Insprutningsrengöring i tanken på en Focus -00. Problem!! Mer problem än innan!!

Majjo86
23 maj 2011 · 6 Inlägg

Hej.

upplevde igår att bilen ryckte i motorgången på låga varv. samma idag, så när jag ändå skulle tanka så köpte jag insprutningsrengöring på statoil. hälde i och körde därifrån. nu har jag kört drygt tre mil hem igen, och bilen STINKER!! typ brännd asfalt, plast och avgaser ur avgasröret och motorn är riktigt risig! det känns som om hela motorblocket skakar när man gasar och den rycker lite mindre "hårt" men mer.

antagligen är det väl så att skräp innifrån tanken eller systemet lossnat med hjälp av rengöringsmedlet, men hur bra är det egentligen? kan bilen ta mer skada av detta?? skräp inne i cylindrarna är väl inte skitbra..?

vet inte om detta någonsin är gjort innan på denna bilen, men nu är det gjort... tänker att det kanske är en för gammal bil, med för mycke gammel skit i tanken för att detta ska hjälpa mer än det stjälper..

så vad ska jag göra nu? sälja snabbt ;)?

skämt åsido, kanske köra upp tanken så fort som möjligt? Typ köra 50 mil imorgon, för att få ut skiten så fort som möjligt?
eller är detta normalt?

har en Meganne -05 också som jag gör detta på regelbundet, vartannat år men det har väl inte hunnit bli så mycke skräp i den för något sånthär upplever jag aldrig med den..

engolf
23 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Om det luktar illa ur avgasröret kan din kat vara dålig.
Och angående insprutarrengjöringen: ja, eventuell smuts kan lossna och till slut hamna i bränslefiltret, längre än så kommer de som regel inte. Byt bränslefilter till att börja med.

Cableguy Lindén
23 maj 2011 · 122 Inlägg

Låter som om bilen bara går på 3 cylindrar och det är inte bra för katten. Får den in oförbränd bensin så blir det fruktansvärt varmt i den, kolla upp så du har gnista på alla cylindrar.

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang