HJÄLP! Bilfirman känns luriga!!!

JinXr2
8 oktober 2012 · 248 Inlägg

sleepyoh skrev:

JinXr2 skrev:

zanandy skrev:
Ja, har redan kollat på en ny faktiskt... dock inte diesel men en -11, med nybilsgaranti iaf, alltid något kanske..
Men det där med diesel, de flesta nya är ju diesel, förutom den jag hittat nu, är diesel bra? Vad är som är bra med det?

Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare.  I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa tongue

Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil smile

Nej, en dieselbil är inte starkare än en bensin bil med samma hästkrafter. 140hk är alltid 140hk. Sen hur karaktären är på motorn är en helt annan femma. Bara för att diesel har lite kraftigare drag på låga varv gör den inte för det ''starkare''

ta en 140 hästars diesel och en 140 hästars bensinare, så jämför du siffrorna på vridmomentet så får du se.

Rquired Allmänt envis
8 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

granadadr skrev:

sleepyoh skrev:

JinXr2 skrev:

Fördelen med diesel är väl att den går billigare, otroligt mycket starkare.  I stora drag kan man typ jämföra en modern 140hk turbodiesel med en 200hk bensinturbo.
nackdelen med diesel är väl dieselskatten som blir rätt saftig när bilen börjar bli äldre, sen om du gillar att varva ur motorn när du kör så är diesel inget du ska skaffa tongue

Personligen så tycker jag nya dieselbilar är underbara att köra till vardags, men inget jag skulle skaffa mig, möjligtvis som andrabil smile

Nej, en dieselbil är inte starkare än en bensin bil med samma hästkrafter. 140hk är alltid 140hk. Sen hur karaktären är på motorn är en helt annan femma. Bara för att diesel har lite kraftigare drag på låga varv gör den inte för det ''starkare''

den har därremot MKT bättre vrid vilket är starkare wink men detta kan man diskutera i 100 år wink

Nej, effekt är energi och det är en konstant faktor. Det är inget du kan justera, och nu pratar jag inte om motortrim utan om kraftens väg från bränsle som sprutas in motorn till hjulen.

Vridmoment däremot, är just ett moment. Något du kan växla upp och ner, vad tror du en bil har en växellåda för? wink

Dessutom är vridmoment inget som påverkar bilen, inget som för bilen framåt. Vridmoment räknas om till effekt (Energi, T.ex hästkrafter) och det är vad som utför ett arbete. Enligt formeln Effekt=vridmoment X varvtal!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sleepyoh
8 oktober 2012 · 1 319 Inlägg

Att vara bil intresserad och mecka med motorer utan att veta denna grundläggande fakta är en hädelse. Sluta snacka skit om sånt ni inte vet om. Missade alla fysiklektionerna i skolan eller? Tack Rquired för att du vet! smile

Sry för off-topic

_----------'
Alex-s Bakhjulskrafs
8 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

zanandy skrev:
Aha, så du skaffar ingen diesel bil för att du tycker om att varva med motorn? Haha.. du vet att tjejer HATAR SÅNT VA!!!! (just saying)

säg det till min sambo som gillar att varva min golf så att ventilerna börjar gråta wink

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang