Vem är Sveriges genom tiderna bäste motorsport-utövare?

Bierstube
6 oktober 2016 · 616 Inlägg

Då vi vanliga användare inte kan starta någon poll så fick det bli en vanlig tråd.

Kom att tänka på detta ämne och det vore kul att höra andras tankar, vad ni värderar (exempelvis: flera titlar i en gren med mindre konkurrens kontra en titel i en större gren eller tidsperioden då framgångarna skedde - vilket brukar innebära att det var enklare att nå toppen förr).

Nämn gärna fler potentiella kandidater och motivera gärna era val. Men jag börjar med ett par legendarer jag kommer att tänka på, på rak arm, kompletterat med vederbörandes mest noterbara framgångar.

RICKARD RYDELL (standardvagnsracing). Mästare BTCC 1998.
RONNIE PETERSON (Formel 1). 123 lopp, 10 segrar, 10 andraplatser, 6 tredjeplatser, 14 pole position.
PER EKLUND (rally och rallycross). EM-mästare rallycross 1999. Två Pikes Peak-titlar (2000 och 2002). Flerfaldrig svensk mästare i rally och rallycross.
KENNETH HANSEN (rallycross). EM-mästare 14 gånger. Flerfaldig svensk mästare.
BJÖRN WALDEGÅRD (rally). Världsmästare 1979.
STIG BLOMQVIST (rally). Världsmästare 1984.
KENNY BRÄCK (formelbilsracing). IRL Indycar-mästare 1998. Indy 500-segrare 1999.

torsen
6 oktober 2016 · 7 297 Inlägg

Om vi inkluderar MC så vill jag bidraga med Sten"Storken" Lundin  och "Lillorsa" Bolin samt "Vargolle".
Riktig långt tillbaka så fanns "Ragge" som retade gallfeber på en liten viss potentat genom att vinna på "stöveltramparnas" eget territorium senare delen av 30-talet.

Bierstube
6 oktober 2016 · 616 Inlägg

torsen skrev:
Om vi inkluderar MC så vill jag bidraga med Sten"Storken" Lundin  och "Lillorsa" Bolin samt "Vargolle".
Riktig långt tillbaka så fanns "Ragge" som retade gallfeber på en liten viss potentat genom att vinna på "stöveltramparnas" eget territorium senare delen av 30-talet.

Ska vi inkludera MC är väl Håkan Carlqvist den som är mest given att nämna?

Hamilton
6 oktober 2016 · 8 872 Inlägg

Erik Carlsson, "Carlsson på taket"
Pico Troberg

Fotograf på tierpidag.se
trubbelturbo
6 oktober 2016 · 1 467 Inlägg

Jag tycker nog även Mattias Ekström hör hemma på listan. Förutom mästerskapstitlarna i DTM så är han en riktig mångsysslare. Tävlat i både Touring Car, Rally, Rallycross och enda svensken som tävlat i NASCAR (Sprint Cup då alltså). Just nu på god väg att ta en VM-titel i Rallycross VM.

Annars hyser jag väldigt stor respekt för förare med en Rally-VM titel, exempelvis som du nämnde, Stig Blomqvist och Björn Waldegård.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Bierstube
6 oktober 2016 · 616 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag tycker nog även Mattias Ekström hör hemma på listan. Förutom mästerskapstitlarna i DTM så är han en riktig mångsysslare. Tävlat i både Touring Car, Rally, Rallycross och enda svensken som tävlat i NASCAR (Sprint Cup då alltså). Just nu på god väg att ta en VM-titel i Rallycross VM.

Annars hyser jag väldigt stor respekt för förare med en Rally-VM titel, exempelvis som du nämnde, Stig Blomqvist och Björn Waldegård.

Ja, Ekström hör hemma med tanke på det du nämner - vilket imponerar med tanke på att han fortfarande är i sina bästa år (till skillnad från övriga kandidater).

Håller även med angående respekten jag har för en som tagit hem en VM-titel i Rally och framför allt har jag alltid gillat Mäster-Stig. Dels för att jag, som de flesta andra, älskar Grupp B-bilarna (som han körde och att han vann mästerskapet under ett av Grupp B-åren) men även för att han hållit igång så länge med körningen och i andra motorsport-sammanhang är han gärna med på ett hörn för att träffa likasinnade och prata.
Det uppskattas verkligen att vi yngre får möta en sån sann legend, så det ska han ha all cred för och det är nåt jag verkligen uppskattar hos honom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang