Kompis kvaddade min bil

lingua
19 april 2013 · 2 271 Inlägg

Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Lojdstrom
19 april 2013 · 194 Inlägg

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

1+

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
Johan85 Avstängd
19 april 2013 · 1 418 Inlägg

ge er han trodde han va driftking men faila:D vi kan inte annat än tycka synd om hans drömmar som gick i graven:( tur det gick bra med alla andra iaf.

Johan85 Avstängd
19 april 2013 · 1 418 Inlägg

Mankan87 skrev:

Kristian_V skrev:

Smajly skrev:

Precis!!

Om bilen varit värd en halv mille? Skulle föraren pröjsa en halv mille?
Näe, bilen skulle varit helförsäkrad, och föraren skulle betalat självrisk, plus "bonus bevakning"

Varför kräva han på hela bilen bara för att den kostar mindre? Inte hans fel att bilen inte var försäkrad, det är ägarens ansvar, och ägaren lånade ut bilen!

Sedan att det är två barnrumpor, som behöver hjälp av sina mammor att reda ut soppan, gör inte saken bättre!
Varför har vi inte hört från TS på flera dagar? Samma orsak som ovan. Inget ansvar, inga förpliktelser. =Barn!
Man ber om hjälp. sedan bryr man sej inte nog för att skriva hur det gick. Jag tar bort bevakning på denna tråd. TS kommer aldrig tillbaka med info! Man blir bara sne på sej själv för att man över huvudtaget bemödade sej med ett inlägg! (Låter jag bitter? tongue )

Hon har fortfarande inte krävt han på beloppet. Hon vill ha en ursäkt och hjälp med självrisk. Men du verkar inte ha läst vad som står.

hur får du en halvförsäkring till självrisk? läs allt innan du kommenterar:S

Johan85 Avstängd
19 april 2013 · 1 418 Inlägg

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

det kanske är en ytlig/dålig vän som utnyttjar. sådana finns det gott om som man märker ganska fort, men alla gör inte det tyvärr:/

zedthepunk Rocknroller
19 april 2013 · 296 Inlägg

Jag tycker inte det spelar någon roll vad för försäkring man har eller om man har druckit och låtit han varit chaffis etc etcm Bus kör man lite vilket denna person verkar ha gjort när han lånade/körde bilen så tycker jag man ska betala och be om ursäkt och stå för vad man gjort och kan man inte betala tycker jag man ska göra så gott man kan för betala tillbaka. Och ni som kallar TS för mes,lipsill m.m vad är det för fel att be sin föräldrer att hjälpa en i en sån här situation? alla personer kanske inte är så "smarta" och "duktiga"och klarar allt själva som ni gör.Och som sagt har man lite ryggrad så står man för vad man gjort.Jag har gjort mycket skit i mitt liv mycket bråk och kriminellt m.m och om någon tagit mig för vad jag har gjort så har jag alltid stått för det kanske gjort oärliga saker men ljuger aldrig.

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
lingua
20 april 2013 · 2 271 Inlägg

Johan85 skrev:

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

det kanske är en ytlig/dålig vän som utnyttjar. sådana finns det gott om som man märker ganska fort, men alla gör inte det tyvärr:/

Kanske? Tror gör man i kyrkan.smile
Det va det jag menade med åldern, vid 34 som man är nu har man sållat ut alla rötägg.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Dotzie
20 april 2013 · 493 Inlägg

Jisses vilken osis.....verkligen svårt detta...när det handlar om ens vän.....en olycka är ju en olycka....vi brister alla någon gång i vår förmåga..först och främst ska ni vara tacksamma att ni klarade er helskinnade....bra bilar tillverkas hela dagarna....inte alltid så med människor.neutral...en vagnskadedel på försäkringen hade ju löst situationen men detär ju alltid ett övervägande eftersom det är dyrt med bilförsäkring för yngre personer.

Detta blir då en moralisk fråga i första hand,vill han betala? och nästa fråga blir, kan din vän betala? Jag skulle tro att din vän också mår illa av att han orsakat dig detta?

Om han låter bli att komma till en ekonomisk uppgörelse med dig så har han förmodligen förlorad dig som vän samt större delen av ert gemensamma nätverk?

Hur än denna tråkiga händelse än slutar så blir summan av kardemumman,
låt aldrig någon annan köra din bil om du inte har en vagnskadedel på din bilförsäkring. roll


Trolltyget skrev:
Nu är det så här att min kompis fick sladd på min bil och voltade ner i diket. Jag och en annan kompis åkte med och den personen körde av en anledning... Jag är glad att vi alla är i livet idag då det inte var en liten smäll heller.

Bilen är idag helt kvaddad och går inte att rädda. Den var halvförsäkrad så får inte ut en krona. Denna olycka berodde på halka och att den som körde var oaktsam och körde för fort för väglaget och inte kunde hantera sladden.

Nu till saken är att den som körde säger att jag får skylla mig själv som lät den köra fast det i princip var så att den tvingade mig.

Är det någon annan som varit med om något liknande och hur löste det sig då? Jag hade egentligen vart nöjd med ett förlåt och hjälp att betala bärgningen av bilen samt låna den personens bil eftersom jag har rätt långt till jobbet till jag fått tag på en ny bil (några dagar bara).

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Trolltyget
21 april 2013 · 54 Inlägg

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

Har ju fortfarande inte krävt människan på pengar utan vill bara ha ett förlåt. Och det var inte bara lite plåt, mitt liv kretsar kring min bil, jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil. Nu är det ju bara ren tur att jag aldrig sålde v70in så jag kunde åka och hämta den...

Henrik-N
21 april 2013 · 450 Inlägg

Trolltyget skrev:

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

Har ju fortfarande inte krävt människan på pengar utan vill bara ha ett förlåt. Och det var inte bara lite plåt, mitt liv kretsar kring min bil, jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil. Nu är det ju bara ren tur att jag aldrig sålde v70in så jag kunde åka och hämta den...

behöver du starta en tråd här för att få ett förlåt? väx upp och snacka med grabben istället och lös problemet själva.

it_mutt Avstängd
21 april 2013 · 10 388 Inlägg

Henrik-N skrev:

Trolltyget skrev:

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

Har ju fortfarande inte krävt människan på pengar utan vill bara ha ett förlåt. Och det var inte bara lite plåt, mitt liv kretsar kring min bil, jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil. Nu är det ju bara ren tur att jag aldrig sålde v70in så jag kunde åka och hämta den...

behöver du starta en tråd här för att få ett förlåt? väx upp och snacka med grabben istället och lös problemet själva.

Det är nog ganska säkert att utgå från att du inte läste första inlägget, alternativt inte förstod det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Henrik-N
21 april 2013 · 450 Inlägg

it_mutt skrev:

Henrik-N skrev:

Trolltyget skrev:

Har ju fortfarande inte krävt människan på pengar utan vill bara ha ett förlåt. Och det var inte bara lite plåt, mitt liv kretsar kring min bil, jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil. Nu är det ju bara ren tur att jag aldrig sålde v70in så jag kunde åka och hämta den...

behöver du starta en tråd här för att få ett förlåt? väx upp och snacka med grabben istället och lös problemet själva.

Det är nog ganska säkert att utgå från att du inte läste första inlägget, alternativt inte förstod det.

han skriver ju att ha söker ett förlåt, precis det jag svara på. första inlägget är helt ointressant när de var ts sista inlägg jag svara på. och syftar du på att han i sitt första inlägg skriver att hans kompis tycker att han får skylla sig själv.

står jag fast vid att de är bättre att snacka med vederbörande än att ägna tid i en tråd som inte ger något alls.
och säger hans kompis nej/ifrån och inte vill diskutera så får väl ts stå på sig! hur svårt kan de vara !

it_mutt Avstängd
21 april 2013 · 10 388 Inlägg

Henrik-N skrev:

it_mutt skrev:

Henrik-N skrev:

behöver du starta en tråd här för att få ett förlåt? väx upp och snacka med grabben istället och lös problemet själva.

Det är nog ganska säkert att utgå från att du inte läste första inlägget, alternativt inte förstod det.

han skriver ju att ha söker ett förlåt, precis det jag svara på. första inlägget är helt ointressant när de var ts sista inlägg jag svara på. och syftar du på att han i sitt första inlägg skriver att hans kompis tycker att han får skylla sig själv.

står jag fast vid att de är bättre att snacka med vederbörande än att ägna tid i en tråd som inte ger något alls.
och säger hans kompis nej/ifrån och inte vill diskutera så får väl ts stå på sig! hur svårt kan de vara !

Var det en fråga? Det jag syftade på i första inlägget var/är;

Trolltyget skrev:
... Är det någon annan som varit med om något liknande och hur löste det sig då? ...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
recallbj
21 april 2013 · 10 Inlägg

Henrik-N skrev:

Trolltyget skrev:

lingua skrev:
Svårt dilemma. Dels skulle jag aldrig förvänta mig pengar av en vän i en sån här situation. Å andra sidan
skulle mina vänner lösa det utan problem på sedvanligt manér. Men antar att man lär sig moral och etik med åldern? Att bli av med en vän/bekant för lite plåt för 17k bör man sätta sig ner och fundera på vad som är viktigt i livet.

Har ju fortfarande inte krävt människan på pengar utan vill bara ha ett förlåt. Och det var inte bara lite plåt, mitt liv kretsar kring min bil, jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil. Nu är det ju bara ren tur att jag aldrig sålde v70in så jag kunde åka och hämta den...

behöver du starta en tråd här för att få ett förlåt? väx upp och snacka med grabben istället och lös problemet själva.

Antar att du har dyslexi, om du läst tråden från första början så vill hon ha tips om det var någon annan i samma situation och få tips och råd om hur man löser detta på bästa sätt.
Hon har ju också försökt stämma av med honom samt hans morsa om hur de kan lösa detta på bästa sätt, men av det som skrivits så har de ju inte brytt sig om detta.

Oavsett omständigheterna så anser jag att killen som kraschade bilen är en idiot, alla kan kan göra en miss och i detta fall resulterade det i en krasch och då inte ha stake att göra rätt för sig är väldigt klent.
Oavsett om vad det är bil så måste man ju respektera annans egendom, så det är ju helt orelevant om vad bilen kostade, 17000 är en hel del pengar för en arbetslös och man läst hela tråden så är ju TS beroende av en bil vilket i sig vållar en massa strul.

Så skulle jag ha en kompis som betett sig på samma sätt i aktuellt fall så hade jag bett honom fara och flyga.

Sno gärna mina bilar, forskningen behöver din kropp.
simonfalun Mångfifflare
22 april 2013 · 299 Inlägg

Trolltyget skrev:
17000 är väldigt mycket när man är arbetslös.

Trolltyget skrev:
jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil.

Grattis till jobbet! smile

Surt med situationen du hamnat i, personligen skulle jag sålt min egen bil om det skulle behövts för att ha råd att betala tillbaka.

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Pendulum
22 april 2013 · 1 298 Inlägg

Att kalla en person som inte ens ställer upp med en vettig ursäkt och hjälp med utlåning av bil i fråga kan knappast kallas vän. Det är ett AS som tidigare kommit upp. Hade jag suttit i hans kläder hade jag nog tyckt att 17 000:- hade varit lite väl med tanke på omständigheterna, men tro fan att jag och bilens ägare skulle pratat om det ordentligt och kommit fram till något. Du säger att han är arbetslös och hans ekonomiska tillgångar är säkerligen begränsade, då svider en symbolisk summa i form av vad självrisken för vagnskadan skulle ha varit t.ex.
Hans agerande i detta bör kosta honom din vänskap om han inte tänker om snart. Var inte för snäll.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Trolltyget
23 april 2013 · 54 Inlägg

sieri skrev:

Trolltyget skrev:
17000 är väldigt mycket när man är arbetslös.

Trolltyget skrev:
jag har en mil till jobbet och är ensam i en stad utan familj i närheten som kan hjälpa mig med bil.

Grattis till jobbet! smile

Surt med situationen du hamnat i, personligen skulle jag sålt min egen bil om det skulle behövts för att ha råd att betala tillbaka.

Haha nej vart lite fel där, har ju praktik, inte jobb! smile

Trolltyget
23 april 2013 · 54 Inlägg

Pendulum skrev:
Att kalla en person som inte ens ställer upp med en vettig ursäkt och hjälp med utlåning av bil i fråga kan knappast kallas vän. Det är ett AS som tidigare kommit upp. Hade jag suttit i hans kläder hade jag nog tyckt att 17 000:- hade varit lite väl med tanke på omständigheterna, men tro fan att jag och bilens ägare skulle pratat om det ordentligt och kommit fram till något. Du säger att han är arbetslös och hans ekonomiska tillgångar är säkerligen begränsade, då svider en symbolisk summa i form av vad självrisken för vagnskadan skulle ha varit t.ex.
Hans agerande i detta bör kosta honom din vänskap om han inte tänker om snart. Var inte för snäll.

Jag känner att jag inte längre orkar engagera mig i det här längre, jag kan lösa mina problem själv och känner inte att jag har behov av vänner som inte ens frågar hur man mår efter att ha varit med om en olycka som den själv dessutom orsakat.

Pendulum
23 april 2013 · 1 298 Inlägg

Trolltyget skrev:

Pendulum skrev:
Att kalla en person som inte ens ställer upp med en vettig ursäkt och hjälp med utlåning av bil i fråga kan knappast kallas vän. Det är ett AS som tidigare kommit upp. Hade jag suttit i hans kläder hade jag nog tyckt att 17 000:- hade varit lite väl med tanke på omständigheterna, men tro fan att jag och bilens ägare skulle pratat om det ordentligt och kommit fram till något. Du säger att han är arbetslös och hans ekonomiska tillgångar är säkerligen begränsade, då svider en symbolisk summa i form av vad självrisken för vagnskadan skulle ha varit t.ex.
Hans agerande i detta bör kosta honom din vänskap om han inte tänker om snart. Var inte för snäll.

Jag känner att jag inte längre orkar engagera mig i det här längre, jag kan lösa mina problem själv och känner inte att jag har behov av vänner som inte ens frågar hur man mår efter att ha varit med om en olycka som den själv dessutom orsakat.

Förstår de och hade nog resonerat likadant. Kör vidare och hoppas att du hittar en liknande bil igen som du kan vara nöjd med.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang