Lära sig lacka hur gå till väga? Nybörjarkitt,tips osv

F2211
8 april 2012 · 58 Inlägg

Tjenis, Skulle vara riktigt kul och lära sig lacka med spruta istället för burkar..wink
Tänkte att man kunde köpa sig en huv/ dörr lite färg och en spruta till att börja med.
Men har ni nå tips på vart man kan hitta:
Färg? Gärna billig då den kommer slipas bort efter den ha landat..Biltemas?
Spruta? Läste i nån gammal tråd att julas med gröna handtaget var bra, men den kanske dom tog bort från hyllan för 5 års sedan inte vet jag, men nån billig privärd spruta! Ebay kanske?
Något mer man behöver för att öva lite hemma?

Saker man behöver tänka på när man lacka uppskattas mycket kan inte mycket.. en liten guide kanske ?wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 791 Inlägg

biltema har en spruta som iallfall ser okej ut fungerar säkert till hobby sprutning

det som är viktigt är tålamod

som nybörjare så får du helt enkelt ta det förbannat lungt
och lägga ganska tunna lager varje varv

men det är meningslöst att lacka med någon skitfärg som inte är gjord för att sprutas tex biltemas

om du köper färg till lastbilsserien så brukar den vara billigare

sen när du lägger klarlacken så får man helt enkelt ta det försiktigt men inte ge upp så tidigt för då blir det bara skit

är långt ifrån ett profs då jag bara lackat små grejer
fast jag jobbat på bilackering
men man hamnar aldrig bakom sprutan och målar en bil när man är nybörjare
även om jag hade chansen många gånger så avböjde jag
tar för mycket tid

målade mina mk2 cup speglar och det tog 1timme att måla dom
iof var det RIKTIGT bra men en bil skulle ta en vecka att måla smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
F2211
8 april 2012 · 58 Inlägg

okejokej, jo de där med tålamod, inte kul... tack för råden!

inte biltemas..Vart tycker du man ska köpa färg ifrån då?
Man måste väl ha härdare å förtunning osv också?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 791 Inlägg

jepp färgaffärer eller liknande

skulle börja måla små saker om du tex känner för att lacka backspeglarna på bilen eller liknande så är det ett perfekt sätt att lära sig

har tyvärr fel dator för att kunna posta lite ställen som säljer färg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hengxel
8 april 2012 · 192 Inlägg

jag tycker int de e nå fel på biltemas saker när man ska lära sig, har lackat fälgar me biltemas 1k färg o spruta o de blev faktiskt väldigt bra för o vara gjort o ett dammigt garage o första gången man höll i en spruta smile

F2211
8 april 2012 · 58 Inlägg

Okej... Men skriv länkarna sen då!wink
Ne ja ha hört att man kan ha biltemas+ förtunning å sen lacka slipa med svin fint papper, sen lacka igen osv

Nybergrobin
8 april 2012 · 2 385 Inlägg

Följer tråden i hopp  om att lära sig något smile Ska lacka lite grejer på min a4 till sommaren så ös på med tips om hur man ska gå tillväga

Hankey
8 april 2012 · 73 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Följer tråden i hopp  om att lära sig något smile Ska lacka lite grejer på min a4 till sommaren så ös på med tips om hur man ska gå tillväga

Gör samma här, alltid bra att kunna smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 791 Inlägg

hengxel skrev:
jag tycker int de e nå fel på biltemas saker när man ska lära sig, har lackat fälgar me biltemas 1k färg o spruta o de blev faktiskt väldigt bra för o vara gjort o ett dammigt garage o första gången man höll i en spruta smile

inte fullt så roligt om man ångrar sig och har lackat hela bilen med sån färg

men visst kan man säkert träna men det blir inte som att måla en 2k lack

setat och letat lite och man får ett lackkitt för under 2000kr då är det 2liter färg och allt som behövs för att lägga en solid lack

med andra ord inte speciellt dyrt

ska iväg någon dag och kolla vad 2liter färg kostar där vi handlade färg förr när jag jobbade på lackfirma

ska ha en vanlig Ral färg brukar kunna bli ganska billigt om jag inte missminner mig totalt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hengxel
8 april 2012 · 192 Inlägg

Growe skrev:

hengxel skrev:
jag tycker int de e nå fel på biltemas saker när man ska lära sig, har lackat fälgar me biltemas 1k färg o spruta o de blev faktiskt väldigt bra för o vara gjort o ett dammigt garage o första gången man höll i en spruta smile

inte fullt så roligt om man ångrar sig och har lackat hela bilen med sån färg

men visst kan man säkert träna men det blir inte som att måla en 2k lack

setat och letat lite och man får ett lackkitt för under 2000kr då är det 2liter färg och allt som behövs för att lägga en solid lack

med andra ord inte speciellt dyrt

ska iväg någon dag och kolla vad 2liter färg kostar där vi handlade färg förr när jag jobbade på lackfirma

ska ha en vanlig Ral färg brukar kunna bli ganska billigt om jag inte missminner mig totalt

nog kan man ju lacka isbilen me 1K färg roll

volvo240tic Egen företagare & Flockare
9 april 2012 · 314 Inlägg

jag har hållt på och hobbymålat något år nu , lite mindre saker men även gett mig på en bil. Blev hyggligt bra men måste matta ner vissa delar och lacka om.

Här handlar jag mitt material
http://www.billackering.eu/

snabba lev o bra grejer. Dock handlar jag färg av en kompis på spies hecker men får du kontakt med
en schysst billackerare kan dom säkert sälja till dig. Handlat färg av ett annan billackare som hade Herberts Standox till min golf m då min polare inte kunde fixa den från sitt sortiment.

Lycka till

Volvo 240 turbo 4 life
engolf
9 april 2012 · 3 235 Inlägg

Förarbetet är viktigast. Slipar man inte tillräckligt, maskerar dåligt, har massa damm liggande på golvet osv blir det inte bra oavsett vilken lackspruta man har... Att spraya är inte så svårt, och tränar man lite innan man ger sig på en bil blir det till slut bra.
Här är min tråd, många bilder på omlackeringen, (en billig lackspruta från biltema, 24 liters kompressor i ett garage): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181792

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2012 · 13 791 Inlägg

hengxel skrev:

Growe skrev:

hengxel skrev:
jag tycker int de e nå fel på biltemas saker när man ska lära sig, har lackat fälgar me biltemas 1k färg o spruta o de blev faktiskt väldigt bra för o vara gjort o ett dammigt garage o första gången man höll i en spruta smile

inte fullt så roligt om man ångrar sig och har lackat hela bilen med sån färg

men visst kan man säkert träna men det blir inte som att måla en 2k lack

setat och letat lite och man får ett lackkitt för under 2000kr då är det 2liter färg och allt som behövs för att lägga en solid lack

med andra ord inte speciellt dyrt

ska iväg någon dag och kolla vad 2liter färg kostar där vi handlade färg förr när jag jobbade på lackfirma

ska ha en vanlig Ral färg brukar kunna bli ganska billigt om jag inte missminner mig totalt

nog kan man ju lacka isbilen me 1K färg roll

självklart kan man det..men resultatet blir aldrig lika bra som med en 2k lack

dessutom blir det ett helvete om man ångrar sig och vill lägga en vanlig lack sen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Iam2fast4U
9 april 2012 · 1 534 Inlägg

tro det eller ej men det är betydligt enklare med spruta än en sprayburk

BMW E34 "538" (1990)
hengxel
9 april 2012 · 192 Inlägg

Growe skrev:

hengxel skrev:

Growe skrev:

inte fullt så roligt om man ångrar sig och har lackat hela bilen med sån färg

men visst kan man säkert träna men det blir inte som att måla en 2k lack

setat och letat lite och man får ett lackkitt för under 2000kr då är det 2liter färg och allt som behövs för att lägga en solid lack

med andra ord inte speciellt dyrt

ska iväg någon dag och kolla vad 2liter färg kostar där vi handlade färg förr när jag jobbade på lackfirma

ska ha en vanlig Ral färg brukar kunna bli ganska billigt om jag inte missminner mig totalt

nog kan man ju lacka isbilen me 1K färg roll

självklart kan man det..men resultatet blir aldrig lika bra som med en 2k lack

dessutom blir det ett helvete om man ångrar sig och vill lägga en vanlig lack sen

jo jag vet smile men vill man lära sig o lacka så är de ju ett billigt alternativ att köpa biltema saker o lacka småsaker smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2012 · 13 791 Inlägg

hengxel skrev:

Growe skrev:

hengxel skrev:

nog kan man ju lacka isbilen me 1K färg roll

självklart kan man det..men resultatet blir aldrig lika bra som med en 2k lack

dessutom blir det ett helvete om man ångrar sig och vill lägga en vanlig lack sen

jo jag vet smile men vill man lära sig o lacka så är de ju ett billigt alternativ att köpa biltema saker o lacka småsaker smile

har aldrig sprutat något annat än 2k lack men kan tänka mig att det är en del skillnad
så tror inte man lär sig så bra
blir liten annan avdunstning osv när man lägger en 2k lack

men visst kan man träna lite med sån färg

iövrigt så borde biltema spruta fungera osv skulle välja överliggande kopp för att det oftast är smidigare att måla med

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
hengxel
9 april 2012 · 192 Inlägg

Growe skrev:

hengxel skrev:

Growe skrev:

självklart kan man det..men resultatet blir aldrig lika bra som med en 2k lack

dessutom blir det ett helvete om man ångrar sig och vill lägga en vanlig lack sen

jo jag vet smile men vill man lära sig o lacka så är de ju ett billigt alternativ att köpa biltema saker o lacka småsaker smile

har aldrig sprutat något annat än 2k lack men kan tänka mig att det är en del skillnad
så tror inte man lär sig så bra
blir liten annan avdunstning osv när man lägger en 2k lack

men visst kan man träna lite med sån färg

iövrigt så borde biltema spruta fungera osv skulle välja överliggande kopp för att det oftast är smidigare att måla med

där håller jag fullständigt med, överliggande är mkt skönare smile

volvo240tic Egen företagare & Flockare
9 april 2012 · 314 Inlägg

Överliggande är ju nästan ett måste. Blir mycket material över annars.
Kör med en Devillbliss GTI , dyr men väldigt bra

Volvo 240 turbo 4 life
F2211
10 april 2012 · 58 Inlägg

Kul att folk skriver:) överliggande.. Kan man köpa biltemas då?
Skulle man inte kunna köpa nå biltema färg de ALLRA första man gör med en spruta, så man kan hantera den liksom, sen inhandla nå finare(2k)?smile
Isåfall, vad från biltema bör man köpa? Skulle va bra med några länkar:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2012 · 13 791 Inlägg

F2211 skrev:
Kul att folk skriver:) överliggande.. Kan man köpa biltemas då?
Skulle man inte kunna köpa nå biltema färg de ALLRA första man gör med en spruta, så man kan hantera den liksom, sen inhandla nå finare(2k)?smile
Isåfall, vad från biltema bör man köpa? Skulle va bra med några länkar:)

tema har väll bara en överliggande som ser ut som en profs spruta och den räcker nog gott och väl för en amatörmålare

lite skillnad när man står och målar timme ut och timme in med sprutan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang