Bländande dimljus sa Besikta

Joe_Nice
23 mars · 2 Inlägg

Hej hej!

Besikta gav min Ford C-max (2017) en två pga bländande dimljus på vänster sida.

Har försökt hitta instruktioner för hur man ställer in det, men fick klura ut det själv tillslut.

När jag stället bilen framför garagedörren och slår på ljuset så är ju dimljuskäglan på vänster sida (=förarsidan) LÄGRE än den på höger sida?

Var besiktningskvinnan pantad, har jag fattat fel eller ska käglan på vänster sida vara ännu lägre eller till och med HÖJAS för att inte vara bländande?

Jag kan inte justera ljusbilden med ljusinsatsen i utan har fått plocka ut den och skruva, sätta dit igen osv. När jag vrider motsols (vredet sitter på undersidan av ljusinsatsen) åker glödlampan INÅT (alternativt åker reflektorn utåt utan att jag förstår det.) och när jag vrider medsols åker den UTÅT.

Det borde väl vara så att ju längre IN glödlampan sitter desto kortare och LÄGRE ljuskägla kastar den utanför bilen?

Har verkligen försökt hitta nån som förklarar detta, men allt handlar om halvljusinställningar. Säkert samma, men jag hoppas någon här kan räta ut några frågetecken innan jag kastar pengar i sjön med en ombesiktning.

Mossan1
23 mars · 2 908 Inlägg

Bländande behöver ju inte nödvändigtvis vara för hög, utan ev dålig/felaktig ljudbild.  Tex skadad insats, felaktig lampa eller dåligt sittande lampa.

Sen kan hon ha misstagit höger vänster.  Ingen är ofelbar.

Hemmamek
23 mars · 214 Inlägg

Du behöver inte ha dimljus så enklast kan vara att bara montera bort dem. Vet inte hur pass ordentligt det måste vara gjort. Kanske räcker att ta bort säkringen.  Annars kabeln som sitter till säkringen.

Det är gjort på min bil av förra ägaren, eftersom förrförra ägare hade satt dit blå lampor (olagligt) och de orkade inte fixa det.

(Detta är en bil från 2004, vet inte om det är andra regler på nyare bilar, men tror inte det)

Edit: sökte lite
Det verkar vara helt idiotiska regler om detta som mycket annat här i landet...
Du måste ha dimljus monterade. Men de måste inte fungera...
För att klargöra det jag menade med "montera bort" var alltså att koppla ur dem, vilket ska vara okej. Inte ta bort hela lysena.
https://bilbolaget.nu/artiklar/regler-d … r-anvanda/

Även om dimljus ska finnas på bilen är det inget krav att de faktiskt ska lysa eller fungera. Som besiktningsmannen sa, lyktorna får vara hur trasig som helst så länge det inte sticker ut vassa lyktglasbitar. Om lamporna lyser ska de dock vara rätt riktade för att inte blända.

Senast redigerat av Hemmamek (23 mars )

Joe_Nice
23 mars · 2 Inlägg

Tack! Ja, sen verkar det oklart om man kan ombesikta med urkopplade ljus eller om de då måste riktas rätt. Jag har inget emot att få det påpekat vid besiktningen, men att konsekvensen ska behöva bli en ombesiktning med tid och pengar som resultat är käpprätt för en belysning som majoriteten aldrig ens använder.

granadadr
23 mars · 7 304 Inlägg

jag plockar alltid säkring före besiktning smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 mars · 14 081 Inlägg

Joe_Nice skrev:
Tack! Ja, sen verkar det oklart om man kan ombesikta med urkopplade ljus eller om de då måste riktas rätt. Jag har inget emot att få det påpekat vid besiktningen, men att konsekvensen ska behöva bli en ombesiktning med tid och pengar som resultat är käpprätt för en belysning som majoriteten aldrig ens använder.

Jag vet inte var du kör nånstans men där jag kör så kör de flesta med dimljus på till och med när dom har halvljus på vilket är en förbjuden kombination.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
23 mars · 7 304 Inlägg

Vettemannen skrev:

Joe_Nice skrev:
Tack! Ja, sen verkar det oklart om man kan ombesikta med urkopplade ljus eller om de då måste riktas rätt. Jag har inget emot att få det påpekat vid besiktningen, men att konsekvensen ska behöva bli en ombesiktning med tid och pengar som resultat är käpprätt för en belysning som majoriteten aldrig ens använder.

Jag vet inte var du kör nånstans men där jag kör så kör de flesta med dimljus på till och med när dom har halvljus på vilket är en förbjuden kombination.

/Benny

joo alltför ofta, och gärna med tokbländande xenon eller led smile

Muskelbil
23 mars · 485 Inlägg

Joe_Nice skrev:
Tack! Ja, sen verkar det oklart om man kan ombesikta med urkopplade ljus eller om de då måste riktas rätt. Jag har inget emot att få det påpekat vid besiktningen, men att konsekvensen ska behöva bli en ombesiktning med tid och pengar som resultat är käpprätt för en belysning som majoriteten aldrig ens använder.

Sätt täckande ljus tät tape över dim ljusen.
Det är godkänt vid besiktningen.
Om du inte vill ta ur glödlamporna

it_mutt Avstängd
23 mars · 10 388 Inlägg

Hemmamek skrev:
Du behöver inte ha dimljus så enklast kan vara att bara montera bort dem. Vet inte hur pass ordentligt det måste vara gjort. Kanske räcker att ta bort säkringen.  Annars kabeln som sitter till säkringen.

Det är gjort på min bil av förra ägaren, eftersom förrförra ägare hade satt dit blå lampor (olagligt) och de orkade inte fixa det.

(Detta är en bil från 2004, vet inte om det är andra regler på nyare bilar, men tror inte det)

Edit: sökte lite
Det verkar vara helt idiotiska regler om detta som mycket annat här i landet...
Du måste ha dimljus monterade. Men de måste inte fungera...
För att klargöra det jag menade med "montera bort" var alltså att koppla ur dem, vilket ska vara okej. Inte ta bort hela lysena.
https://bilbolaget.nu/artiklar/regler-d … r-anvanda/

Även om dimljus ska finnas på bilen är det inget krav att de faktiskt ska lysa eller fungera. Som besiktningsmannen sa, lyktorna får vara hur trasig som helst så länge det inte sticker ut vassa lyktglasbitar. Om lamporna lyser ska de dock vara rätt riktade för att inte blända.

Du behöver inte ha dimljus nej. Det säljs nämligen fortfarande bilar utan dimljus. Det är inte heller något som står noterat huruvida bilen har eller inte. Så, nej.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
husseman
23 mars · 1 610 Inlägg

Hmm- fick du verkligen ombes. på det? Borde vara 2x (ägaren är skyldig att fixa felet sj.  bla,bla..  ) Verkligen en sur 2,a . Ska kolla med Besikta när ja e´där nästa gång..vilket förmodligen blir på Mån. Att åka o visa upp en bil utan dimljus vilket du givetvis gör o få betala för det låter dårhus.
mvh/husse

Mossan1
24 mars · 2 908 Inlägg

Det är precis så enkelt som.många sagt.

Ryck säkring eller relä så dom inte tänds alls = godkänt.

OM DOM LYSER ska dom lysa rätt.
Lyser dom INTE går dom bara vidare med övriga kontrollen.

Brådhis * Voff voff *
24 mars · 10 315 Inlägg

husseman skrev:
Hmm- fick du verkligen ombes. på det? Borde vara 2x (ägaren är skyldig att fixa felet sj.  bla,bla..  ) Verkligen en sur 2,a . Ska kolla med Besikta när ja e´där nästa gång..vilket förmodligen blir på Mån. Att åka o visa upp en bil utan dimljus vilket du givetvis gör o få betala för det låter dårhus.
mvh/husse

Samma som för halvljus, dvs står dom för högt blir det ren 2:a, står dom för lågt blir det 2X...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
24 mars · 2 239 Inlägg

Mossan1 skrev:
OM DOM LYSER ska dom lysa rätt.
Lyser dom INTE går dom bara vidare med övriga kontrollen.

Som kuriosa kan jag även tillägga att om dimljusen lyser som extra HELLJUS så är även det godkänt tongue

torsen
24 mars · 7 297 Inlägg

granadadr skrev:
jag plockar alltid säkring före besiktning smile

Nu har jag inte kvar mina "spoilerljus", men innan hade jag silvertejpat dem.
P g a att de är odugliga(på alla bilar jag ägt) och därför inte används - men nästa ägare till bilen kanske vill ha "spoilerljusen", då är det bara att avlägsna tejpen.
Förhindrar även att glasen går sönder, vilket kan rendera en tvåa (hos vissa besiktningsföretag).
En släkting fick en anmärkning på att glaset på ena spoilerljuset var trasigt på hans V70.

spillolja
24 mars · 4 050 Inlägg

jag provade på Clion att montera xenonkitt i dimstrålkastarna för att se om dessa skull kunna användas som extraljus, men dom lös lika pissigt som ficklampor

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
24 mars · 7 304 Inlägg

spillolja skrev:
jag provade på Clion att montera xenonkitt i dimstrålkastarna för att se om dessa skull kunna användas som extraljus, men dom lös lika pissigt som ficklampor

wink

dem är ej byggda för att lysa långt,,

jaka54
24 mars · 5 831 Inlägg

Är de inte det?

Brådhis * Voff voff *
24 mars · 10 315 Inlägg

granadadr skrev:

spillolja skrev:
jag provade på Clion att montera xenonkitt i dimstrålkastarna för att se om dessa skull kunna användas som extraljus, men dom lös lika pissigt som ficklampor

wink

dem är ej byggda för att lysa långt,,

Exakt, dom är egentligen byggda för att inte lysa upp någonting alls. Dom ska tändas i dimma och då lysa så att övriga trafikanter ser ljusen under dimman utan egenbländning. Dvs ett starkt "positionerande" sken, precis som dimbakljuset.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars · 14 081 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

spillolja skrev:
jag provade på Clion att montera xenonkitt i dimstrålkastarna för att se om dessa skull kunna användas som extraljus, men dom lös lika pissigt som ficklampor

wink

dem är ej byggda för att lysa långt,,

Exakt, dom är egentligen byggda för att inte lysa upp någonting alls. Dom ska tändas i dimma och då lysa så att övriga trafikanter ser ljusen under dimman utan egenbländning. Dvs ett starkt "positionerande" sken, precis som dimbakljuset.

Det fungerar säkert jättebra och många hittar knappen när dom ska sätta på dimljusen men väldigt många har glömt bort var knappen sitter när det är dags att släcka dimljusen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
25 mars · 2 239 Inlägg

spillolja skrev:
jag provade på Clion att montera xenonkitt i dimstrålkastarna för att se om dessa skull kunna användas som extraljus, men dom lös lika pissigt som ficklampor

wink

Så kör jag på V70in, 35W xenon, och det blev en märkbar skillnad faktiskt. Inte i närheten av samma effekt som riktiga extraljus givetvis, men inte i närheten av samma kostnad heller big_smile
Började som ett kul experiment som fungerade så pass bra att det fick stanna kvar smile Slipper man dessutom det otroliga jobbet med att koppla ur "dimljusen" innan bes. också tongue

.

Vettemannen skrev:
men väldigt många har glömt bort var knappen sitter när det är dags att släcka dimljusen.

Ännu fler verkar ha glömt hur man manuellt sätter på halvljusen också.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang