BMW 730 E38 Avgasvärden hoppar upp och ner

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Hej !
Det handlar om pappas bil, han kör en 730 E38 för tillfället 1996 manuell låda import från tyskland år 1998 har jag för mig. Ja nu är de så att hans avgasvärden var dåliga på besiktningen, hans båda katalysatorer skramlade när man åkte runt med bilen över något gupp eller liknande.. Okej de var bara att byta dom, han köpte dom o nån mekaniker svetsade dit dom, inga läckage etc, ok bra men när han åkte till Bes igen så var avgasvärdena fortfarande dåliga. I början, innan kattarna var bytta så var bara HC värdet för högt, men CO var bra nu efter han bytt dom så är alla värdena för höga.. Så han va hos mekanikern igen och han kollade bilen med såna dosa o det visar sig att lambda 1 var dålig, så dom bytte den mot en annan, men de va inte lambdasonden, värdena var fortfarande dåliga, värdena hoppar upp högt och sen tillbaka och är bra, detta händer med ett intervall på 2 min ungefär..
Vad kan det vara ???
Någon styrenhet som spökar ?
Något annat ??

Är tacksam för alla tips som kan ges..

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

ingen som har nån aning ?

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

Hur är bilen i motorgång osv?
va visar färdatorn för snittförbrukning?

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Den går väldigt jämnt o fint, fast pappa sa att den drar lite mer än vanligt, 1.9 lit/mil i stan, den brukar vara på 1.5 annars.. jag har fått ner den i 1.3 med "eco driving" smile

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

aaaaa ok,hmmm

prova tanka 60/40 bensin/etanol en sväng o prova ev att besikta igen.
kan rensa undan nått gammalt skräp på syresensorer mm som ev ligger å stör värden mm.

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Han har gjort de, han tankade 30 lit etanol o 20 bensin hade han i bilen redan smile funkar tydligen inte heller..
kan det vara nån styrenhet.. mekaniker föreslog att de kunde vara det.. sad

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

hmmmm okok

det kan ju vara möjligt,men det är inge känt problem på e38 att styrenheter brukar krångla.
finns en hel del hårdvara i dessa.

men ta en extra koll på syresensorern vid kattarna så inte ni har kabelbrott ir kontaktproblem .
på min 740 hoppade kopplingen isär i vintras,men då gick isf bilen på 5-cyl.

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

såg att du även laggt inlägg på ap om detta,svaren koomer men tar säkert tid:)

prova att sök i arkiven

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

På AP har jag redan kollat, finns inget om det alls, inget som stämmer överens med mitt problem..
Så du menar att kabeln kan vara konstig också.. har faktiskt inte tänkt på det men så kan de fan vara smile hoppas det är något sånt o inget dyrt sad..

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

okok

sökte lite,en snubbe hade provat t-röd o skite gick igenom bes.

nee inge dyrt,bara ha tålamod att kolla å ev mäta/kotrollera kablarna och syresensorena

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Men syresensorer, hur ser dom ut och vart ligger dom :S?

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

http://bmwfans.info/parts/catalog/E38/S … _silencer/

nr 7-8 på bild aven kallad lambda

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Jaha okej, tack ! Men mätt dom har dom ju redan gjort med felkods avläsare.. Och det stod att de va fel på en av lambda sensorerna men när dom bytte till annan så var det samma fel igen, dom bytte sedan o kollade andra kombinationer, 1 på 2 och 2 på 1 typ, samma problem..

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

en sak till..ta ur ett stift å läs av det om det förbrant bra ir dåligt,gamla stift kan vara en orsak.
det finns stift på biltema för en billig slant som klarar denna motor.

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Okej, han har iofs inte bytt dom på 1 år.. Men han kör bara 500 mil/år med bilen dock är det nästan enbart stadskörning, inga långa turer dvs..

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

okok,fanns det nåra mer fel i vid diagnosen än lamban?ex luftmassemätare ir misständning?

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

Nej det fanns det inte säger han.. Men om den misständer, de kan man la höra lite granna va ?!

nO-rEcoIL
11 april 2012 · 70 Inlägg

okok,tja det kan man väl höra,men det registreras även i minnet .
det enda ja kan tänka mig just nu är att lamban är def ir kabelbrott

viktor_89
11 april 2012 · 113 Inlägg

vilka värden är det som är dåliga?

Severin
11 april 2012 · 1 587 Inlägg

CO, HC, co2 lambda... ingen är bra alls..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang