Extremt fuktig bil, Hjälp!

firrefisken
8 december 2014 · 108 Inlägg

Hej, nu när det är så kallt ute så blir min bil extremt fuktig, det är alltså så fuktigt i bilen att det skulle behövas en vindrutetorkare på insidan. Ratten är fuktig/kletig när jag ska köra iväg och jag har ingen sikt bakåt för även bakrutan är fuktig. Det rinner och tar väldigt lång tid innan jag kan köra iväg pga att jag måste torka med typ 3 handdukar, som alla är genomvåta efter användning, innan det är någorlunda torrt och bra sikt genom rutan.

Har ingen aning om varför det blir så här. Har testat med torrboll men inga synliga resultat. Jag kör inte bilen så ofta och heller inga längre sträckor när jag väl kör.

Bilen är en seat leon stella från 2002. Kanske vanligt förekommande i denna, jag vet inte?

Hur som helst, behöver verkligen få detta fixat så ge mig alla tips och råd ni har! Vad kan vara fel, tillfälliga lösningar, modifieringar?

Tack!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Mack Forum- och sitemoderator
8 december 2014 · 26 183 Inlägg

Får du fylla på glykol lite då och då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
firrefisken
8 december 2014 · 108 Inlägg

Nej, inte vad jag vet

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 december 2014 · 13 791 Inlägg

kolla fågelbadet..lyft bort torkararmarna och plasten och gör rent och byt även kupefiltret så är nog problemet löst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
8 december 2014 · 729 Inlägg

Taklucka?
Isf kolla dräneringarna, bytt ruta nyligen? den kan ha släppt så det regnar in mellan karossen och rutan.

sleepyoh
8 december 2014 · 1 319 Inlägg

Man kan tycka att det någonstans bör läcka in vatten, känn på alla mattor i bilen, lyft bort mattorna under fötterna och känn under, känn överallt och se om det är fuktigt någonstans. Om inte värmepaketet läcker (Då får du fylla på vatten regelbundet/då&då om det är en liten läcka) Alternativt att du har vatten som kommer in någon annanstans.

_----------'
Cupra_
8 december 2014 ·

Har du ac så kör med den påslagen även såhär års. Det torkar luften i bilen.
På just din modell (haft en likadan) så kolla på passagerarsidan, under handskfacket om det läcker in vatten där. Det är rätt vanligt att en list läcker så vattnet rinner in på golvet där.

firrefisken
8 december 2014 · 108 Inlägg

fågelbadet? Är det där torkarna typ ligger ner å vilar?
Ingen taklucka nej.
Har kollat alla dörrar å lister i bilen, ser ingenstans där det skulle kunna komma in vatten.
Kör med ac.
Jag har sett förr att när jag satt mig i bilen och sedan stängt dörren så har det runnit in vatten från passagerarsidan men fattar inte varför för det ser tätt ut som det ska vara.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Iceman3006
8 december 2014 · 197 Inlägg

kan med mycket säkerhet säga att du har det här felet http://www.seatcupra.net/forums/showthr … ost3255713 är väldigt många som åker på de.
Sen finns de också en möjlighet att du har läcka vid kupé filtret så de rinner in och fuktar upp bilen på insidan
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=385784


Ref
"Jag har sett förr att när jag satt mig i bilen och sedan stängt dörren så har det runnit in vatten från passagerarsidan men fattar inte varför för det ser tätt ut som det ska vara."

Seat Leon 1P/Mk2 "Black Angel" (2009)
Cupra_
8 december 2014 ·

Satt just och letade på seatcupra själv efter den tråden tongue Ja, troligtvis det felet du har. Om inte så är det via kupéfiltret.

Senast redigerat av Deception (8 december 2014)

firrefisken
8 december 2014 · 108 Inlägg

Är ingen superexpert på engelskan men om jag förstod det rätt så är det dåliga orginaltätningar i dörrarna som behöver bytas ut?

Ska kolla upp kupéfiltret imorgon. tack för länkarna!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
sleepyoh
8 december 2014 · 1 319 Inlägg

firrefisken skrev:
Är ingen superexpert på engelskan men om jag förstod det rätt så är det dåliga orginaltätningar i dörrarna som behöver bytas ut?

Ska kolla upp kupéfiltret imorgon. tack för länkarna!

Ja, http://i215.photobucket.com/albums/cc180/sinisterdexter9000/FrontDoorSeal.jpg

Den som sitter innanför kanten på den. Det står att han använder butyl tejp, om jag inte har fel är det så framrutan sitter fast på bland annat Volvo 740? Går säkert att köpa på Bilia wink

Senast redigerat av sleepyoh (8 december 2014)

_----------'
xorox_88 Smack that ass!!
8 december 2014 · 2 953 Inlägg

släng ut kärringa din så ska du se att fukten försvinner

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
9Femma
9 december 2014 · 342 Inlägg

För mig låter det som läckage i värmesystemet.
Blir exakt detta symptom då. Immiga rutor, klibbig ratt … Rubbet.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
it_mutt Avstängd
9 december 2014 · 10 388 Inlägg

9Femma skrev:
För mig låter det som läckage i värmesystemet.
Blir exakt detta symptom då. Immiga rutor, klibbig ratt … Rubbet.

Fast, läcker värmepaketet, så får du inte bara imma utan även en beläggning på ex.vis framrutan (under förutsättning att du har glykol i kylarvätskan, och inte bara kör på vatten). Klibbig ratt får man även om bilen är fuktig invändigt (som i; vatten, inte kylarvätska, läcker in på något vis). Det blir så när rattar börjar bli/är slitna och sen blir fuktiga.

Med så stora mängder att 3 handdukar blir genomblöta, så borde det även märkas med att man konstant behövde fylla av kylarvätska.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
firrefisken
9 december 2014 · 108 Inlägg

Hur vet jag om jag behöver fylla på kylarvätska då?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
it_mutt Avstängd
9 december 2014 · 10 388 Inlägg

firrefisken skrev:
Hur vet jag om jag behöver fylla på kylarvätska då?

Det ser du i expansionskärlet?

Din bil bör dock med all rimlighet ha en varning för om detta skulle vara tomt. Men ja, öppna huven och ta en titt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
firrefisken
10 december 2014 · 108 Inlägg

Var ute å kollade idag. Kylvätskan är över minumumstrecket. Skruvade av locket för kupéfiltret med och kollade, ligger lite löv på men ser inte särskilt smutsigt ut. Hade kunnat visa bild men vet inte hur jag laddar upp bilden i ett svar hmm

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
sleepyoh
10 december 2014 · 1 319 Inlägg

firrefisken skrev:
Var ute å kollade idag. Kylvätskan är över minumumstrecket. Skruvade av locket för kupéfiltret med och kollade, ligger lite löv på men ser inte särskilt smutsigt ut. Hade kunnat visa bild men vet inte hur jag laddar upp bilden i ett svar hmm

Super enkelt, ser att du har laddat upp bilder på någon baslåda. Ladda upp en bild på samma vis som du gjort med dom andra bilderna, gå sedan in på bilden i ditt album, och då till höger står det 'bb code'. Kopiera den länken och klistra in i tråden så kan alla se den wink

_----------'
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2014 · 13 791 Inlägg

även om det inte ser så farligt ut så är det väldigt vanligt att det blir vatten stånde där när det regnar så kolla ordenkligt och byt ut kupe filtret för det påverkar imman också

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang