Fixa min Ford!

SimpaBodegan
6 juli 2012 · 10 Inlägg

Hallå gott folk!

Som titeln lyder så har jag en Ford (Ford Fiesta MK3 årsmodell 1994 för att vara mer exakt) som jag ska rusta upp.

Detta är min första bil och jag ska sätta tänderna i den nu under sommarn innan skolan börjar.
Som sagt så är detta min första bil och jag är under amatörnivå när det gäller omvårdnad om bil allmänt.

Bilen i sig har några rostskador, 2 stycken som är rätt illa och ett par mindre fläckar bara som är lätta att slipa bort.
Den har bara gått 7k mil (den har varit i min farmors ägor men hon har knappt kört med den, den har varit helt avställd sedan 2007 i ett garage, och nu har jag fått den :)) Så motorn går jättefint.

Det som jag är "orolig" över är... hur börjar man? xD

Jag undrar och hoppas att det finns nån här som kan hjälpa mig med att göra en liknande punkt/prioriterings lista över vad som är mest vettigt att börja med. Jag är relativt händig men jag är en förlorad själ när det kommer till bilområdet.

Jag ska försöka lista ut hur jag startar en projekttråd här så ska jag försöka få upp lite bilder på skönheten imorgon. Men om någon ser detta och har lust/ork att göra en liten lista för mig så jag har förståelse vad jag ska börja med hade det varit guld!

Tack i förhand!

/Simon

Etingelholm
6 juli 2012 · 979 Inlägg

Hur börjar man??? jadu, vad är det du vill ha gjort med bilen lixom?smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
SimpaBodegan
6 juli 2012 · 10 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
Hur börjar man??? jadu, vad är det du vill ha gjort med bilen lixom?smile

Tja, Tänk dig en bil som varit stillastående i 5 år, och knappt körd innan dess heller.
Tiden sätter väl sina märken gissar jag på.
Jag ska besiktiga bilen om 2 veckor och vill iallafall kunna ha den körbar och gå igenom utan ombesiktning :p

caromania Forummoderator
6 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Byt olja, oljefilter. Känner du dig lyxig byter du luftfilter och tändstift. Sedan åker du och besiktigar så får du en bra status. Kanske kommer du ha lite anliggande bromsar som kärvat ihop sig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Schneeflocke
6 juli 2012 · 239 Inlägg

Har den stått i så många år kan det även vara läge att byta kamrem. Det är åldern som dödar gummit och inte milen...

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang