Lagerqvist 740 T5 "vardagsstuk!

Volvo 740 med T5, Fjärde jag bygger! Blir vardagsstuk på denna!
  • 52 Följare
  • 25 523 Visningar
  • Projektet avslutat 24 februari 2014
Lageron
6 december 2013 · 46 Inlägg

Reggning klar! Fick beröm för snygg installation och att det inte fanns något att klaga på! Killen som regga va ny på området så han var riktigt noggrann!  Dock så är de riktigt bra och trevliga på bilprovningen i jkpg 😃 Fick dock underkänt pga att jag ej hade originalratt! Åkte hem och bytte den, sen tillbaka!

De tittade till den, och pappren skrevs klart!

Så reggen gick väl kanon får jag säga 😃

De fixade även en besiktningstid åt mig  en halvtimme senare. Gick igenom utan anmärkning! 😉
Inga problem med avgasvärden 😃

Tjejen som besikta förstod nog inte att motorn var utbytt, fick ingen kommentar alls om den, dock så tyckte hon bilen var fin och den håller nog några vintrar till! 😂😜

Här kommer bild i hallen, riktigt skit väder i Jönköping idag!!!!

http://forumbilder.se/CGD39/image.jpg

Senast redigerat av Lageron (6 december 2013)

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
JNdrifting
6 december 2013 · 124 Inlägg

skapligt goo! jävligt nice med original utseende och en fin 5a under huven! big_smile

Volvo 945 (1995)
Volvo V70 "Brukisen" (2008)
Volvo 945 "JNdrifting" (1996)
Lageron
8 december 2013 · 46 Inlägg

zappen999 skrev:
Klockren jävla bil. Precis i min smak

Tack, kul att höra smile

jensvolvo skrev:
skapligt goo! jävligt nice med original utseende och en fin 5a under huven! big_smile

Tackar, ja de är gött som fan:)

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
Jiiimmie
9 december 2013 · 1 830 Inlägg

är det svårt att få en 740 med t5 genom bes? smile ser bra ut för övrigt ! big_smile

Lageron
10 december 2013 · 46 Inlägg

Jiiimmie skrev:
är det svårt att få en 740 med t5 genom bes? smile ser bra ut för övrigt ! big_smile

Tackar!!

Menar du vanlig besiktning, så nej(om den är reg. med motorn!) Om du tänker på registreringen med utbytt motor till B5234T så nej där med:D

Håller man sig till orginal och bygger lite städat så är det inga problem! smile

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
_Nordh_
10 december 2013 · 134 Inlägg

Grymt projekt!. Precis i min smak med original utseende och allt. Hur har du gjort med fjädrarna eller dem frågade inte om det?. fick höra av besikta bilprovning att dem krävde intyg på att man hade turbo dämpare tror jag det va monterade på bilen.

Mazda Rx-7 (1994)
Lageron
10 december 2013 · 46 Inlägg

Mrajax skrev:
Grymt projekt!. Precis i min smak med original utseende och allt. Hur har du gjort med fjädrarna eller dem frågade inte om det?. fick höra av besikta bilprovning att dem krävde intyg på att man hade turbo dämpare tror jag det va monterade på bilen.

Fjädrarna är vanliga eftermarknads! Där ang dämparna, verkar va lite olika, den första jag regga, skrev jag på mitt egna intyg att jag bytt till begagnade dämpare med rätt artikel nr! Eftersom att jag läst i sfro att man behövde byta.
Körde dock med original "gl" dämpare!

De kollade inte på dämparna den gången och inte denna gången heller!

Tackar för det! Är redan lite sugen på att sälja den! Tycker det är roligare att bygga och få till ett gott resultat än att köra :p

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
Apel
10 december 2013 · 78 Inlägg

Lageron skrev:

Mrajax skrev:
Grymt projekt!. Precis i min smak med original utseende och allt. Hur har du gjort med fjädrarna eller dem frågade inte om det?. fick höra av besikta bilprovning att dem krävde intyg på att man hade turbo dämpare tror jag det va monterade på bilen.

Fjädrarna är vanliga eftermarknads! Där ang dämparna, verkar va lite olika, den första jag regga, skrev jag på mitt egna intyg att jag bytt till begagnade dämpare med rätt artikel nr! Eftersom att jag läst i sfro att man behövde byta.
Körde dock med original "gl" dämpare!

De kollade inte på dämparna den gången och inte denna gången heller!

Tackar för det! Är redan lite sugen på att sälja den! Tycker det är roligare att bygga och få till ett gott resultat än att köra :p

Är somsagt väldigt olika beroende på vart man besiktar. Hjälpte en polare med regbes på sin 940 T5 och där ville
dom har bildbevis på att det satt rätt gasdämpare både fram och bak även fast det var en turbokaross som motorn reggades i. Var dessutom krångligt att fåtag i dessa dämpare som det ska reggas med. Man fick inte heller byta till värre dämpare typ bilstein osv utav det skulle vara precis dessa dämpare. Till råga på detta hade dessutom dämparna med rätt artikelnr utgått från volvos sortiment.. Men det löste sig tillslut.

Ser ut att vara seriöst byggt, kul. Mycket fin bil!

_Nordh_
10 december 2013 · 134 Inlägg

Apel skrev:

Lageron skrev:

Mrajax skrev:
Grymt projekt!. Precis i min smak med original utseende och allt. Hur har du gjort med fjädrarna eller dem frågade inte om det?. fick höra av besikta bilprovning att dem krävde intyg på att man hade turbo dämpare tror jag det va monterade på bilen.

Fjädrarna är vanliga eftermarknads! Där ang dämparna, verkar va lite olika, den första jag regga, skrev jag på mitt egna intyg att jag bytt till begagnade dämpare med rätt artikel nr! Eftersom att jag läst i sfro att man behövde byta.
Körde dock med original "gl" dämpare!

De kollade inte på dämparna den gången och inte denna gången heller!

Tackar för det! Är redan lite sugen på att sälja den! Tycker det är roligare att bygga och få till ett gott resultat än att köra :p

Är somsagt väldigt olika beroende på vart man besiktar. Hjälpte en polare med regbes på sin 940 T5 och där ville
dom har bildbevis på att det satt rätt gasdämpare både fram och bak även fast det var en turbokaross som motorn reggades i. Var dessutom krångligt att fåtag i dessa dämpare som det ska reggas med. Man fick inte heller byta till värre dämpare typ bilstein osv utav det skulle vara precis dessa dämpare. Till råga på detta hade dessutom dämparna med rätt artikelnr utgått från volvos sortiment.. Men det löste sig tillslut.

Ser ut att vara seriöst byggt, kul. Mycket fin bil!

Bra att veta. Skall leta dämpare för 745an man köpt känns lite gungig ändå så dem behöver bytas. När jag snackade med besikta så krävdes det bara att en verkstad skrev ett intyg på att det va rätt dämpare som satt monterade och an känner några verkstads ägare så det bör nog gå att lösa lätt. Får hoppas dem inte klagar på mitt bygge tills det blir klart bör besiktning

Mazda Rx-7 (1994)
Jiiimmie
10 december 2013 · 1 830 Inlägg

Lageron skrev:

Jiiimmie skrev:
är det svårt att få en 740 med t5 genom bes? smile ser bra ut för övrigt ! big_smile

Tackar!!

Menar du vanlig besiktning, så nej(om den är reg. med motorn!) Om du tänker på registreringen med utbytt motor till B5234T så nej där med:D

Håller man sig till orginal och bygger lite städat så är det inga problem! smile

syftade på reg bes tongue smile blir ju så jefla sugen på att ha en 700/900 med t5 big_smile

Lageron
10 december 2013 · 46 Inlägg

Mrajax skrev:

Apel skrev:

Lageron skrev:
Fjädrarna är vanliga eftermarknads! Där ang dämparna, verkar va lite olika, den första jag regga, skrev jag på mitt egna intyg att jag bytt till begagnade dämpare med rätt artikel nr! Eftersom att jag läst i sfro att man behövde byta.
Körde dock med original "gl" dämpare!

De kollade inte på dämparna den gången och inte denna gången heller!

Tackar för det! Är redan lite sugen på att sälja den! Tycker det är roligare att bygga och få till ett gott resultat än att köra :p

Är somsagt väldigt olika beroende på vart man besiktar. Hjälpte en polare med regbes på sin 940 T5 och där ville
dom har bildbevis på att det satt rätt gasdämpare både fram och bak även fast det var en turbokaross som motorn reggades i. Var dessutom krångligt att fåtag i dessa dämpare som det ska reggas med. Man fick inte heller byta till värre dämpare typ bilstein osv utav det skulle vara precis dessa dämpare. Till råga på detta hade dessutom dämparna med rätt artikelnr utgått från volvos sortiment.. Men det löste sig tillslut.

Ser ut att vara seriöst byggt, kul. Mycket fin bil!

Bra att veta. Skall leta dämpare för 745an man köpt känns lite gungig ändå så dem behöver bytas. När jag snackade med besikta så krävdes det bara att en verkstad skrev ett intyg på att det va rätt dämpare som satt monterade och an känner några verkstads ägare så det bör nog gå att lösa lätt. Får hoppas dem inte klagar på mitt bygge tills det blir klart bör besiktning

Ja Sverige är ju långt så de kan ju skilja en del på hur hårda de är på reglerna! Jag vet ju bara hur de är i Jönköping och det har gått 3 gånger utan problem, Dock 1 gång med 960 och multilink! Två av polarna har även dom rullat igenom med gl dämpare.

Antingen hör man med sin lokala station eller testar man lyckligt ovetande:P

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
Lageron
10 december 2013 · 46 Inlägg

Apel skrev:
Ser ut att vara seriöst byggt, kul. Mycket fin bil!

Tack, kul att höra smile

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
Lageron
10 december 2013 · 46 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Lageron skrev:

Jiiimmie skrev:
är det svårt att få en 740 med t5 genom bes? smile ser bra ut för övrigt ! big_smile

Tackar!!

Menar du vanlig besiktning, så nej(om den är reg. med motorn!) Om du tänker på registreringen med utbytt motor till B5234T så nej där med:D

Håller man sig till orginal och bygger lite städat så är det inga problem! smile

syftade på reg bes tongue smile blir ju så jefla sugen på att ha en 700/900 med t5 big_smile

Okaj smile köp denna då smile smile så kan jag på börja mitt andra projekt :p

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
Jiiimmie
11 december 2013 · 1 830 Inlägg

Lageron skrev:

Jiiimmie skrev:

Lageron skrev:

Tackar!!

Menar du vanlig besiktning, så nej(om den är reg. med motorn!) Om du tänker på registreringen med utbytt motor till B5234T så nej där med:D

Håller man sig till orginal och bygger lite städat så är det inga problem! smile

syftade på reg bes tongue smile blir ju så jefla sugen på att ha en 700/900 med t5 big_smile

Okaj smile köp denna då smile smile så kan jag på börja mitt andra projekt :p

haha min kärring skulle inte bli så glad xD har stort behov av kombi tongue

Lageron
12 december 2013 · 46 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Lageron skrev:

Jiiimmie skrev:

syftade på reg bes tongue smile blir ju så jefla sugen på att ha en 700/900 med t5 big_smile

Okaj smile köp denna då smile smile så kan jag på börja mitt andra projekt :p

haha min kärring skulle inte bli så glad xD har stort behov av kombi tongue

Äh henne ska du väl inte lyssna på wink

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
Kalaspuff
12 december 2013 ·

Lageron skrev:
Har idag bokat reg och besiktningstid! Blev om en vecka så det blir kul! Nån som vet om man måste ha original ratt på besiktning??

Har även bytt kylet och monterat oljekyl! Bilder på det kommer! smile

Går att besikta med sportratt så länge du har tutan fungerande. Dock är jag osäker hur det är med bil med airbag, då tror jag att du behöver ha org ratten med airbag.

Mvh

Jiiimmie
13 december 2013 · 1 830 Inlägg

Lageron skrev:

Jiiimmie skrev:

Lageron skrev:

Okaj smile köp denna då smile smile så kan jag på börja mitt andra projekt :p

haha min kärring skulle inte bli så glad xD har stort behov av kombi tongue

Äh henne ska du väl inte lyssna på wink

haha xD
nej men har en kombi just nu som får duga tills sommaren sen blire nog nått roligt ^^
(behöver kombi då jag lastar in rätt mycket skit i bilen o kör med rätt som det är) ^^

Lageron
13 december 2013 · 46 Inlägg

Kalaspuff skrev:

Lageron skrev:
Har idag bokat reg och besiktningstid! Blev om en vecka så det blir kul! Nån som vet om man måste ha original ratt på besiktning??

Har även bytt kylet och monterat oljekyl! Bilder på det kommer! smile

Går att besikta med sportratt så länge du har tutan fungerande. Dock är jag osäker hur det är med bil med airbag, då tror jag att du behöver ha org ratten med airbag.

Mvh

Har fått svar på det, de va inga problem! Dock så tyckte de inte om eftermarknadsratt på registreringen, så där krävs det originalratt!

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
Lageron
13 december 2013 · 46 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Lageron skrev:

Jiiimmie skrev:

haha min kärring skulle inte bli så glad xD har stort behov av kombi tongue

Äh henne ska du väl inte lyssna på wink

haha xD
nej men har en kombi just nu som får duga tills sommaren sen blire nog nått roligt ^^
(behöver kombi då jag lastar in rätt mycket skit i bilen o kör med rätt som det är) ^^

Okej, jo de går åt, kör combo vanligtvis, bra när man ska lasta t5 motorer smile

Jrc.nu
Volvo 740 "T6" (1991)
Opel Combo (2005)
Lageron
13 december 2013 · 46 Inlägg

Grejat lite med bilen idag! Balanserade om alla fälgar då det vibrerade skapligt i lite högre hastigheter! Har även fixat varvräknaren!

Verkar som endel har problem med att få igång dom på en del årsmodeller! Tror att från med årsmodell 88 så funkar det att koppla in varvräknare! De innan funkar det ej, lösningen fick bli att modda ditt varvräknare från en 89 då min är 86a 😄

Jrc.nu
Opel Combo (2005)
Volvo 740 "T6" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang