Chippa ECOTEC 1.8L 16V -97

NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

Hej! Blev intresserad av att skrämma upp min Opel lite. Eftersom jag inte är så klar inom ämnet så skulle jag gärna behöva lite hjälp bla.

Finns det chip till denna motor?
Vad behöver jag för något?
Vilken ökning i prestanda kan jag vänta mig? (116HK nu, kanske lite mera med sportluftsfiltret, tophast 220kmh, 0 - 100 8 - 9 sek)
Vad kostar det ?
Finns det bättre alternativ än chip ?
Och.
Kan jag göra det själv ?


Tack ! smile

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Är inte det en bensinare?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

Det är bensin jao:)

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Chiptrim till annat än dieselbilar är ganska ovanligt. Till just din Opel hittade jag ingenting säkert, men du kan ju kolla lite på den här sidan.

http://chiptuner-datenbank.de/en/database/opel

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Chiptrim till annat än dieselbilar är ganska ovanligt. Till just din Opel hittade jag ingenting säkert, men du kan ju kolla lite på den här sidan.

http://chiptuner-datenbank.de/en/database/opel

Okej:) Trodde det var chip till alla bilar. Astra F fanns inte med på sidan där som du sade.

Vad kan man förutom att byta avgassystem göra för att skrämma upp denna motor tror du ? smile

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2012 · 10 427 Inlägg

En klen sugisbensinare kommer du nog inte märka någon särskild skillnad med om du ska chippa, mer än att det blir ett litet hål i plånboken. Bättre att lägga pengarna på väghållningskit eller liknande wink

Edit: Sportluftfilter tjänar du ingenting på heller så det är också pengar rakt i sjön så att säga tongue

Senast redigerat av steifan (28 juni 2012)

NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

steifan skrev:
En klen sugisbensinare kommer du nog inte märka någon särskild skillnad med om du ska chippa, mer än att det blir ett litet hål i plånboken. Bättre att lägga pengarna på väghållningskit eller liknande wink

Edit: Sportluftfilter tjänar du ingenting på heller så det är också pengar rakt i sjön så att säga tongue

Okej så chip är inget att ha då wink
Sportluftsfiltret ger faktiskt effekt vid höga varv 3 - 4 k RPM. smile

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Det finns säkert massor, men det kostar nog en rejäl slant. Gissningsvis kan man få ut mer effekt genom att ändra på avgassystem, insug etc, men då jag inte är mekaniker eller någonsin haft en Opel, så överlåter jag rekommendationerna till de som kan här inne. I övrigt är Google din vän. Detta hittade jag för just din bil, men det
är inte många hästar extra.

http://www.mantzel.de/chiptuning/astra-f/

NeZZeR skrev:

Korsriddaren skrev:
Chiptrim till annat än dieselbilar är ganska ovanligt. Till just din Opel hittade jag ingenting säkert, men du kan ju kolla lite på den här sidan.

http://chiptuner-datenbank.de/en/database/opel

Okej:) Trodde det var chip till alla bilar. Astra F fanns inte med på sidan där som du sade.

Vad kan man förutom att byta avgassystem göra för att skrämma upp denna motor tror du ? smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2012 · 10 427 Inlägg

NeZZeR skrev:

steifan skrev:
En klen sugisbensinare kommer du nog inte märka någon särskild skillnad med om du ska chippa, mer än att det blir ett litet hål i plånboken. Bättre att lägga pengarna på väghållningskit eller liknande wink

Edit: Sportluftfilter tjänar du ingenting på heller så det är också pengar rakt i sjön så att säga tongue

Okej så chip är inget att ha då wink
Sportluftsfiltret ger faktiskt effekt vid höga varv 3 - 4 k RPM. smile

Nej jag har provat att chippa sugis själv, monterat extraktorgrenrör osv ganska meningslöst alltihopa.

Jasså? Har du mätt det eller hör du bara lite mer ljud? wink

NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Det finns säkert massor, men det kostar nog en rejäl slant. Gissningsvis kan man få ut mer effekt genom att ändra på avgassystem, insug etc, men då jag inte är mekaniker eller någonsin haft en Opel, så överlåter jag rekommendationerna till de som kan här inne. I övrigt är Google din vän. Detta hittade jag för just din bil, men det
är inte många hästar extra.

http://www.mantzel.de/chiptuning/astra-f/

NeZZeR skrev:

Korsriddaren skrev:
Chiptrim till annat än dieselbilar är ganska ovanligt. Till just din Opel hittade jag ingenting säkert, men du kan ju kolla lite på den här sidan.

http://chiptuner-datenbank.de/en/database/opel

Okej:) Trodde det var chip till alla bilar. Astra F fanns inte med på sidan där som du sade.

Vad kan man förutom att byta avgassystem göra för att skrämma upp denna motor tror du ? smile

Ja det är bra sus i motorn redan men vem vill inte ha mera ? wink
Om det inte finns några opelchip i Sverige så kostar det antagligen mer än det smakar hmm
Hur är det med motorbyte och dyl ? Om man planterar en Opel V6 under huven blir besiktningen inte glada då ?

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

steifan skrev:

NeZZeR skrev:

steifan skrev:
En klen sugisbensinare kommer du nog inte märka någon särskild skillnad med om du ska chippa, mer än att det blir ett litet hål i plånboken. Bättre att lägga pengarna på väghållningskit eller liknande wink

Edit: Sportluftfilter tjänar du ingenting på heller så det är också pengar rakt i sjön så att säga tongue

Okej så chip är inget att ha då wink
Sportluftsfiltret ger faktiskt effekt vid höga varv 3 - 4 k RPM. smile

Nej jag har provat att chippa sugis själv, monterat extraktorgrenrör osv ganska meningslöst alltihopa.

Jasså? Har du mätt det eller hör du bara lite mer ljud? wink

Förstår hur du tänker ,har planterat sportluft på många bilar och det brukar inte ge effekt. Det gjorde det dock på Opeln, Jag tror faktiskt att det kan vara så jävligt att den fick för lite luft orginal O.o
Jag har "mätt" genom att det går att trycka 3an och 4an längre och fortfarande få effekt smile Inget vetenskapligt alltså , sen är det ju givetvis ett härligare ljud tongue

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
NeZZeR Krösus
28 juni 2012 · 57 Inlägg

NeZZeR skrev:

steifan skrev:

NeZZeR skrev:

Okej så chip är inget att ha då wink
Sportluftsfiltret ger faktiskt effekt vid höga varv 3 - 4 k RPM. smile

Nej jag har provat att chippa sugis själv, monterat extraktorgrenrör osv ganska meningslöst alltihopa.

Jasså? Har du mätt det eller hör du bara lite mer ljud? wink

Förstår hur du tänker ,har planterat sportluft på många bilar och det brukar inte ge effekt. Det gjorde det dock på Opeln, Jag tror faktiskt att det kan vara så jävligt att den fick för lite luft orginal O.o
Jag har "mätt" genom att det går att trycka 3an och 4an längre och fortfarande få effekt smile Inget vetenskapligt alltså , sen är det ju givetvis ett härligare ljud tongue

EDIT: Förutom på tomgång då det låter lite som en båtmotor wink Video finns smile

Opel Astra "1.8L 16V" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang