Ford sierra vs Peugeot 205 gti

xXSammy
23 januari 2012 · 6 594 Inlägg

granadadr skrev:
ursäkta mig men vart VÄLDIGT mycket vw i denna tråden wink

Dags att bryta allt.

Citroën BX GTi (Spöar alla bilar i tråden i kurvtagning)
Citroën AX GTi (För dig som vill uppleva världens snabbaste kundvagn)

:3

De/Dem
Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

stämmer in hos sylvesterstallone smile vi bor i samma stad du får mer än gärna en åk runda i sommar så ska du väl få känna hur gokartaktig en vr6a e smile kan lova dig att jag kan ladda betydligt hårdare med den än en 205a iaf både in och ur kurvorna (mycket bra bromsar orginal) (bra vridmoment ut ur kurvorna) och för att kunna ladda så här så måste bilen ha nån form av balance smile fråga fabian han har åkt med den

En 205 GTI har en tjänstevikt å strax under 1000kg original och en VR6 på 1400kg, 400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad. Jag vill bara förtydliga att jag aldrig menat att påstå annat än att en Golf med mycket motor är rolig att köra, utan enbart att 205 GTI är ännu roligare.

Jag upplevde i alla fall en stor skillnad bakom ratten, det är få bilar som är så lätta på foten som denna fransos. Bilen är trots allt kultförklarad "trots" att det är en Peugeot, väghållning, bromsar och balans håller hög klass även på denna bil original. När vikt och viktfördelning ligger Golf VR6 till last har jag svårt att tro att den går bättre genom en kurva än Peugeot.

Angående förbrukningen anger många VR6-ägare höga förbrukningar på 1.2-1.3L/mil och att hitta en bil med sexa och liknande prestanda som klarar sig på 0.9L/mil är inte svårt, det var vad jag utgick från. Dricker din bil med 4WD 1L/mil vid stadskörning säger det klart emot, men din förbrukning kan inte jag uttala mig om?

Men att bilen inte har någon form av balans, det har jag aldrig påstått?

att du påstår att den e "framtung" antar jag att du menar att den inte har nånform av balans ja såklart finns det slutkörda ex och av just vr6or som en billig instegsprestanda bil har haft många 18 åringar med nytt körkort som kör skiten ur som men tar man hand om dom förbrukar ingen frisk 1.3 liter milen .. min gjorde de endast när jag hade ett coilpack som tjallade så den gick halvt om halvt på 4-6 cylindrar ända gången med den sjuka förbrukningen ..

trotts detta problem hängde jag av din 328a i sommras eller förra hösten utan några större problem om du minns

och till den andra stollen som svarade i tråden att jag hade coilovers så har jag inte det orginal dämpare och endast 30 mm sänkning ..

205an är ingen tråkig bil men tror ej den kan mäta sig mot en vr6a i bra skick tyvärr om man kollar tider tex runt en bana dock kommer nog peggan kännas betydligt snabbare

Du menar alltså att det finns absolut inget mellanting mellan "I absolut balans" och "framtung" utan om någon skriver "framtung" kan man automatiskt tolka det som att bilen inte kan svänga? Jag håller inte med, det finns mängder med olika grader av hur framtung en bil kan vara...

Vad sedan mitt gamla skrot presterade med vår gemensamma bekant bakom ratten för första gången och dubbdäck på mot en fyrhjulsdriven bil med lägre vikt kan jag knappast stå för och är knappast intressant här. Jag bryr mig inte ett dugg om hur snabb eller slö den bilen är så länge den gick att köra om med hyfsat. smile

Angående möjligheten till effektökning på 205 GTI är originalmotorn ofta inte intressant, det är mycket enklare att bara montera en annan PSA-motor som har Turbo original rakt i och sedan öka effekten i denna om man nu tycker original är för lite!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mrmalken
23 januari 2012 · 37 Inlägg

Någon nämnde att man skulle byta kamkedja på VR6:a lika ofta som kamrem på en annan bil, äh va? Tycker nog att du isåfall ska lämna in körkortet hos närmsta Kellogs fabrik och låta någon annan få de, sen kan du spara ihop till en rejäl "bocka" styre och cykla. För kör du så illa så att du måste byta kamkedja lika ofta som kamrem så ska du inte ha varken körkort eller bil. Bytte min kedja på VR6:an vid 16.000 mil respektive 14.000mil och nästa byte blir väl runt 25.000mil beroende på hur man kör då.

Rquired Allmänt envis
24 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Fjelltrone skrev:
Någon nämnde att man skulle byta kamkedja på VR6:a lika ofta som kamrem på en annan bil, äh va? Tycker nog att du isåfall ska lämna in körkortet hos närmsta Kellogs fabrik och låta någon annan få de, sen kan du spara ihop till en rejäl "bocka" styre och cykla. För kör du så illa så att du måste byta kamkedja lika ofta som kamrem så ska du inte ha varken körkort eller bil. Bytte min kedja på VR6:an vid 16.000 mil respektive 14.000mil och nästa byte blir väl runt 25.000mil beroende på hur man kör då.

Det var "SylvesterStallone" som nämnde 12.000mil och det finns många bilar som har såpass långa intervall på rembyte, en hel del modeller har upp till 18.000mil. Således behöver kedjan till VR6 bytas lika ofta som en rem även enligt dina egna uppgifter (14 och 16.000mil), eller hur?

De motorer som kräver byte av remmen med mindre än 10.000mils intervall är generellt konstruktioner som fått sina tidigare intervall sänka på grund av felkonstruktion, exempelvis Alfa Romeo som sänkte från 12´ till 8000mils intervall eftersom remmen gärna gick av innan det var dags för byte enligt serviceschemat.

Den andra nackdelen med VR6 är som tidigare nämnts av annan skribent är att kedjan sitter i bakkant av motorn mot växellådan, vilket krånglar till bytet "något" och i sin tur innebär en högre räkning från verkstaden än ett normalt rembyte inneburit. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gnytt
24 januari 2012 · 265 Inlägg

Intressant tråd:p men för att lägga mig i lite, peugeot 205 är en bil jag inte skulle rekomendera någon, otursförföljd och med fruktansvärda budjetlösningar genom alla generationer, talar av meckerfarenheter. Vr6an i min profil körde jag på 0,72 utan överladdning och normalt körd, fräch motor och låg vikt. Kamkedjan eller rättare sagt spännarna (dom övre) är lätta att kontrollera, bara att väck med övre kåpan samt sidokåpan. är ju inga större problem att byta heller, en eftermiddag till en dag. Ang bankörning var det som natt å dag att montera quifediff. Så skit i peugeot eller sierra och skaffa vr6 smile mvh

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
ekelund88
24 januari 2012 · 2 656 Inlägg

MrDanger skrev:
Fär väl också säga min cents som Partisk VR6 (2,9 syncro) ägare.. wink

Jag har kört min bil rätt så mycket på konbana och lite bana också.

Bilen är absolut inte byggd för att gå på bana, har aldrig kört en bil som känns så framtung som min..
Så lite tvärare svängar så blir det en hel del krängande tyvärr, 4wd märks knappt tyvärr.
Kan inte tänka mig att en 2.8 är direkt snällare i kurvorna.

Viktfördelningen är tyvärr som den är och gör därför bilen väldigt svårkörd.
Har för övrigt coilovers och rejäla fjäderbensstag både fram och bak


ekelund88 skrev:
vi bor i samma stad du får mer än gärna en åk runda i sommar så ska du väl få känna hur gokartaktig en vr6a e smile kan lova dig att jag kan ladda betydligt hårdare med den än en 205a iaf både in och ur kurvorna (mycket bra bromsar orginal) (bra vridmoment ut ur kurvorna) och för att kunna ladda så här så måste bilen ha nån form av balance smile fråga fabian han har åkt med den

Original bromsar är enligt mitt tycke inge vidare alls, ändå har jag värre belägg än original och väldigt fräsha bromsar överlag. Bilen i sig är helt enkelt för Tung!
Och bra vrid ur kurvorna!? Råkar du hamna under 4500rpm på vr6:an så känns den ju död. Har dock inte prövat en 2,8, kanske annan vrid kurva på den.?

Men bilen i sig är en väldigt underhållande bil och jag älskar verkligen att köra min VR6:a, bara ljudet från den raka V6:an gör ju så det nästan går för en.. wink
Sen kommer den behållas för att få komma in på bugrun, Vilken tillställning! smile

Ett litet klipp från konbane körning på Bugrun, den låter ju gott iaf smile
http://www.youtube.com/watch?v=I9GKdSeJ … ature=plcp

Men ska man ha en bil som man vill köra fort med när det svänger så skulle jag valt något annat än en vr6:a..

kan ju vara dina coilovers som spökar kan nog sätta mitt ena finger på att det är nått hokuspokus som raceland eller dylikt från ebay för min betersig inte sådär

Mrmalken
24 januari 2012 · 37 Inlägg

Jaja vi kan diskutera detta hur länge som helst om kedja eller rem, har en Volvo v40 som vi bytte kamrem vid 12.000 mil enligt Rejmes och sen en hyundai där remmen byttes vid 9.000mil. Volvons rem skall bytas vid 18.000 mil igen och Hyundaien vid 16.000-17.000, anser inte att det är samma byte som på en kedja....

granadadr
24 januari 2012 · 7 317 Inlägg

VÄLDIGT offtopic wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Etingelholm
24 januari 2012 · 979 Inlägg

forden kan du trimma för små pengar smile peugeoten e ju snabbare rakt fram, men du har nog roligare med sierran. ska du satsa på trimm så är det antagligen pinto man ska inhandla, den första generationens motor som satt i sierran på styvt över 100 häst. vill man ha lite krut från början så köper man sig den med dohc motorn eller v6an. Själv kör jag en Sierra Dohc fast är lite ombyggd, motorblocket härstammar från scorpio så har strokat min till 2,3L och den går riktigt fint smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
chris.m Där E4 och E6 korsar varandra bor jag!
24 januari 2012 · 24 Inlägg

Rquired skrev:
En 205 GTI har en tjänstevikt å strax under 1000kg original och en VR6 på 1400kg, 400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad. Jag vill bara förtydliga att jag aldrig menat att påstå annat än att en Golf med mycket motor är rolig att köra, utan enbart att 205 GTI är ännu roligare.

Vikt Vr6 motor ca: 140kg och 205 Gti motor 125kg vad info jag fick fram typ 15kg mer på vr6 så att dom 400kg ska ligga på framvagnen undrar jag vad dom är ??????????

Audi Power
Rquired Allmänt envis
25 januari 2012 · 12 512 Inlägg

chris.m skrev:

Rquired skrev:
En 205 GTI har en tjänstevikt å strax under 1000kg original och en VR6 på 1400kg, 400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad. Jag vill bara förtydliga att jag aldrig menat att påstå annat än att en Golf med mycket motor är rolig att köra, utan enbart att 205 GTI är ännu roligare.

Vikt Vr6 motor ca: 140kg och 205 Gti motor 125kg vad info jag fick fram typ 15kg mer på vr6 så att dom 400kg ska ligga på framvagnen undrar jag vad dom är ??????????

Jag undrar samma sak, vart har jag skrivit att det ligger 400kg mer på framaxeln eller kan jag ha rätt i att du bör läsa inlägget en gång till? roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
25 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Sierra är skit som sagt. Måste du ha en undvik DOCH-motorn eller vad den heter...

chris.m Där E4 och E6 korsar varandra bor jag!
25 januari 2012 · 24 Inlägg

Rquired skrev:

chris.m skrev:

Rquired skrev:
En 205 GTI har en tjänstevikt å strax under 1000kg original och en VR6 på 1400kg, 400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad. Jag vill bara förtydliga att jag aldrig menat att påstå annat än att en Golf med mycket motor är rolig att köra, utan enbart att 205 GTI är ännu roligare.

Vikt Vr6 motor ca: 140kg och 205 Gti motor 125kg vad info jag fick fram typ 15kg mer på vr6 så att dom 400kg ska ligga på framvagnen undrar jag vad dom är ??????????

Jag undrar samma sak, vart har jag skrivit att det ligger 400kg mer på framaxeln eller kan jag ha rätt i att du bör läsa inlägget en gång till? roll

400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad.

Audi Power
Rquired Allmänt envis
25 januari 2012 · 12 512 Inlägg

chris.m skrev:

Rquired skrev:

chris.m skrev:

Vikt Vr6 motor ca: 140kg och 205 Gti motor 125kg vad info jag fick fram typ 15kg mer på vr6 så att dom 400kg ska ligga på framvagnen undrar jag vad dom är ??????????

Jag undrar samma sak, vart har jag skrivit att det ligger 400kg mer på framaxeln eller kan jag ha rätt i att du bör läsa inlägget en gång till? roll

400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad.

Än en gång, jag markerade det mest intressanta åt dig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Etingelholm
25 januari 2012 · 979 Inlägg

Navkapsel skrev:
Sierra är skit som sagt. Måste du ha en undvik DOCH-motorn eller vad den heter...

Alla bilar kan vara skit beroende på hur bilen vart behandlad tidigare=) säger jag inte bara för att ja själv kör sierra, men sierran är en bra bil. Och Dohc motorn är riktigt bra maskin om den är väl skött, den kräver regelbunden service bara. Haft min sierra i snart 5 år och den bara går & går..

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
chris.m Där E4 och E6 korsar varandra bor jag!
25 januari 2012 · 24 Inlägg

Rquired skrev:

chris.m skrev:

Rquired skrev:

Jag undrar samma sak, vart har jag skrivit att det ligger 400kg mer på framaxeln eller kan jag ha rätt i att du bör läsa inlägget en gång till? roll

400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad.

Än en gång, jag markerade det mest intressanta åt dig!

Men det är ju 15kg gör det så mycket ??????

Audi Power
OpelP1
25 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Rquired skrev:

chris.m skrev:

Rquired skrev:

Jag undrar samma sak, vart har jag skrivit att det ligger 400kg mer på framaxeln eller kan jag ha rätt i att du bör läsa inlägget en gång till? roll

400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad.

Än en gång, jag markerade det mest intressanta åt dig!

Du får nog ge upp, 400kg skillnad är tydligen ingenting alls enligt vissa....

chris.m Där E4 och E6 korsar varandra bor jag!
25 januari 2012 · 24 Inlägg

125hk/1000kg=0,125 per kg
174hk/1400kg=0,1242857142857143 per kg
Så bilarna har nästan lika många hk per kg men vr6 har ett bättre vrid så den får ett bättre ha begär av mig smile
och min då som har 188hk/1300kg=0,1446153846153846 per kg smilesmilesmile Lol

Senast redigerat av chris.m (25 januari 2012)

Audi Power
ekelund88
25 januari 2012 · 2 656 Inlägg

chris.m skrev:
125hk/1000kg=0,125 per kg
174hk/1400kg=0,1242857142857143 per kg
Så bilarna har nästan lika många hk per kg men vr6 har ett bättre vrid så den får ett bättre ha begär av mig smile
och min då som har 188hk/1300kg=0,1446153846153846 per kg smilesmilesmile Lol

oavsett va du kommer säga kommer dom med andra bortförklaringar smile du stångas med ett par riktiga tjurskallar som aldrig kommer ge sig låt dom köpa 205 så dom får känna på lite fransk kvalitet istället för tyskprecition wink

Rquired Allmänt envis
25 januari 2012 · 12 512 Inlägg

chris.m skrev:

Rquired skrev:

chris.m skrev:

400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad.

Än en gång, jag markerade det mest intressanta åt dig!

Men det är ju 15kg gör det så mycket ??????

Ja är det verkligen 15kg? Dels är det 4% av de 400kg i sig, det är väl en "del" för att anknyta till dina första inlägg, men sedan hittar jag alla möjliga siffror för VR6: På www.the-corrado.net hittar jag flera trådar där vikten anges till 170kg och på en annan* sida hittar jag någon som konstaterar följande: "The two scales sum up ~265 Kg. (~583 lbs) for my 24v VR6." vilket visserligen känns för mycket för en sådan 6cyl. maskin.

*http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1830356-24v-VR6-engine-weight

Om vi antar att sidan inriktad på Corrado har rätt är det 45kg extra över framaxeln utöver 400kg mer totalt. En Volvo B20 väger 165kg för övrigt, lustigt om en 6cyl. maskin med VR6ans speciella block väger mycket mindre...

Motorvikten på 205 GTI verkar däremot stämma ungefär, på http://www.peugeot-sport-club.se hittade jag att vikten var 122kg för 1.9L XU9JAZ så ungefär i alla fall.

Sedan har diskutionen aldrig handlat om prestanda rakt fram utan om vikt och kurvor, effekt per kilo påverkar inte där. Men visst vi är tjurskalliga, folk som själva äger bilmodellen och inte presenterar några källor ger säkert en helt neutral bild av modellen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang