Köpråd driftsäker bil Max 160000 k

Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Hej alla!
Behöver tips angående en driftsäker bil som jag kan köpa för Max 160000k.
Vi är 2 vuxna och ett barn med bakåtvänd barnstol.
Mina krav är följande.
Automat
Låg bullernivå
Bensin
Från 2015
Gärna under 10000 mil.

Har fastnat för en golf 7 då jag fick provköra den hos en kollega och den var ganska tyst samt bra drag i bilen trots 1,0 tsi motor.

Tar gärna emot tips från er kunniga. smile

Tack på förhand.

Low
30 augusti 2023 · 3 325 Inlägg

160000k herrejävlar vilket budget! Var ska man börja?!?!?😅

Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Low skrev:
160000k herrejävlar vilket budget! Var ska man börja?!?!?😅

Haha, sånt är livet. wink

Low
30 augusti 2023 · 3 325 Inlägg

Blake skrev:

Low skrev:
160000k herrejävlar vilket budget! Var ska man börja?!?!?😅

Haha, sånt är livet. wink

Vunnit på lotto?😅

Jesper328
30 augusti 2023 · 2 409 Inlägg

Folkvagns bensinare har ju lite av ett rykte gällande oljeförbrukning och dåliga kedjesträckare.
Kedjesträckarna ska väl iallafall vara åtgärdade fr.o.m 2015 om de inte blivit bytta på aktion.
Oljeförbrukningen är lite av ett lotteri, vilket det egentligen är med alla bilar.
Morföräldrarna har t.ex en Golf MK7 1.2Tsi manuell som bara går och går.

Deras automatare skulle jag undvika då det är dubbelkopplingslådor, egentligen en manuell växellåda med dubbla kopplingar som sköter sig själv.
Inte nog för att de inte är problemfria även om de kanske får oförtjänt mycket skit så är de dryga att köra med inne stan... tycker jag iallafall.

Förövrigt så tycker jag om Golf MK7, speciellt R-line.
Däremot så utgörs 60-70% av alla bilar jag felsöker och reparerar av bilar ur VAG koncernen. smile

Livet är ett lotteri.
Bilar är ett lotteri.
Köp något du vill ha och inte någon holk som andra tycker är bra.
Se till att få tag i en med en bra servicehistorik bara.

Up the RA
Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Low skrev:

Blake skrev:

Low skrev:
160000k herrejävlar vilket budget! Var ska man börja?!?!?😅

Haha, sånt är livet. wink

Vunnit på lotto?😅

160 000 ?? Är det mycket pengar?

Low
30 augusti 2023 · 3 325 Inlägg

Blake skrev:

Low skrev:

Blake skrev:

Haha, sånt är livet. wink

Vunnit på lotto?😅

160 000 ?? Är det mycket pengar?

160.000 är väldigt bra till en bil, men 160000k är jösses summa för en bil😅

Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Low skrev:

Blake skrev:

Low skrev:

Vunnit på lotto?😅

160 000 ?? Är det mycket pengar?

160.000 är väldigt bra till en bil, men 160000k är jösses summa för en bil😅

Jag förstår det. big_smile några tips?

Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Jesper328 skrev:
Folkvagns bensinare har ju lite av ett rykte gällande oljeförbrukning och dåliga kedjesträckare.
Kedjesträckarna ska väl iallafall vara åtgärdade fr.o.m 2015 om de inte blivit bytta på aktion.
Oljeförbrukningen är lite av ett lotteri, vilket det egentligen är med alla bilar.
Morföräldrarna har t.ex en Golf MK7 1.2Tsi manuell som bara går och går.

Deras automatare skulle jag undvika då det är dubbelkopplingslådor, egentligen en manuell växellåda med dubbla kopplingar som sköter sig själv.
Inte nog för att de inte är problemfria även om de kanske får oförtjänt mycket skit så är de dryga att köra med inne stan... tycker jag iallafall.

Förövrigt så tycker jag om Golf MK7, speciellt R-line.
Däremot så utgörs 60-70% av alla bilar jag felsöker och reparerar av bilar ur VAG koncernen. smile

Livet är ett lotteri.
Bilar är ett lotteri.
Köp något du vill ha och inte någon holk som andra tycker är bra.
Se till att få tag i en med en bra servicehistorik bara.

Tack för ditt svar.
Jag förstår det men ibland behöver man tips från andra som är mer kunniga på bilar.

Det som oroar mig mest är miltalen. Vissa säger att allt över 10000 mil är dåligt då stora service är på gång samt delar som behöver bytas ut. Andra köper bilar som gått 20000 mil utan problem. smile

Så jag ska undvika VAG-bilar om jag förstått dig rätt? Jag som va rätt sugen på Golf eller skoda octavia.

Jesper328
30 augusti 2023 · 2 409 Inlägg

Blake skrev:

Jesper328 skrev:
Folkvagns bensinare har ju lite av ett rykte gällande oljeförbrukning och dåliga kedjesträckare.
Kedjesträckarna ska väl iallafall vara åtgärdade fr.o.m 2015 om de inte blivit bytta på aktion.
Oljeförbrukningen är lite av ett lotteri, vilket det egentligen är med alla bilar.
Morföräldrarna har t.ex en Golf MK7 1.2Tsi manuell som bara går och går.

Deras automatare skulle jag undvika då det är dubbelkopplingslådor, egentligen en manuell växellåda med dubbla kopplingar som sköter sig själv.
Inte nog för att de inte är problemfria även om de kanske får oförtjänt mycket skit så är de dryga att köra med inne stan... tycker jag iallafall.

Förövrigt så tycker jag om Golf MK7, speciellt R-line.
Däremot så utgörs 60-70% av alla bilar jag felsöker och reparerar av bilar ur VAG koncernen. smile

Livet är ett lotteri.
Bilar är ett lotteri.
Köp något du vill ha och inte någon holk som andra tycker är bra.
Se till att få tag i en med en bra servicehistorik bara.

Tack för ditt svar.
Jag förstår det men ibland behöver man tips från andra som är mer kunniga på bilar.

Det som oroar mig mest är miltalen. Vissa säger att allt över 10000 mil är dåligt då stora service är på gång samt delar som behöver bytas ut. Andra köper bilar som gått 20000 mil utan problem. smile

Så jag ska undvika VAG-bilar om jag förstått dig rätt? Jag som va rätt sugen på Golf eller skoda octavia.

Ptja, service och underhåll kommer man inte undan oavsett.
Sedan så måste man ju inte serva bilen hos generalagenten, utan man kan välja en mindre och billigare verkstad.

Jag köper hellre en bil som gått 1500+ mil om året än en som rullat 500 mil om året.
Man ska inte lura sig på miltalet, det säger egentligen ingenting om bilens skick.

Vill du ha en VAG så köper du det.
Det finns ingenting som säger att den kommer att krångla, utan mycket av de dåliga ryktena som vissa bilar har beror nog helt på att folk inte håller efter dem.
Jag har förvisso varit inom branschen ett tag, men jag kan LÅNGT ifrån allt så allt jag säger får tas med en nypa salt.. smile

Hade du tänkt dig att kunna åka diesel så skulle jag kunna rekommendera flertalet bilar inom din budget, men det beror även på hur och vart bilen kommer att brukas.
Blir det mycket stadskörning så får du undvika diesel, egentligen mår ju ingen motor bra av det för den delen heller.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2023 · 17 581 Inlägg

Det där är vanligt. "Hej, jag kan inget om bilar och är rätt sugen på en VAG" Men riktigt: Bör undvikas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det där är vanligt. "Hej, jag kan inget om bilar och är rätt sugen på en VAG" Men riktigt: Bör undvikas.

Vad skulle du rekommendera för bil i den prisklassen?

SportPilot Ubåtsingenjör
30 augusti 2023 · 7 246 Inlägg

Blake skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är vanligt. "Hej, jag kan inget om bilar och är rätt sugen på en VAG" Men riktigt: Bör undvikas.

Vad skulle du rekommendera för bil i den prisklassen?

Valfri Toyota, eventuellt Kia/Hyundai. Iallafall om du vill undvika bekymmer

Mazda har också bra och trevliga bilar

Senast redigerat av SportPilot (30 augusti 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Jesper328 skrev:

Blake skrev:

Jesper328 skrev:
Folkvagns bensinare har ju lite av ett rykte gällande oljeförbrukning och dåliga kedjesträckare.
Kedjesträckarna ska väl iallafall vara åtgärdade fr.o.m 2015 om de inte blivit bytta på aktion.
Oljeförbrukningen är lite av ett lotteri, vilket det egentligen är med alla bilar.
Morföräldrarna har t.ex en Golf MK7 1.2Tsi manuell som bara går och går.

Deras automatare skulle jag undvika då det är dubbelkopplingslådor, egentligen en manuell växellåda med dubbla kopplingar som sköter sig själv.
Inte nog för att de inte är problemfria även om de kanske får oförtjänt mycket skit så är de dryga att köra med inne stan... tycker jag iallafall.

Förövrigt så tycker jag om Golf MK7, speciellt R-line.
Däremot så utgörs 60-70% av alla bilar jag felsöker och reparerar av bilar ur VAG koncernen. smile

Livet är ett lotteri.
Bilar är ett lotteri.
Köp något du vill ha och inte någon holk som andra tycker är bra.
Se till att få tag i en med en bra servicehistorik bara.

Tack för ditt svar.
Jag förstår det men ibland behöver man tips från andra som är mer kunniga på bilar.

Det som oroar mig mest är miltalen. Vissa säger att allt över 10000 mil är dåligt då stora service är på gång samt delar som behöver bytas ut. Andra köper bilar som gått 20000 mil utan problem. smile

Så jag ska undvika VAG-bilar om jag förstått dig rätt? Jag som va rätt sugen på Golf eller skoda octavia.

Ptja, service och underhåll kommer man inte undan oavsett.
Sedan så måste man ju inte serva bilen hos generalagenten, utan man kan välja en mindre och billigare verkstad.

Jag köper hellre en bil som gått 1500+ mil om året än en som rullat 500 mil om året.
Man ska inte lura sig på miltalet, det säger egentligen ingenting om bilens skick.

Vill du ha en VAG så köper du det.
Det finns ingenting som säger att den kommer att krångla, utan mycket av de dåliga ryktena som vissa bilar har beror nog helt på att folk inte håller efter dem.
Jag har förvisso varit inom branschen ett tag, men jag kan LÅNGT ifrån allt så allt jag säger får tas med en nypa salt.. smile

Hade du tänkt dig att kunna åka diesel så skulle jag kunna rekommendera flertalet bilar inom din budget, men det beror även på hur och vart bilen kommer att brukas.
Blir det mycket stadskörning så får du undvika diesel, egentligen mår ju ingen motor bra av det för den delen heller.

Jag har ca 11 km till jobbet enkelt resa sen blir det väl att åka och handla på helgerna så kör inte alls mycket med andra ord.

Är kia stonic bra bil? Förutom bullernivån.
Är sugen på en V40 men det är över min budget.

Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

SportPilot skrev:

Blake skrev:

Hybrid_ skrev:
Det där är vanligt. "Hej, jag kan inget om bilar och är rätt sugen på en VAG" Men riktigt: Bör undvikas.

Vad skulle du rekommendera för bil i den prisklassen?

Valfri Toyota, eventuellt Kia/Hyundai. Iallafall om du vill undvika bekymmer

Mazda har också bra och trevliga bilar

Tack för tipsen.
Någon motor som är populärt bland dessa märken?
Vill helst undvika Toyota då jag tycker de är så tråkiga. Smak sak.
Sugen på kia stonic.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 augusti 2023 · 7 246 Inlägg

Blake skrev:

SportPilot skrev:

Blake skrev:

Vad skulle du rekommendera för bil i den prisklassen?

Valfri Toyota, eventuellt Kia/Hyundai. Iallafall om du vill undvika bekymmer

Mazda har också bra och trevliga bilar

Tack för tipsen.
Någon motor som är populärt bland dessa märken?
Vill helst undvika Toyota då jag tycker de är så tråkiga. Smak sak.
Sugen på kia stonic.

Stonic är en Rio/i20 i annan kostym, överlag bra bil. Välj den motor som passar dig bäst, de är bra allihop

Toyota må va tråkiga, men de håller ihop bäst smile trevligare att åka i än motsvarande kia också enligt mig, men det är högst subjektivt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

SportPilot skrev:

Blake skrev:

SportPilot skrev:

Valfri Toyota, eventuellt Kia/Hyundai. Iallafall om du vill undvika bekymmer

Mazda har också bra och trevliga bilar

Tack för tipsen.
Någon motor som är populärt bland dessa märken?
Vill helst undvika Toyota då jag tycker de är så tråkiga. Smak sak.
Sugen på kia stonic.

Stonic är en Rio/i20 i annan kostym, överlag bra bil. Välj den motor som passar dig bäst, de är bra allihop

Toyota må va tråkiga, men de håller ihop bäst smile trevligare att åka i än motsvarande kia också enligt mig, men det är högst subjektivt

Är det Toyota Auris du syftar på? Andra modeller ligger ju knappt inom min budet eller har höga miltal. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2023 · 17 581 Inlägg

Stonic är som Sportpilot nämnde en i20/Rio som är hottad med plast. Lika bra och samma spec. Men dyrare. Automatlådorna är däremot bra i dessa vagnar! Men de ska köras som alla andra robotar med dubbelkoppling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
30 augusti 2023 · 182 Inlägg

Blake skrev:

Low skrev:

Blake skrev:

Haha, sånt är livet. wink

Vunnit på lotto?😅

160 000 ?? Är det mycket pengar?

160000K = 160 000 000 😅

Blake
30 augusti 2023 · 46 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Stonic är som Sportpilot nämnde en i20/Rio som är hottad med plast. Lika bra och samma spec. Men dyrare. Automatlådorna är däremot bra i dessa vagnar! Men de ska köras som alla andra robotar med dubbelkoppling.

Hur kommer det sig att Kia, Hyundai är så populära om det är plast?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang