Ang En V70 T5 -00 (b5204 T3) Ojämn Tomgång Och Kraftlös Tips?

henkap8383
29 juli 2020 · 2 Inlägg

Har blivit erbjuden att köpa bilen som rubriken anger, väldigt billigt av en person som inte kan något om bilar alls. Den har endast en ägare, ett äldre par som har haft den sen den var ny. Den är välskött, saknar helt rost och är servad som den ska.

Problemet är att den har börjat vandra på tomgången ner ner till 600 rpm upp till 1500 tror jag och är kraftlös. Dom lämnade inte in den på verkstad utan bestämde sig istället för att köpa en ny bil efter 20 år. Motorlampan lyser har jag för mig, mer vet jag inte.

Är det här tillräcklig information för att någon skulle vilja ge sig på en gissning om vad felet kan vara?

Sen undrar jag om någon har en länk till någon sida med information om den här motorn, både rent allmänt och när det kommer till att trimma den. All information tas tacksamt emot.

Christian S
29 juli 2020 · 4 816 Inlägg

henkap8383 skrev:
Är det här tillräcklig information för att någon skulle vilja ge sig på en gissning om vad felet kan vara?

du får ta och läsa ur felkoderna.
är det en import? tänkte eftersom det enligt motorkoden B5204T3 sitter en 2 liters motor och inte en 2,3 liters som det gör i svensksålda T5or.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
henkap8383
29 juli 2020 · 2 Inlägg

Det stämmer bra, importerad. Stämmer det att det är precis samma motor som 2.3 fast det sitter andra kolvar?

Skulle man i så fall kunna byta rakt av från en 2.3 liters motor?

Jag har inte möjlighet att få ut felkoderna, jag måste ta den osedd. Men jag får det väääääldigt billigt. Så oavsett så blir det bra, men om någon skulle våga sig på en gissning som vore jag glad.

Christian S
29 juli 2020 · 4 816 Inlägg

det är annan slaglängd, 77mm vs 90mm.

B5204T3
The B5204T3[79] is a 2.0 L (1,984 cc) straight-five. Bore is 81 mm (3.2 in) and stroke is 77 mm (3.0 in) with a compression ratio of 8.4:1. It is turbocharged and intercooled with a power output of 225 PS (165 kW; 222 hp) at 5700 rpm and 310 N⋅m (229 lb⋅ft) of torque at 2700–5100 rpm. It is equipped with Bosch Motronic 4.4 engine management for model years 1997 and 1998. It is equipped with Bosch ME7 for model years 1999 and 2000. It was only offered in Italy,[78] Portugal,[78] and Taiwan,[78] due to high taxes on cars with more than 2000 cc engine capacity.

B5234T3
The B5234T3[72] is a 2.3 L (2,319 cc) straight-five. Bore is 81 mm (3.2 in) and stroke is 90 mm (3.5 in) with a compression ratio of 8.5:1. It is turbocharged and intercooled with a power output of 240 PS (176 kW; 236 hp) at 5100 rpm and 330 N⋅m (240 lb⋅ft) of torque at 2400–5100 rpm. Model years 1997 and 1998 are equipped with Bosch Motronic 4.4 engine management, model years 1999 and up are equipped with Bosch ME7 engine management. Also added for the 1999 model year was variable valve timing for the exhaust cam. For model year 2001 and up power output was increased to 250 PS (184 kW; 247 hp) at 5200 rpm with 330 N⋅m (240 lb⋅ft) of torque at 2400–5200 rpm.

tagit ifrån https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Perfected-Pursuit
29 juli 2020 · 141 Inlägg

Det kan vara tändstift, tändspolarna, LMM mm. Om jag hade varit intresserad, haft pengarna, samt lite yta att meka, så hade jag köpt den. Min gissning är att detta kommer att vara något lättare om de faktiskt tagit hand om bilen.

Kolla dock över vad för barnsjukdomar det finns med bilen. Är det v70 N eller en 850 med facelift från fabrik?

Om det är den nyare V70N kolla på barnsjukdomar.

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang