Volvo 850 GLT 170hk 1992 - erfarenheter?

Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Hej!

Tänkte åka och kolla på en rostfri röd 850 glt idag.

Ny bes. samt skattad.


Fullspämplad servicebok, kamrem bytt för 3500mil sen. 170 hk.
Helt nya för sässongen ÅRET-RUNT däck på fina alufälgar, gått max några hundra mil. 8-9mm kvar, även nytt batteri!

"Priset kan ev diskuteras!"

Den har gått 35000 mil.

Automat.

9500kr billigare vid snabb affär.

Är det ett bra pris? Är de bra drag i dessa? Trots att det är automat, aldrig kört det förut.

Senast redigerat av Johanness (16 februari 2011)

ESTRANDBERG88 Hojmek
16 februari 2011 · 748 Inlägg

Bra drag kan jag inte påstå att det är varken med manuell eller automatlådan, rätt törstiga är dom också. Framvagnarna är kända för att glappa och skramla så det ska du tänka på. Annars är det ju rätt pålitliga bilar som gör det dom ska och miltalen ska man inte hänga upp sig på sålänge dom är servade, var dock noga med att kolla färgen på oljan i automatlådan ( Gul oljesticka ) Den får absolut inte vara svart, den ska vara röd/klar röd.

Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Bodegan skrev:
Bra drag kan jag inte påstå att det är varken med manuell eller automatlådan, rätt törstiga är dom också. Framvagnarna är kända för att glappa och skramla så det ska du tänka på. Annars är det ju rätt pålitliga bilar som gör det dom ska och miltalen ska man inte hänga upp sig på sålänge dom är servade, var dock noga med att kolla färgen på oljan i automatlådan ( Gul oljesticka ) Den får absolut inte vara svart, den ska vara röd/klar röd.

Okej, okej.

Har kört en Saab 900 2.0l turbo på 180 hk, org. 1997. Kommer den gå något liknande?

ESTRANDBERG88 Hojmek
16 februari 2011 · 748 Inlägg

Johanness skrev:

Bodegan skrev:
Bra drag kan jag inte påstå att det är varken med manuell eller automatlådan, rätt törstiga är dom också. Framvagnarna är kända för att glappa och skramla så det ska du tänka på. Annars är det ju rätt pålitliga bilar som gör det dom ska och miltalen ska man inte hänga upp sig på sålänge dom är servade, var dock noga med att kolla färgen på oljan i automatlådan ( Gul oljesticka ) Den får absolut inte vara svart, den ska vara röd/klar röd.

Okej, okej.

Har kört en Saab 900 2.0l turbo på 180 hk, org. 1997. Kommer den gå något liknande?

Vågar nästan påstå att Saaben är piggare smile

Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Bodegan skrev:

Johanness skrev:

Bodegan skrev:
Bra drag kan jag inte påstå att det är varken med manuell eller automatlådan, rätt törstiga är dom också. Framvagnarna är kända för att glappa och skramla så det ska du tänka på. Annars är det ju rätt pålitliga bilar som gör det dom ska och miltalen ska man inte hänga upp sig på sålänge dom är servade, var dock noga med att kolla färgen på oljan i automatlådan ( Gul oljesticka ) Den får absolut inte vara svart, den ska vara röd/klar röd.

Okej, okej.

Har kört en Saab 900 2.0l turbo på 180 hk, org. 1997. Kommer den gå något liknande?

Vågar nästan påstå att Saaben är piggare smile

Kan du kanske hitta en utube video eller nått från en Volvo 850 med 170 org. hk? Vill ha en bil med lite drag, körde en Ford escort 1.6 liters motor på 89 hk. Hur mkt skillnad är det där?

Martink666
16 februari 2011 · 58 Inlägg

Volvon är mycket piggare än Escorten iaf kan ja säga! smile Har haft en röd 850 GLT manuell den gick väl helt okej det är ju inte direkt någon räääser bil men den är inte slö heller. smile Men tycker dock min V70 GLT är mycket piggare än 850 ja hade ändå är V70 en automat. Beror väl mycket på hur bilen är skött osv. vid 210km/h går inte V70 en kilometer till iaf wink Den har gått 30000 mil.

//Martin

Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Toyotamartin skrev:
Volvon är mycket piggare än Escorten iaf kan ja säga! smile Har haft en röd 850 GLT manuell den gick väl helt okej det är ju inte direkt någon räääser bil men den är inte slö heller. smile Men tycker dock min V70 GLT är mycket piggare än 850 ja hade ändå är V70 en automat. Beror väl mycket på hur bilen är skött osv. vid 210km/h går inte V70 en kilometer till iaf wink Den har gått 30000 mil.

//Martin

Okej, den här har automat låda. Men om vi jämför med min Saab från 1997, helt slutkörd, knappt så att turbon ladda och jag tkte den gick som fan ändå, helt original. 180hk hade den.

Den här har ju automat, hur ska man kunna varva ur en automat? yikes

Martink666
16 februari 2011 · 58 Inlägg

Johanness skrev:

Toyotamartin skrev:
Volvon är mycket piggare än Escorten iaf kan ja säga! smile Har haft en röd 850 GLT manuell den gick väl helt okej det är ju inte direkt någon räääser bil men den är inte slö heller. smile Men tycker dock min V70 GLT är mycket piggare än 850 ja hade ändå är V70 en automat. Beror väl mycket på hur bilen är skött osv. vid 210km/h går inte V70 en kilometer till iaf wink Den har gått 30000 mil.

//Martin

Okej, den här har automat låda. Men om vi jämför med min Saab från 1997, helt slutkörd, knappt så att turbon ladda och jag tkte den gick som fan ändå, helt original. 180hk hade den.

Den här har ju automat, hur ska man kunna varva ur en automat? yikes

Först lägger du i läget "L" på automat lådan varvar ur den på 1:an sen skjuter du fram växelspaken till läget "3" och då varvar du ur den så mycket det går på 3:an! sen lägger du bara i driven. Dock finns de inget läge för 2ans växel.

Hade Saaben inte varit slut hade den varit piggare än Volvon! smile Vet inte hur det är nu dock.

//Martin

Andromeda Rumpmas
16 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Johanness skrev:

Toyotamartin skrev:
Volvon är mycket piggare än Escorten iaf kan ja säga! smile Har haft en röd 850 GLT manuell den gick väl helt okej det är ju inte direkt någon räääser bil men den är inte slö heller. smile Men tycker dock min V70 GLT är mycket piggare än 850 ja hade ändå är V70 en automat. Beror väl mycket på hur bilen är skött osv. vid 210km/h går inte V70 en kilometer till iaf wink Den har gått 30000 mil.

//Martin

Okej, den här har automat låda. Men om vi jämför med min Saab från 1997, helt slutkörd, knappt så att turbon ladda och jag tkte den gick som fan ändå, helt original. 180hk hade den.

Den här har ju automat, hur ska man kunna varva ur en automat? yikes

Sportläge på lådan som tillåter högre varvtal innan växling?

Annars är det bara att köra igenom lådan manuellt. Brukar ju vara 1,2,3,D på en fyrväxlad. Väljer du exempelvis 2 är trean spärrad och du kan varva ut den till varvstoppet innan du skickar i trean.

En ng900 2,0T är piggare än hästkrafterna antyder. Men i ärlighetens namn kommer mycket av känslan ur att den accar som en död häst innan den får laddtryck, så när laddet kommer känns den enormt rapp lol

Senast redigerat av Andromeda (16 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Toyotamartin skrev:
Volvon är mycket piggare än Escorten iaf kan ja säga! smile Har haft en röd 850 GLT manuell den gick väl helt okej det är ju inte direkt någon räääser bil men den är inte slö heller. smile Men tycker dock min V70 GLT är mycket piggare än 850 ja hade ändå är V70 en automat. Beror väl mycket på hur bilen är skött osv. vid 210km/h går inte V70 en kilometer till iaf wink Den har gått 30000 mil.

//Martin

Okej, den här har automat låda. Men om vi jämför med min Saab från 1997, helt slutkörd, knappt så att turbon ladda och jag tkte den gick som fan ändå, helt original. 180hk hade den.

Den här har ju automat, hur ska man kunna varva ur en automat? yikes

Sportläge på lådan som tillåter högre varvtal innan växling?

Annars är det bara att köra igenom lådan manuellt. Brukar ju vara 1,2,3,D på en fyrväxlad. Väljer du exempelvis 2 är trean spärrad och du kan varva ut den till varvstoppet innan du skickar i trean.

Okej, har aldrig kört en automat.

Men du tycker det verkar vara ett ganska bra pris?

Muckluck
16 februari 2011 · 248 Inlägg

850 utan turbo är riktigt slöatongue

Andromeda Rumpmas
16 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Johanness skrev:

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Okej, den här har automat låda. Men om vi jämför med min Saab från 1997, helt slutkörd, knappt så att turbon ladda och jag tkte den gick som fan ändå, helt original. 180hk hade den.

Den här har ju automat, hur ska man kunna varva ur en automat? yikes

Sportläge på lådan som tillåter högre varvtal innan växling?

Annars är det bara att köra igenom lådan manuellt. Brukar ju vara 1,2,3,D på en fyrväxlad. Väljer du exempelvis 2 är trean spärrad och du kan varva ut den till varvstoppet innan du skickar i trean.

Okej, har aldrig kört en automat.

Men du tycker det verkar vara ett ganska bra pris?

9500 är ju kaffepengar för en S70, den kan ju inte vara äldre än en -97:a va?
En kompis har en 850 med samma motor, 2,5 SE 170 hk, och den drar rätt skapligt. Både i bensin och i på hastighetsmätaren smile

Vridet ligger helt rätt för vardagskörning med bra bottenvrid, men någon racer är det ju inte.

Men kolla igenom bromsar, kolla drivknutar, att lådan växlar ryckfritt på alla växlar osv så att du inte köper en en bil som kostar dig mycket i slutändan. För en fullt fungerande bil är nämligen priset jäkligt bra. En Volvo på 35 000 mil är inget att vara rädd för.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Andromeda skrev:

Sportläge på lådan som tillåter högre varvtal innan växling?

Annars är det bara att köra igenom lådan manuellt. Brukar ju vara 1,2,3,D på en fyrväxlad. Väljer du exempelvis 2 är trean spärrad och du kan varva ut den till varvstoppet innan du skickar i trean.

Okej, har aldrig kört en automat.

Men du tycker det verkar vara ett ganska bra pris?

9500 är ju kaffepengar för en S70, den kan ju inte vara äldre än en -97:a va?
En kompis har en 850 med samma motor, 2,5 SE 170 hk, och den drar rätt skapligt. Både i bensin och i på hastighetsmätaren smile

Vridet ligger helt rätt för vardagskörning med bra bottenvrid, men någon racer är det ju inte.

Men kolla igenom bromsar, kolla drivknutar, att lådan växlar ryckfritt på alla växlar osv så att du inte köper en en bil som kostar dig mycket i slutändan. För en fullt fungerande bil är nämligen priset jäkligt bra. En Volvo på 35 000 mil är inget att vara rädd för.

Okej, årsmod. är 1992.

Den verkar vara i toppskick enligt han. Han skulle byta drivknutar innan jag kom, det var enda anmärkningen från bes. (bra att veta).

Men som sagt, blir jag besviken på den om jag tidigare kört en escort från 94 med 80hk? Samt en saab turbo 2.0 l slutkörd från 97?

Muckluck
16 februari 2011 · 248 Inlägg

Johanness skrev:

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Okej, har aldrig kört en automat.

Men du tycker det verkar vara ett ganska bra pris?

9500 är ju kaffepengar för en S70, den kan ju inte vara äldre än en -97:a va?
En kompis har en 850 med samma motor, 2,5 SE 170 hk, och den drar rätt skapligt. Både i bensin och i på hastighetsmätaren smile

Vridet ligger helt rätt för vardagskörning med bra bottenvrid, men någon racer är det ju inte.

Men kolla igenom bromsar, kolla drivknutar, att lådan växlar ryckfritt på alla växlar osv så att du inte köper en en bil som kostar dig mycket i slutändan. För en fullt fungerande bil är nämligen priset jäkligt bra. En Volvo på 35 000 mil är inget att vara rädd för.

Okej, årsmod. är 1992.

Den verkar vara i toppskick enligt han. Han skulle byta drivknutar innan jag kom, det var enda anmärkningen från bes. (bra att veta).

Men som sagt, blir jag besviken på den om jag tidigare kört en escort från 94 med 80hk? Samt en saab turbo 2.0 l slutkörd från 97?

Jag har haft flera stycken 850 glt och enligt mig är det inte något vidare drag i dom. men smaken är som baken tongue åk och provkör den så får du uppleva själv hur den känns, det är nog det bästa du kan göra smile

Andromeda Rumpmas
16 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Johanness skrev:

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Okej, har aldrig kört en automat.

Men du tycker det verkar vara ett ganska bra pris?

9500 är ju kaffepengar för en S70, den kan ju inte vara äldre än en -97:a va?
En kompis har en 850 med samma motor, 2,5 SE 170 hk, och den drar rätt skapligt. Både i bensin och i på hastighetsmätaren smile

Vridet ligger helt rätt för vardagskörning med bra bottenvrid, men någon racer är det ju inte.

Men kolla igenom bromsar, kolla drivknutar, att lådan växlar ryckfritt på alla växlar osv så att du inte köper en en bil som kostar dig mycket i slutändan. För en fullt fungerande bil är nämligen priset jäkligt bra. En Volvo på 35 000 mil är inget att vara rädd för.

Okej, årsmod. är 1992.

Den verkar vara i toppskick enligt han. Han skulle byta drivknutar innan jag kom, det var enda anmärkningen från bes. (bra att veta).

Men som sagt, blir jag besviken på den om jag tidigare kört en escort från 94 med 80hk? Samt en saab turbo 2.0 l slutkörd från 97?

Vad som är toppskick enligt säljaren ska man inte lita på. Det är därför det finns så många trådar av missnöjda köpare på Garaget. Du måste själv testa och kolla bilen så att skicket motsvarar vad du är nöjd med. Du kommer inte att bli besviken på draget, möjligen kommer du tycka att du får tanka för ofta.


Men jag kan säga direkt att någon S70 fanns inte 1992. Möjligen 850?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 februari 2011 · 5 650 Inlägg

skit bilar skulle ja va du skulle ja se mig om efter en annan modell

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Martink666
16 februari 2011 · 58 Inlägg

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Toyotamartin skrev:
Volvon är mycket piggare än Escorten iaf kan ja säga! smile Har haft en röd 850 GLT manuell den gick väl helt okej det är ju inte direkt någon räääser bil men den är inte slö heller. smile Men tycker dock min V70 GLT är mycket piggare än 850 ja hade ändå är V70 en automat. Beror väl mycket på hur bilen är skött osv. vid 210km/h går inte V70 en kilometer till iaf wink Den har gått 30000 mil.

//Martin

Okej, den här har automat låda. Men om vi jämför med min Saab från 1997, helt slutkörd, knappt så att turbon ladda och jag tkte den gick som fan ändå, helt original. 180hk hade den.

Den här har ju automat, hur ska man kunna varva ur en automat? yikes

Sportläge på lådan som tillåter högre varvtal innan växling?

Annars är det bara att köra igenom lådan manuellt. Brukar ju vara 1,2,3,D på en fyrväxlad. Väljer du exempelvis 2 är trean spärrad och du kan varva ut den till varvstoppet innan du skickar i trean.

En ng900 2,0T är piggare än hästkrafterna antyder. Men i ärlighetens namn kommer mycket av känslan ur att den accar som en död häst innan den får laddtryck, så när laddet kommer känns den enormt rapp lol

Finns endast lägena L, 3, D. Sitter en 4 växlad Automat i min V70 smile till s/v70 fanns även en 5 växlad automat. Skitbilar skulle ja inte påstå att det är heller. Kollar man på blocket finns det en hel del långmilare! smile

//Martin

Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Andromeda skrev:

Johanness skrev:

Andromeda skrev:

9500 är ju kaffepengar för en S70, den kan ju inte vara äldre än en -97:a va?
En kompis har en 850 med samma motor, 2,5 SE 170 hk, och den drar rätt skapligt. Både i bensin och i på hastighetsmätaren smile

Vridet ligger helt rätt för vardagskörning med bra bottenvrid, men någon racer är det ju inte.

Men kolla igenom bromsar, kolla drivknutar, att lådan växlar ryckfritt på alla växlar osv så att du inte köper en en bil som kostar dig mycket i slutändan. För en fullt fungerande bil är nämligen priset jäkligt bra. En Volvo på 35 000 mil är inget att vara rädd för.

Okej, årsmod. är 1992.

Den verkar vara i toppskick enligt han. Han skulle byta drivknutar innan jag kom, det var enda anmärkningen från bes. (bra att veta).

Men som sagt, blir jag besviken på den om jag tidigare kört en escort från 94 med 80hk? Samt en saab turbo 2.0 l slutkörd från 97?

Vad som är toppskick enligt säljaren ska man inte lita på. Det är därför det finns så många trådar av missnöjda köpare på Garaget. Du måste själv testa och kolla bilen så att skicket motsvarar vad du är nöjd med. Du kommer inte att bli besviken på draget, möjligen kommer du tycka att du får tanka för ofta.


Men jag kan säga direkt att någon S70 fanns inte 1992. Möjligen 850?

Har aldrig agt s70, 850. smile

Marlboroman
16 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Många mil + automat är väl ingen tilltalande kombination långsiktigt men billig och hyffsat skick så kanske det kan vara något att ha.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
o_lindh
16 februari 2011 · 347 Inlägg

850 utan turbo är glidarbilar, man gasar upp den till den hastighet man vill åka i sen glider man runt. Ska du ha en bil med drag i och rejsa med så ska du nog se dig om efter en annan bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang