Körde ner i ett hål med bilen. Vem ska betala?

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
11 december 2013 · 179 Inlägg

Jag hämtade min dotter en kväll i på sin dans och på vägen hem så åkte jag på en väg (studiovägen i Tyresö) och helt plötsligt small det till i hela bilen och den hoppade upp o ner, det visade sig att jag hade kört ner i ett fint fyrkantigt hål som någon hade gjort i vägen, inga markeringar eller så att hålet fanns där, ja jag borde ha sett det men det var mörkt på platsen och lite snö, men hålet längre bort hade dom markerat att det fanns.

Kontaktade tyresö kommun för min första tanke var att dom hade gjort arbetet o så, men fick tillbaka att dom inte har gjort några arbeten på den vägen. åkte förbi där igår för att titta, och nu ligger det ny asfalt på dom hålet som tydligen ingen har gjort.

Varför jag skriver detta är också för att våran kära familjebil nu låter väldigt konstigt i framvagnen efter denna händelse och jag tänker inte reparera något som jag inte har orsakat.

hur tar jag reda på vem som har gjort vad på vägen? Har jag något o komma med? Jag lär inte vara ensam o köra ner i det hålet..

Och har den som inte har något seriöst o skriva i detta inlägg kan låta bli....

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
Brådhis * Voff voff *
11 december 2013 · 10 315 Inlägg

Kolla så det verkligen är kommunens väg. Är en j-vla soppa ibland gällande vem som har ansvar för olika vägar.

Enkelt uttryckt kan man säga att det krävs att väghållaren som har ansvar för vägen kände till(!) hålet och att det inte(!) var utmärkt samt inte låg i ett vägarbetsområde(!) för att du ska ha en chans att få ersättning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvo240tic Egen företagare & Flockare
11 december 2013 · 314 Inlägg

du kommer få betala själv för varken kommunen eller vägverket kommer säga att dom e skyldiga, har vart med om värre saker. tex en som körde på vägräknare kablar som fastnade under bilen o drog sönder saker under bilen. Dom fick betala själva för vägverket ansåg att dom inte gjort något fel.

Volvo 240 turbo 4 life
turbodeath
11 december 2013 · 2 452 Inlägg

det är inte säkert för är det ett hål o dom inte gjort en markering så är det kommunens ansvar,fick själv ersättning av markägare som glömt markera på det sättet...

döden kommer tillbaka
KHRacing
11 december 2013 ·

Dokumentera ALLTID hålet/skadorna direkt.

det bästa som finns som "alla" har i ett forson idag är en CD-skiva som storleksjämförelse.

wiberg_jh
11 december 2013 · 31 Inlägg

Jag fick pröjsa själv, när jag gjorde liknande grej. Åkte på enskild väg, där behöver de tydligen inte märka upp ett skit. Körde på 2 stenar och båda fälgarna som var nya 3 månader tidigare pajade. Anmälde till vägverket som skickade vidare till vägföreningen som i sin tur hävdade att de har gjort vad de behöver. Så ingen självrisk betald där inte. Ligger fortfarande lite anmälningar på dem då de får statligt bidrag för att hålla vägen i sjysst skick så förhoppningsvis dras det bidraget in så kan de stå där med sin haka i backen sen.

Vore så himla kul att iaf vinna så de ångrar sitt val av att inte betala min självrisk. Haha hämden är ljuv!!

it_mutt Avstängd
11 december 2013 · 10 388 Inlägg

Generellt gäller ju som redan påpekat, att den som är ansvarig ska känna till hålet (och att det inte är utmärkt).

Det innebär i princip att den första som kör ner i ett hål oftast blir utan ersättning. Sen är det väl också mycket troligt att du, även om du är nummer tjugo som rapporterar detta, kommer vara "den första".

Men, även om du så skulle vara den tjugonde som hör av sig om det, så är det ingen garanti på något vis att du får någon ersättning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
11 december 2013 ·

wiberg_jh skrev:
Jag fick pröjsa själv, när jag gjorde liknande grej. Åkte på enskild väg, där behöver de tydligen inte märka upp ett skit. Körde på 2 stenar och båda fälgarna som var nya 3 månader tidigare pajade. Anmälde till vägverket som skickade vidare till vägföreningen som i sin tur hävdade att de har gjort vad de behöver. Så ingen självrisk betald där inte. Ligger fortfarande lite anmälningar på dem då de får statligt bidrag för att hålla vägen i sjysst skick så förhoppningsvis dras det bidraget in så kan de stå där med sin haka i backen sen.

Vore så himla kul att iaf vinna så de ångrar sitt val av att inte betala min självrisk. Haha hämden är ljuv!!

Vad gjorde du på enskild väg då får man fråga ? (kom med ett ärligt svar nu)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
12 december 2013 · 179 Inlägg

Har ringt o mailat massor nu så vi får se vem som tar på sig ansvaret.. OM någon nu gör det. återkommer så fort jag vet mer smile

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Dirtymike
12 december 2013 · 1 532 Inlägg

Stanna, ta kort o dokumentera sen anmäler man till trafikverket med bild och beskrivning.
Åk till en märkesverkstad som får dokumentera skadorna på fordonet.
Sedan skickar man in deras rapport till trafikverket oxå.
Är det uppenbart inte ditt egna fel så kommer dom betala skadorna men då måste man visat att det verkligen fanns en vägskada.

Jeep J20 (1978)
KHRacing
12 december 2013 ·

Problemet ligger just nu i att han måste få fam papper på EXAKT när hålet lagades. så det ej krockar med hans egna första uppgifter till kommunen !

Säger det igen - fram med mobilen & en cd-skiva som jämförelsemått.

Senast redigerat av KHRacing (12 december 2013)

granadadr
12 december 2013 · 7 305 Inlägg

volvo240tic skrev:
du kommer få betala själv för varken kommunen eller vägverket kommer säga att dom e skyldiga, har vart med om värre saker. tex en som körde på vägräknare kablar som fastnade under bilen o drog sönder saker under bilen. Dom fick betala själva för vägverket ansåg att dom inte gjort något fel.

självklart gör ju de ALDRIG fel,,



grov ironi

Slash Saabifierad
13 december 2013 · 2 026 Inlägg

KHRacing skrev:

wiberg_jh skrev:
Jag fick pröjsa själv, när jag gjorde liknande grej. Åkte på enskild väg, där behöver de tydligen inte märka upp ett skit. Körde på 2 stenar och båda fälgarna som var nya 3 månader tidigare pajade. Anmälde till vägverket som skickade vidare till vägföreningen som i sin tur hävdade att de har gjort vad de behöver. Så ingen självrisk betald där inte. Ligger fortfarande lite anmälningar på dem då de får statligt bidrag för att hålla vägen i sjysst skick så förhoppningsvis dras det bidraget in så kan de stå där med sin haka i backen sen.

Vore så himla kul att iaf vinna så de ångrar sitt val av att inte betala min självrisk. Haha hämden är ljuv!!

Vad gjorde du på enskild väg då får man fråga ? (kom med ett ärligt svar nu)

En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
it_mutt Avstängd
13 december 2013 · 10 388 Inlägg

Slash skrev:

KHRacing skrev:

wiberg_jh skrev:
Jag fick pröjsa själv, när jag gjorde liknande grej. Åkte på enskild väg, där behöver de tydligen inte märka upp ett skit. Körde på 2 stenar och båda fälgarna som var nya 3 månader tidigare pajade. Anmälde till vägverket som skickade vidare till vägföreningen som i sin tur hävdade att de har gjort vad de behöver. Så ingen självrisk betald där inte. Ligger fortfarande lite anmälningar på dem då de får statligt bidrag för att hålla vägen i sjysst skick så förhoppningsvis dras det bidraget in så kan de stå där med sin haka i backen sen.

Vore så himla kul att iaf vinna så de ångrar sitt val av att inte betala min självrisk. Haha hämden är ljuv!!

Vad gjorde du på enskild väg då får man fråga ? (kom med ett ärligt svar nu)

En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Nej. Enskild väg är -inte- allmän väg. Vägar där man får bidrag ska dock hållas öppna för allmänheten. Men är det inte bidragsvägar, så får markägaren ex.vis stänga av vägen för motortrafik. Så så är det med det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
13 december 2013 ·

Slash skrev:
En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Tack, helt så är det. jag har så många sådana olika skytltar häromkring så jag blandade ihop dem  !

it_mutt Avstängd
13 december 2013 · 10 388 Inlägg

KHRacing skrev:

Slash skrev:
En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Tack, helt så är det. jag har så många sådana olika skytltar häromkring så jag blandade ihop dem  !

Som påpekat är det inte alls så nej.

För att utveckla; i väglagen görs noll och ingen skillnad på "enskild väg" och "privat väg".

En enskild väg har vanligen en vägsamfällighet bakom sig.

Som tidigare påpekat är det enbart då en enskild väg får statsbidrag som alla har rätt att utnyttja den. Det ingår som ett grav för att få bidraget.

Ligger inget statligt bidrag med i potten för att underhålla vägen, så har du som "ickehemmahörande" ingen rättighet alls att köra där. Och då får man även sätta upp skyltar eller t.o.m. en bom om man så känner för det. Sen kan det givetvis vara som att du får köra där iaf, men det finns alltså ingen rätt per automatik till detta.

Och givetvis kan en vägsamfällighet stå bakom en enskild väg som -inte- får bidrag också.

Senast redigerat av it_mutt (13 december 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
13 december 2013 ·

it_mutt skrev:

KHRacing skrev:

Slash skrev:
En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Tack, helt så är det. jag har så många sådana olika skytltar häromkring så jag blandade ihop dem  !

Som påpekat är det inte alls så nej.

Jag tror jag får åka upp i skogen o kolla in skyltarna. i relation till var de står

it_mutt Avstängd
13 december 2013 · 10 388 Inlägg

KHRacing skrev:

it_mutt skrev:

KHRacing skrev:

Tack, helt så är det. jag har så många sådana olika skytltar häromkring så jag blandade ihop dem  !

Som påpekat är det inte alls så nej.

Jag tror jag får åka upp i skogen o kolla in skyltarna. i relation till var de står

Utvecklade svaret lite.

Men ja, jag kan ju givetvis inte säga hur det är eller ser ut där. Det vanliga är ju dock att det finns med ett statsbidrag i leken, men det behöver som sagt inte vara så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
13 december 2013 ·

it_mutt skrev:
Utvecklade svaret lite.

Men ja, jag kan ju givetvis inte säga hur det är eller ser ut där. Det vanliga är ju dock att det finns med ett statsbidrag i leken, men det behöver som sagt inte vara så.

tilläggstavlor exempelvis :-)

jetta16v
13 december 2013 · 1 534 Inlägg

it_mutt skrev:

Slash skrev:

KHRacing skrev:

Vad gjorde du på enskild väg då får man fråga ? (kom med ett ärligt svar nu)

En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Nej. Enskild väg är -inte- allmän väg. Vägar där man får bidrag ska dock hållas öppna för allmänheten. Men är det inte bidragsvägar, så får markägaren ex.vis stänga av vägen för motortrafik. Så så är det med det.

Om man kan köra där då kan det väl inte vara stängt för motortrafik?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang