Volvo 850t5 som ska fixas motor mässigt och göras finare

Första bilen är inhanlad, blev en volvo 850t5 -94. topplockspackningen har gott på den så vi börjar väl där? den ska bytas sen får vi se vad som händer de blir förmodligen lite roligt i prestandard väg om jag känner mig själv rätt dock inget overkill bara så man klarar sig Och självklart lite ljud också! De som står på lista nu är att byta topplockpackningen sen kommer listan fyllas på så småning om! följ gärna och kommentera vad ni tycker osv
  • 28 Följare
  • 48 417 Visningar
  • Projektet avslutat 13 mars 2014
mcollstam
11 februari 2014 · 51 Inlägg

Alexlindblad skrev:

mcollstam skrev:

Alexlindblad skrev:

Ja de är ju två vatten anslutnigar bak på turbon en som vatten röret sitter i och ett hål är bara igen pluggat eller nåt, jag satte mitt rör i de översta för man ser ju inte när turbon sitter på plats.. Men ska de vattenröret sitta i nedre hålet kanske? smile för när jag ska fylla på glykol så riner allt ut vid turbon..

Ja de kanske man skulle kosta på haha dom gamla har ju suttit fär i 30k mil, dom borde inte finnas på nån rör firma annars? Biltema ligger ju i borlänge och jag bor i falun och har inte körkort än heller hmm

Övre eller nedre hålet spelar ingen roll för funktionen då de är sammankopplade. Jag fick montera röret i det nedre hålet pga. täckpluggens utformning på nya turboaggregatet (Biltemas). Täckpluggen på Biltemas var en liten plugg med hål för en insexnyckel så den gick att skruva ur och byta plats på. På original Mitsu-turbo så vet jag dock inte om det går att byta då den har en helt annan design och inte verkar vara gängad.

Bifogar en bild på hur jag gjorde. Man kan se täckpluggen på originalturbon till höger om man kollar noga.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … 125908.jpg

Ja precis jag hade månterat röret i de övre hålet, har ju org turbo så sitter ingen täckskruv utan en i pressad plugg därför gick de nog att montera dem fel, aja är bara att göra om och göra rätt! smile

Dock ser jag att de där inte är lika turbo som jag har för de är vinklat avgashus så de måste va en 16t? smile

Den vänstra är en 16t och den högra är original TD04HL-15G. Om röret suttit i övre hålet från början så är det troligen där det ska sitta då, så jag vet inte vad som skulle kunna vara fel och orsaka läckaget. En chansning skulle väl vara att byta kopparbrickorna till nya så att de tätar ordentligt eftersom att de pressas ut när man börjar dra ihop allting.

Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

mcollstam skrev:

Alexlindblad skrev:

mcollstam skrev:

Övre eller nedre hålet spelar ingen roll för funktionen då de är sammankopplade. Jag fick montera röret i det nedre hålet pga. täckpluggens utformning på nya turboaggregatet (Biltemas). Täckpluggen på Biltemas var en liten plugg med hål för en insexnyckel så den gick att skruva ur och byta plats på. På original Mitsu-turbo så vet jag dock inte om det går att byta då den har en helt annan design och inte verkar vara gängad.

Bifogar en bild på hur jag gjorde. Man kan se täckpluggen på originalturbon till höger om man kollar noga.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … 125908.jpg

Ja precis jag hade månterat röret i de övre hålet, har ju org turbo så sitter ingen täckskruv utan en i pressad plugg därför gick de nog att montera dem fel, aja är bara att göra om och göra rätt! smile

Dock ser jag att de där inte är lika turbo som jag har för de är vinklat avgashus så de måste va en 16t? smile

Den vänstra är en 16t och den högra är original TD04HL-15G. Om röret suttit i övre hålet från början så är det troligen där det ska sitta då, så jag vet inte vad som skulle kunna vara fel och orsaka läckaget. En chansning skulle väl vara att byta kopparbrickorna till nya så att de tätar ordentligt eftersom att de pressas ut när man börjar dra ihop allting.

Ja jag får kika på de där smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Extrazz En 5a är Livet.
12 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Alexlindblad skrev:
Om du tänkte på mig här så har jag redan GLT kammarna i nu smile annars lär du ta GLT kammarna från en 850 -92 eller tidigare, insuget är lite kantigare på dom äldre 850 så jag hade tagit från en -94 eller nyare, då dom insugen är rundare och snyggare! smile

Ja jag har hört de också men har nog ingen i metall tyvärr men ska bara köra med steg 2 ship så borde inte ladda så mycket mer än original? smile  hörde att man hellre ska köpa en saab bosh dump ist för en eftermarknads dump? Så va ju bra att jag fick den då ska börja göra hål i ena tryckröret när jag fått bilen att gå bra smile

Både den nya och Gamla bosch dumpen är i plast.

Här kan du läsa lite.
http://www.creatix.se/dumpventil-aterci … 5mm/3269-0
Jag har för mig att närmare man sig över 1,5Bar? så var det att rekommendera att köra två istället.

Så allt 850 GLT med den gamla fronten  ( -92 ) går det att ta kamaxlarna på ifrån då?
Antar att man tar 3" spjället från samma eller funkar det på allt GLT ?


Sura är att en kompis skrotade sin 92a alt 91a för ett tag sedan utan att säga till sad

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
12 februari 2014 · 354 Inlägg

Extrazz skrev:

Alexlindblad skrev:
Om du tänkte på mig här så har jag redan GLT kammarna i nu smile annars lär du ta GLT kammarna från en 850 -92 eller tidigare, insuget är lite kantigare på dom äldre 850 så jag hade tagit från en -94 eller nyare, då dom insugen är rundare och snyggare! smile

Ja jag har hört de också men har nog ingen i metall tyvärr men ska bara köra med steg 2 ship så borde inte ladda så mycket mer än original? smile  hörde att man hellre ska köpa en saab bosh dump ist för en eftermarknads dump? Så va ju bra att jag fick den då ska börja göra hål i ena tryckröret när jag fått bilen att gå bra smile

Både den nya och Gamla bosch dumpen är i plast.

Här kan du läsa lite.
http://www.creatix.se/dumpventil-aterci … 5mm/3269-0
Jag har för mig att närmare man sig över 1,5Bar? så var det att rekommendera att köra två istället.

Så allt 850 GLT med den gamla fronten  ( -92 ) går det att ta kamaxlarna på ifrån då?
Antar att man tar 3" spjället från samma eller funkar det på allt GLT ?


Sura är att en kompis skrotade sin 92a alt 91a för ett tag sedan utan att säga till sad

Ja de får inte vara nyare än -92 som jag förståt de iaf! smile ja spjället lär du ha då de är 3" på 850 GLT fast insuget och spjällhuset kan du ta från vilken GLT du vill där spelar inte årsmodellen någon roll smile

Haha ja de va lite surt jag råkade ju köpa en glt innan jag köpte t5an som sedan bara skulle skrotas så tog allt från den bara smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Vart lite tid i garaget igår också! Fixade den "nya" dumpen, vill ju att de ska se så original ut som möjligt fast ändå inte under huven så tror jag hitta en bra plats till dumpen tills jag kom på att jag inte får plats med luftröret till lufburken som går från grillen nu... Men men får nog modda om lite så får allt plats, ska bara beställa en slang och fixa en anslutning på röret till turbon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-2c1afbc828b646ff0baae55a80ebc995.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-b0d46472188f3879feda07153f0d7187.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-bad27f55ae9bdf929cb38a7f3282c1d2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-5850b55a56a587e875f117856bc224a4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-d4b64f3817816eeb6c291fe973ea3d20.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-a4bb67b3e22d5fe286f499d22ed7fab3.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Hitta felet varför turbon spottar ut allt också och de va som mcollstam sa att de ska sitta en täckplugg i de nedre hålet och den pluggen har jag tappat nånstans så lär gänga hålet och sätta i nåt... Och för att gänga måste jag ta bort turbon så har tappat lusten nu :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-a95fc8f035b0a939cfedeb357c3495cc.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
13 februari 2014 · 926 Inlägg

Alexlindblad skrev:
Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon? smile

Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Alexlindblad skrev:
Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon? smile

Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?

Nä när jag satte ihop bilen så hitta jag den inte så startade utan, men tänkte om jag skulle koppla in dumpen i vakumträddet ist för magnetventilen? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
13 februari 2014 · 926 Inlägg

Alexlindblad skrev:

Dynamic_Bass skrev:

Alexlindblad skrev:
Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon? smile

Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?

Nä när jag satte ihop bilen så hitta jag den inte så startade utan, men tänkte om jag skulle koppla in dumpen i vakumträddet ist för magnetventilen? smile

Vad menar du? Ska ha dump ist för Magnetventil? Annars köp en på skroten, Annas kan du få en av mej jag har 2 st om du betalar frakten då wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Alexlindblad skrev:

Dynamic_Bass skrev:

Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?

Nä när jag satte ihop bilen så hitta jag den inte så startade utan, men tänkte om jag skulle koppla in dumpen i vakumträddet ist för magnetventilen? smile

Vad menar du? Ska ha dump ist för Magnetventil? Annars köp en på skroten, Annas kan du få en av mej jag har 2 st om du betalar frakten då wink

Haha nejnej va lite dålig på att förklara kanske, men de går ju en slang från orginal dumpen till magnetventilen? Om och jag ska på med en ny dump ju så tänkte om kopplar den nya till vakumträdet istället för magnetventilen så plugar man igen hålet på magnetventilen där slangen till dumpen ska sitta,

Bara en tanke vet inte vad jag vinner på de haha förutom att jag slipper köpa ny slang.. smile

Lite krångligt förklarat men du kanske förstår? smile?

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
13 februari 2014 · 926 Inlägg

Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p

Är ju tre anslutnigar på magnetventilen Blå, Gul och Röd. gul ska till wastegate, röd till kompressorhus vart ska då den Blå gå till om inte dumpen? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Kan ju avslöja lite att jag nyss klicka hem tre saker från L-M-R också, kommer väl troliogen nästa vecka då får ni se vad de kan va för spännande kan ju säga att de kommer bli snyggt iallafall wink

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
13 februari 2014 · 926 Inlägg

Alexlindblad skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p

Är ju tre anslutnigar på magnetventilen Blå, Gul och Röd. gul ska till wastegate, röd till kompressorhus vart ska då den Blå gå till om inte dumpen? smile

Inlopploppsröret wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Alexlindblad skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p

Är ju tre anslutnigar på magnetventilen Blå, Gul och Röd. gul ska till wastegate, röd till kompressorhus vart ska då den Blå gå till om inte dumpen? smile

Inlopploppsröret wink

ahaaaa då ska alltså dumpen sitta i vakumträdet? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
13 februari 2014 · 926 Inlägg

Ja om vakumträdet är den grejjen som sitter ovanpå Insuget så ja wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
13 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Ja om vakumträdet är den grejjen som sitter ovanpå Insuget så ja wink

ja de är den med massa vakum anslutnigar på brukar kallas vakumträd och sitter uppe på insuget smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
18 februari 2014 · 354 Inlägg

Fick paket från LMR i går, fattades dock logolights till framdörrarna för de va slut på lager men skulle få dom om 2veckor!
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-d6bfa35201745a816e136974c9bfc8d8.jpg

Satte dit den direkt och vart ganska nöjd, tycker inte om massa extra hållare för mätare osv så de här blev nog bra? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-99398dc7eb824ba51f0029421d754ebc.jpg

Fy fan hade inte varit fel med lite sommar nu heller...
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-853fb70860bd6217b098fbccea69a1b5.jpg

Har funderat lite på att sälja bilen för vill nog ha en manuell, får se hur jag gör smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
18 februari 2014 · 926 Inlägg

Konventera till manuell wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang