Hur åtgärdar man för svagt halvljus? Mazda 323

elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

Skrev en tråd för någon dag sedan, som blev låst pga rubriken, hoppas denna är godkänd...

Hursom, bilen gick inte igenom besiktning idag, pga halvljuset är för svagt.

Frågan är vad kan vara felet? Hur ska jag felsöka? spänning ut från batteriet är  ~12V.

Pastorn
30 november 2006 · 141 Inlägg

Är det bara halvljuset som är svagt? Sitter rätt lampor i? har du något i bilen som drar mkt ström?

Bmw 325 e36 Turbo
elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

Pastorn skrev:
Är det bara halvljuset som är svagt? Sitter rätt lampor i? har du något i bilen som drar mkt ström?

Yes box, bara halvljuset som är svagt, helljuset är kalas. Rätt lampor, ja, det är en lampa med dubbla glödtrådar, den är rätt..

Nix, inget speciellt som drar..

Drönirettab
30 november 2006 · 21 761 Inlägg

Kan även vara dåliga reflektorer eller glas.
Mätte du spänningen med motorn på? Då ska det vara ca 14-14,4V på batteriet.
Mät också hur stor skillnad det är i spänning mellan batteriet och själva lamporna.

Oj, nu var jag sen. Jaha, eftersom helljuset är bra så är det nog inte reflektorerna eller glaset.

Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2006)

elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kan även vara dåliga reflektorer eller glas.
Mätte du spänningen med motorn på? Då ska det vara ca 14-14,4V på batteriet.
Mät också hur stor skillnad det är i spänning mellan batteriet och själva lamporna.

Oj, nu var jag sen. Jaha, eftersom helljuset är bra så är det nog inte reflektorerna eller glaset.

Mätte när bilen var av, men säg att den inte kommer upp i 14, borde inte det då påverka helljuset med?

EDIT;

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/35/Huge/35-525_h.jpg


                             Halv       Hel
Vänster - Topp        12,3      12
Vänster - Höger        5,4      12,1
Topp - Höger            6,9        0

Så såg spänningen ut när jag körde med Halv respektive Helljus, allt med motorn av

Senast redigerat av elteddo (30 november 2006)

Svenfunkel
30 november 2006 · 1 Inlägg

Hej. Har du samma problem på bägge lamporna eller bara den ena? är det bara den ena kan det vara kabeln som har oxiderat inuti prova att dra en ny kabel direkt till relät. är det bägge två är det säkert relät eller jordpunkten till relät som är kass kolla detta så kommer du säkert få det att fungera.
mvh David

elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

Svenfunkel skrev:
Hej. Har du samma problem på bägge lamporna eller bara den ena? är det bara den ena kan det vara kabeln som har oxiderat inuti prova att dra en ny kabel direkt till relät. är det bägge två är det säkert relät eller jordpunkten till relät som är kass kolla detta så kommer du säkert få det att fungera.
mvh David

Det är båda lampor, så ska kolla det..

ingen som vet hur hög spänning halvlyset vill ha? kanske så att kablar förväxlades när kontakterna byttes...

monkeyman
30 november 2006 · 66 Inlägg

Det är båda lampor, så ska kolla det..

ingen som vet hur hög spänning halvlyset vill ha? kanske så att kablar förväxlades när kontakterna byttes...

Spänningen skall ju vara minst 12V till halvlyset också, gärna högre när motorn är igång.

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se
elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

monkeyman skrev:

Det är båda lampor, så ska kolla det..

ingen som vet hur hög spänning halvlyset vill ha? kanske så att kablar förväxlades när kontakterna byttes...

Spänningen skall ju vara minst 12V till halvlyset också, gärna högre när motorn är igång.

Vilka är då de två stift som går till halvljus respektive helljus??

Sandman
30 november 2006 · 873 Inlägg

Helljuset kan ju vara "godkänt" även om halvljuset är för dåligt pga dåliga reflektorer.

Don't get mad, get even.
Real_Performance "Living My Life Sideways"
30 november 2006 · 208 Inlägg

Kan säga att det oftast beror på att det är dålig jord.  leta upp jorden och jorda bättre . Min syrra hade just samma bil och då va det jorden som va problemet.  och när jorden är dålig så oxiderar det ofta även i kontakt anstlutningar så kolla igenom allt så slipper du framtida problem med,.  gör gärna rent alla och ta i lite batteri polfett kommer funka fint sen .

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
30 november 2006 · 236 Inlägg

Men Hallå !!
Konstigt du ska ju få 0 volt på en av kontakterna oavsett hel eller halv och som jag ser på bilden så är det väl topp höger
Har bilen halvljus automatic?
mest troligt är det spänningsfall/jordfel i halvljusautomaticen eller tändingslåset
testa först att sätta en ny + direkt till lampan och se om den lyser med full effekt
gå vidare sen och kolla om du hittar ev jordfel eller spänningfall vid automatiken

Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

rickard10735 skrev:
Men Hallå !!
Konstigt du ska ju få 0 volt på en av kontakterna oavsett hel eller halv och som jag ser på bilden så är det väl topp höger
Har bilen halvljus automatic?
mest troligt är det spänningsfall/jordfel i halvljusautomaticen eller tändingslåset
testa först att sätta en ny + direkt till lampan och se om den lyser med full effekt
gå vidare sen och kolla om du hittar ev jordfel eller spänningfall vid automatiken

Nix måste slå på halvljus, ananrs inget ljus alls...

Okej, så en + sladd från batteri till lampa, men vilket ben på lampan? Hur vet jag vad som är hel/halv/com?

Streckkoden
30 november 2006 · 2 655 Inlägg

Om du har kontakten mot magen så har du halvljus på höger, jord i mitten och helljus till vänster.

elteddo
30 november 2006 · 9 Inlägg

Streckkoden skrev:
Om du har kontakten mot magen så har du halvljus på höger, jord i mitten och helljus till vänster.

mitten uppåt eller neråt? tongue

elteddo
1 december 2006 · 9 Inlägg

Problemet är nu löst, kablarna var satta på fel...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang