Rykande slutsteg!!

Bebbo Kocken
12 november 2006 · 487 Inlägg

Håller på att koppla in nya slutsteg i bilen. Hade kopplat på jordkablen och ström kabeln, satte i säkringen på kabeln, blev nån liten knista och det klickade till i bakluckan (där allt sitter), kollade vad som kunde hänt men hittade inget. testade att sätta i remotekabeln och steget startade. slog av stereon och började kolla på lite andra grejer, då märkte jag att det kom massvis med rök från slutsteget. sprang direkt och kopplade bort huvudsäkringen.


Någon som vet vad som hänt? Vad kan man gjort för fel? Vad bör jag kolla??

Bebbo Kocken
12 november 2006 · 487 Inlägg

kan tillägga att slutsteget var ett DLS CA10 och ihopkopplat med 2 kondensatorer

bumpe Lastbilsmekaniker
12 november 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, det är ju någon form av kortis nån stans... Sreget lär bara var till att slänga... Men ta fram en multimeter och komma motståndet mellan plus och minus, ev kan du behöva ansluta jord och remote... Du ska ha ett par Ohm iaf... Du kan även ha överlastat det på något sätt genom att koppla högtalarna väldigt lustigt....

Kan även vara något du gjort fel med kondingarna, så koppla bort dem och se om det blir bättre...

Bebbo Kocken
12 november 2006 · 487 Inlägg

inga högtalare var ikopplade vid tillfället. allt som var ikopplat var 12V, remote och Jord. Men skulle jag sätta tillbaka huvudsäkringen (vid batteriet) och mäta mellan anslutningarna på slutsteget eller? ska remoten vara på eller av??

Bebbo Kocken
12 november 2006 · 487 Inlägg

tittade in på en annan tråd och läste om att "power lampan brukar lysa grönt men nu lyser den rött" vilket brukar kunna indikera någon form av fel. men färgen på lampan när det är okej är ju lite olika. men när jag provstartade lös det rött, någon som vet om det ska lysa rött eller inte när det är okej?? (fast nu är det nog inte okej)

PD-PhoeniXDesigns
12 november 2006 · 42 Inlägg

mitt slutsteg hade ju då iaf en röd lampa.. beror ju på slutsteg...
men det kan ju även ha varit fabriksfel...
hände mej första gng jag köpte slutsteg..
man blir lite fundersam om man inte hade kopplat fel men BRL hittade felet...
å det var spolarna som inte var riktigt lindade.
men det slutsteget blinkade bara till en gng... men lycka till!
du har väl garanti?

Goli
12 november 2006 · 793 Inlägg

Luktade det något efter att det rök till? Om det luktade mycket, lite stickande lukt, så har du till 99% bränt en konding i steget. Kan bli ifall du belastar steget fel, eller kortslutit.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Real_Performance "Living My Life Sideways"
12 november 2006 · 208 Inlägg

Gissar på att du bara behöver byta säkringen i steget och jorda bättre en kompis hade samma problem och efter han gjort detta fungerade allt som det skulle

Bebbo Kocken
12 november 2006 · 487 Inlägg

byta säkring? nää! öppnade och såg att det var ganska så mycket bränt på två ställen, så bränt att det hade böjt vissa metall komponenter. Men en sak som jag lade märke till innan jag öppnade steget var förslitningar på skruvarna samt att en skruv fattades, alltså har det skruvats innan felet (köpt begagnat)

Känner en som jobbar med att reparera tv apparater och lite allt möjligt och är ganska hemma på att pilla med elektriskt så han skulle ta en titt på det om det är något som går att rädda samt att lokalisera felet.

Så det kan vara så att jag har blivigt lurad, men jag fick allt till väldigt bra pris (2steg, 3 kondningar, 1 stereo, 1 equalizer och 2 12"basar i låda) för bara 4000. Bara 3 kondningar går ju på 3000 i butik och basarna kostar 3500 så jag tycker att jag tjänade på det ändå. Bara tråkigt att man kanske måste köpa nytt slutsteg som man inte hade räknat med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang