Byta motor i vw "bubbla" 1302 -71

Tommie_vw1302
4 september 2006 · 56 Inlägg

Undrar om det är mkt att göra om man ska sätta in en porsche motor, mkt modifikationer eller dylikt? Nån som har erfarenhet??

MeloveGolf Vw trimmare
4 september 2006 · 2 995 Inlägg

Tommie_vw1302 skrev:
Undrar om det är mkt att göra om man ska sätta in en porsche motor, mkt modifikationer eller dylikt? Nån som har erfarenhet??

lär väll bli en del problem att lösa men det beror nog mest på vilken porche motor som ska användas.....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Tommie_vw1302
4 september 2006 · 56 Inlägg

Okej men jag hade väl tänkt en 924, 928 eller 944....
De vet ja inte än.....
Men visst är man tvungen att byta låda??

ghost_boy83 CREW
5 september 2006 · 2 594 Inlägg

Varför just en porsche motor?? är int ejust dom porsche modellerna som motorn är montad fram?
tror de blir enklare om du tar en volvo turbo motor och bygger en adapter som passar direkt på vw lådan

Tommie_vw1302
5 september 2006 · 56 Inlägg

ja men hade ingen lust att sätta in en gamm sur volvo motor... big_smile


Passar inte de att sätta in en porsche motor?

Är inte en volvo motor större?

Chris_Allmighty
5 september 2006 · 115 Inlägg

Finns två bra Vw-forum där du kan söka på sånthär. www.vwtyp1.com & www.silverminken.se/vwmarknaden

Om du skall ha i en volvomotor får du fixa med vätskekylning, & sabba motorhuven, då volvons plåtburk inte får plats under..

Senast redigerat av Chris_Allmighty (5 september 2006)

Tommie_vw1302
5 september 2006 · 56 Inlägg

ja de va ju de ja trodde, men har du ingen erfarenhet med porsche motorer??

Chris_Allmighty
5 september 2006 · 115 Inlägg

Nope. Vet att det är gjort & att dom får plats.

Brukar väl oftast byta vxllåda & drivaxlar/knutar.

Sen ÄR det en massa meck att få dit den. Som alltid när grejerna inte är gjorda för det..

Samtidigt så får man ju en 5-växlad låda dock.. DET är guld.

Tommie_vw1302
5 september 2006 · 56 Inlägg

Jaha men då kanske man skulle prova de nån gång.. big_smile

Japp, låda å motor, har du nån aning vad drivaxlar / knutar kostar??
Om man byter de kan men besikta den som ombyggt fordon då elöler hur blir de?


Inte bara 5 växlar utan en hel del mer pulver under huven.. big_smile

Chris_Allmighty
5 september 2006 · 115 Inlägg

Finns inte en chans i Norden att du får igenom en originalfolka med en porschemotor. Max häst är väl 77 tror jag.

http://vw.havn.se/Default.aspx för inspiration? wink

Tommie_vw1302
5 september 2006 · 56 Inlägg

haha, okej.. big_smile men hur rackarn ska man få igenom den då.. big_smile ombyggt måste väl gå?

Du hade ingen aning vad drivaxlar/knutar skulle kunna kosta??

niclas_swe bitter besserwisser
5 september 2006 · 644 Inlägg

varför inte peta i en typ4motor? finns på ca1800cc och ca2000cc.mycket mindre meck plus att det finns färdiga koverterings kit med kylkåor och fläktar. annars så finns ju transporter 2.2l insprutmotorer med på ca 100hk. en 924 ligger väl på 125hk har jag för mig? så varför inte trimma en billigare motor som passar bätte? sen så kan du ju också ha i åtanke att så mycket pengar som det skulle kosta att bygga om och köpa material för kan du bygga en grym motor på med trimdelar. börja på ett 1600cc block.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Tommie_vw1302
5 september 2006 · 56 Inlägg

hmm, ja de kanske e smartast men inte nödvändigt skojigast.. big_smile

niclas_swe bitter besserwisser
5 september 2006 · 644 Inlägg

tro mig bygg en 2332cc så kan du ha jävligt kul. stoppa i turbo så har du ännu roligare.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
MeloveGolf Vw trimmare
5 september 2006 · 2 995 Inlägg

niclas_swe skrev:
tro mig bygg en 2332cc så kan du ha jävligt kul. stoppa i turbo så har du ännu roligare.

roligast är nog v8 bubblor wink det är dock lite överkurs smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Tommie_vw1302
5 september 2006 · 56 Inlägg

hehe, ja men om de går skulle man stoppa i en porsche motor.. big_smile en 928 kanske.. wink många hästar där...

Chris_Allmighty
5 september 2006 · 115 Inlägg

Ingen aning om vad det kan kosta. Nej..

Skall du stoppa i sådan muskelmassa i bilen skulle jag nog rekommendera lite uppgradering av bromsarna &så.. Typ skivor runt om, helst från porsche, & där har projektet precis dragit iväg i tid & pengar..

Sen skall du inte vänta dig att kunna besikta den med en sådan motor. Behåll originalmotorn & släng i den vid behov wink

Ring tekniska på bilprovningen & hör (läs; lyssna inte på mig). Dom har alla svaren, & är skyldiga (mer eller mindre) att berätta.

ludde__mannen draminbil.nu
5 september 2006 · 1 382 Inlägg

niclas_swe skrev:
tro mig bygg en 2332cc så kan du ha jävligt kul. stoppa i turbo så har du ännu roligare.

Skulle det bli billigare att bygga i en turbo istället?

Tommie_vw1302
6 september 2006 · 56 Inlägg

Chris_Allmighty skrev:
Ingen aning om vad det kan kosta. Nej..

Skall du stoppa i sådan muskelmassa i bilen skulle jag nog rekommendera lite uppgradering av bromsarna &så.. Typ skivor runt om, helst från porsche, & där har projektet precis dragit iväg i tid & pengar..

Sen skall du inte vänta dig att kunna besikta den med en sådan motor. Behåll originalmotorn & släng i den vid behov wink

Ring tekniska på bilprovningen & hör (läs; lyssna inte på mig). Dom har alla svaren, & är skyldiga (mer eller mindre) att berätta.

Jo men om man byter bromsar och drivlina tror jag att de går regga som ombyggt fordon eller nått sånt...

Chris_Allmighty
6 september 2006 · 115 Inlägg

Som sagt, ring & prata med dom. Kostar inget. wink
SFRO vet allt om sådant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang