Tinx2 skrev: Skall bli intressant att se vad Levin kan knåpa ihop för något Följer
Jamen sepåfan, där är ju du!!! Javisst kommer de bli intressant
Danne_t5 skrev: Kommer bli förjävla bra detta du 😉
jaja tack du raggarn
HeroiX skrev: Ruggigt intressant bygge! lycka till, kommer helt klart följas! vet du i runda slängar hur mycket du kommer spara på att göra ett eget system och köpa bälgar osv istället för ett klart kit?
Åh men vad kul!
Vet inte riktigt men med tanke på dagens löjliga priser på luftsystem så kommer det nog bli några tusenlappar. Jämför mycket med accuairs priser där liknande styrning kostar 2000 dollar. Sedan kostar fjäderbenen säkert runt 1000dollar(om inte ännu mer?) = 27,000kr. Skulle väll gissa att med bälgar och diverse småsaker hamnar jag på runt 10,000 för ett likvärdigt system? Så i runda slängar kan man väll kanske säga att 20k borde jag spara?
Jerksson skrev: Kul projekt, kommer bli riktigt snyggt! Vad hade du tänkt för fälgar till sommaren?
Åh, de hoppas jag med
Som det ser ut nu så blir det en uppsättning Calibre(modell har jag glömt av)!!! Iallafall MJSudden's gamla
Nu var det längesedan man uppdaterade men får väll skylla på att man har varit upptagen med att lägga på hullet Har småpysslat lite iallafall och har gjort två kabelhärvor till nivåsensorerna fram. Ska försöka få dessa + luftslang dragna i bilen innan måndag... Ventiler har jag även hittat samt spolar till dem men så ska försöka få dem beställda till veckan.
Kablarna innan jag drog dem i robotslang. Röd = 5V, Svart = GND, Blå = Signal.
Har även fått hem reläer som jag har lekt lite med samt en skärm som jag precis testat. Detta kan bli bra!
Nu hoppas vi på att bälgarna kommer snart så man kan bygga fjäderbenen!
Hämta de nya bälgarna idag, de ser mycket mer lovande ut!
Borde bli perfekta för fjäderbenen fram men istället för att slänga de andra ska jag testa om de funkar bra bak. Imorgon (idag då inlägget skrivs 02.53) är jag ledig så förhoppningsvis hinner jag bygga fästen för bälgarna och få på dem, bilder samt kanske någon rolig film kommer givetvis!
Har även beställt lite chassikontakter, någon alulåda och lite annat för att bygga in arduinon i samt reläerna ifrån Elfa. Trodde paketet skulle komma ifrån Sverige men av någon anledning kommer det ifrån Belgien så vi får se när dem sakerna kommer.
Kabeldragningen blev faktiskt påbörjad i söndags! Tänkte dra igenom bilen men insåg snart att det enklaste är att dra under bilen. Inga bilder blev det på det heller för det är väll kanske inte så intressant att se på
Fick även två döfräcka ventiler som såg ut som döden men efter lite putsning så blev dem helt okej. Återstår dock att se om jag tänker använda mig utav dem men coola är dem iallafall!
Nu får det bli sängen om jag ska orka göra något imorgon!
Nu vare dags för update såhär natten mellan tisdag&onsdag!!!
Beställde lite saker ifrån Elfa som kom i Fredags, bland annat en låda som datorn skall sitta i samt lite andra småsaker.
Påbörjade monteringen genom att testa att placera ut sakerna men för att få allting snyggt så kommer lådan att få två våningar, den översta med komponenter samt den undre med kopplingar, kontakter etc. Började med att kapa ut bit makron som skall agera våningsplan, därefter svarvade jag till 4 långmuttrar som skall hålla skivan.
Efter lite måttande, borrande, skruvande så såg det ungefär ut såhär.
Inte klar än men börjar få ett hum om hur det skall se ut. Väntar även på ett sista relä för kompressorn innan jag skruvar ihop allting samt en regulator från 12v till 9volt. Detta borde komma vilken dag som helst
Började även att svarva ut fästena för bälgarna. Lite arbete kvar bara
Well, projektet rullar på! Förhoppningsvis kommer nästa update vid fredag! Tack å hej!
Roliga saker är på gång! Diskuterar med ett stort företag ang. sponsring på deras produkter vilket skulle vara väldigt kul, inget är bestämt än utan vi får se hur det slutar
Sedan har jag fått iväg en beställning på två valsade ringar i rostfritt som kommer bli tankband samt jag har även lyckats programmera in en sensor för att visa den aktuella höjden på en lcdskärm. Coolt!!!
Fjäderbenen går även framåt! Började med att kapa ut två bitar Arne ikväll, slängde upp dem i svarven och började forma sätena för topplagringarna [url=http://postimage.org/]
Imorgon gör vi klart resten och förhoppningsvis borde fjäderbenen gå att montera ihop!!!
Christoffer01 skrev: Häftigt med egen byggt styrsystem! Vad är det för sensorer du använder?
Använder BMWs originalsensorer som sitter på bland annat E60,E46,E39 och några andra modeller
Akke skrev: Coolt projekt. Ska följas detta. Man kör ju själv E61 till vardags
Fan va kul!
Nu var det längesedan jag uppdaterade här men har spenderat den sista månaden att bygga som en idiot på bilen då den användes på en semester upp till sälen föregående vecka. Efter väldigt få timmars sömn var det välbehövligt med konstant fylla i en vecka. Hur som så står bilen på hjulen men med ett provisoriskt luftsystem men det skall nu återgärdas. Ska försöka slänga in en megaupdate snarast
Okej allihopa! Här ser det inte ut som det har hänt så mycket men det har det faktiskt! Skulle återkomma med en superupdate för ett tag sedan men precis innan allting var färdigskrivet så kraschade ju nätet så hela updaten gick förlorad...Blev så glad att jag gick och la mig för att glömma bort tråden i all evighet, nästan!!!
Men nu är det väll dags att berätta vad som har gjorts/hänt? Får försöka återblicka och skriva ner det mesta...
Jag pratade på en eventuell sponsor sist och visst gick det i hamn. Får väll lite stolt presentera:
Aventics är ett toppenföretag som är världsledande på pneumatikprodukter, främst inom industri! Grymma produkter som nu även har fått chansen att sitta i min bil
Men men...nog om det... Sist jag uppdaterade svarvade jag ur ett säte för topplagringarna. Det rullade på och snart var de övre bälgplattorna klara. Sedan påbörjades de undre som skall skruvas på fjäderbenet.
Kapade åter igen upp två skivor med Arne för att slänga upp i svarven. Slängde upp dem i svarven och fixade till sätet som bälgen skulle sitta i.
Därefter lät jag Danne_T5 ta över, så satte han upp dem i hans svarv. Dels fick jag en fin radie på undersidan plattan samt så svarvade han gängan så jag kan skruva plattan upp & ner på fjäderbenet Såklart så bjuder jag på en film
Och nu när sakerna är prelimenärt klara så måste man ju testa dem lite!!! Slängde på bälgen på benet och slängde upp dem i pressen för att jämföra bag vs coil
Luft i bälg=
Tömd bälg=
Ser ju ut att kunna bli rätt bra
Blev lite småpyssel med bälgarna då dem kommer ifrån USA men men
Detta får bli del 1 i updaten. Kommer mer Over n Out
Om jag kommer ihåg rätt så blev fjäderbena, version ett klara i mitten utav Januari. Efter lite färg på de tillverkade delarna monterade jag fjäderbena och testade.
Vid detta tillfället var jag lycklig! Hur som så skulle bilen användas upp till Sälen endast om några dagar så fort som fan drogs i luftslang i bilen, genomförningar borrades. Passade även på att dra kablarna för nivåsensorerna så allting blev klart. Styrsystem hanns dock inte med att bygga eller montera en kompressor så löste luften på ett annat sätt:
Lånade arbetskompisens dykflaska och kopplade in! Fungerade ypperligt och luften i flaskan räcker för lång användning. "styrsystem" blev ett antal kulventiler och några T-kopplingar!
Lägger upp bilden igen men såhär såg den ut! Succé!
Efter resan rullade det mesta på och saker byggdes om. Har inte så många bilder men sammanfattar lite snabbt. Bytte ut dykarflaskan till min brandsläckare och monterade en originalkompressor från BMW då ekonomin inte fanns för en ny. Ventilerna monterades i bilen och alla bälgar (inkl original bak) kopplades till dessa. Inhandlade ett gäng strömbrytare och byggde en styrpanel till luften i mittenkonsollen. Drog en 18ledarkabel genom bilen och kopplade ihop all ström. Nu sattes den digitala styrningen åt sidan då jag snabbt ville se hur luften verkligen fungerade innan jag lät en dator styra det.
Nu var faktiskt hela bilen funktionsduglig med ett luftsystem och räknar man på vad jag har lagt ut så är det endast de främre bälgarna jag har köpt(coils hade jag redan) för runt 4k om jag kommer ihåg rätt? Dåså, fungerande luftfjädring för under 10 000kr, Check
Hur som, nu var det dags att byta ut bälgarna bak oxå! Började måtta på vilka som skulle passa och räknade på de olika modellerna. På E61 sitter dock originalbälgen uppe i en "skål" och för att inte riskera att bälgen skavdes emot något så satsade jag på den mest kompakta bälgen, men ändå med bra slaglängd, jag kunde hitta. Valet föll på Slam Specialties SS-5.
Ett par brickor svarvades för att kunna montera dem i länkarmen som orginalen. I ovankant fick det modifieras lite för att de skulle kunna skruvas fast men efter någon timma satt dem som de skulle.
Fjäderbenen fram var det iallafall dags att bygga om! Tyckte inte det blev bra med originallagringen från BC coilsen så ett par camberplattor köptes hem till bilen. Dock står det att det är TA-Technix samt att de är till E61 när man beställer men när jag fick hem dem står det E46 på dem samt märket Silver project... Känns ju lagom kul. Iallafall så svarvas lite nya fästplattor på ovansidan utav bälgen samt några distanser.
Plötsligt hade jag allt detta!
Nu skruvades alla tillverkade saker loss och skickades till HW pulverlack, vilka jag rekommenderar starkt! Jag beställde vanlig svart men deras färgutbud är stort och man kan få riktigt snygga effektlacker. Kolla in dem på Facebook vettja!
Allting monterades ihop lagom till Elmia. Slängde på mina 18" Zitofälgar jag hade liggandes från min E46a, fjäderbenen justerades i rätt höjd och så bar det iväg till Jönköping på påsk
Och det var väll det?!? Nu tror jag att jag har dragit de äldre sakerna som är klara. I nästa update så kommer det bilder på det jag exprimenterar med just nu. Avslutar med en bild med hur den ser ut idag