Saab 900 SE 2.0T Vägen mot 300 hästar

Streetcred är coolt, Hästar=Streetcred, Hästar=coolt
  • 40 Följare
  • 30 743 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 maj 2014
Halvar92
8 mars 2014 · 461 Inlägg

jakobhedin skrev:
Bilen ska nu säljas... Är det någon som kan tänka sig att ta över projektet och ta hand om bettan för mig?

Synd hmm får man fråga varför?

Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
jakobhedin
8 mars 2014 · 68 Inlägg

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:
Bilen ska nu säljas... Är det någon som kan tänka sig att ta över projektet och ta hand om bettan för mig?

Synd hmm får man fråga varför?

Man kan väl säga att jag har tröttnat på den. Och känner att det inte är värt pengarna att gå längre än såhär.. Så tänkte införskaffa mig nåt fyrhjulsdrivet och börja om

Halvar92
9 mars 2014 · 461 Inlägg

jakobhedin skrev:

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:
Bilen ska nu säljas... Är det någon som kan tänka sig att ta över projektet och ta hand om bettan för mig?

Synd hmm får man fråga varför?

Man kan väl säga att jag har tröttnat på den. Och känner att det inte är värt pengarna att gå längre än såhär.. Så tänkte införskaffa mig nåt fyrhjulsdrivet och börja om

Inte värt pengarna? på med 19t, sinterkoppling, spridare och större ic och rulla 350-400hk ^^

Nej men vet känslan.. hoppas du får en vettig ny bil och att man ser en ny projekttråd snart!

Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
jakobhedin
5 april 2014 · 68 Inlägg

Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

AeroMackan
5 april 2014 · 607 Inlägg

jakobhedin skrev:
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

jakobhedin
5 april 2014 · 68 Inlägg

AeroMackan skrev:

jakobhedin skrev:
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

JensIvarsson
5 april 2014 · 108 Inlägg

Grymt! Ser fram emot många bilder på bygget nu! smile

Saab 900 "turbo" (1997)
jakobhedin
5 april 2014 · 68 Inlägg

JensIvarsson skrev:
Grymt! Ser fram emot många bilder på bygget nu! smile

Det kommer bli intensivt med ett inslag av mycket blod svett och tårar wink

rcy
7 april 2014 · 1 705 Inlägg

Runt 400 häst åker du utan problem med en T5 botten. Betydligt billigare att få tag i en sådan än att köpa smidda kolvar och stakar.
Dessutom kan du välja en B234 och få en 2.3 liters motor, det är en enorm skillnad i vrid mellan 2.0 och 2.3.

Smidda grejer funkar givetvis finfint det också, men bara ett tips som kan vara värt att fundera på. smile

jakobhedin
7 april 2014 · 68 Inlägg

rcy skrev:
Runt 400 häst åker du utan problem med en T5 botten. Betydligt billigare att få tag i en sådan än att köpa smidda kolvar och stakar.
Dessutom kan du välja en B234 och få en 2.3 liters motor, det är en enorm skillnad i vrid mellan 2.0 och 2.3.

Smidda grejer funkar givetvis finfint det också, men bara ett tips som kan vara värt att fundera på. smile

Jag kör ju T5 nu. Men ska man köra T5 botten och T7 topp med T5 kolvar och stakar? eller hur ligger det till? Sen måste jag väl mappa om ifall jag trycker i en 2.3a?

Halvar92
7 april 2014 · 461 Inlägg

jakobhedin skrev:

AeroMackan skrev:

jakobhedin skrev:
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
jakobhedin
7 april 2014 · 68 Inlägg

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:

AeroMackan skrev:

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

Halvar92
7 april 2014 · 461 Inlägg

jakobhedin skrev:

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

en på stcs som kör 700hk med org. t5 botten och gjort det något år nu

Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
jakobhedin
7 april 2014 · 68 Inlägg

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:

lkpgc skrev:

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

en på stcs som kör 700hk med org. t5 botten och gjort det något år nu

Men kan någon förklara hur man ska bygga? Ska man köra med T5 bottendel och T7 topp eller hur är det?

Halvar92
7 april 2014 · 461 Inlägg

jakobhedin skrev:

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

en på stcs som kör 700hk med org. t5 botten och gjort det något år nu

Men kan någon förklara hur man ska bygga? Ska man köra med T5 bottendel och T7 topp eller hur är det?

t5 bottendel med svarvade kolvar för att köra med t7 packningen

Vill du gå all in få stoppar du in 2.3T grejer och får en hel del mer vrid

Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
Juvakka
7 april 2014 · 1 697 Inlägg

Annars om man inte stirrar sig blind på effekten så räcker väl ändå t5 packning för cylindertrycken vid 400 kusar, över det börjar ju poängen lite försvinna att trycka i mer i fwd utan att åka endast rattlåsrace. Gött att slippa svarva kolvarna i mitt tycke iaf, but that may be just me smile

Att tänka på också är att 2,3 prylarna inte gillar varv så bra som 2,0.

Saab 900 "T16" (1992)
rcy
8 april 2014 · 1 705 Inlägg

Juvakka skrev:
Att tänka på också är att 2,3 prylarna inte gillar varv så bra som 2,0.

Sant, men med en 2.3 behöver du inte heller varva lika mycket eftersom du får vridet mycket tidigare.

jakobhedin
8 april 2014 · 68 Inlägg

Jag har en motor på ingång nu. En 2.0a som ska hämtas i påsk. Tänkte köra t7 topplockspackning och montera bort balansaxelkedjan. Svarva ner kolvarna cirka 1mm. Sen ett insug från en 2.3a.

Halvar92
8 april 2014 · 461 Inlägg

jakobhedin skrev:
Jag har en motor på ingång nu. En 2.0a som ska hämtas i påsk. Tänkte köra t7 topplockspackning och montera bort balansaxelkedjan. Svarva ner kolvarna cirka 1mm. Sen ett insug från en 2.3a.

1.2mm bör du svarva om du ska plana toppen också.. men det antar jag att du ska göra annars är du dumsnål tongue

Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
jakobhedin
8 april 2014 · 68 Inlägg

lkpgc skrev:

jakobhedin skrev:
Jag har en motor på ingång nu. En 2.0a som ska hämtas i påsk. Tänkte köra t7 topplockspackning och montera bort balansaxelkedjan. Svarva ner kolvarna cirka 1mm. Sen ett insug från en 2.3a.

1.2mm bör du svarva om du ska plana toppen också.. men det antar jag att du ska göra annars är du dumsnål tongue

Det är klart! Inga genvägar när man trimmar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang