Hur synkar man två slutsteg till en bas? (2 Kicker zx1500.1 till en Solo X 18")

thulle1
25 november 2007 · 733 Inlägg

Hej.

Jag har beställt två Kicker zx1500.1 som jag ska mata min Kicker Solo X 18" med.... Jag ska koppla ett steg/spole men undrar hur man gör för att ställa in ljudet så det fördelar effekten jämnt? alltså så att båda spolarna får samma effekt eller vad man ska säga...

Tack på förhand för hjälp!

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
ZZZADA T5 beroende
25 november 2007 · 345 Inlägg

thulle1 skrev:
Hej.

Jag har beställt två Kicker zx1500.1 som jag ska mata min Kicker Solo X 18" med.... Jag ska koppla ett steg/spole men undrar hur man gör för att ställa in ljudet så det fördelar effekten jämnt? alltså så att båda spolarna får samma effekt eller vad man ska säga...

Tack på förhand för hjälp!

Gaina stegen exakt lika, bara att mäta upp effekten sedan.

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Lindberg88
26 november 2007 · 1 418 Inlägg

jag skulle satsat på kicker sx serie som du ställer in digitalt annars så är de bara att sitta med multimeter och göra allt manuellt.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Sharky
26 november 2007 · 10 287 Inlägg

Koppla ett högtalarelement mellan plus-högtalarutgångarna på dom två stegen. När stegen spelar lika så skall det vara tyst i elementet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
k1mm0 tokfrans
26 november 2007 · 982 Inlägg

du kan "torr" gaina steget oxå.. mäta volten på högtalar utgången utan motstånd.. alltså utan bas.. och ställa dom lika.. enkelt..! big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Sharky
26 november 2007 · 10 287 Inlägg

Det var precis det jag syftade på. Fast använda högtalaren som voltmeter.

/Göran

k1mm0 skrev:
du kan "torr" gaina steget oxå.. mäta volten på högtalar utgången utan motstånd.. alltså utan bas.. och ställa dom lika.. enkelt..! big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
thulle1
26 november 2007 · 733 Inlägg

okej men om jag nu mäter på högtalarutgången... vad ska jag då ställa multimetern på? V (spänning) och likspänning? vad ska det sedan visa på multimetern för att det ska vara rätt eller jag ska bara ställa båda stegen efterhand så att det står exakt likadant på båda stegen?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Drönirettab
26 november 2007 · 21 761 Inlägg

Högtalarsignalen ut från steget är växelspänning, ställ in multimetern på ACV. Vrid upp volymen så att det blir en stabil mätbar spänning, tex 5V eller så, sedan ställer du in det andra steget så att det ger ut samma spänning.

När du spelar musik så ändras spänningen hela tiden, därför är det enklare om du spelar sinustoner. Det borde räcka att testa tex 30 Hz och 70 Hz, då ska rimligtvis båda stegen ge ut likadan spänning inom hela basområdet.

Andra får väl ge råd, har bara pysslat litegrann med sånt än så länge.

thulle1
26 november 2007 · 733 Inlägg

okej men vad menas med acv på multimetern? är det växelspänning du menar med det? men vad händer om jag ställer in slutstegen lite olika när det gäller andra grejor på steget förutom gain, frekvenser o.s.v.?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Drönirettab
26 november 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, det är växelspänning jag menar smile.

Vad som händer när stegen inte är likadant inställda vet jag inte riktigt, har som sagt inte grejat så mycket med det där. Men de kommer ju inte att arbeta optimalt iaf, det törs jag säg. Det är ju inte så att basen exploderar förstås wink, men man ska försöka ställa in allting så lika som möjligt.

thulle1
27 november 2007 · 733 Inlägg

okej ingen mer kunnig som kan berätta hur man ska försöka ställa andra saker jämnt förutom  volymen och bl.a. frekvenser mm?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
dbakuten TEAM dBAkuten
2 december 2007 · 865 Inlägg

Det finns ett mycket enkelt sätt att linka ihop 2st Kicker steg medvarandra till samma bas så slipper man massa strul med voltmeter m.m

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
thulle1
2 december 2007 · 733 Inlägg

hur då? om man har två stycken 2 ohms spolar och stegen ger full effekt i 2 ohm styck?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
evilaudio
2 december 2007 · 16 195 Inlägg

är inte stegen dockningsbara??   isf dockar man dom i 4 ohm.. smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
thulle1
2 december 2007 · 733 Inlägg

jag har ente en aning om vad det egentligen betyder dockningsbara.. men jag hade tänkt koppla ett steg/talspole alltså 1500 watt rms/spole och då måste stegen synkas.....

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
dbakuten TEAM dBAkuten
3 december 2007 · 865 Inlägg

evilaudio skrev:
är inte stegen dockningsbara??   isf dockar man dom i 4 ohm.. smile

Kicker avväcklar docknings bara steg för det är onödigt enligt dom kan jag tänka mig nu.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
thulle1
3 december 2007 · 733 Inlägg

okej men det är alltså enkelt att synka slutstegen till basen?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
4 december 2007 · 217 Inlägg

Varför kör du inte 2500.1 1500.1 kommer inte räcka till på långa vägar tyvärr :-(

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
evilaudio
4 december 2007 · 16 195 Inlägg

thulle1 skrev:
okej men det är alltså enkelt att synka slutstegen till basen?

ja de e inte så svårt.. en skiva me en siniuston å en multimeter..så båta stegen lämnar lite mycke volt ut på högtalarkablarna..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
thulle1
5 december 2007 · 733 Inlägg

okej men reagerar spänningen bara när jag höjer och sänker volymen? eller den ändras när jag justerar frekvensen....
zx2500.1 kostar som billigast 14000 kr/st och det vill jag ente betala... två zx1500.1 måste duga tycker man... jag spelar bara musik jag ska typ ente tävla med grejorna....

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang