Av med körkortet

norrtan
28 juni 2012 · 3 Inlägg

Jag vart av med körkortet i söndags, körde för fort på 100 väg, tänkte dra situationen och vill höra lite tankar och funderingar smile

Situationen ser ut så här.

Det är vajer väg, alltså tvåfiligt till enfiligt, Jag ligger bakom två andra bilar bilen som ligger längs fram håller ungefär 90-95, då börjar volvon framför mig en omkörning och jag hackar på, det är lite kurva och det börjar bli nedförsbacke, volvon svänger in framför bilen han just passerat och håller 100 eller strax under så jag passar på att köra om honom för att den tvåfiliga vägen börjar ta slut, men volvon börjar axa och jag Måste gasa på för jag har bilar bakom mig så jag kan inte göra en hastig inbromsning, man vill ju undvika en trafikfara! och när jag precis kommer om volvon så ser jag polis mannen som pekar på mig och står med lasern i högsta hugg, han vinkar in mig och han har klockat mig i 150km/h Men även Volvon stannar för att han tror att polisen menar han, och polisen går fram till han och vinkar bort han...  jag förklarar hur det var och frågar om han inte såg situationen och hur man kan stå i en nedförsbacke och klocka folk ? men jag erkänner att jag har kört för fort, han visade mig kameran inget att snacka om, bara att erkänna i god tro om att han ska ha fattat hur situationen såg ut och varför jag gjorde så. Men inte han tog kortet och gav mig 48 timmar.

Är det bara jag som tycker att han har gjort en lite av en felbedömning ? böter visst den kan jag ta för jag körde för fort, men att bli av med kortet för att eventuellt ha undvikit en riktig trafikfara men krock som slutända..

sleepyoh
28 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Ja... Varför försöker du köra om honom om den tvåfiliga vägen håller på att ta slut till att börja med? Tycker inte det är några konstigheter alls där. Bita i sura äpplet och le bara..

_----------'
norrtan
28 juni 2012 · 3 Inlägg

sleepyoh skrev:
Ja... Varför försöker du köra om honom om den tvåfiliga vägen håller på att ta slut till att börja med? Tycker inte det är några konstigheter alls där. Bita i sura äpplet och le bara..

nej jag vet, men omkörningen började lite innan den där 400m eller om det är 500m skyllten och hade lätt hunnit om han i laglig fart om han inte börjat axa och get efter sen.

Low
28 juni 2012 · 3 337 Inlägg

Folk glömmer att man får aldrig köra över hastighetsbegränsning även vid omkörning... är det 100 och nån kör 95 så får man inte köra över 100 för att köra om wink

discokapten Kapten på disco!
28 juni 2012 · 1 729 Inlägg

norrtan skrev:
Jag vart av med körkortet i söndags, körde för fort på 100 väg, tänkte dra situationen och vill höra lite tankar och funderingar smile

Situationen ser ut så här.

Det är vajer väg, alltså tvåfiligt till enfiligt, Jag ligger bakom två andra bilar bilen som ligger längs fram håller ungefär 90-95, då börjar volvon framför mig en omkörning och jag hackar på, det är lite kurva och det börjar bli nedförsbacke, volvon svänger in framför bilen han just passerat och håller 100 eller strax under så jag passar på att köra om honom för att den tvåfiliga vägen börjar ta slut, men volvon börjar axa och jag Måste gasa på för jag har bilar bakom mig så jag kan inte göra en hastig inbromsning, man vill ju undvika en trafikfara! och när jag precis kommer om volvon så ser jag polis mannen som pekar på mig och står med lasern i högsta hugg, han vinkar in mig och han har klockat mig i 150km/h Men även Volvon stannar för att han tror att polisen menar han, och polisen går fram till han och vinkar bort han...  jag förklarar hur det var och frågar om han inte såg situationen och hur man kan stå i en nedförsbacke och klocka folk ? men jag erkänner att jag har kört för fort, han visade mig kameran inget att snacka om, bara att erkänna i god tro om att han ska ha fattat hur situationen såg ut och varför jag gjorde så. Men inte han tog kortet och gav mig 48 timmar.

Är det bara jag som tycker att han har gjort en lite av en felbedömning ? böter visst den kan jag ta för jag körde för fort, men att bli av med kortet för att eventuellt ha undvikit en riktig trafikfara men krock som slutända..

Hade du väntat till nästa gång det blir tvåfiligt så hade du inte heller orsakat en trafikolycka. (eller blivit av med körkortet)

Senast redigerat av discokapten (28 juni 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Audi_powah
28 juni 2012 · 1 515 Inlägg

Tycker att du borde fortsätt köra om utan att gasa på rejält om du ändå hunnit, Bilarna bakom dig får väl göra som de vill, Skulle ha varit de som gasat på och blivit stoppade ifall du kört om i ca 130 och lagt dig framför.

Fast åt andra sidan så kanske du förhindrade en eventuell trafikolycka då du gasade på och gjorde platts åt de andra som även de körde om. . Du borde ha nekat och låtit det gå vidare till rätten eventuellt, så hade du kunnat förklara dig på ett bra sätt.

- NEKA ALLTID! det är vad jag lärde mig ifrån den gången då jag blev av med kortet hehe smile

Senast redigerat av Audi_powah (28 juni 2012)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Dirtymike
28 juni 2012 · 1 532 Inlägg

Audi_powah skrev:
Tycker att du borde fortsätt köra om utan att gasa på rejält om du ändå hunnit, Bilarna bakom dig får väl göra som de vill, Skulle ha varit de som gasat på och blivit stoppade ifall du kört om i ca 130 och lagt dig framför.

Fast åt andra sidan så kanske du förhindrade en eventuell trafikolycka då du gasade på och gjorde platts åt de andra som även de körde om. . Du borde ha nekat och låtit det gå vidare till rätten eventuellt, så hade du kunnat förklara dig på ett bra sätt.

- NEKA ALLTID! det är vad jag lärde mig ifrån den gången då jag blev av med kortet hehe smile

Håller med neka alltid skriv aldrig på nånting. Klarat mig från många böter på det viset även fortkörning och återkallelse av kortet.

Jeep J20 (1978)
Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Det kostar skattebetalarna en jäkla massa pengar om varje fortkörning skall behöva gå till tinget. Helt i onödan!


Audi_powah skrev:
Tycker att du borde fortsätt köra om utan att gasa på rejält om du ändå hunnit, Bilarna bakom dig får väl göra som de vill, Skulle ha varit de som gasat på och blivit stoppade ifall du kört om i ca 130 och lagt dig framför.

Fast åt andra sidan så kanske du förhindrade en eventuell trafikolycka då du gasade på och gjorde platts åt de andra som även de körde om. . Du borde ha nekat och låtit det gå vidare till rätten eventuellt, så hade du kunnat förklara dig på ett bra sätt.

- NEKA ALLTID! det är vad jag lärde mig ifrån den gången då jag blev av med kortet hehe smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Low
28 juni 2012 · 3 337 Inlägg

Men dom tycker ju att dom gör aldrig något fel roll

Audi_powah
28 juni 2012 · 1 515 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Det kostar skattebetalarna en jäkla massa pengar om varje fortkörning skall behöva gå till tinget. Helt i onödan!


Audi_powah skrev:
Tycker att du borde fortsätt köra om utan att gasa på rejält om du ändå hunnit, Bilarna bakom dig får väl göra som de vill, Skulle ha varit de som gasat på och blivit stoppade ifall du kört om i ca 130 och lagt dig framför.

Fast åt andra sidan så kanske du förhindrade en eventuell trafikolycka då du gasade på och gjorde platts åt de andra som även de körde om. . Du borde ha nekat och låtit det gå vidare till rätten eventuellt, så hade du kunnat förklara dig på ett bra sätt.

- NEKA ALLTID! det är vad jag lärde mig ifrån den gången då jag blev av med kortet hehe smile

Och?.. Det kommer inte att kosta mindre oavsett om folk nekar eller inte. Staten måste få in sina pengar, och det får de på ett eller annat sätt. lol

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Troligtvis åker du på vårdslöshet också, då en sådan hastighet automatiskt rapporteras till åklagare. De är ganska hårda mot dem som kör för fort just på 2+1-vägar, då marginalerna är sämre än på vanlig två eller trefilig motorväg.

norrtan skrev:
Jag vart av med körkortet i söndags, körde för fort på 100 väg, tänkte dra situationen och vill höra lite tankar och funderingar smile

Situationen ser ut så här.

Det är vajer väg, alltså tvåfiligt till enfiligt, Jag ligger bakom två andra bilar bilen som ligger längs fram håller ungefär 90-95, då börjar volvon framför mig en omkörning och jag hackar på, det är lite kurva och det börjar bli nedförsbacke, volvon svänger in framför bilen han just passerat och håller 100 eller strax under så jag passar på att köra om honom för att den tvåfiliga vägen börjar ta slut, men volvon börjar axa och jag Måste gasa på för jag har bilar bakom mig så jag kan inte göra en hastig inbromsning, man vill ju undvika en trafikfara! och när jag precis kommer om volvon så ser jag polis mannen som pekar på mig och står med lasern i högsta hugg, han vinkar in mig och han har klockat mig i 150km/h Men även Volvon stannar för att han tror att polisen menar han, och polisen går fram till han och vinkar bort han...  jag förklarar hur det var och frågar om han inte såg situationen och hur man kan stå i en nedförsbacke och klocka folk ? men jag erkänner att jag har kört för fort, han visade mig kameran inget att snacka om, bara att erkänna i god tro om att han ska ha fattat hur situationen såg ut och varför jag gjorde så. Men inte han tog kortet och gav mig 48 timmar.

Är det bara jag som tycker att han har gjort en lite av en felbedömning ? böter visst den kan jag ta för jag körde för fort, men att bli av med kortet för att eventuellt ha undvikit en riktig trafikfara men krock som slutända..

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Mycket märklig inställning. Om polisen tagit en fortkörare med laser, så finns det inte en chans i helvete att man kommer undan. Det förutsätter i så fall att polisen fuckat upp platsprotokollet eller liknande, och det är ganska sällsynt. Kör man för fort så tar man även konsekvensen av sitt handlande. Svårare än så är det inte. smile

Audi_powah skrev:

Korsriddaren skrev:
Det kostar skattebetalarna en jäkla massa pengar om varje fortkörning skall behöva gå till tinget. Helt i onödan!


Audi_powah skrev:
Tycker att du borde fortsätt köra om utan att gasa på rejält om du ändå hunnit, Bilarna bakom dig får väl göra som de vill, Skulle ha varit de som gasat på och blivit stoppade ifall du kört om i ca 130 och lagt dig framför.

Fast åt andra sidan så kanske du förhindrade en eventuell trafikolycka då du gasade på och gjorde platts åt de andra som även de körde om. . Du borde ha nekat och låtit det gå vidare till rätten eventuellt, så hade du kunnat förklara dig på ett bra sätt.

- NEKA ALLTID! det är vad jag lärde mig ifrån den gången då jag blev av med kortet hehe smile

Och?.. Det kommer inte att kosta mindre oavsett om folk nekar eller inte. Staten måste få in sina pengar, och det får de på ett eller annat sätt. lol

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
sleepyoh
28 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Lite off-topic, men om ni hamnar i ett polisförhör, om det nu går så långt dvs, så behöver ni endast uppge namn, personnummer och adress. Du har även rätt att ha försvarsadvokat alternativt förhörsstöd med dig, till exempel nära vän eller släkting osv. Efter förhöret, som ibland kan ta flera timmar oavsett om du svarar på några frågor eller ej, ska det skrivas ner, och du ska få läsa igenom det. Ibland bandas förhöret, och då ska du få lyssna igenom det. Alla invändningar du har mot innehållet ska antecknas.(13)Ett tips är också att alltid begära förhörsprotokoll efter förhöret, kan vara bra att ha.

Du är tvungen att stanna (inlåst mot din vilja) högst sex timmar om du inte är anhållen eller häktad. Om du "kan" misstänkas för brott kan det förlängas med ytterligare sex timmar. När de anser sig ha förhört dig tillräckligt eller när tiden gått ut har du rätt att omedelbart sticka, och de får inte utan "synnerliga skäl tvinga dig till nytt förhör inom tolv timmar"(11)

Efter förhöret, som ibland kan ta flera timmar oavsett om du svarar på några frågor eller ej, ska det skrivas ner, och du ska få läsa igenom det. Ibland bandas förhöret, och då ska du få lyssna igenom det. Alla invändningar du har mot innehållet ska antecknas.(13)

Senast redigerat av sleepyoh (28 juni 2012)

_----------'
sleepyoh
28 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Mycket märklig inställning. Om polisen tagit en fortkörare med laser, så finns det inte en chans i helvete att man kommer undan. Det förutsätter i så fall att polisen fuckat upp platsprotokollet eller liknande, och det är ganska sällsynt. Kör man för fort så tar man även konsekvensen av sitt handlande. Svårare än så är det inte. smile

Audi_powah skrev:

Korsriddaren skrev:
Det kostar skattebetalarna en jäkla massa pengar om varje fortkörning skall behöva gå till tinget. Helt i onödan!



Och?.. Det kommer inte att kosta mindre oavsett om folk nekar eller inte. Staten måste få in sina pengar, och det får de på ett eller annat sätt. lol

Jag skulle inte gärna ta konsekvenserna av mitt fortkörande om jag hade en möjlighet att komma undan, och jag tror det är flera än mig som delar den uppfattningen. hmm

_----------'
Low
28 juni 2012 · 3 337 Inlägg

Jo det är ju tyvärr så idag, inge vill erkänna nåt. Tyvärr...

Schneeflocke
28 juni 2012 · 239 Inlägg

Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett ganska ryggradslöst resonemang, som platsar bättre hos återfallsförbrytare på kåken, än svenssons som kör för fort och får böter eller blir av med lappen. Devisen "If you can't do the time, don't do the crime" tycker jag passar ganska bra. Men det är kanske en generationsfråga?! wink

sleepyoh skrev:

Korsriddaren skrev:
Mycket märklig inställning. Om polisen tagit en fortkörare med laser, så finns det inte en chans i helvete att man kommer undan. Det förutsätter i så fall att polisen fuckat upp platsprotokollet eller liknande, och det är ganska sällsynt. Kör man för fort så tar man även konsekvensen av sitt handlande. Svårare än så är det inte. smile

Audi_powah skrev:

Och?.. Det kommer inte att kosta mindre oavsett om folk nekar eller inte. Staten måste få in sina pengar, och det får de på ett eller annat sätt. lol

Jag skulle inte gärna ta konsekvenserna av mitt fortkörande om jag hade en möjlighet att komma undan, och jag tror det är flera än mig som delar den uppfattningen. hmm

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
sleepyoh
28 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett ganska ryggradslöst resonemang, som platsar bättre hos återfallsförbrytare på kåken, än svenssons som kör för fort och får böter eller blir av med lappen. Devisen "If you can't do the time, don't do the crime" tycker jag passar ganska bra. Men det är kanske en generationsfråga?! wink

sleepyoh skrev:

Korsriddaren skrev:
Mycket märklig inställning. Om polisen tagit en fortkörare med laser, så finns det inte en chans i helvete att man kommer undan. Det förutsätter i så fall att polisen fuckat upp platsprotokollet eller liknande, och det är ganska sällsynt. Kör man för fort så tar man även konsekvensen av sitt handlande. Svårare än så är det inte. smile

Jag skulle inte gärna ta konsekvenserna av mitt fortkörande om jag hade en möjlighet att komma undan, och jag tror det är flera än mig som delar den uppfattningen. hmm

Jag kan 'do the time' för alla brott jag någonsin gjort, men om jag har en chans att komma undan skulle jag självklart ta den. Nu är jag en bra bit ifrån dom flesta svensson's moral, Men jag tror fortfarande att majoriteten hade försökt att komma undan. Ryggradslöst att inte betala fortkörningsböter? Kanske om jag hade kört på någon och skadat denna, då är det klart att man ska ta sitt ansvar. Men knappast för ett så fjuttigt brott som en fortkörning.

till TS: Har du ett arbete som kräver körkort? Det kan räknas som en förmildrande omständighet, eller rättare sagt att du kan få en kortare spärrtid på körkortet om du kan motivera varför just du behöver det. Ett exempel, torskar kort 6 månader, skriver ett brev om att ditt körkort behövs i yrket, gärna intyg från arbetsgivare, så kan du om du har tur kanske få 3 månader spärrtid istället.

Senast redigerat av sleepyoh (28 juni 2012)

_----------'
Isaksson5 Ungdoms Räser
28 juni 2012 · 425 Inlägg

Ja du. Jag tycker då att du gjorde rätt och fanskapet som ville rejsa mot dig borde ha mist körkortet.
Och om att man inte får köra över hastighetsbegränsningen vid omkörning - Ja det stämmer. Dock var min körskolelärare lite rolig. "Om du får böter för fortkörning då du kör om, då ska jag gladeligen betala den åt dig!".
Det är ju fan säkrare att gasa upp i 130 än att ligga och köra 100 då tant agda med sin fiesta 1.1 inte kan hålla rätt hastighet.

Iaf min åsikt!

nordstromj
28 juni 2012 · 1 772 Inlägg

Därför skulle du sagt att du inte hade något körkort med dig och sen sluta läsa posten, sen nästa gång du blir stoppad spelar du dum. Sen vet jag inte vad du ska göra.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
sleepyoh
28 juni 2012 · 1 319 Inlägg

Isaksson5 skrev:
Ja du. Jag tycker då att du gjorde rätt och fanskapet som ville rejsa mot dig borde ha mist körkortet.
Och om att man inte får köra över hastighetsbegränsningen vid omkörning - Ja det stämmer. Dock var min körskolelärare lite rolig. "Om du får böter för fortkörning då du kör om, då ska jag gladeligen betala den åt dig!".
Det är ju fan säkrare att gasa upp i 130 än att ligga och köra 100 då tant agda med sin fiesta 1.1 inte kan hålla rätt hastighet.

Iaf min åsikt!

Det är ännu säkrare att inte köra om när vägen håller på att ta slut och bli stressad och behöva gasa, även jag kör för fort men jag väljer mina tillfällen lite bättre än 200meter kvar innan det blir en fil situationer. Att stressa och jäkta hör inte till i trafiken tycker jag, bättre att komma fram istället för att ta risker som gör att du vinner 2 minuter i slutändan.

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang