Ford sierra vs Peugeot 205 gti

langen93
19 januari 2012 · 91 Inlägg

Hej Nu denna månad kommer det att köpas en bil:) Och då undrar jag vilken av dom här bilarna skulle ni ha valt?

Ford sierra 2,0 eller Peugeot 205 gti?

Det är dessa bilar jag väljer i mellan och kan inte riktigt bestämma mig:) Vilken är bäst att leka med, meka med, styla, eller trimma? Säg vad ni tycker är öppen för förslag:)

xXSammy
19 januari 2012 · 6 588 Inlägg

205an kommer vara MYCKET roligare, lägre vikt till pris av några få hästkrafter

Säg vad som vill angående RWD är roligare än FWD, men 205an ska vara bra balanserad så åka på ställ ska inte vara omöligt.

Sierran är fortfarande en vanlig familjebil.

De/Dem
Wicca
19 januari 2012 · 886 Inlägg

Jag hade en sierra -93 som min första egenköpta bil(hade en scorpio hgv innan) och den var charmig, kort sagt. Gick väl helt okey, inget monster direkt. Brände båda bromsoken fram en gång efter jag kört lite livligt...

Rätt enkelt att meka med. Polarn som har väldigt lite bilerfarenhet bytte topplock själv på den.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Rquired Allmänt envis
19 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Peugeot 205 GTI är enormt mycket roligare att köra och en bil med en helt annan charm än helt karaktärslösa Ford Sierra, den enda fördelen med Ford är att man kan bli barn på nytt och leka av sig lite med hjälp av bakhjulsdriften men att ha kul hela tiden i en 205 GTI är helt klart roligare än att ha tråkigt 95% av tiden i en Sierra.

Sedan är Sierra allt annat än ett under av driftsäkerhet, en fransk bil som Peugeot har visserligen lite bristfällig kvalité den med men det är knappast pluspoäng för Ford på denna punkten heller. Sedan är min personliga åsikt att Sierra är en otroligt ful bil medan 205 GTI en 80-tals klassiker och jag upplever även Ford´s motorer i Sierra (Med undantag för V6 och Cosworth jag ej kört kan vara värt att nämna så ingen flyger på mig) är trista motorer medan 1.9l-versionen av 205 GTI har en riktigt pigg motor i en lätt kaross.

Så satsa på Peugeot är vad jag rekommenderar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nisse1
20 januari 2012 · 175 Inlägg

Ska du trimma är det Sierra med 2.0 pinto du skall ha. Kika in på Skogenracing och lär dig turbokonvertera för småpengar och du har väldigt mycket mer effekt smile

langen93
22 januari 2012 · 91 Inlägg

Aa okej aa vet inte vad det ska bli än faktiskt:) får väl hoppas att det löser sig snart börjar bli dags nu att köpa:)

Tagg3N Konsult
22 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Alla har givetvis en egen åsikt i ämnet. Jag har ägt både Sierra och 205 GTi och väljer faktiskt Sierran framför. Jag har aldrig haft problem med mina Sierror och har på senare år börjat fundera på varför jag sålt iväg alla jag haft.

Största skälet jag håller mig till Sierra är driftsäkerheten. Jag har ALDRIG haft problem att få igång en Sierra trots 30 gradig kyla eller långa stillestånd. Att de dessutom har bra plats i både baksäte och bagage är ett plus för mig. Jag är dessutom en i skaran som föredrar framhjulsdrivet oavsett årstid.

Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Tagg3N skrev:
Alla har givetvis en egen åsikt i ämnet. Jag har ägt både Sierra och 205 GTi och väljer faktiskt Sierran framför. Jag har aldrig haft problem med mina Sierror och har på senare år börjat fundera på varför jag sålt iväg alla jag haft.

Största skälet jag håller mig till Sierra är driftsäkerheten. Jag har ALDRIG haft problem att få igång en Sierra trots 30 gradig kyla eller långa stillestånd. Att de dessutom har bra plats i både baksäte och bagage är ett plus för mig. Jag är dessutom en i skaran som föredrar framhjulsdrivet oavsett årstid.

Menar du bakhjulsdrift, det hade hängt ihop bättre med det du skrev om Sierra? smile

Senast redigerat av Rquired (23 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Rquired skrev:

Tagg3N skrev:
Alla har givetvis en egen åsikt i ämnet. Jag har ägt både Sierra och 205 GTi och väljer faktiskt Sierran framför. Jag har aldrig haft problem med mina Sierror och har på senare år börjat fundera på varför jag sålt iväg alla jag haft.

Största skälet jag håller mig till Sierra är driftsäkerheten. Jag har ALDRIG haft problem att få igång en Sierra trots 30 gradig kyla eller långa stillestånd. Att de dessutom har bra plats i både baksäte och bagage är ett plus för mig. Jag är dessutom en i skaran som föredrar framhjulsdrivet oavsett årstid.

Menar du bakhjulsdrift, det hade hängt ihop bättre med det du skrev om Sierra? smile

Faktiskt inte, jag föredrar framhjulsdrivet. Men när det står mellan Peugeot och Sierra så väljer jag utan tvekan Sierran före smile Sierran är inte den mest körglada bilen men på vintern kan man leka sig trött, men då krävs en rätt tung gasfot. Peugeoten är roligare på sommaren då man har större nytta av gokartkänslan i bilen.
Personligen går driftsäkerhet och utrymme före rolighetsfaktor. Jämför man däremot med storebror Scorpio så blir valet Peugeot då Scorpion är en mycket större bil med allt som hör till.

Det är alltid svårt att jämföra två bilar i helt skilda klasser så det hela hänger i vad man själv vill ha och behöver snarare än någon annans åsikt smile

Senast redigerat av Tagg3N (23 januari 2012)

Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Tagg3N skrev:

Rquired skrev:

Tagg3N skrev:
Alla har givetvis en egen åsikt i ämnet. Jag har ägt både Sierra och 205 GTi och väljer faktiskt Sierran framför. Jag har aldrig haft problem med mina Sierror och har på senare år börjat fundera på varför jag sålt iväg alla jag haft.

Största skälet jag håller mig till Sierra är driftsäkerheten. Jag har ALDRIG haft problem att få igång en Sierra trots 30 gradig kyla eller långa stillestånd. Att de dessutom har bra plats i både baksäte och bagage är ett plus för mig. Jag är dessutom en i skaran som föredrar framhjulsdrivet oavsett årstid.

Menar du bakhjulsdrift, det hade hängt ihop bättre med det du skrev om Sierra? smile

Faktiskt inte, jag föredrar framhjulsdrivet. Men när det står mellan Peugeot och Sierra så väljer jag utan tvekan Sierran före smile Sierran är inte den mest körglada bilen men på vintern kan man leka sig trött, men då krävs en rätt tung gasfot. Peugeoten är roligare på sommaren då man har större nytta av gokartkänslan i bilen.
Personligen går driftsäkerhet och utrymme före rolighetsfaktor. Jämför man däremot med storebror Scorpio så blir valet Peugeot då Scorpion är en mycket större bil.

Det är alltid svårt att jämföra två bilar i helt skilda klasser så det hela hänger i vad man själv vill ha och behöver snarare än någon annans åsikt smile

Ok du menade framhjulsdrift, nej jag råkade tolka din sista mening som en sista fördel för Sierra och om så vore fallet hade FWD inte passat in!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Rquired skrev:

Tagg3N skrev:

Rquired skrev:

Menar du bakhjulsdrift, det hade hängt ihop bättre med det du skrev om Sierra? smile

Faktiskt inte, jag föredrar framhjulsdrivet. Men när det står mellan Peugeot och Sierra så väljer jag utan tvekan Sierran före smile Sierran är inte den mest körglada bilen men på vintern kan man leka sig trött, men då krävs en rätt tung gasfot. Peugeoten är roligare på sommaren då man har större nytta av gokartkänslan i bilen.
Personligen går driftsäkerhet och utrymme före rolighetsfaktor. Jämför man däremot med storebror Scorpio så blir valet Peugeot då Scorpion är en mycket större bil.

Det är alltid svårt att jämföra två bilar i helt skilda klasser så det hela hänger i vad man själv vill ha och behöver snarare än någon annans åsikt smile

Ok du menade framhjulsdrift, nej jag råkade tolka din sista mening som en sista fördel för Sierra och om så vore fallet hade FWD inte passat in!

Förstår din reaktion. Väldigt klantigt formulerat, men ingen är perfekt som man säger smile

Slash Saabifierad
23 januari 2012 · 2 026 Inlägg

Det går egentligen inte att jämföra en Sierra med en 205 GTi då det är två helt olika bilar. Ungefär som att jämföra en Nissan 200SX med en Volvo 740 Turbo.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

Slash skrev:
Det går egentligen inte att jämföra en Sierra med en 205 GTi då det är två helt olika bilar. Ungefär som att jämföra en Nissan 200SX med en Volvo 740 Turbo.

såhär = bästa av båda världarna för BILLIGT smile  eller ? smile jag skulle bytt ut den där 205 GTI och köpt en VR6:a om du vill ha roligt och Go-cart! inte för dyrt att turbo konvertera heller ! och då jävlar går det undan kan jag lova dig! smile

BMW 730D (2005)
granadadr
23 januari 2012 · 7 304 Inlägg

Slash skrev:
Det går egentligen inte att jämföra en Sierra med en 205 GTi då det är två helt olika bilar. Ungefär som att jämföra en Nissan 200SX med en Volvo 740 Turbo.

nää de båda är ju rwd wink

jag personligen hade valt fårrden,, men på grund av att jag hatar fwd wink peggan är nog en roligare bil på asfalt

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

Slash skrev:
Det går egentligen inte att jämföra en Sierra med en 205 GTi då det är två helt olika bilar. Ungefär som att jämföra en Nissan 200SX med en Volvo 740 Turbo.

såhär = bästa av båda världarna för BILLIGT smile  eller ? smile jag skulle bytt ut den där 205 GTI och köpt en VR6:a om du vill ha roligt och Go-cart! inte för dyrt att turbo konvertera heller ! och då jävlar går det undan kan jag lova dig! smile

Jag är tveksam till om det verkligen blir roligare, En Golf VR6 väger betydligt mer än lätta 205 GTI och med en stor sexa framtill blir den dessutom framtung, en 205 GTI kan verkligen kallas för Gokart jämfört med Golf VR6. Dessutom är den rejält dyrare i drift, både inköp men framför allt förbrukningen kräver sitt.

Och i det här fallet kan man inte heller nämna tysk kvalité som ett argument, inte när VR6-maskinen bland annat har problem med dess kamkedja vilket är en ruskigt dyr reparation om man drabbas (Åtminstone i förhållande till vad en Golf eller 205 kostar i inköp). Peugeot och kvalité är två ord som inte alltid går hand i hand men 205 GTI är enkelt och beprövat byggd och där är helt enkelt inte så mycket som kan gå sönder och kosta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:

Slash skrev:
Det går egentligen inte att jämföra en Sierra med en 205 GTi då det är två helt olika bilar. Ungefär som att jämföra en Nissan 200SX med en Volvo 740 Turbo.

såhär = bästa av båda världarna för BILLIGT smile  eller ? smile jag skulle bytt ut den där 205 GTI och köpt en VR6:a om du vill ha roligt och Go-cart! inte för dyrt att turbo konvertera heller ! och då jävlar går det undan kan jag lova dig! smile

Jag är tveksam till om det verkligen blir roligare, En Golf VR6 väger betydligt mer än lätta 205 GTI och med en stor sexa framtill blir den dessutom framtung, en 205 GTI kan verkligen kallas för Gokart jämfört med Golf VR6. Dessutom är den rejält dyrare i drift, både inköp men framför allt förbrukningen kräver sitt.

Och i det här fallet kan man inte heller nämna tysk kvalité som ett argument, inte när VR6-maskinen bland annat har problem med dess kamkedja vilket är en ruskigt dyr reparation om man drabbas (Åtminstone i förhållande till vad en Golf eller 205 kostar i inköp). Peugeot och kvalité är två ord som inte alltid går hand i hand men 205 GTI är enkelt och beprövat byggd och där är helt enkelt inte så mycket som kan gå sönder och kosta.

sedan när har vr6 problem med kamkedjorna ? framtung ? har du kört en VR6:a nån gång big_smile ? eller ens suttit i en? jag har haft både 205gti och vr6:an  , om inte en VR6:a med coils är go cart så vet jag inte vad som är! och turbo konvertering på det smile

BMW 730D (2005)
EMP_Nightmare
23 januari 2012 · 12 Inlägg

Sierran alla dagar!

Bilar utan turbo suger.
Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:

såhär = bästa av båda världarna för BILLIGT smile  eller ? smile jag skulle bytt ut den där 205 GTI och köpt en VR6:a om du vill ha roligt och Go-cart! inte för dyrt att turbo konvertera heller ! och då jävlar går det undan kan jag lova dig! smile

Jag är tveksam till om det verkligen blir roligare, En Golf VR6 väger betydligt mer än lätta 205 GTI och med en stor sexa framtill blir den dessutom framtung, en 205 GTI kan verkligen kallas för Gokart jämfört med Golf VR6. Dessutom är den rejält dyrare i drift, både inköp men framför allt förbrukningen kräver sitt.

Och i det här fallet kan man inte heller nämna tysk kvalité som ett argument, inte när VR6-maskinen bland annat har problem med dess kamkedja vilket är en ruskigt dyr reparation om man drabbas (Åtminstone i förhållande till vad en Golf eller 205 kostar i inköp). Peugeot och kvalité är två ord som inte alltid går hand i hand men 205 GTI är enkelt och beprövat byggd och där är helt enkelt inte så mycket som kan gå sönder och kosta.

sedan när har vr6 problem med kamkedjorna ? framtung ? har du kört en VR6:a nån gång big_smile ? eller ens suttit i en? jag har haft både 205gti och vr6:an  , om inte en VR6:a med coils är go cart så vet jag inte vad som är! och turbo konvertering på det smile

Skall man vara noga är det inte själva kedjan i sig utan glidskenor och kedjespännare som är problemet men resultaten kan bli det samma, motorhaveri. Hade inte en bekant nämnt detta för mig hade jag troligtvis köpt en VR6 själv en gång i tiden, lusten försvann dock. Det är fritt fram för vem som än läser att ägna Google ett besök och hitta "lite" att läsa kring denna motor och ovanstående problem.

Hur man däremot kan påstå att en halvkombi med lite vikt baktill och en tung 6cyl. maskin framtill inte ens har en antydan till att vara framtung utan går som en gokart lämnar mig konfunderad...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
xXSammy
23 januari 2012 · 6 588 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
sedan när har vr6 problem med kamkedjorna ? framtung ? har du kört en VR6:a nån gång big_smile ? eller ens suttit i en? jag har haft både 205gti och vr6:an  , om inte en VR6:a med coils är go cart så vet jag inte vad som är! och turbo konvertering på det smile

Not sure if stupid or trolling..

Rent omöjligt på alla sätt att en VR6a inte är framtung, speciellt när man lägger på en turbo på de. Eller tja, V6an i GTA modellen av min egna bil måste ju vara mindre framtung, har ju bättre dämpning standard.

Har du kört en gokart för övrigt?

De/Dem
SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

får väll köpa mig en Go Pro och filma lite i sommar sen då smile hehe och du avstog alltså från VR6:an för att man måste byta kamkedja och glidare? du måste byta kamrem på alla andra bilar ? och kamkedjan bytes runt 12-13k mil , så får han tag i en med nyligen bytta ? vad är problemet?

BMW 730D (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang