Vad är det som låter? Bakaxel, broms, knutkors?

Dark_knight
24 juli 2012 · 70 Inlägg

Hej,

Har fått ett litet lustigt fel på min 164.

När bilen är kall hörs inget.

När den blir varm hörs något som närmast kan beskrivas som att du drar två knivar mot varandra, dvs metalliskt ljud. Schvisch, tyst, schvish, tyst osv vilket ökar med hastighet.

Ljudet upphör om du gasar och belastar, släpp gasen och det kommer igen.

Höger fälg blir varm

Oljan ok i bakaxel, rätt nivå, men har inte bytt ännu. Bilens bromsar helt nya för nått år sedan.

Någon som vet? Väntar man ett tag är det helt ljudlöst men sen kommer det tillbaka.

//Martin
Mercedes 200 W123 "Unik Lågmilare" (1985)
Volvo 164 "Lyxkryssaren" (1973)
Toyota Avensis Premium "TTE Motorsport" (2011)
Didde_man
24 juli 2012 · 104 Inlägg

Låter som hjullager tycker iaf jag.

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
Dark_knight
24 juli 2012 · 70 Inlägg

Didde_man skrev:
Låter som hjullager tycker iaf jag.

Kanske skulle kunna vara det, men tycker bara det är konstigt att det bli tyst när man gasar samt att jag inte upplever att ljudet förändras om man svänger fram och tillbaka över vägen.

Ska lyfta upp den idag och känna på hjulet

//Martin
KÅGEBO165
24 juli 2012 · 23 Inlägg

Har du kollat handbromsbackarna , jag hade ett konstigt ljud och då hade beläggen sluppit i limningen och la sig imellan trumman och stålbacken   

marre_knight skrev:
Hej,

Har fått ett litet lustigt fel på min 164.

När bilen är kall hörs inget.

När den blir varm hörs något som närmast kan beskrivas som att du drar två knivar mot varandra, dvs metalliskt ljud. Schvisch, tyst, schvish, tyst osv vilket ökar med hastighet.

Ljudet upphör om du gasar och belastar, släpp gasen och det kommer igen.

Höger fälg blir varm

Oljan ok i bakaxel, rätt nivå, men har inte bytt ännu. Bilens bromsar helt nya för nått år sedan.

Någon som vet? Väntar man ett tag är det helt ljudlöst men sen kommer det tillbaka.

Volvo 164E
TireSlayer Tvivlare
24 juli 2012 · 2 266 Inlägg

när du säger att ena hjulet blir varmt så skulle jag vilja säga något jävelskap med bromsarna.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Dark_knight
24 juli 2012 · 70 Inlägg

Frilade hjulen och kände på dem. Vänster sida ligger bromsen på något, men inte "hela varvet" utan tar emot bitvis. Glömde säga att även bilen hackar fram när ljudet kommer, men som sagt bara vid värme.

Får testa som du säger Janne och ta upp och inspektera handbromsen. Bara konstigt att det funkar så länge det är kallt, kommer efter ca 1-2mils körning

//Martin
KÅGEBO165
25 juli 2012 · 23 Inlägg

jättesvårt att säga vad det är utan att höra det i verkligheten

marre_knight skrev:
Frilade hjulen och kände på dem. Vänster sida ligger bromsen på något, men inte "hela varvet" utan tar emot bitvis. Glömde säga att även bilen hackar fram när ljudet kommer, men som sagt bara vid värme.

Får testa som du säger Janne och ta upp och inspektera handbromsen. Bara konstigt att det funkar så länge det är kallt, kommer efter ca 1-2mils körning

Volvo 164E
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang