hyrbil
Självutnämnd chipskonnässör
25 mars 2018
· 2 571 Inlägg
Det blev tillslut en ny bil. Vi kikade länge på förra XC60 (2014-2016) men T5or växte inte på träd och T6or var så ohyggligt dyra på beg-marknaden att vi lika gärna kunde lägga till lite (mycket) deg och då få en bil precis som vi ville ha den.
Nåja, "som vi ville ha den" är ju en definitionsfråga. Jag har ju likt förbannat en ganska rejäl todo-lista.
Men med en redan spräckt budget (med råge) så var vi ändå överens om att en V90 skulle vi ha. R-design var för mig ett måste denna gång. Jag fick välja motor om sambon fick välja färg. Done deal, inget att tjafsa om.
Initialt var färgvalet Bursting Blue. Vi gillar uppenbarligen blåa bilar. Men den är lite för... "rejsig". Till skillnad mot Betty Blue's blåa kulör så är Bursting Blue lite mer in your face och vi var ganska övertygade om att man ledsnar på färgen tillslut. Betty Blue har en kulör som i vårt tycke är lite mer stilren, men det händer något och när den är ren i solljus så har den ett rejält djup. Något som Bursting Blue saknar.
Snabbt bytte vi till Savile Grey, tråkigt kan tyckas. Den är ju grå liksom. Och det tog ett tag för oss båda att vänja oss vid valet. Jag tycker även att den upplevs likadant som Audis Nardo Grey, pastellig, fet och kladdig.
Men såhär vid leverans så är vi båda fantastiskt nöjda med färgen. Den är inte svart, den är inte vit, den är inte silver. En mörk metallic blyertsgrå som skiftar läckert i solljus. Det händer grejor trots att den inte är så poppig.
Tillsammans med blanksvarta detaljer (exempelvis kåporna i fronten) så ser det riktigt pampigt ut.
Och på samma vis kommer övrig krom på bilden folieras.
Den enda ångesten jag har är att vi inte valde till 20"-fälgarna. Budgeten var förvisso redan spräckt sedan länge men 9000 från fabrik för att hoppa upp från 19" till 20", svårslaget. Å andra sidan så ser fälgarna på bilen mycket bättre ut IRL än vad jag kunnat föreställa mig.
Första perioden med bilen kommer främst vara att bekanta sig med den. Den är en bit längre och större än V50n så bara det är ju något att behöva vänja sig vid, men också all teknik och säkerhetsutrustning. Och krämen. V50ns 125hk/165nm mot V90ns 250hk/350nm i en turbomotor med 8-stegad automat, jo det är definitivt en skillnad.
Så initialt blir det att skydda bilen så gott det går, beställning från tershine läggs i kommande vecka med lackskydd och underhåll, jag ska beställa hem skyddsfilm till instegen (fast jag tror att jag redan har lite hemma?) så barnen kan kliva in i bilen utan att jag ska behöva noja över repor på trösklarna och en list till bakstöten ska på.
Sen blir det bara att njuta ett tag. Det vore skoj att peta in Polestar men eftersom Volvos bensinare numera har partikelfilter så verkar Polestar ha... Blivit lite annorlunda, om man ser till specsen.
Den tidigare T5an (4-cyl VEA) på 254hk/350nm ger med Polestar 261hk/400nm. Inga supersiffror, men vrid som motsvarar T6an.
Den "nya" T5an som då sitter i vår bil (fortfarande 4-cyl VEA) har från fabrik 250hk/350nm, ger med Polestar 253hk/400nm. Känns inte superlockande med tanke på priset för Polestar. Däremot ska man inte glömma hur växellådan blir optimerad och annat, så det skulle främst vara för den sakens skull. Men som sagt, motorn i sig är redan ett enormt lyft för mig så hur vi gör med det återstår att se. Ligger inte högt på priolistan om vi säger så.
Som en bonus, för de med det intresset, så har vi dessutom köpt hus som vi flyttar till i sommar. Huset har ett garage. Och plats för att göra dubbelgarage. Så tråden lär få sin beskärda del av byggbitar/underhåll av garage också.
Senast redigerat av hyrbil (25 mars 2018)
Tada.wav