fått behålla jobbet:)
Billigare att äga än en aero och går snålt med fint lastutrymme samt bra betyg i krocktest...
Den var även piggare enligt mig jämfört med den Bmw 528 touring -01 jag lånade strax innan jag skaffade saaben!

A6 (C4-karossen) har jag också haft -95 2,0L och -96:a 2,8L V6 men de var sedaner båda två och helt utan framvagnsproblem... dock inga 40.000:- bilar

Bmw 5-serie är riktigt bekväma, lagomt stora och går att köra hyffsat billigt om man vill, kan hända att 540iA dock blir svår att köra billigt med:O.

MB E- och C-klass har jag ingen (egen) erfarenhet av alls förutom beryktad rost smile

Kör VW Passat 1,8T nu som kan vara ett alternativ om du "bara" vill ha en billig kombi, bekväm med både utrymme och ekonomisk att äga, om man bortser från avsaknad av prestanda samt ev. spökande elektronik... och samma framvagnsproblem som audi (A4 och A6 framförallt!?)...

Hoppas det irriterade någon... eller att det hjälpte nånvart, MEN... alla tycker ju (som tur är) olika och den bästa uppfattningen du lär få, är den du själv skapar dej när du prövar bilarna du är intresserad av och jämför utifrån dina behov!!! ut å åksmile

Finns ingen 528i-01 utan 530i kom redan 2000. Rätt skall vara rätt wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
silver88
22 december 2010 · 68 Inlägg

kanske bara var en 523? var som sagt lånad så jag är inte säker på motor...

Rquired Allmänt envis
22 december 2010 · 12 512 Inlägg

silver88 skrev:
kanske bara var en 523? var som sagt lånad så jag är inte säker på motor...

532i och 528i blev 525i och 530i år 2000, kan kanske stämma att det var en 523i av sista årsmodellen (2000)? Oavsett är det inget att ta upp tid för, tänkte bara få det rätt lite enkelt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Larschan
26 december 2010 · 519 Inlägg

Ingen som har något mer "vettigt" förslag än S4? wink

Stefan Varberg Supraman
26 december 2010 · 2 300 Inlägg

Larschan skrev:

Quantic skrev:
Jag skulle nog kika efter en Subaru Impreza kombi...

Jo den idén har slagit mig med. Men känns som att det kan bli svårt att hitta någon sådan som inte är sönderkörd?

Inte så svårt jag vet en smile

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

M@sken skrev:

mrpalmer skrev:
Saab 9-5 aero kombi? Bra med utrymme och pigg bil! Oerhört mycket bil för pengarna smile

En lite nyfiken fråga, vad är det som gör 9-5 till "oerhört mycket bil för pengarna" ? har sett det skrivas i många trådar. (bara nyfiken inga påhopp på saab från min sida smile )

till trådskaparen så hade nog jag tittat på Audi s4\s6, eller bmw e34 smile

Tja, att den har dåligt rykte och är svinkall på begagnatmarknaden. En välservad 9-5 som inte använts bara för att åka till ICA en gång i veckan bör dock inte ha större risk för motorproblem än exempelvis en Audi eller BMW. En bil med 230hk original, där man kan få en bra utrustad MY02-03 för 40k kan inte bli annat än roligt. Att du sedan inte kan bli av med bilen knappt ens genom att skänka bort den är ju inget problem om du planerar att köra den tills den går i graven. Prutläget är enormt, och det är verkligen köparens marknad.

MY-03 och framåt har antisladd.

Senast redigerat av Andromeda (26 december 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Larschan
26 december 2010 · 519 Inlägg

Andromeda skrev:

M@sken skrev:

mrpalmer skrev:
Saab 9-5 aero kombi? Bra med utrymme och pigg bil! Oerhört mycket bil för pengarna smile

En lite nyfiken fråga, vad är det som gör 9-5 till "oerhört mycket bil för pengarna" ? har sett det skrivas i många trådar. (bara nyfiken inga påhopp på saab från min sida smile )

till trådskaparen så hade nog jag tittat på Audi s4\s6, eller bmw e34 smile

Tja, att den har dåligt rykte och är svinkall på begagnatmarknaden. En välservad 9-5 som inte använts bara för att åka till ICA en gång i veckan bör dock inte ha större risk för motorproblem än exempelvis en Audi eller BMW. En bil med 230hk original, där man kan få en bra utrustad MY02-03 för 40k kan inte bli annat än roligt. Att du sedan inte kan bli av med bilen knappt ens genom att skänka bort den är ju inget problem om du planerar att köra den tills den går i graven. Prutläget är enormt, och det är verkligen köparens marknad.

MY-03 och framåt har antisladd.

Saab känns ändå inte som ett speciellt lockande alternativ när jag är ute efter någon form av drivning på bakhjulen, vad jag vet finns Saab bara fram?

Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

Larschan skrev:

Andromeda skrev:

M@sken skrev:

En lite nyfiken fråga, vad är det som gör 9-5 till "oerhört mycket bil för pengarna" ? har sett det skrivas i många trådar. (bara nyfiken inga påhopp på saab från min sida smile )

till trådskaparen så hade nog jag tittat på Audi s4\s6, eller bmw e34 smile

Tja, att den har dåligt rykte och är svinkall på begagnatmarknaden. En välservad 9-5 som inte använts bara för att åka till ICA en gång i veckan bör dock inte ha större risk för motorproblem än exempelvis en Audi eller BMW. En bil med 230hk original, där man kan få en bra utrustad MY02-03 för 40k kan inte bli annat än roligt. Att du sedan inte kan bli av med bilen knappt ens genom att skänka bort den är ju inget problem om du planerar att köra den tills den går i graven. Prutläget är enormt, och det är verkligen köparens marknad.

MY-03 och framåt har antisladd.

Saab känns ändå inte som ett speciellt lockande alternativ när jag är ute efter någon form av drivning på bakhjulen, vad jag vet finns Saab bara fram?

Stämmer. ng9-3 finns visserligen som fyrhjulsdriven, men den är för dyr.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Quantic
26 december 2010 · 645 Inlägg

Larschan skrev:

Andromeda skrev:

M@sken skrev:

En lite nyfiken fråga, vad är det som gör 9-5 till "oerhört mycket bil för pengarna" ? har sett det skrivas i många trådar. (bara nyfiken inga påhopp på saab från min sida smile )

till trådskaparen så hade nog jag tittat på Audi s4\s6, eller bmw e34 smile

Tja, att den har dåligt rykte och är svinkall på begagnatmarknaden. En välservad 9-5 som inte använts bara för att åka till ICA en gång i veckan bör dock inte ha större risk för motorproblem än exempelvis en Audi eller BMW. En bil med 230hk original, där man kan få en bra utrustad MY02-03 för 40k kan inte bli annat än roligt. Att du sedan inte kan bli av med bilen knappt ens genom att skänka bort den är ju inget problem om du planerar att köra den tills den går i graven. Prutläget är enormt, och det är verkligen köparens marknad.

MY-03 och framåt har antisladd.

Saab känns ändå inte som ett speciellt lockande alternativ när jag är ute efter någon form av drivning på bakhjulen, vad jag vet finns Saab bara fram?

är väl bara Turbo-X:en som har 4WD vad jag vet, och en sån hittar du inte för 40k =P

Larschan
27 december 2010 · 519 Inlägg

Quantic skrev:

Larschan skrev:

Andromeda skrev:

Tja, att den har dåligt rykte och är svinkall på begagnatmarknaden. En välservad 9-5 som inte använts bara för att åka till ICA en gång i veckan bör dock inte ha större risk för motorproblem än exempelvis en Audi eller BMW. En bil med 230hk original, där man kan få en bra utrustad MY02-03 för 40k kan inte bli annat än roligt. Att du sedan inte kan bli av med bilen knappt ens genom att skänka bort den är ju inget problem om du planerar att köra den tills den går i graven. Prutläget är enormt, och det är verkligen köparens marknad.

MY-03 och framåt har antisladd.

Saab känns ändå inte som ett speciellt lockande alternativ när jag är ute efter någon form av drivning på bakhjulen, vad jag vet finns Saab bara fram?

är väl bara Turbo-X:en som har 4WD vad jag vet, och en sån hittar du inte för 40k =P

Näe det kändes liksom så. wink

N_W V8 de bästa som finns!
27 december 2010 · 1 092 Inlägg

En 6vxl manuell Bmw 540 Touring blir perfekt, inte för att de kanske blir världens fräschaste då men nån kan de ju dyka upp smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Larschan
27 december 2010 · 519 Inlägg

Niklasw skrev:
En 6vxl manuell Bmw 540 Touring blir perfekt, inte för att de kanske blir världens fräschaste då men nån kan de ju dyka upp smile

Det verkar dock inte som att min ekonomi täcker upp en sådan bil, om man söker på blocket efter en BMW 540 Touring som gått mindre än 20000 mil (vilket är rätt viktigt) så finns det ingen...

N_W V8 de bästa som finns!
27 december 2010 · 1 092 Inlägg

Larschan skrev:

Niklasw skrev:
En 6vxl manuell Bmw 540 Touring blir perfekt, inte för att de kanske blir världens fräschaste då men nån kan de ju dyka upp smile

Det verkar dock inte som att min ekonomi täcker upp en sådan bil, om man söker på blocket efter en BMW 540 Touring som gått mindre än 20000 mil (vilket är rätt viktigt) så finns det ingen...

Nä sen ska den vara manuell gör de ju hela lite svårt neutral är ju ovanligt

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Larschan
27 december 2010 · 519 Inlägg

Niklasw skrev:

Larschan skrev:

Niklasw skrev:
En 6vxl manuell Bmw 540 Touring blir perfekt, inte för att de kanske blir världens fräschaste då men nån kan de ju dyka upp smile

Det verkar dock inte som att min ekonomi täcker upp en sådan bil, om man söker på blocket efter en BMW 540 Touring som gått mindre än 20000 mil (vilket är rätt viktigt) så finns det ingen...

Nä sen ska den vara manuell gör de ju hela lite svårt neutral är ju ovanligt

Jovars, det verkade inte vara det enklaste. Kanske någon annan BMW modell att rekommendera?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang