Allmäna frågor kring slutsteg och kablage

lillen94
27 september 2013 · 241 Inlägg

Senare framöver så ska jag bygga en ny baslåda till min 15" och nu har man ju kommit på ett par "problem" som jag skulle vilja ha jag skulle vilja ha förklarade tongue

Basen ska drivas med ett monoblock på 1600w nämligen detta Pioneer GM-D8601. och nytt kablagekitt som tål upp till 1200w skall dras nytt.
sen så vill jag driva mina hatthögtalare och högtalarna i bakdörrarna på det lilla steg jag har just nu nämligen detta http://www.jula.se/slutsteg-300w-610097.

NU TILL FRÅGAN! hur skall jag göra för att få detta att fungera? ska jag ha kvar det gammla kabelkittet till slutsteget så att jag har dubbla? eller ska man serie/paralellkoppla? vet inte hur man gör!

EXEMPEL !
2x60W rms i 4ohm
2x90W rms i 2ohm
1x180w rms i 4ohm

Vad betyder " i 4ohm "? förstår inte ad som menas till det riktigt.

oerhört tacksam för detaljerade svar! smile

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
ahG16
27 september 2013 · 198 Inlägg

Många sätter ju batteri i skuffen och då kan du använda de gamla kablarna mellan batteriet vid motorn till batteriet och sen vidare till de båda slutstegen:)

MVH Gabbe
Permanent fartblind
Carl7
27 september 2013 · 403 Inlägg

lillen94 skrev:
Senare framöver så ska jag bygga en ny baslåda till min 15" och nu har man ju kommit på ett par "problem" som jag skulle vilja ha jag skulle vilja ha förklarade tongue

Basen ska drivas med ett monoblock på 1600w nämligen detta Pioneer GM-D8601. och nytt kablagekitt som tål upp till 1200w skall dras nytt.
sen så vill jag driva mina hatthögtalare och högtalarna i bakdörrarna på det lilla steg jag har just nu nämligen detta http://www.jula.se/slutsteg-300w-610097.

NU TILL FRÅGAN! hur skall jag göra för att få detta att fungera? ska jag ha kvar det gammla kabelkittet till slutsteget så att jag har dubbla? eller ska man serie/paralellkoppla? vet inte hur man gör!

EXEMPEL !
2x60W rms i 4ohm
2x90W rms i 2ohm
1x180w rms i 4ohm

Vad betyder " i 4ohm "? förstår inte ad som menas till det riktigt.

oerhört tacksam för detaljerade svar! smile

Dra ett till kabelkit till det nya steget. Skulle rekommedera 21mm2 till det.

Ohm är motståndet på högtalaren. Så om högtalarna är 4ohm kommer steget lämna 60Wx2. I ditt fall när du ska fyra högtalare på ett steg fungerar det om alla högtalare är 4ohm.

Du kan du koppla 2 per kanal så här http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmSVC_2ohm.png

Du får du en last på 2ohm vilket ger dig ca 45W per högtalare.

Samma sak gäller med basen. Hur mycket steget lämnar per på vilket motstånd det har.
Steget lämnar
1 x 300 W RMS (4ohm)
1 x 500 W RMS (2ohm)
1 x 800 W RMS (1ohm)

Fjong
27 september 2013 · 1 494 Inlägg

Lite andra saker som kan vara värt att veta är att alla steg inte är stabila i alla motstånd, dom flesta stegen är stabila i 2 Ohm men alla steg är inte 1 - 0,5 Ohm stabila så kolla det innan du köper grejer! Dessutom så sjunker kontrollen på systemet desto lägre motstånd du har. Lägre motstånd behöver inte heller betyda att du får ut mer effekt men oftast får du det.

Sen går det inte att koppla alla basar i alla Ohm tal heller så beräkna i vilka motstånd du kan spela elementen du vill ha och kolla så att det matchar steget du vill ha. Sen tycker jag personligen att det är bra om slutsteget kan kräma på lite mer effekt än basarna vill ha så att man kan utnyttja basarna fullt ut smile

När det gäller kablar så köp alltid koppar kablar! Se också till så att alla kopplingar är bra gjorda, onödigt att förlora sin ström i kablarna smile När det gäller storlek så är ju grövre bättre men försök att ha lite marginaler så att kablarna slipper bli för varma när du spelar.

lillen94
27 september 2013 · 241 Inlägg

basen i är en 15 tummare på 600W
spec.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177055/177055-17243a50ae1e214c614fa84f29a49747.jpg

om jag har fattat saker rätt nu så skall basen kollas på en kanal på pioneer steget då basen är en 4 ohm och en kanal på steget är 4ohm eller? smile 

ett till kabelkitt skall dras så man har dubbla? går det att skaffa en y-splitt till lågnivåkablarna eller blir det någon "störning då? tänkte så att man inte måste köpa en ny sterio då jag bara har en lågnivå utgång i dagsläget.

höger dörrhögtalare och höger hatthögtalare skall man paralell koppla? (samma på vänster sida då) samt så skall alla fyra högtalare vara på samma ohm? för att låta bäst?

rätta mig gärna om jag nu har uppfatta saker åh ting fel smile

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
Drönirettab
27 september 2013 · 21 761 Inlägg

Ditt monoblock har bara en kanal, att det finns två plus och två minus är för att underlätta inkoppling av flera basar eller bas med flera talspolar. Båda plusutgångarna är ihopkopplade med varandra inuti steget, likadant med minusutgångarna. Du kopplar din bas på en av plusutgångarna och en av minusutgångarna.

Du kan skaffa Y-split till lågnivåkablarna, men monoblocket har även lågnivåutgång och då kan du istället dra lågnivåkablar därifrån till ditt lilla steg. smile

Är dörrhögtalarna och hatthyllehögtalarna olika stora?

lillen94
27 september 2013 · 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ditt monoblock har bara en kanal, att det finns två plus och två minus är för att underlätta inkoppling av flera basar eller bas med flera talspolar. Båda plusutgångarna är ihopkopplade med varandra inuti steget, likadant med minusutgångarna. Du kopplar din bas på en av plusutgångarna och en av minusutgångarna.

Du kan skaffa Y-split till lågnivåkablarna, men monoblocket har även lågnivåutgång och då kan du istället dra lågnivåkablar därifrån till ditt lilla steg. smile

Är dörrhögtalarna och hatthyllehögtalarna olika stora?

okej men då behöver jag inte tänka på ohm lr nått sådant då? smile ja juste det finns det ju på stegen smile kan man göra samma sak med signalkabeln? att man drar den från ena steget eller ifrån kabeln?

i bakdörrarna har jag inga högtalare ännu dels för att kablarna ifrån bakdörrarna inte går att hitta framme vid sterion "/ så där av tänkte jag dra dom till ett steg smile

ja det kommer dom ju vara, tänker köra 5,25 i dörrarna smile och i hatthyllan så kanske de blir så att jag använder hatthögtalarna ifrån en 850 sedan men behöver byta ut dom isåfall, är det 5*7or i dessa? för dom är mindre än än 6*9or.

rekomendationer på bra högtalare som passar "för just mig" ( det kan ju va svårt att förutspå) men iallafall va tror duskulle bli bra? smile

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
TooS Hjultomte
27 september 2013 · 1 500 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289 Den tråden? big_smile

Postat för rubrikens skull

Senast redigerat av TooS (27 september 2013)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Drönirettab
27 september 2013 · 21 761 Inlägg

lillen94 skrev:
okej men då behöver jag inte tänka på ohm lr nått sådant då?

Nej, det behöver du inte.

lillen94 skrev:
kan man göra samma sak med signalkabeln? att man drar den från ena steget eller ifrån kabeln?

Nu hänger jag nog inte riktigt med vad du menar. hmm

lillen94 skrev:
ja det kommer dom ju vara, tänker köra 5,25 i dörrarna smile och i hatthyllan så kanske de blir så att jag använder hatthögtalarna ifrån en 850 sedan men behöver byta ut dom isåfall, är det 5*7or i dessa? för dom är mindre än än 6*9or.

Att koppla två olika stora högtalare på samma kanal är inte bra enligt mig, risken finns att den mindre högtalaren börjar låta illa medan den större fortfarande låter bra. Om den större överröstar den mindre så hör man kanske inte att den mindre låter illa och i så fall kanske man spelar sönder den mindre. Visst funkar det att koppla så, men det blir inte riktigt bra i mitt tycke. smile

Jag har tyvärr inga bra förslag på högtalare.

lillen94
27 september 2013 · 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

lillen94 skrev:
okej men då behöver jag inte tänka på ohm lr nått sådant då?

Nej, det behöver du inte.

lillen94 skrev:
kan man göra samma sak med signalkabeln? att man drar den från ena steget eller ifrån kabeln?

Nu hänger jag nog inte riktigt med vad du menar. hmm

lillen94 skrev:
ja det kommer dom ju vara, tänker köra 5,25 i dörrarna smile och i hatthyllan så kanske de blir så att jag använder hatthögtalarna ifrån en 850 sedan men behöver byta ut dom isåfall, är det 5*7or i dessa? för dom är mindre än än 6*9or.

Att koppla två olika stora högtalare på samma kanal är inte bra enligt mig, risken finns att den mindre högtalaren börjar låta illa medan den större fortfarande låter bra. Om den större överröstar den mindre så hör man kanske inte att den mindre låter illa och i så fall kanske man spelar sönder den mindre. Visst funkar det att koppla så, men det blir inte riktigt bra i mitt tycke. smile

Jag har tyvärr inga bra förslag på högtalare.

signalkabeln, den lilla rackarn som går oftast tillsammans med lågbivåkablarna smile
vill ju inte att högtalarna ska låta dåligt utan att jag märker det, så det får väl bli att man får dra nya kablar ifrån bakdörrarna till sterion smile

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
Drönirettab
28 september 2013 · 21 761 Inlägg

Okej, du menar remotekabeln. Den kan man utan problem koppla mellan stegen, där går det ingen hög ström. smile

lillen94
1 oktober 2013 · 241 Inlägg

har suttit lite nu och tänkt. Kollade på tråden TooS skickade, och första filmen så är det så noga med rätt kablage. då lyder min fråga: måste inte basens kablar vara samma tjocklek som strömkabeln för att få ut full effekt? smile

suttit och ritat på paint och jag antar att jag har "kopplat" det hela rätt nu?
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177055/177055-bbe6c4f462932a0ea97f394234c4d47d.jpg

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
BengtK
2 oktober 2013 · 280 Inlägg

lillen94 skrev:
har suttit lite nu och tänkt. Kollade på tråden TooS skickade, och första filmen så är det så noga med rätt kablage. då lyder min fråga: måste inte basens kablar vara samma tjocklek som strömkabeln för att få ut full effekt? smile

suttit och ritat på paint och jag antar att jag har "kopplat" det hela rätt nu?
http://www1.garaget.org/gallery/images/178/177055/177055-bbe6c4f462932a0ea97f394234c4d47d.jpg

Det ser ut som att det skulle fungera att koppla så även om det inte är optimalt. Men det är inte ditt stora problem. Ditt stora problem är att du tänker fel från grunden. Fler högtalare blir inte bättre snarare tvärt om.

Gör det enkelt för dig själv och prioritera rätt så kommer det att bli mycket bättre i slutändan. Du kan alltid lägga till flera högtalare senare.

Börja med ett bra framsystem, en bättre huvudenhet med fler lågnivåutgångar så du slipper splittar och en enkel baslåda.

lillen94
2 oktober 2013 · 241 Inlägg

BengtK skrev:

lillen94 skrev:
har suttit lite nu och tänkt. Kollade på tråden TooS skickade, och första filmen så är det så noga med rätt kablage. då lyder min fråga: måste inte basens kablar vara samma tjocklek som strömkabeln för att få ut full effekt? smile

suttit och ritat på paint och jag antar att jag har "kopplat" det hela rätt nu?
http://www1.garaget.org/gallery/images/178/177055/177055-bbe6c4f462932a0ea97f394234c4d47d.jpg

Det ser ut som att det skulle fungera att koppla så även om det inte är optimalt. Men det är inte ditt stora problem. Ditt stora problem är att du tänker fel från grunden. Fler högtalare blir inte bättre snarare tvärt om.

Gör det enkelt för dig själv och prioritera rätt så kommer det att bli mycket bättre i slutändan. Du kan alltid lägga till flera högtalare senare.

Börja med ett bra framsystem, en bättre huvudenhet med fler lågnivåutgångar så du slipper splittar och en enkel baslåda.

så då blir det bättre med bara de 4a 5,25orna och 15 tummarn?

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
BengtK
2 oktober 2013 · 280 Inlägg

lillen94 skrev:
så då blir det bättre med bara de 4a 5,25orna och 15 tummarn?

Ja men ännu bättre med bara 2 stycken 5,25:or och ytterligare lite bättre om du får plats med 6,5" istället.

Senast redigerat av BengtK (2 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang