Hur skall magnetventil på SAAB kopplas?

Euroman
9 oktober 2007 · 493 Inlägg

Hej

undrar bara vart magnet ventilen skall sitta vet iallafall at 1 skall till wastegaten men vart skall dom andra 2 :S det är 3 slangar någon som har moterat förut?

Gizmojohan
9 oktober 2007 · 3 295 Inlägg

anslutning R ska sitta ner i insugröret till turbon.. C ska till nippel på kompressordelen på turbon och W ska sitta på wastegateen..

chrgus 119 Hk/Liter
9 oktober 2007 · 246 Inlägg

http://img332.imageshack.us/img332/7228 … lmv4vb.jpg

kolla på bilden och se om du förstår bättre..

Move your mind
mind
9 oktober 2007 · 37 Inlägg

kommer in med en liten grej här, ska laddtrycksmätaren in på C eller W, har nyss köpt en, och fungerar ju iofs, men den laddar väldigt kasst, 0,6 bar, (trodde iaf den skulle ladda 1 men vem vet,) kan den läcka på ngt sätt? eller kommer den inte fungera alls om den läcker??

tacksam för svar,

Saab 9-3 (1999)
Trionic
9 oktober 2007 · 17 Inlägg

mind skrev:
kommer in med en liten grej här, ska laddtrycksmätaren in på C eller W, har nyss köpt en, och fungerar ju iofs, men den laddar väldigt kasst, 0,6 bar, (trodde iaf den skulle ladda 1 men vem vet,) kan den läcka på ngt sätt? eller kommer den inte fungera alls om den läcker??

tacksam för svar,

Du ska inte koppla den på någon utav dem egentligen, särskilt inte W.

Koppla den till en vacumslang på insuget, tex till BTR eller AV.

Senast redigerat av Trionic (9 oktober 2007)

Bättre sent än aldrig....
Saab 900 T16 "Extra allt" (1992)
Saab 900 Cabriolet "Smurfen" (1992)
Saab_Emil Bilmekaniker
9 oktober 2007 · 199 Inlägg

mind => Vad är det för bil du har?

Euroman
9 oktober 2007 · 493 Inlägg

Tack så mycket för svar smile

mind
9 oktober 2007 · 37 Inlägg

jag har en saab 9-3 -99 med t5 motor,
antar att jag kopplat fel då, ngn som kan vara snäll o beskriva vart den ska in?

Saab 9-3 (1999)
Fredrik-79
10 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Den ska sitta på vakumslangen till antingen Avlastnings ventilen eller till bränsletrycks regulartorn.
Den ska INTE sitta på någon av slangarna till MVn.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Euroman
10 oktober 2007 · 493 Inlägg

Tack för alla svar har kopplat in den nu funkar super big_smile

W ska sitta direkt på wastegaten.
C direkt på turbo insuget
R direkt under På turbon där slangen från wastegaten satt.

Senast redigerat av Euroman (10 oktober 2007)

mind
10 oktober 2007 · 37 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Den ska sitta på vakumslangen till antingen Avlastnings ventilen eller till bränsletrycks regulartorn.
Den ska INTE sitta på någon av slangarna till MVn.

MVH

F

tack för svaret, vilket är det smidigaste sättet att sätta den på ? inte så hajj på bilar, vart sitter bränsletrycksregulatorn då? avlastningsventil = dumpventil? är det slangen på dumpventilen som ska ha ett T kors?

Senast redigerat av mind (10 oktober 2007)

Saab 9-3 (1999)
Garfield
10 oktober 2007 · 1 019 Inlägg

Euroman skrev:
Tack för alla svar har kopplat in den nu funkar super big_smile

W ska sitta direkt på wastegaten.
C direkt på turbo insuget
R direkt under På turbon där slangen från wastegaten satt.

Har du kopplat så så har du kopplat fel. C och R ska byta plats.

Garfield
10 oktober 2007 · 1 019 Inlägg

mind skrev:
avlastningsventil = dumpventil?

Japp, slangen till "dumpen" går bra att koppla laddtrycksmätaren till.

mind
10 oktober 2007 · 37 Inlägg

japp, gött, nu laddar han som han ska:D han ladda 1 bar, c:a 1,1 smile trevligt, tänkte att den ladda lite knas:P.. + att nu laddar han minus när han står på vitt på instrument panelen, och det ska han väl göra??. förut ladda han inte alls minus, han stod på 0.

tack för hjälpen,

Saab 9-3 (1999)
jonTe
11 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

mind skrev:
+ att nu laddar han minus när han står på vitt på instrument panelen, och det ska han väl göra??.

Ja.

MVH Jonas
..............
mind
14 oktober 2007 · 37 Inlägg

mina polare säger att jag har kopplat fel, dem är 100% säkra på att den inte ska ladda - på låga varv, och inte alls visa -, dem säger att den ska in på magnetventilen annars visar den fel.

vem litar jag på då?tongue

iofs dem 2 har ju 9000, kanske skiljer sig från 9-3 -99 och 9000.

Senast redigerat av mind (14 oktober 2007)

Saab 9-3 (1999)
Garfield
14 oktober 2007 · 1 019 Inlägg

mind skrev:
mina polare säger att jag har kopplat fel, dem är 100% säkra på att den inte ska ladda - på låga varv, och inte alls visa -, dem säger att den ska in på magnetventilen annars visar den fel.

vem litar jag på då?tongue

iofs dem 2 har ju 9000, kanske skiljer sig från 9-3 -99 och 9000.

Om mätaren aldrig ska visa minus så hade man knappast haft med "minusskalan" på mätarn eller hur? Dina polare har fel.

mind
14 oktober 2007 · 37 Inlägg

du har en saab 9000 ? är det turbo:S? har du laddtrycksmätare? vart kopplar du din isf.

Saab 9-3 (1999)
twin_cam Smålänning
14 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Klart den ska visa minus när bilen går med vaccum. Då har du ju undertryck i insuget...
Varför skulle den inte ladda på låga varv? Den gör ju det original och är byggd för att göra det? Är ju bara en större turbo som kan ändra det...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mind
14 oktober 2007 · 37 Inlägg

men dem har alltså kopplat fel om man kopplat den på magnetventilen till wg klockan eftersom deras inte visar -, och när jag kopplade den där , ladda den bara 0,6 och jag har en steg 3 nordic uhr, och original ska den ju ladda 0.8tongue.. men nu när jag kopplade den "rätt" så visar den - och laddar 1,25-1,3. Så jag skiter i vad dem säger nu tongue ,, bara att erkänna att dem kopplat fel,

Saab 9-3 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang