Stereo problem BMW E46 coupé

Jonathan_A Volvo PV
19 december 2013 · 222 Inlägg

Tjena! Har köpt mej en 330ci E46 -01 där stereon krånglar. Jag har Harman Kardon systemet och stereon med band och navigation 4:3, med CD växlare i bagagen.
Vet inte riktigt hur denna stereon fungerar exakt men jag kommer in i Menyn på Meny knappen, så jag kan välja On Board Computer, TV och Navigation. Men jag antar att man ska trycka på Mode om man ska välja Radio, CD och Band mm, men det händer ingenting om jag trycker på någon annan knapp.
Ägaren innan sa att stereon fungerar som den skall ibland men oftast så är den så här "låst". Verkar inte som att ljudet fungerar heller för det brusar ingenting när jag slår på TV funktionen (även om jag bara får in myrornas krig)

Jag har läst runt lite men hittar inte så mycket information om liknande problem. Endast att det skulle kunna vara fel på lödningarna i en radiomodul som skall sitta i bagagen. Finns denna modul på coupé modellerna också och hur ser denna ut isf?

Har en tråd på autopower också men har ej fått något svar där.

Tack på förhand smile

Jonathan_A Volvo PV
19 december 2013 · 222 Inlägg

jonte_is skrev:
Tjena! Har köpt mej en 330ci E46 -01 där stereon krånglar. Jag har Harman Kardon systemet och stereon med band och navigation 4:3, med CD växlare i bagagen.
Vet inte riktigt hur denna stereon fungerar exakt men jag kommer in i Menyn på Meny knappen, så jag kan välja On Board Computer, TV och Navigation. Men jag antar att man ska trycka på Mode om man ska välja Radio, CD och Band mm, men det händer ingenting om jag trycker på någon annan knapp.
Ägaren innan sa att stereon fungerar som den skall ibland men oftast så är den så här "låst". När jag slår på TV funktionen så är det bara myrornas krig (eftersom jag inte har någon digital box), men i displayen står det Mute med gröna bokstäver.

Jag har läst runt lite men hittar inte så mycket information om liknande problem. Endast att det skulle kunna vara fel på lödningarna i en radiomodul som skall sitta i bagagen. Finns denna modul på coupé modellerna också och hur ser denna ut isf?

Har en tråd på autopower också men har ej fått något svar där.

Tack på förhand smile

NdL Konstruktör
29 december 2013 · 1 053 Inlägg

Det du först ska göra är att kolla så radiomodulen har gått igång,

http://gsmserver.com/nfs/product/813284 … gation.jpg
Då ska den röd-orangea lampan lysa klockan 11 på det vänstra vredet.

Gör den inte det, så har modulen inte gått igång.
Vilket är ett rätt vanligt fel.

Det finns tre olika radiomoduler;
BM24
BM53
och BM54

Har du BM24-modulen så är det garanterat kall-lödningar som är ditt problem.
http://forum.bmw5.co.uk/topic/69597-how … ry-joints/

Är det någon av de andra två modulerna så är problemet något värre.


Men börja med att ta reda på vilken radiomodul du har.
Allt som har med Cd och navi och göra ligger packat i bagagen på vänster sida.


Kan tillägga att ibland har detta hjälpt för många;
Koppla ur batteriet.
Dra ut säkringarna för radio och cd, och låt den stå en kvart.
(inte 100, men kan vara säkring 7 och 41)

Då gör man en typ av reset på enheterna, och förhoppningsvis hoppar de igång igen.


Lycka till!

Jonathan_A Volvo PV
30 december 2013 · 222 Inlägg

Det stämmer att den röd-orangea lampan vid vänstra vredet inte lös. Tog loss modulen (som är en BM24) och säkringen som skall sitta vid kontakten till den var borta. Satte i en säkring och nu fungerar allt smile

Så lätt va de smile tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang