Sugen på Audi A6 2007 ----> , vilken motor rasar ej

azid Det som inte dödar gör ont
30 september 2013 · 2 668 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
hej har en Audi A6 2,7TDIQ 2007, 180hk 400nm går som en dröm, byter olja vid 1500mil och den har inte rört en droppe olja på dessa mil, har med hört om dessa 2,4 o 3,2 men det handlar om att servicen inte har blivit gjord i tid, fast att det är long life a3000mil men är olja slut vid 2000mil och sen köra 1000mil på sämre olja klart att det blir dyra rep.


mvh chrille

Varför ska det bli dyra rep för privatpersoner när Audi sätter 3000mil mellan service och oljan är slut vid 2000mil?

2slow
R-line_chrille Distributionselektriker
30 september 2013 · 222 Inlägg

azid skrev:

S60R_Chrille skrev:
hej har en Audi A6 2,7TDIQ 2007, 180hk 400nm går som en dröm, byter olja vid 1500mil och den har inte rört en droppe olja på dessa mil, har med hört om dessa 2,4 o 3,2 men det handlar om att servicen inte har blivit gjord i tid, fast att det är long life a3000mil men är olja slut vid 2000mil och sen köra 1000mil på sämre olja klart att det blir dyra rep.


mvh chrille

Varför ska det bli dyra rep för privatpersoner när Audi sätter 3000mil mellan service och oljan är slut vid 2000mil?

det beror ju på om audi tar det på goodwill eller inte,

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
KenZo
1 oktober 2013 · 155 Inlägg

Tommy79 skrev:
Audi med FSI motorer har ju stora problem med kox i insuget och ventilerna.
De tråkiga är att om man gör rent så kommer de tillbaka på ca 1500mil.
Det är för att spridarna sitter inne i förbränningsrummet och vevhusventilationen sitter uppe i insuget och inget finns som gör rent. Så sörjan rinner ner på ventilerna. Har flera bekanta som gjort rent och sedan sålt sina då de kommer tillbaka nästa på en gång.

De tråkiga är att även RS4 RS6 R8 har samma problem. Då det är ganska bökigt att göra rent på dessa mod och dyrt att lämna in.
Kan dok inte säga om diesel har detta problem. Nån som vet eller har erfarenhet av just cox(carbon build up) just på diesel? 


http://www.more-bhp.com/20tfsi_42fsi_rs … aning.html
https://www.google.se/#q=audi+carbon+build+up



lite random bilder på detta
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1126.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1124.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1128.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1130.jpg

http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1129.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/img-3332.jpg

åå fyy det där såg inte så jättemysigt ut ,,,  tack för bilderna,,

Så det är Long Life service i kombination med att motorn förbrukar oljan som gör att de skär, kan tänka mig att folk inte kollar oljan med jämna mellanrum...!!!

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
1 oktober 2013 · 296 Inlägg

Gör tätare oljebyten, och skippa long life oljan så slipper du förhoppningsvis problem! Har själv tittat en del på Audi och kommer införskaffa en A6 med 3.0 liters diesel motor inom kort!

Det blir som det blir!
KenZo
1 oktober 2013 · 155 Inlägg

och skaffa försäkring som täcker Maskin? smile

DasAuto
1 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

http://www.autoevolution.com/news/audi- … 28500.html

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … ligt-dekra

Jag väljer att lita mer på Tyska rapporter än Svenska volvo maffian smile
I familjen har vi haft flertal VAG bilar, aldrig några större problem.
Dyraste "reparationen" för A6an som jag har har varit ett batteribyte.

Tror att just 2.4 och 3.2 smutsar ner ryktet rätt bra.
De andra motorerna är rätt felfria.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
1 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Dream_ skrev:
Gör tätare oljebyten, och skippa long life oljan så slipper du förhoppningsvis problem! Har själv tittat en del på Audi och kommer införskaffa en A6 med 3.0 liters diesel motor inom kort!

Longlife oljan i sig är inte dålig, det är i kombination med långa serviceintervall.
Jag gör oljebyte var 1500 mil med longlife

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Tommy79
1 oktober 2013 · 17 Inlägg

KenZo skrev:

Tommy79 skrev:
Audi med FSI motorer har ju stora problem med kox i insuget och ventilerna.
De tråkiga är att om man gör rent så kommer de tillbaka på ca 1500mil.
Det är för att spridarna sitter inne i förbränningsrummet och vevhusventilationen sitter uppe i insuget och inget finns som gör rent. Så sörjan rinner ner på ventilerna. Har flera bekanta som gjort rent och sedan sålt sina då de kommer tillbaka nästa på en gång.

De tråkiga är att även RS4 RS6 R8 har samma problem. Då det är ganska bökigt att göra rent på dessa mod och dyrt att lämna in.
Kan dok inte säga om diesel har detta problem. Nån som vet eller har erfarenhet av just cox(carbon build up) just på diesel? 


http://www.more-bhp.com/20tfsi_42fsi_rs … aning.html
https://www.google.se/#q=audi+carbon+build+up



lite random bilder på detta
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1126.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1124.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1128.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1130.jpg

http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1129.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/img-3332.jpg

åå fyy det där såg inte så jättemysigt ut ,,,  tack för bilderna,,

Så det är Long Life service i kombination med att motorn förbrukar oljan som gör att de skär, kan tänka mig att folk inte kollar oljan med jämna mellanrum...!!!

Spelar ingen roll om du byter olja på 500mil.
Så här ser alla FSI motorer ut pga fel konstruktion.
Vevhusventilationen sitter i insuget men spridare är flyttade in i motorn.
Så inget spolar rent som på en vanlig motor.
Så coxet kommer du aldrig undan på en FSI bensin motor från audi.

Volkswagen Golf IV "Clean Carbon" (1998)
Powe_R
1 oktober 2013 · 414 Inlägg

4.2an verkar vara den vettigaste bensinaren i alla fall. Min 4.2a i A8'an drar ingen olja alls och droppar inte heller någon. Har inte heller hört om några problem med den motorn. Enda nackdelen är väl i sånt fall kamrem, men det är ju service och dem flesta bilar har väl ändå kamrem? Annars finns 4.2 fsi från 07, kamkedja och några hk till. Om den motorn är lika felfri vet jag inte. Men har inte hört om några fel med dem heller. Likaså med V10an i S6 och RS6. Verkar vara schyssta maskiner.

Mest skit hör man väl om 2.4an och 3.2an med oljeförbrukning och brustna kamkedjor.
Ska du ha en brukis, välj 4.2, vill du gå "all in" så kör på RS6 smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
ahi
1 oktober 2013 · 90 Inlägg

tja..
som de skrevs tidigare undvik 2,4 samt 3,2 (skulle jag göra iaf)
kör själv en 2,0tdi i 6 år under den tiden har jag bytt EGR ventilen samt glödstift..
oljan byter jag vid 1,000mil vill ha den fresh o fin wink
kört över 10,000mil wink bara tanka o köra smile

Tommy79
1 oktober 2013 · 17 Inlägg

Powe_R skrev:
4.2an verkar vara den vettigaste bensinaren i alla fall. Min 4.2a i A8'an drar ingen olja alls och droppar inte heller någon. Har inte heller hört om några problem med den motorn. Enda nackdelen är väl i sånt fall kamrem, men det är ju service och dem flesta bilar har väl ändå kamrem? Annars finns 4.2 fsi från 07, kamkedja och några hk till. Om den motorn är lika felfri vet jag inte. Men har inte hört om några fel med dem heller. Likaså med V10an i S6 och RS6. Verkar vara schyssta maskiner.

Mest skit hör man väl om 2.4an och 3.2an med oljeförbrukning och brustna kamkedjor.
Ska du ha en brukis, välj 4.2, vill du gå "all in" så kör på RS6 smile

Det är just 4.2 07 med kedja som coxar mest om du kollar mitt inlägg på 1:a sidan. Pga den höga motortrycket så passerar de en del olja i vevhuset och hela topparna coxar igen då spridaren sitter inne i motorn.
Samma är de med RS6 osv ALLA FSI motorer. Har flera bekanta som plockat isär sina 2.0T FSI och RS4 RS6 alla såg ut som kaffe sump i ventilerna som på bilderna på sida 1.

Din motor (den gamla 4.2) den funkar klockrent då den inte har FSI konstruktionen med Direkt insprutning i cylindern. Den nya RS6 med V10 har samma problem även Audi R8 med både V8 alt V10. sad
Har haft denna fråga upp på VW när vi letade RS6 och dom sa de själva att de ärett STORT problem.
Dok skyltar kanske inte Audi med detta. Men kolla med stertman motorsport i nynäs. Dom har gjort rent MASSOR.

Volkswagen Golf IV "Clean Carbon" (1998)
ahosuryoyo Grävmaskinist
22 oktober 2013 · 21 Inlägg

Jag har en A6 2.0T FSI Avant från 07, är jävligt nöjd med bilen. Men det är bara 1 grej som gör mig så jävla förbannad!

Får fylla på olja minst 1 gång i månaden, ibland kan de gå 2-3 månader. Riktigt jobbigt.

Sen har farsans kusin också en A6a fast sedan då, och en större motor, är osäker vilken motorstorlek men vet i alla fall att det är mer än större än 2.0an i alla fall, han säger desamma, hans motor dricker olja.

Audi A6 Avant 2.0TFSI 2007
Sportmodellen
Audi A6 "Black" (2007)
endorfinslaven
22 oktober 2013 · 671 Inlägg

Audi kanske skapar en egen ny titel på premiumkvalite

it_mutt Avstängd
22 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

KenZo skrev:

Tommy79 skrev:
Audi med FSI motorer har ju stora problem med kox i insuget och ventilerna.
De tråkiga är att om man gör rent så kommer de tillbaka på ca 1500mil.
Det är för att spridarna sitter inne i förbränningsrummet och vevhusventilationen sitter uppe i insuget och inget finns som gör rent. Så sörjan rinner ner på ventilerna. Har flera bekanta som gjort rent och sedan sålt sina då de kommer tillbaka nästa på en gång.

De tråkiga är att även RS4 RS6 R8 har samma problem. Då det är ganska bökigt att göra rent på dessa mod och dyrt att lämna in.
Kan dok inte säga om diesel har detta problem. Nån som vet eller har erfarenhet av just cox(carbon build up) just på diesel? 


http://www.more-bhp.com/20tfsi_42fsi_rs … aning.html
https://www.google.se/#q=audi+carbon+build+up



lite random bilder på detta
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1126.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1124.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1128.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1130.jpg

http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1129.jpg
http://forumbilder.se/CFI4K/img-3332.jpg

åå fyy det där såg inte så jättemysigt ut ,,,  tack för bilderna,,

Så det är Long Life service i kombination med att motorn förbrukar oljan som gör att de skär, kan tänka mig att folk inte kollar oljan med jämna mellanrum...!!!

Skrämmande hur mycket sanning det ligger i det (rent generellt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
23 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

ahosuryoyo skrev:
Jag har en A6 2.0T FSI Avant från 07, är jävligt nöjd med bilen. Men det är bara 1 grej som gör mig så jävla förbannad!

Får fylla på olja minst 1 gång i månaden, ibland kan de gå 2-3 månader. Riktigt jobbigt.

Sen har farsans kusin också en A6a fast sedan då, och en större motor, är osäker vilken motorstorlek men vet i alla fall att det är mer än större än 2.0an i alla fall, han säger desamma, hans motor dricker olja.

Skippa longlife intervallen så ska du se att den inte alls dricker mycket. Jag bytte olja i Juni månad detta året, har ännu inte fyllt på olja. Har kört ca 450mil sedan dess

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Xuri One Man Clan
23 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

kan väl inte vara så jäfla svårt å göra vevhusventen extern med hjälp av ejektorverkan så de håller rent inne i motorn å man slipepr blåsa in skiten i insuget,  de å oljebyten vid 1000mil borde lösa problemet.
alternativ misstänker jag att de är mest dom som kör som rediga kärringar som får problemet, gärna ihop med mycke kallkörningar... en motor ska gasas ur å varvas lite så man motionerar den ordentligt smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 oktober 2013 · 7 247 Inlägg

Xuri skrev:
kan väl inte vara så jäfla svårt å göra vevhusventen extern med hjälp av ejektorverkan så de håller rent inne i motorn å man slipepr blåsa in skiten i insuget,  de å oljebyten vid 1000mil borde lösa problemet.
alternativ misstänker jag att de är mest dom som kör som rediga kärringar som får problemet, gärna ihop med mycke kallkörningar... en motor ska gasas ur å varvas lite så man motionerar den ordentligt smile

tycker också att det borde lösa problemet ... gasa ur den då och då smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ekjavel
23 oktober 2013 · 79 Inlägg

Nu hade säkert jag ett jävla måndagsexemplar..
Köpte en Passat 2.0 Tdi -07 som gått 15000 mil av en auktoriserad VAG bilfirma, vid leveransservice upptäcker dem att diesel har blandats med oljan och spätt ut den så blocket är sönderrepat.. inget vi märkte vid provkörning.
Firman bytte motor direkt till en som gått 14000 mil.

Glad i hågen var jag och åkte hem, men efter 6 månader med turbogivare, givare till avgas, partikelfilter,  3 (!) spridare och div. lustiga felkoder tröttnade jag och dem tog tillbaka bilen. :-P

Dock känner jag andra folk med likadana bilar som inte har några problem :-P

(Ingen Audi men antar motorn är rätt så identisk? )

Senast redigerat av Ekjavel (23 oktober 2013)

Volvo PV 444 "Gammlingen" (1957)
Tommy79
23 oktober 2013 · 17 Inlägg

Xuri skrev:
kan väl inte vara så jäfla svårt å göra vevhusventen extern med hjälp av ejektorverkan så de håller rent inne i motorn å man slipepr blåsa in skiten i insuget,  de å oljebyten vid 1000mil borde lösa problemet.
alternativ misstänker jag att de är mest dom som kör som rediga kärringar som får problemet, gärna ihop med mycke kallkörningar... en motor ska gasas ur å varvas lite så man motionerar den ordentligt smile

det hjälper inte polarns RS4 är bankörd av 2 tidigare ägare och han har kört ganska bra med den.Och oljebyten på 500mil. Det är kostruktionen på FSI. Om du gasar som fan kommer de mera olja i vevhuset och när du stänger av så stelnar de.

Kolla med Stertman motorsport i nynäs dom har massor med erfarenhet av detta.
Catch tank kan funka men t.ex RS4 Rs6 har ganska högt motortryck så de passerar en del olja genom insuget och när man stänger av så stelnar de. De där sprayen man kör in i spjällhuset tar inte bort ett skit. Vi testade 2 burkar innan demotering av insuget och nere på ventilerna var de som mest ca 4mm utbyggnad av bränd olja.
Audi ger ut en speciell flaska med nått skit man kan hälla i tanken om ska enligt dom motverka de roliga är ju att spridaren sitter i förbränningsrummet INTE i insuget som de gjorde förr. Så spelar inte roll om man häller syra i tanken så kommer de inte dit. Bara att göra rent manuellt med dremmel eller skrapa. Isblästra har varit en tanke.
Står massor om dett i olika forum i USA Tyskland ingen verkar ha fått de att funka med nått man sprayar/häller. Utan alla har fått gjort rent de manuellt. catch tank tror jag är de enda så man slipper oljan helt utan får den i behållaren istället.

så tråkigt då audi är ju så jävla snygga bilar. Men enligt Audi Smista är detta problem fixat 2014 då de sitter spridare tillbaka i insuget igen

Det händer ju inget bilen blir kanske lite slöare och tillsut börjar den misstända mm då de kommit cox på ventilsätet så inte ventilen kan stänga längre.
http://forumbilder.se/CFI4K/bild1-1126.jpg

Senast redigerat av Tommy79 (23 oktober 2013)

Volkswagen Golf IV "Clean Carbon" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 oktober 2013 · 13 806 Inlägg

att det kläggar igen är inget nytt fenomen. alla direktinsprutade motorer som går på bensin har detta problem.
sedan gdi motorn kom till volvo/mitz

märkliga är att ingen lär sig att lösa problemet..eller så skiter dom bara i det för det är inte deras problem.

mest troligen fungerar det i början när styrningarna är nya men efter ett tag så börjar styrningarna läcka en aning och ihop med egr och annat skit så kan det bara gå åt skogen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang