Roligaste förstabilen, volvo elr VW?

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
25 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

Golfen hade jag nog valt. smile

I do it my way
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Golf II är riktigt trevliga bilar smile Dock inte kört någon GTI (ÅKT gti har man väl gjort wink).
Ligger ju nästan som strykjärn på vägen original om stötdämparna är okej.
Men en sänkt 740 med lite schyssta stötdämpare & grövre krängningshämmare är rätt okej också smile Men helt original med slitna dämpare & fjädrar = svampig

Kan för övrigt säga att VW Golf II GTI (med katalysatormotorn) går jämt med
Volvo 740 GLT 16 Valve i långa uppförsbackar upp till strax under 200km/h tongue
Så jämnbördiga i prestanda kan man nog säga, även om Golfen säkert är kvickare
på nåt plan.

Sen att 740n skulle vara så klumpig är ju lite felaktigt, den är ju visserligen
rätt så lång.. men vändradien är mindre än Golf II:ans (10.5 meter) medan 740ns
ligger nånstans 9.9 meter wink Rätt så smidig att parkera.


Funderar på att skaffa mig en Golf II GTI sen, typ som andrabil/pendlingsbil.
Eventuellt.. har inget emot bilarna. Fina som fasen! (med 90-stötfångare).

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Båda bilarna är ju jäkligt lättmeckade också smile En vanlig service är nog lättare att göra på Golf IIan än en 740 dock.. Volvon kör ju med jobbiga 1"-storlekar på oljepluggen i tråget osv wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
vw___tompa Avstängd
25 oktober 2007 · 386 Inlägg

Köp en Golf GTI så slipper du hålla på med nån volvo som bara går sönder hela tiden och drar dubbelt så mycke soppa som en golf.

caromania Forummoderator
25 oktober 2007 · 9 296 Inlägg

Vad har du för budget?
Varför insnöad på 740GLT eller Golf Gti?
Det finns massor med andra bättre bilar.

Sen en notering från olika topics och poster.
Alla som rekommenderar en gammal Volvo verkar göra det av anledningen att man kan sladda på vintern. Jisses. Kanske vill någon som är ung och grön slippa sladda på vintern och hellre ha en säkrare bil?
Jag har själv snurrat med en Amazon och missade då en mötande buss med tre centimeter. Jag höll mig för garv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
alminjo SLK
25 oktober 2007 · 610 Inlägg

volvo ägarna säger volvo
VW ägarna säger vw ....

JAG SÄGER GOLFEN LÄTT

Lalla78 Drifttekniker VA
25 oktober 2007 · 580 Inlägg

Golfen är en riktigt pigg liten raket. Men välj 8V istället för 16V. 16V har dåliga bränslepumpar som ofta ger upp efter ett tag. Hade själv en trimmad 16V GTI med 170hk som vinterbil. Gick som bara den. Bägge pumparna pajade på den så jag fick ersätta pumpen i tanken från en VR6 och köpte en orginal till undersidan. Kan verkligen rekomendera golfen.

Volvo 740 16V är inte dum den heller. Men jag skulle nog gå på golfen (men en 8V).

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
aenfors
25 oktober 2007 · 375 Inlägg

Beror ju på vad du tycker är roligt?
Volvo är rolig om du gillar att sladda med RWD på vintern
Golf GTI är väl piggare och roligare annars

Det går ju faktiskt att sladda med framhjulsdrift också men det är inte lika roligt (tycker jag) tongue

caromania Forummoderator
25 oktober 2007 · 9 296 Inlägg

aenfors skrev:
Beror ju på vad du tycker är roligt?
Volvo är rolig om du gillar att sladda med RWD på vintern
Golf GTI är väl piggare och roligare annars

Det går ju faktiskt att sladda med framhjulsdrift också men det är inte lika roligt (tycker jag) tongue

And the winner is....roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
aenfors
25 oktober 2007 · 375 Inlägg

Det jag ville få fram är att jag inte kan säga vilken bil han tycker är roligast.
JAG föredrar volvon

Overmann
25 oktober 2007 · 167 Inlägg

Lalla78 skrev:
Golfen är en riktigt pigg liten raket. Men välj 8V istället för 16V. 16V har dåliga bränslepumpar som ofta ger upp efter ett tag. Hade själv en trimmad 16V GTI med 170hk som vinterbil. Gick som bara den. Bägge pumparna pajade på den så jag fick ersätta pumpen i tanken från en VR6 och köpte en orginal till undersidan. Kan verkligen rekomendera golfen.

Volvo 740 16V är inte dum den heller. Men jag skulle nog gå på golfen (men en 8V).

När jag köpte min 8v var det just bränslepumpen som var trasig. Är det verkligen någon skillnad i hållbarhet mellan 8 och 16v? Jag skulle tror att det bränslepumpens dumma läge (helt oskyddad framför höger bakhjul där sprut och annat skit lätt kommer åt) som gör att de går sönder. Men att byta den är å andra sidan lätt!

BMW 635 CSi (1987)
Bjork OEM <3
25 oktober 2007 · 6 957 Inlägg

Golfen: Gocart för hyfsad peng, mkt styling, sketsnygga med dom "stora kofångarna"
(kom 90-), soppasnål

740: Volvo e alltid volvo, känsligt om bilen gått långt å en 16V, men dom räcker
bra till som 1:a bil, hade en över helg förra vintern, den va ganska så OK faktiskt.

Men ja skulle ta Golf big_smile

OEM <3
B-Body GM B-Body Nörd
25 oktober 2007 · 370 Inlägg

Köp en 740 nu i vinter och sälj den i vår och köp en golf.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Tuppjuck
25 oktober 2007 · 63 Inlägg

Jag hade nog köpt golfen.
Visserligen har jag ju redan haft mitt roliga med volvon:)

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Angående soppaförbrukning så drar min GLT c:a 0.8 liter/mil på långkörning (går nog att få ned lite till, GLEn har dragit så lite som 0.78 wink).

1.25liter/mil hård mestadels stadskörning.

Golfarna borde ju ligga 1-1.5 deciliter under antar jag?

Sen att Volvobilar bara går sönder stämmer väl inte heller riktigt.
Tror gamla VW & Volvos är rätt så jämbördiga. Tråkiga med Golf II
verkar ju vara att framvagnsbalken är känslig för rost.. (Moderns
Golf II:a 90a fick framvagnsbalken bytt i somras vid 21500 mil).

Racso Dr Snuggles
25 oktober 2007 · 956 Inlägg

Köp min golf! big_smile Hehe.
Golfen är klart piggare och smidigare, men om du nu ska köpa en bil som du ska ha över vintern så hade jag köpt 740n.
Fwd är ingen höjdare på vintern .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Pikey
25 oktober 2007 · 2 283 Inlägg

Golf är mer sportigt men Volvo (bakhjulsdrivet då) är ju roligare nu till vintern så det är en svår fråga faktiskt...

R.I.P. Michael Jackson!
_Norrland_ Bilvårdstekniker
25 oktober 2007 · 766 Inlägg

Jag säger som dom flesta andra att det är en smaksak, dom har olika fördelar och nackdelar...
Har haft en 740 själv, var en helt okej första bil som var rolig att sladda med ,men skulle jag välja första bil idag skulle jag nog hellre satsat på en golf då jag tror att dom är en roligare bil större delen av året smile

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Lalla78 Drifttekniker VA
25 oktober 2007 · 580 Inlägg

Overmann skrev:

Lalla78 skrev:
Golfen är en riktigt pigg liten raket. Men välj 8V istället för 16V. 16V har dåliga bränslepumpar som ofta ger upp efter ett tag. Hade själv en trimmad 16V GTI med 170hk som vinterbil. Gick som bara den. Bägge pumparna pajade på den så jag fick ersätta pumpen i tanken från en VR6 och köpte en orginal till undersidan. Kan verkligen rekomendera golfen.

Volvo 740 16V är inte dum den heller. Men jag skulle nog gå på golfen (men en 8V).

När jag köpte min 8v var det just bränslepumpen som var trasig. Är det verkligen någon skillnad i hållbarhet mellan 8 och 16v? Jag skulle tror att det bränslepumpens dumma läge (helt oskyddad framför höger bakhjul där sprut och annat skit lätt kommer åt) som gör att de går sönder. Men att byta den är å andra sidan lätt!

Kanske inte är någon skillnad i hållbarhet på pumparna??? En VW mekaniker sa till mig att det var på det viset med 16V. Pumpen i tanken har en förmåga att ge upp på 16V och där kommer det ju inget skit som sprutar upp smile Men det är lättare att få tag på begagnade pumpar till 8V. Nya pumpar är så jäkla dyra tycker jag för en bil i den prisklassen.
Nej det är inte alls svårt att byta pumpar det är väldigt lätt.

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
TheBlackBullit
25 oktober 2007 · 195 Inlägg

nee köp golfen du har juh handbromsen.. sen så är den snyggare

BMW E39 M5 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang