Hur långt har du kört?

Vroomfondel
16 augusti 2013 · 72 Inlägg

Många försöker få det till att det är skitläskigt att köra på autobahn.
Lyssna inte på det.

Håll ditt tempo, men gör det i rätt fil och med god uppsikt bakåt så går det alldeles utmärkt. Man behöver inte köra 270 blås hela tiden, det går utmärkt att luffa skåpbil i 90 också. Se bara till att inte vara i vägen för andra.
Tyskarna har hög trafikmoral och är inte alls sådana fittor i trafiken som många vill ha det till.

Bättre redlös än flatlöss
Brådhis * Voff voff *
16 augusti 2013 · 10 315 Inlägg

Vroomfondel skrev:
Många försöker få det till att det är skitläskigt att köra på autobahn.
Lyssna inte på det.

Håll ditt tempo, men gör det i rätt fil och med god uppsikt bakåt så går det alldeles utmärkt. Man behöver inte köra 270 blås hela tiden, det går utmärkt att luffa skåpbil i 90 också. Se bara till att inte vara i vägen för andra.
Tyskarna har hög trafikmoral och är inte alls sådana fittor i trafiken som många vill ha det till.

Helt rätt! Vet man bara vad man gör så är Autobahn inte alls läskigt. Tvärtom! Tyskarna kör mycket bra och är mycket hjälpsamma. Som jag var inne på tidigare, tänk tvärtemot Sverige så går det bra... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SaKlart
16 augusti 2013 · 49 Inlägg

Vroomfondel skrev:
Många försöker få det till att det är skitläskigt att köra på autobahn.
Lyssna inte på det.

Håll ditt tempo, men gör det i rätt fil och med god uppsikt bakåt så går det alldeles utmärkt. Man behöver inte köra 270 blås hela tiden, det går utmärkt att luffa skåpbil i 90 också. Se bara till att inte vara i vägen för andra.
Tyskarna har hög trafikmoral och är inte alls sådana fittor i trafiken som många vill ha det till.

Tack för att du säger det, uppskattas!

SaKlart
16 augusti 2013 · 49 Inlägg

Brådhis skrev:

Vroomfondel skrev:
Många försöker få det till att det är skitläskigt att köra på autobahn.
Lyssna inte på det.

Håll ditt tempo, men gör det i rätt fil och med god uppsikt bakåt så går det alldeles utmärkt. Man behöver inte köra 270 blås hela tiden, det går utmärkt att luffa skåpbil i 90 också. Se bara till att inte vara i vägen för andra.
Tyskarna har hög trafikmoral och är inte alls sådana fittor i trafiken som många vill ha det till.

Helt rätt! Vet man bara vad man gör så är Autobahn inte alls läskigt. Tvärtom! Tyskarna kör mycket bra och är mycket hjälpsamma. Som jag var inne på tidigare, tänk tvärtemot Sverige så går det bra... smile

//Brådhis

Ha! Absolut!

FordRSC Los geht's, Schumacher
16 augusti 2013 · 1 510 Inlägg

SaKlart skrev:

FordRSC skrev:

Tommty skrev:
kört till norra italien några år.

rätt smärtfritt med autobahn, dock när något händer på motorvägen där så är det oftast några timmars kö.

Folk som aldrig kört på autobahn, kommer få ett helvete. Man tror att "djäklar vad jag kör snabbt" då man ser nålen passerar 140....  Helt plötsligt så är den lilla pricken i backspegeln en gigantisk Porsche som nyss bromsat ner från 270... till din snigelhastighet!

Så smärtfritt vill jag absolut ej kalla det för, då man aldrig kört där innan smile

Vilka tips kan du då ge? Har aldrig kört där och det du precis beskrev skrämmer mig.

Planera körningen! Ha stenkoll bakåt då du är i vänsterfil. Eftersom det är liv eller död vid frifartsträckorna så är det bäst att kolla bakåt, säg var 10e sekund. Då som nämt så kan det komma en snabb djävel!

Titta långt frmmåt för att få syn på eventuellt bromsande bilar. Bromsar folk framför med varningsblinker på, det betyder att du ska göra detsamma och var beredd på att du eventuellt måste stanna!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
SaKlart
16 augusti 2013 · 49 Inlägg

FordRSC skrev:

SaKlart skrev:

FordRSC skrev:

Folk som aldrig kört på autobahn, kommer få ett helvete. Man tror att "djäklar vad jag kör snabbt" då man ser nålen passerar 140....  Helt plötsligt så är den lilla pricken i backspegeln en gigantisk Porsche som nyss bromsat ner från 270... till din snigelhastighet!

Så smärtfritt vill jag absolut ej kalla det för, då man aldrig kört där innan smile

Vilka tips kan du då ge? Har aldrig kört där och det du precis beskrev skrämmer mig.

Planera körningen! Ha stenkoll bakåt då du är i vänsterfil. Eftersom det är liv eller död vid frifartsträckorna så är det bäst att kolla bakåt, säg var 10e sekund. Då som nämt så kan det komma en snabb djävel!

Titta långt frmmåt för att få syn på eventuellt bromsande bilar. Bromsar folk framför med varningsblinker på, det betyder att du ska göra detsamma och var beredd på att du eventuellt måste stanna!

Jag antecknar allt! Verkligen tacksam för alla tips!

Jarlenas
16 augusti 2013 · 26 Inlägg

Det där med varningsblinkers kan inte poängteras nog. Har vart nära att smälla alldeles för många gånger för att folk inte slagit på varningsblinkers. 

Som alla andra sagt, rätt fil, använd backspeglarna och varningsblinkers så är det lugna gatan. Trafiken är fantastisk i Tyskland. Sverige har mycket att lära av Tyskland i det avseendet.

SaKlart
16 augusti 2013 · 49 Inlägg

Jarlenas skrev:
Det där med varningsblinkers kan inte poängteras nog. Har vart nära att smälla alldeles för många gånger för att folk inte slagit på varningsblinkers. 

Som alla andra sagt, rätt fil, använd backspeglarna och varningsblinkers så är det lugna gatan. Trafiken är fantastisk i Tyskland. Sverige har mycket att lära av Tyskland i det avseendet.

Bara varit på besök i Tyskland, har precis inte kört där. Ska bli spännande att göra, bara för att se skillnaden.

Presidento Of World
16 augusti 2013 · 3 333 Inlägg

SaKlart skrev:

opel_vectra_gts skrev:

SaKlart skrev:

800 mil? Nice! Hur länge tog det att bila ned till Italien?

jag åker alltid vid ca 8 på morgonen och är framme i tyskland vid 17 tiden, alltså destination i Berlin sen från Berlin till Italien tar den lite mer än halv dag om man kör som tyskar gör,

man behöver ju inte svänga av in till Berlin men vi brukar göra de för vi har släkt så vi sover över en natt där för vilans skull.

Var är startpunkten? Älskar Berlin, skulle förmodligen köra in och stanna några dagar.

Värmland ca 65mil från trelleborghamn

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Farleykarley
16 augusti 2013 · 406 Inlägg

Har besökt 17 länder med min gamla Volvo 745:a de senaste åren. Bland annat Spanien, Frankrike, Italien, Monaco, Bosnien, Kroatien, Tjeckien, Ungern, Slovakien, Slovenien osv.
Har alltid gått kanonbra och varit bland de roligaste resorna jag gjort under mitt liv. Brukar i regel vara borta under ca en månad när man åker på längre "roadtrips", men det har blivit en del idiotkörningar med mycket mil på kort tid med.. smile
Längsta körningarna i ett sträck har nog varit Barcelona - Karlstad och Venedig - Stockholm.

SaKlart
21 augusti 2013 · 49 Inlägg

Definitivt att jag tänker köra långt med denna bil. Hoppas jag vinner! http://www.teknikensvarld.se/tavling-rush/

Transporter89
21 augusti 2013 · 957 Inlägg

195mil   Sverige ( Landskrona)  - Danmark- Tyskland- Österike- Slovenien- Kroatien-  Bosnien (Sarajevo)  195 mil   tankade  bara en gång någonstans i slutet av tyskland.   Snacka om att man var trött som in i helvete. smile

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang