- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi
- 55 Följare
- 60 515 Visningar
- Uppdaterades senast 31 maj
Oreggad skrev:
Xebers76 skrev:
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.
Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens.
Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv.De flesta väljer halvförsäkring för att ta höjd att vindrutan spricker. Skapa säkerhetsmarginaler Denna bil får sig en rejält manikyr. Men sjukt skönt det kommer bli när man slipper all rostmög.
Jag får typ ångest bara jag ser eller känner lukten av verktygen som användes under tiden jag lagade rost!
Dags å ställa tändningen! Samma stift som man byglar för att ta felkoder ska byglas nu. Nu fattar datorn att det är dags för stroboskåpet!
På bilden ser vi 4 streck i remskivan. En av dem har jag målat med röd färg. Den är 16 grader förtändning, vilket också är den vi siktar på. Det ensamma strecket längst till vänster är 0 grader och dem tre följande är 15, 16 och 17 grader.
Nu startar man motorn och låter den bli helt uppvärmd sen är det bara att ställa som vanligt. Det röda strecket ska stämma med en pinne på remkåpan.
Det är nu det blir problem. Jätteproblem. När motorn är varm kommer ett skumt ljud som låter som en styrservopump som inte vill längre.
Så vad gör man? Jo man hänger av alla drivremmar givetvis!
Tyvärr var ljudet kvar.
Här är en video för dem som vill höra.
https://www.youtube.com/watch?v=BSeMOrqW5Gk
Startade motorn utan kamremskåporna och ljudet var där än.
Rev ner allt igen.
Bytte tillbaks till den gamla vattenpumpen och den gamla spännaren igen. Ville testat den gamla kamremmen men det försvann. Grävde igenom soporna till och med men den återfanns aldrig.
Nu fick jag ju fylla med vatten igen. Det var här jag upptäckte att man kan fylla direkt i slangen utan problem.
Tyvärr kvarstod oljudet. Det var nu jag gjorde ett inlägg på Hondaklubben för att få råd. Fick som svar att Omega 917 kanske inte är något som ska ner i en motor, och jag håller med. Dessutom oljan jag använt var halvsyntet och tydligen är B-serie känsliga motorer och vill ha helsyntet.
Då det var mer oljud under bilen så kom jag fram till att Omega 917 troligen pajjat min långmilade oljepump. En ny Honda original beställdes för 4000kr.
Bara att börja riva! Ut med oljan!
Upptäcker att min plugg har mer än en packning. Som tur var beställde jag en ny packning så denna kunde bytas ut också.
För att få bort pumpen måste grenrör och oljetråg bort.
Fattades två skruv här.
I manualen står värdena man ska mäta upp pumpen med för att se om den är okej. Men jag har ju en ny nu.
Vissa modeller har en vevaxelgivare här. 1.5an (D15Z8) har det exempelvis men 1.4 (D14A8) och även VTi 1.8 (B18C4) har inte det. Dem kör alltså enbart kamaxelgivare, enkelt och bra antar jag. Gäller att få rätt pump nämligen för det ser inte likadant ut.
Har varit med om en SAAB 9-5 för många år sedan som tjöt i motorn när den var kall. Det visade sig vara oljefiltret. För att verkligen vara på säkra sidan här nu så kör vi med ett Honda original filter.
Allt ihop igen! Ny olja, nu helsyntet. Tror ni det blev någon skillnad? Nope, exakt samma ljud fortfarande. 5000kr bara sådär hej då.
Jag bytte jag återigen vattenpump och remspännarens löphjul, så nu sitter dem nya delarna där igen. Inget var ju fel på dem.
Så vad står vi nu? Vad mer kan låta? Att veven skulle oscillera och göra detta ljud har jag enormt svårt att tro. Om så är fallet så är väl motorn lite körd endå kan tyckas. Läste om det online och det fanns inte jättemycket info om det. Men någon nämnde hur kamaxellagrena kan bli dåliga om remmen spänns för hårt och börja tjuta. Lager är där ju inga, om det är slitet är toppen skrot.
Remmen justeras in på ett lite speciellt sätt. Jag har Honda original verkstadsmanual som jag följt exakt. Remmen känns helt normal när motorn är kall men när den blir varm och expanderar så blir remmen rejält tajt, och då kommer ljudet.
Upptäckte tillslut att om jag har kamremmen lösare än vad Hondas manual säger så förvinner oljudet. Problemet då är att när motorn är kall så är remmen på tok för slapp. Spände fast enligt manualen igen och testade lyssna med skruvmejsel men kom inte fram till något direkt. Men då kom jag på att man kan ju lyssna med en bit slang som man håller ena endan mot örat. Detta har jag bara gjort i skolan när jag gick fordon så det var länge sen nu.
Lyckades komma fram till att det "sjunger" i kamaxeldreven. Kan det vara kamremmen som vibrerar och får det att låta? Är lagerna i toppen dåliga? Ingen aning, jag kom inte längre i felsökningen. När jag kommer ut till bilen igen dagen därpå så är remmen rejält slapp igen trots att jag justerat in den med motorn kall. Justerar den IGEN och sätter ihop allt. Det får låta nu för jag har lagt veckor på detta och även massa pengar.
Min plan är att köra och se om ljudet förändras. Kommer även troligen att byta ut Ridex kamremmen mot en Honda original istället framöver.
Så som den låter nu kan ni höra i denna videon:
https://youtu.be/UYqDd6LlxRU
Efter 27 mil tyckte jag att det lät mindre. Men.... i allt detta fram och tillbaka åkte remmen på och av säkert 15-20 gånger (känns det som iaf) och sista gången missade jag att spänna fast remskivan ordentligt. Det skulle verkligen bita mig i baken när den totalt körda sträckan var 31 mil...
Senast redigerat av Xebers76 (7 maj )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
SuperGnaget skrev:
Lär vara Ridex remmen som gett dig problem, jag kör alltid Gates eller orginal (inget man vill snåla in på).
Känns logiskt med tanke på allt annat jag prövat! Få bli en ny rem i vinter antagligen. Bilen är körd ca 150 mil nu och det låter än.
Vi befinner oss i mitten av Februari. Rostlagningen är officiellt över för denna fasen. Blev mer än detta men är både lite stolt och även i fasa när jag ser hur mycket det blev. Ja jag vet det finns rostigare bilar som lagats men då har det inte varit en bil som är såhär "ung". Detta är den mest omfattande rost-sagan för min egen del, det absolut största rost-jobbet jag gjort. (Klapp på axeln)
Man kan börja göra lite lättare saker som att montera nya gummihattar på bromsnipplarna.
Och inse att det redan börja rosta i bromsoken igen! Kommer troligen blästra dessa framöver så det blir gjort ordentligt. En annan dag.
Fästet i chassiet för dem två nedre länkarmarna bak mer eller mindre fyllde jag med Hagmans tunnflytande. Det ser inte så fint ut invändigt men det verkar vara starkt än så hoppas det inte ska behöva bytas ut något mer här.
Skyddskåpan för bromsrör och bensinrör monterat. Denna var väldigt trasig men hade inga extra så har fått vara lite påhittig, men nu sitter den bra!
Dags att koppla in ABS bak. Vänster bak har kontaktens O-ring torkat och spruckit.
Som tur är så sparar man på allt. Hade en trasig ABS-givare sparad där O-ringen på kontakten var jättefin så tog den.
Skruvat dit den lilla plåten som håller i kontakten. Plåten är riktigt rostig och har egentligen gjort sitt, men det får åka dit såhär nu.
På andra sidan var plåten ännu värre. Ska se om man eventuellt kan köpa dessa nya från Honda.
Kickpanelen höger fram. Som tidigare nämnt blir det en liten special här. Längst ner ska den sitta med en sån där jobbig plugg som som ut som en julgran.
Gör en annan variant istället med skruv och mutterbricka.
Detta sitter så enormt mycket bättre!
Instegslister! Har visst samlat på mig ett gäng!
Vissa fattas detta metallklipset.
Vissa fattas hela örat!
Så man får bara pussla tills man har den bästa listen.
Den vägrade sitta riktigt bra. Haft liknande problem på min bruksbil. Där satte jag två skruv rakt igenom. Men vill helst inte göra så på MC2an. Inte löst detta än, men den har heller inte lossnat än.
Samma historia bak.
Nu åkte äntligen alla hjulen på! Bilen ser nästan färdig ut nu!
Handtaget till tankluckan kommer från J-swappet då den är mer hel än den som satt där.
"Dead pedal" som det heter på Engelska åkte på plats! (inte alltid denna sitter på dessa, ingen aning vad det är som styr, om den inte sitter där så är det inte utskuret i mattan)
Säkringar var verkligen blandat. Många var fel styrka och vissa ser ut o vara minst 15 år äldre än bilen.
Upptäckte att man inte bara kan komplettera med denna säkringslappen hur som helst. Bilen är en KG modell och lappen är från en KS. Med andra ord, bilen är tysksåld och lappen är ifrån en svensksåld bil. Dem har på det stora hela samma elsystem men det är en del saker som skiljer faktiskt. Vissa säkringar har inte samma plats ens. Tror jag kom fram till att det var 3st genom att kolla i verkstadsmanualen. Hade först tänkt att lägga upp bilder här ifrån manualen och visa vad som skiljer och hur säkringarna som faktiskt har samma plats kan mata lite olika funktioner beroende på om det är KS eller KG, men tror inte det är så intressant helt ärligt! Lappen är inte helt rätt iaf. Punkt.
Tog beslutet att ta bort allihopa och ersätta med nya.
Nu stämmer alla säkringar med hur det ska sitta på en tysksåld bil.
Ja jag fyllde ju spolartanken full utan att testa alla 3 spolarpumparna. När man trycker på strålkastarspolningen så dämpas halvljuset märkbart och det är helt tyst, och såklart ingen spolarvätska synlig någonstans. Så troligen funkar pumpen men den har fastnat. Hade sparat tanken från J-swappet och där satt det så lägligt en spolpump.
Nu kommer den jobbiga biten. Spoltanken är full och jag har spolat klet nästan överallt för att stoppa rosten.
Men jag lyckades få loss kontakten och hänga dit den "nya" pumpen löst och den funkade.
Men att byta den på plats var rena lögnen så fick lossa stötfångaren igen och tömma spoltanken och lossa den.
Sådär ja! Nu gråter bilen på beställning! Som sagt, ett mål är att allt ska funka på bilen. (Kommer aldrig använda strålkastarspolningen, någonsin. LOL )
Takhandtagen, eller "OH SHIT handles" som dem även heter fattades kåporna som täcker skruvarna. Totalt fattades 4 av 6 lock. Sånt lossnar inte på dessa så jag fattar inte vad som hänt. Hade sådana sparade från J-swappet.
Dessa satt faktiskt på denna bilen! Har bara haft loss dem av olika anledningar. Dem skjuts bara på plats bakifrån och framåt.
Som en liten "Homage" till min första Aerodeck (J-swappet) så bestämde jag tidigt att tankluckan från den skulle hamna på VTin.
"AIRLIFT PERFORMANCE" är ju såklart från luftfjädringen som satt på den.
"JA TACK! BILTEMA KATALOGEN NEJ TACK TILL REKLAM" är ett klistermärke man såg överallt ett tag där 2013-2014.
Den svarta eltejpen är när den bilen pyntades till studenten 2014.
Såklart öppnades inte luckan när jag drog i spaken. Uh ooh... Men satte en plastkil i spaken så luckan skulle vara upplåst och testade öppna luckan för hand. Jo då den kom!
Visade sig att fjädern hade blivit platt då den tryckte inte ut luckan. Enkelt justerat.
Lite bilder på bilen i fråga så ni kan få se tanklocket. Notera att det står "2013" trots att jag sa att det var studenten 2014. Japp, vissa av oss har skum humor. Ingen av dem vuxna fattade att det var ett skämt heller, enbart vi tonåringar.
Två bilder från sommaren 2014 när bilen troligen var som bäst skulle jag vilja påstå. Tanklocket hängde med här också! xP
Mars 2015, ca ett halvår innan J-swappet påbörjades. Tanklocket har inte åkt någonstans!
Ibland måste man titta lite i backspegeln tycker jag! Med det sagt spolar vi fram tiden igen, hela vägen igenom pandemin och fram till 18e februari 2024! Alla 4 innerhandtag i bilen är på något sätt trasiga. Att någon inte fattar hur man ska få loss dem och pajjar ett av dem, ja absolut. Men att alla 4 är förstörda fattar jag inte! Höger bak var det första jag upptäckte för den satt riktigt löst.
Sitter en skruv i mitten som ska väck sen bara knuffar man handtaget framåt och lossar låspinnen bakom. Man kan också såklart slita loss handtaget utåt så alla styrpinnar knäcks av.
Plockade fram en i bättre skick. Som tur är, verkligen tur är, så har Honda valt att ha samma handtag bak oavsett om det är elhiss eller vev. Detta är tur för att elhiss bak är inte vanligt alls. På bilar med vev sitter det bara en plugg i hålet som man tar bort sen kan man skruva dit en knapp enkelt.
Lägger i handtaget, petar runt låsningen, detta är kanske inte så lätt för den som har större händer än mig, har väl mer eller mindre "piano fingrar" som man kallar det, vilket underlättar i sådana här fall. Glöm inte kontakten till fönsterhissen såklart!
Sen bara skjuts det bakåt och låses med en skruv i mitten!
Ljudisolering i huven ska min bil ha enligt reservdelskatalogen. Men där satt ingen! 13milarn hade så jag tog den!
Kupéfläkten byttes ju för ett tag sedan. Då det runnit en hel del vatten igenom den då var även skruvarna tråkiga. En av dem som satt där och som jag sen satte dit igen är till vänster. Till höger ser ni 3 i mycket bättre skick. Lyckades hitta just 3 sådana så nu sitter dem där istället. Ingen kommer någonsin se det dock!
I temat med röda detaljer så beställde jag skylthållare från ett ställe jag köpt mycket Honda-delar ifrån. Deras logga var klockren.
Underkåpa minns jag inte ens om där satt en. Men 13milarn hade en iaf så den ska dit nu.
Speciella plugg på sidorna!
Och speciella skruv undertill fram.
Ja där står han på sina pallbockar. Ni vet när man grejat med något under lång tid och från ingenstans inser man att man är klar? Eller kanske inte klar, men att det iaf är dags?
Det är den 23e februari 2024 och klockan är 21:53. Jag inser att det är dags. Bilen ska ner på hjulen igen!
Bara att röja undan och att få ner bilen från dem relativt höga pallbockarna med min lilla domkraft blev ett långt projekt! MEN NU SÅ! YES nu är det nära! Klockan var redan 22:42, det tog alltså 50 minuter att nå hit från förra bilden!
Det är riktigt trångt! Som nämnt tidigare så är tältet byggt efter att bilen parkerades här.
Fick tejpa upp kartong på bilen för att skydda mot busken jag var tvungen köra in i. Hoppa in från andra sidan och sen bara köra!
TADAAA!
Där står han så fint på tomgång! Klockan är 23:12 och jag är helt slut men väldigt stolt över vad jag lyckats uppnå!
Kom en positiv överraskning och det var att dem röda lamporna i dörrarna blinkar som dem ska, en funktion jag trodde jag skulle bli utan pga eftermarknadsfjärrlåset. Men jo det funkar det också!
Kom ut dagen efter och blev lite chockad över hur bilen ser ut!
En välbehövlig tvätt fick det bli såklart! Upptäckte tyvärr att bilen blivit brun-metallic.
Allt slipande i tältet resulterade i metalldamm som nu sitter i klarlacken. Men det är ju äkta Honda rost iaf!
Invändigt var bilen helt katastrof. Tog det värsta och begav mig till macken!
Väl där var det dags för första tankningen sedan 2020-06-23 då 95oktan kostade 13,83 litern! Oo
Förväntade mig massa problem men det var inte så illa faktiskt! Ratten står snett såklart, hade inte väntat mig något annat. Alla 4 stötdämparna gnällde i några kilometer, aldrig varit med om innan. Bilen vibrerar vid acceleration och det är visst den inre drivknuten vänster sidan som glappar på mellanaxeln. Utöver det var det 2 kylvätskeläckage och ett mystiskt ljud från något i styrningen, troligen i hydrauliken. Ja det kommer finnas att göra. Den är enormt mycket snabbare än min gröna och det där insugsljudet är helt underbart!!!
Den där slangen jag bytt klämma på bara spydde vatten skumt nog. Satte en vanlig klämma där och det funkade sen.
Den nedre kylslangen läckte också, även där hade jag bytt till en original klämma. Fick bli en vanlig där med och sen var det tätt!
Bilen gick igenom besiktning med enbart anmärkning på höger bromsljus som jag visst hade missat att kolla! Japp nu är den besiktad!!
Lite senare åkte sommarhjulen på och även ögonlocken!
Här kändes det mest overkligt. Bilen blev liksom aldrig klar och plötsligt efter att ha haft mer energi i nästan 3 månader som jag verkligen placerade i garaget så stod den äntligen där på infarten, besiktad och körbar! I nästa inlägg hade jag tänkt göra någon form av sammanfattning. Sedan fortsätter projektet men som ett rullande projekt. Finns massor att göra på den ännu!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar