Saker som jag inhandlat för turbokonverteringen än sålänge är:
Grenrör i svartstål med uttag för WG 44mm Tail WG (kopia) Holset Super HX40 Walbro GST 450 intank pump Bosch 850cc spridare Tenaci enkelmassesvänghjul och 6 puckad Tenaci sinter lamell tillsammans med en 765 tryckplatta. 18 raders Setrab oljekyl Coopering toppackning ARP Bultar S50 oljefilterhus Biltemas stora intercooler 3.5" Rostfritt avgasrör KL Racing 50mm dumpventil VEMS PNP med blåtandsadapter, MAC ventil, surfplatta mm.
Saker som är köpt/gjort i chassiväg är:
Hydraulisk handbroms med fördelningsventil E32 bakre länkarmar till framvagnen Omsvetsade spindlar Biltemas "shortshift" växelspak till ZF M5 fram och bakbromsar T-parts aluminium motorkuddar D2 coilovers runt om Fjäderbensstag R-däck fram
Objektet blev en 525 -93 med vanos
Pillar lite inför besiktning. Nu är den besiktiad till Januari 2018
Testmonterat en E32 länkarm i framvagnen (den bakre övre länkarmen) och flyttat ut den främre länkarmen till det yttersta hålet i framvagnbalken. E32 till vänster och orginal till höger.
Syns dåligt på bilden med den fick lite mer camber och lite mer caster.
Kortat spindlarna 2.5 cm för lite mer styrvinkel. Orginal till vänster och kortad till höger. Gjorde även en förstärkning så som den röda linjen visar.
Blev lite mer styrvinkel
Här är grenrör, WG och turbo (ej den HX40n jag ska köra med) testmonterat på en motor kompisen hade på hyllan
Idag fick jag fixat styrvinkel och länkarm på vänstersidan med. Tänkte beställa D2 coils från Street Performance men dom kommer inte förrän i Februari/Mars, så får se om jag hittar begagnade eller om jag beställer nya. Så nu ska den in på framvagnsinställning å sen ska konverteringen börjas
Inte hänt så mycket på ett tag då jag grejat med vinterbilen, men jag hoppas jag kommer igång nästa vecka med att byta svänghjul mm. Gjort en beställning på nya svänghjulsbultar, oljor, vattenpump, packningar mm. Har monterat vita blinkers fram och testade även min kompis Style 32 fälgar som passade jäkligt bra! (Söker sådana fälgar). Fick även hem mina spridare som varit på flödestest och dom flödade perfekt
Nu har jag fått gjort lite mer Växellådan, koppling och svänghjul är avplockat. Väntar dock fortfarande på min beställning från Schmiedmann. Köpte mej ett rostfritt 3.5" avgassystem och 10st 17" fälgar. Har även beställt D2 coilovers som kommer i slutet av vintern
Kan man sladda med sen
Ett stycke växellåda
Testade att förlänga växelpinnen, blev lite kortare lägen. Men skall köra med Biltemas spak så denna ska kastas.
Fick mitt svänghjul idag som varit inne på svarvning. Blev inte riktigt bra eftersom det blivit hård beläggning när man slirat koppling och svänghjulet har blivit varmt. Så nu skall det planslipas och svarvas lite till så att ytan blir fin.
Så här såg det ut, inte så snyggt.
Även köpt S50 oljefilterhus. Fick borra upp lite eftersom kopplingen till vanos slangen är större på M50 än på S50.
Sådär ja
Pressat slangar på Hydroscand, så nu är oljekylningen färdig
Nu har jag fått min nya lamell och fått tillbaka svänghjulet från slipning
Köpte en 618 tryckplatta som är avplanad
Donade ut plastpluppen som trycker på kopplingsgaffeln på höger sida. Gängade upp hålet med M12 gänga och stoppa in en gängstång och gjorde ett litet snitt i änden så att man kan justera stången in och ut med en spårmejsel.
Borrade och gängade i orginal plastplupp och skruvade på den på gängstången. På så sätt så kan jag justera hur långt in kopplingsgaffeln ska hamna och jag slipper svetsa klackar på gaffeln.
Sågade även upp ett litet inspektionshål så att man kan se hur det ser ut där inne, om man behöver justera nåt.
Lådan och bakaxeln är nu monterat. Blev ganska bra me Biltemas spak tycker jag
Testade att montera min surfplatta som jag ska ha till Vems:et lite provisoriskt med magneter. Någon som har tips på hur man snyggt kan sätta fast surfplattan på i-brädan, den skall sitta bra så att den inte ramlar ner när man sladdar. Men skall också vara lätt att lossa när man ska ta ut den ur bilen.
Idag har jag lyft på toppen igen. När jag skulle dra åt bultarna gick hylsan sönder så jag kunde inte fortsätta med det. Så istället fixade jag lite annat. Jag borrade hål i orginal plugg som sitter i oljefilterhuset, och gängade upp med 1/4 rörgänga så att jag kunde montera oljetycksgivaren till Vemset där. Sen svetsade jag även om uttaget till avgastempgivaren i grenröret då givaren va såpass lång att den tog i mitten av kollektorn inne i grenröret. Igår köpte jag mej M5:ans frambromsar som kommer nångång nästa vecka. Idag kom även Vemset som jag beställt.
Igår fick jag hem mina M5 frambromsar som jag idag smörjde upp och målade. Har även monterat tillbaka insuget och satt tillbaka kylet. Borrade ett stort hål i den stora blindpluggen i oljefilterhuset och svetsade fast en svetsmutter med 1/8 NTP gänga så att jag kan skruva in oljetempgivaren till Vemset där. Slipade sedan ner svetsmuttern så att jag kunde få på en 17 blocknyckel så att jag kan skruva åt pluggen. Märkte när jag skulle montera pluggen att den tog i skruven som håller fast oljefilterhuset i motorn. Fick slipa ner svetsmuttern ytterligare så att jag får på 15mm blocknyckel istället, och nu går den fritt från skruven.
Idag bytte jag olja i bilen och fixade oljereturen till turbon. Äntligen fick jag startat den efter toppacknigsbytet och den gick fint. Nästa vecka blir det att mecka på avgasröret och bygga tryckrör
Inte hänt så jättemycke de sista, men downpipen och screampipen har jag ändå svetsat klart. Försökt hela helgen att svetsa in screampipen in i downpipen på alla möjliga sätt och vis men det är alldeles för trångt och wastegaten sitter så dumt till så det går inte. Jag kan loppa ihop rören men sen kan jag inte demontera downpipen igen så att jag kan svetsa klart, för att röret till wastegaten tar i grenrör och motor hur jag än vänder och vrider. Har även testat med flexslang men det går inte det heller. Så jag får helt enkelt leva med ett screampipe. Låter förjävligt tycker jag, precis som om att bilen är trasig
Har glömt att lägga upp en bild på fördelningsventilgen till handbromsen. Så ser den ut.
Början till ett 3.5" downpipe
Färdigt
Svetsade på uttag till lambda och testmonterade. Nu ska de bara lindas med avgasbandage Köpt ett fjäderbensstag också
Snickra ihop tryckröret mellan turbon och intercoolern också
En bild på screampipen, hatar det Men själva röret blev ganska bra ändå
Idag blev de andra tryckröret färdigt. Eftersom att orginal spolarbehållare inte längre får plats så köpte jag en mindre på Biltema. Monterade i orginal nivågivare.
Igår va jag ute å provkörde lite. Körde med orginal styrenhet och spridare. Testade lite försiktigt att trycka på, 0.2 bars laddtryck sen börja den spika. Men man märkte att den va bra mycke piggare än orginal det lilla turbon ändå laddade och det lilla jag kunde gasa. Så nästa vecka blir det till att plugga in Vemset och få den startad på etanol.
Fick tag i ett par billiga Style 32 18" som sitter som ett smäck på E34