Köpråd: Bakmaskin...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2015 · 17 581 Inlägg

Jo, det är sant! Köpte en "Sense family bakery" bakmaskin från slutet av 80-talet på en LiONS second hand för cirka 1 dryg månad sedan. 50 spänn...

Nu visar det sig att vi använder denna 2-3 gånger per vecka. Kanongrej!

Har någon erfarenheter av denna?:
http://www.elgiganten.se/product/hem-oc … askin-6542

Vill ha en ny, smidigare med mer program och mer recept.

Off topic: Maskinen hemma står med ingredienser i sig just nu. Klart bröd imorgon, söndag kl 0800... Bortskämd med nybakat bröd på morgonen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 november 2015 ·

Det här är tamejfan den bästa köprådstråden jag läst på Garaget någonsin!

Har ingen erfarenhet men börjar även jag bli sugen på en dylik tingest.

endorfinslaven
29 december 2015 · 671 Inlägg

Vad jag hört från flera håll är att gamla maskiner håller.
Moderna är rent skräp.....

BockenBruse livsnjutare
29 december 2015 · 52 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Vad jag hört från flera håll är att gamla maskiner håller.
Moderna är rent skräp.....

Dessvärre är det nog så... säger jag som fortfarande har kvar mina vitvaror i form av elspis och kyl/frys från samma år vi byggde huset dvs 1975. Dvs de har fyllt 40 år i år. Vågar inte byta eftersom jag är garanterat säker på att de nya vitvarorna inte ens får uppleva sin 10-årsdag.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2015 · 17 581 Inlägg

BockenBruse skrev:

endorfinslaven skrev:
Vad jag hört från flera håll är att gamla maskiner håller.
Moderna är rent skräp.....

Dessvärre är det nog så... säger jag som fortfarande har kvar mina vitvaror i form av elspis och kyl/frys från samma år vi byggde huset dvs 1975. Dvs de har fyllt 40 år i år. Vågar inte byta eftersom jag är garanterat säker på att de nya vitvarorna inte ens får uppleva sin 10-årsdag.

Ligger mycket i detta. Maskinen hemma väger som en Ford Fiesta ungefär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2022 · 17 581 Inlägg

Tja, då är bakmaskinen laddad igen... Köpte aldrig någon ny. Denna är bra. Årsmodell 1988.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2022 · 10 315 Inlägg

Köprådstråd för begagnade bakmaskiner... Inte illa...  big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
17 oktober 2022 · 2 409 Inlägg

Blir det något fint bröd i dessa maskiner då?

Jag bakar en del själv enbart för att jag är snål, men jag spenderar hellre en evighet i helsefyr än att stå och knåda deg ett par gånger i veckan.
Det blir inget bra i tantens matberedare heller.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2022 · 17 581 Inlägg

Jesper328 skrev:
Blir det något fint bröd i dessa maskiner då?

Jag bakar en del själv enbart för att jag är snål, men jag spenderar hellre en evighet i helsefyr än att stå och knåda deg ett par gånger i veckan.
Det blir inget bra i tantens matberedare heller.

Det blir riktigt bra. Fast man får stå ut med det rytmiska ljudet på morgonen när den drar igång och börja knåda deg. Vilket den pysslar med väldigt länge. Sitter en rotor i botten på insatsen man håller ingredienser i. Frun ska köpa mer smör och mjöl idag. Ska räkna på vad en liten limpa kostar. Eftersom den är gjord för att slås på med timer (man ställer klockan på tiden då brödet ska vara klart) så använder jag torrjäst. Men givetvis kan du hälla i vad du vill och starta den med en gång. De kunde göra stabila grejer förr! Snart 35 år gammal och fungerar u.a.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2022 · 17 581 Inlägg

Vetemjöl Special 2kg: 34,95:-
Torrjäst 2x14g           :  9,50:-
Smör 500g                  : 42,90:-
Torrmjölk 96g            : 12,95:-
Strösocker 2kg           : 19,50:-
Salt 1kg                       :  9,50:-

Till ett bröd modell "STANDARD" åtgår följande:
250g mjöl
1,5 msk socker
0,8 tsk salt
1 msk torrmjölk
10g smör
1 tsk torrjäst
190ml vatten

Bakmaskinen går i cirka 2 timmar och drar max 430w. Någon dryg krona i elkostnad alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
18 oktober 2022 · 2 409 Inlägg

Så 12-15kr per limpa då.. inte illa.
Det kanske är läge då att sätta sig och titta runt ordentligt på lite olika modeller.
Man kan nog tjäna in inköpspriset hyfsat fort ändå med tanke på hur dyrt bröd i affärn har blivit.

Jag brukar ha en kostnad på 15-20kr för två mellanstora limpor (12 skivor) beroende på vilket recept jag kör.
Däremot så får räkna in X Watt för att få upp och köra ugnen i 200-250°c i X minuter.
Samt att den ena limpan går ner i frysen, och jag brukar direkt från frys värma 2-3 skivor på 75°c varje morgon.

Det finns nog besparingspotential här. 😁

Up the RA
zzr94092
18 oktober 2022 · 4 412 Inlägg

Hehe,köpte åxxå en bakmaskin typ -88, men har bara bakat med den ett par ggr! Stått i skåpet sen dess,om inte tanten kastat den!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang