Dödsstraff? För eller emot?

Eisenhut
8 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

jessica1 skrev:

jonesono skrev:

jessica1 skrev:
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!

Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.

Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue

Man hör väldigt mycket, sen ifall det stämmer eller ej är det ingen som bryr sig så mycket om. Tror inte det finns fler myter om något ämne än om fängelsevärlden.

Såhär ligger det till. Detta är FAKTA.

Får du ett fängelsestraff så får du sitta 2/3 av denna tiden (tidigare var det 1/2 men det är ändrat). Dvs får du 6 års fängelse så sitter du 4 år inlåst. Resten av tiden är oftast skyddstillsyn. Samtidigt är det så att gör du ett nytt brott inom denna tiden du har kvar så lägger dom på detta straffet på din nya fängelsetid utan avdrag. Dvs gör man en stöld då inom två år efter muck som ger 2 månaders fängelse så får du 2 år och 2 månaders fängelse.

Livstid = LIVSTIDS fängelse. Du har som intagen rätt att efter 18 år (ingen 2/3 här inte) att be rätten ta upp din prövning och se ifall du har sonat dina brott. Ingenting säger att du får gå fri efter 18 år. Ganska vanligt är det också att efter några år få sitt livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt straff, oftast mellan 18-25 års fängelse. Som exempel kan vi ta Leif Axmyr, dubbelmördare som låstes in 1982 och fortfarande inte satt sin fot utanför anstalten.


Ni som gärna vill att folk ska straffas på kåken förstår nog inte sambandet med återfallsförbrytare. Ganska mycket statistik pekar på att ett fängelsestraff i tex ISOL avdelning gör en intagen mer brottsbenägen när dom muckar än ifall dom suttit på en vanlig avdelning. Det blir lite till att välja, straffas i fängelse eller mindre återfall?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Konsumkasse Kaffesump
8 oktober 2008 · 9 Inlägg

Jag är mot dödstraff av den enkla anledning att det bevisligen är dyrt.

Projekt Celica.
jonesono Personal- och beteendevetare
8 oktober 2008 · 1 082 Inlägg

jessica1 skrev:

jonesono skrev:

jessica1 skrev:
Vad jag ville komma fram till med mitt inlägg var att Sverige har alldeles för skev inställning till detta med rättvisa!
Gör ett skattebrott och du får böta miljoner och sitta på kåken i 5-9 år!
Mörda el våldta barn och du får kanske betala 100.000kr i skadestånd och är ute efter några år i samhället igen!

Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.

Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Tro inte på allt du hör och läser, i synnerhet inte kvällstidningar. Känns som en ganska grundläggande regel i kritisk granskning, men men...

jessica1 skrev:
Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue

Som sagt, de flesta som debatterar här har detta som enda kunskapskälla. Det är skrämmande om något!

Senast redigerat av jonesono (8 oktober 2008)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
8 oktober 2008 · 1 082 Inlägg

jessica1 skrev:

V10 skrev:

jessica1 skrev:
Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue

Jag hoppas att du skojade smile

Ha ha! Absolut inte! big_smile

Jag är inte utbildad inom ämnet rättsjuridik!
De mord och våldtäkter som har blivit åtalade och uppmärksammade har jag enbart LÄST OM I DAGSTIDNINGAR och SETT PÅ NYHETERNA!wink
Ingen i min närhet har blivit vare sig mördad el våldtagen!

Visst, det är bara en bråkdel av brotten som uppmärksammas i media...men allvarligt talat!
Det är just då man får upp ögonen och undrar vart rättvisan finns!

Vänta nu, det är ju just skandalsökandet hos kvällstidningar som du borde träna på att granska lite bättre. Vidga vyerna! Det ger nog lite mer skinn på näsan.
Det är just då man får upp ögonen och undrar vart rättvisan finns
Det bästa av allt är när saker och ting är litet förvridna när det gäller sanningen och folket tror blint på det som står. Vips så har den allmänna opinionen förändrats.

jessica1 skrev:
Anders Eklund????
Emmas Ex som lockade hem henne och ströp ihjäl henne- han e ute om 6år!!!! Hennes familj tycker domen e helt ofattbar!

Vissa sexdömda brottslingar och pedofiler jobbar på dagis efter några år i fängelse...för att sverige har sekretess över personuppgiftlagen och därför inte får ge ut viss information om personer!
Detta har stått mkt om i tidningarna för ett par år sedan...alltså inget jag bara hittat på!tongue

Blotta de jäklarna...ut med bilder och namn i tidningarna!
Bannlys dem!
Jag hade blivit ursinnig om jag hade ett barn på några år som har blivit omhändertagen av nån jäkla pedofil på dagiset! Det spelar ingen roll om den mannen gjorde detta brott för 10 år sedan!!!!
Nu kommer väl nån rättsaktivist och säger att alla har rätt till en andra chans???
NEJ!!!!
Alla har inte rätt till en andra chans!
Vissa människor ska inte få finnas å även om dödsstraff är väldigt radikalt så åtminstone hårdare straff och HÅRDARE FÄNGELSER!

Längden på straff kan man diskutera, visst. Somliga borde låsas in och nyckeln "tappas bort", men det är långt ifrån den största procentenheten av förövarna det gäller för.

jessica1 skrev:
Herre gud, svenska fängelser är nåt av det bästa i hela världen!
Tänk er fängelserna i Thailand, Kina el USA!
Och jämför med sveriges!?????????????lol

Ett stort asgarv!!!!!lol

Vill du seriöst ta en debatt om en jämförelse med sveriges fängelser kontra thailand, kina, usa etc och väva in effekterna av detta? Ger det bättre "effekt" att fångar ibland "försvinner" i kina, utan att någon vet hur? (Det var du som drog upp det exemplet). Ger det bättre "effekt" att avliva mördare med injektion när det varken ger någon samhällsmässigt bättre resultat eller minskar brottsligheten statistiskt sett? Är det bättre att ta död på folk och så småningom inse att en ganska hög andel av dessa i själva verket var oskyldiga?

jessica1 skrev:
Vi harjättefina rum med tv, ser ut som ett äldreboende med andra ord!
USA har betongväggar och en brits, galler som dörr! (inte alla fängelser, jag vet)wink

Men förstå skillnaden på snälla sveriges rättssytem!

Visst, kriminaliteten minskar inte i USA, men tänk hur den hade varit utan dödsstraff och hårda långa fängelsestraff!?

Vet du svaret på detta?
Jag är inte utbildad inom ämnet rättsjuridik!
De mord och våldtäkter som har blivit åtalade och uppmärksammade har jag enbart LÄST OM I DAGSTIDNINGAR och SETT PÅ NYHETERNA


jessica1 skrev:
Jag e kanske lite osäker på detta med dödsstraff...men jag kan mkt väl förstå vissa!
Tänk er att er mamma, pappa, bror/el syster blir ihjälslagen ikväll på ett mkt brutalt sätt och har lidit de sista minuterna i sitt liv något helt fruktansvärt!
Vad skulle ni känna genetemot gärningsmannen????
Stackars liten?
Han får minsan sona sitt brott i fängelset och om jag ser honom om 5 år ute på gatan så kommer jag att tänka att han nu har sonat för sitt brott och har blivit en bättre människa!??????roll

Lås in människan på livstid, man lär ändå inte se vederbörande ute på minst 20 år och för ens egen del, i bästa fall aldrig mer.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
8 oktober 2008 · 1 082 Inlägg

Eisenhut skrev:

jessica1 skrev:

jonesono skrev:

Nja, det där stämmer ju inte riktigt...
Det finns ett väldigt bra exempel på att just barnamord inte ger 100 papp i skadestånd + ett par år. Detta "exemplet" dömdes senast igår och kan vänta sig minst 20 år innan det blir tal om prövning för något annat. Karln blev dömd till livstid. Livstid är varken 5 eller 10 år...

Generellt riktat:
Ofta uttalar sig folk om saker de varken är insatta i eller har någon som helst aning om vad som gäller. Det gäller inte bara om detta ämne, utan är en ganska övergripande bild på många områden.

Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue

Man hör väldigt mycket, sen ifall det stämmer eller ej är det ingen som bryr sig så mycket om. Tror inte det finns fler myter om något ämne än om fängelsevärlden.

Såhär ligger det till. Detta är FAKTA.

Får du ett fängelsestraff så får du sitta 2/3 av denna tiden (tidigare var det 1/2 men det är ändrat). Dvs får du 6 års fängelse så sitter du 4 år inlåst. Resten av tiden är oftast skyddstillsyn. Samtidigt är det så att gör du ett nytt brott inom denna tiden du har kvar så lägger dom på detta straffet på din nya fängelsetid utan avdrag. Dvs gör man en stöld då inom två år efter muck som ger 2 månaders fängelse så får du 2 år och 2 månaders fängelse.

Livstid = LIVSTIDS fängelse. Du har som intagen rätt att efter 18 år (ingen 2/3 här inte) att be rätten ta upp din prövning och se ifall du har sonat dina brott. Ingenting säger att du får gå fri efter 18 år. Ganska vanligt är det också att efter några år få sitt livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt straff, oftast mellan 18-25 års fängelse. Som exempel kan vi ta Leif Axmyr, dubbelmördare som låstes in 1982 och fortfarande inte satt sin fot utanför anstalten.


Ni som gärna vill att folk ska straffas på kåken förstår nog inte sambandet med återfallsförbrytare. Ganska mycket statistik pekar på att ett fängelsestraff i tex ISOL avdelning gör en intagen mer brottsbenägen när dom muckar än ifall dom suttit på en vanlig avdelning. Det blir lite till att välja, straffas i fängelse eller mindre återfall?

Varför är det oftast dem som inte har bra koll på saker och ting eller är insatta nog, som allt som oftast vill ha det "hårdaste" alternativet? Tycker det är lite komiskt på ett smått tragiskt vis.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
M103
8 oktober 2008 · 1 570 Inlägg

blacken skrev:

henrikh skrev:
Hur skulle man då avrätta kriminella i Sverige? Halshuggning, arkebusering eller gaskammare? Skulle Sverige bli ett trevligt land att leva i om vi som typ enda land i Europa införde dödstraff? Dödsstraff känns som nåt U-länder och dumskalleländer håller på med.

I Sverige så hade vi halshuggning med en handbila som avrättnings metod. Den sista avrättningen användes dock en giljotin (1910) Av skarprättare Anders Gustav Dalman..

Jag vet. Herr Dalman var en gubbe med lustig hatt. Han halshögg en kille som löpt amok och mördat massa folk på en ångbåt vet jag men det kanske inte var 1910. smile Fatta vad han måste laddat inför det där. Han kanske avrättade någon eller några personer om året och så fick han ny kul mojäng att prova. smile

Senast redigerat av henrikh (8 oktober 2008)

M103
8 oktober 2008 · 1 570 Inlägg

http://www.hjle.se/div_bilder/Brott_straff/bodeltaxa.jpg

Sverige 1736 smile

ichibon mmm, blåbärssoppa.
8 oktober 2008 · 616 Inlägg

Det som kostar 15 riksdaler, vad är det för nåt? Ser inte vad det står... Steglande på påle, vad är det?

/ichi
blacken
8 oktober 2008 ·

henrikh skrev:

blacken skrev:

henrikh skrev:
Hur skulle man då avrätta kriminella i Sverige? Halshuggning, arkebusering eller gaskammare? Skulle Sverige bli ett trevligt land att leva i om vi som typ enda land i Europa införde dödstraff? Dödsstraff känns som nåt U-länder och dumskalleländer håller på med.

I Sverige så hade vi halshuggning med en handbila som avrättnings metod. Den sista avrättningen användes dock en giljotin (1910) Av skarprättare Anders Gustav Dalman..

Jag vet. Herr Dalman var en gubbe med lustig hatt. Han halshögg en kille som löpt amok och mördat massa folk på en ångbåt vet jag men det kanske inte var 1910. smile Fatta vad han måste laddat inför det där. Han kanske avrättade någon eller några personer om året och så fick han ny kul mojäng att prova. smile

Det var år 1900 i december som John Filip Nordlund avrättades av Herr Dalman och det var hans näst sista "bax" i den schangern. det var för övrigt hans tredje "jobb" det året.
Nordlund eller "mordlund" som han kallades av folket hade knäppt fem pers och sårat åtta ombord på ångaren "Prins Carl"..

M103
8 oktober 2008 · 1 570 Inlägg

ichibon skrev:
Det som kostar 15 riksdaler, vad är det för nåt? Ser inte vad det står... Steglande på påle, vad är det?

från wikipedia

Rådbråkning är ett avrättningssätt där den dömde avlivades genom att lemmarna krossades. Oftast skedde detta med hjälp av ett hjul (rådbråka från tyska Rad, "hjul", och brechen, "bräcka") varefter kroppen sedan flätades in i hjulet. Ursprungligen skall den avrättade ha placerats så medan denne ännu var i livet och sedan kunnat få lida i flera dagars tid innan döden inträdde. Den dödes kropp, på hjulet, skall sedan ha utställts till allmänt beskådande.

Ordet används stundom synonymt med stegling, vilket i striktare mening endast avser uppfästandet, rådbråkning krossandet av lemmarna. Uttrycket stegling och rådbråkning omfattar då bägge delarna.

I Sverige tillämpades avrättningssättet senast 1733. Fram till 1835 kunde man i samband dömas till straffet. Den enda åtalspunkt med vilken straffet vid den tidpunkten var belagt var emellertid förbrytelser mot skeppsbrutna.

Rådbråkning är också straffet personer som brutit mot katolicismens dödssynd högmod drabbas av i Helvetet.

blacken
8 oktober 2008 ·

henrikh skrev:

ichibon skrev:
Det som kostar 15 riksdaler, vad är det för nåt? Ser inte vad det står... Steglande på påle, vad är det?

från wikipedia

Rådbråkning är ett avrättningssätt där den dömde avlivades genom att lemmarna krossades. Oftast skedde detta med hjälp av ett hjul (rådbråka från tyska Rad, "hjul", och brechen, "bräcka") varefter kroppen sedan flätades in i hjulet. Ursprungligen skall den avrättade ha placerats så medan denne ännu var i livet och sedan kunnat få lida i flera dagars tid innan döden inträdde. Den dödes kropp, på hjulet, skall sedan ha utställts till allmänt beskådande.

Ordet används stundom synonymt med stegling, vilket i striktare mening endast avser uppfästandet, rådbråkning krossandet av lemmarna. Uttrycket stegling och rådbråkning omfattar då bägge delarna.

I Sverige tillämpades avrättningssättet senast 1733. Fram till 1835 kunde man i samband dömas till straffet. Den enda åtalspunkt med vilken straffet vid den tidpunkten var belagt var emellertid förbrytelser mot skeppsbrutna.

Rådbråkning är också straffet personer som brutit mot katolicismens dödssynd högmod drabbas av i Helvetet.

Vi hade andra "trevliga" sätt att avrätta folk med

"Spetsning på påle var ett dödsstraff i Sverige, särskilt framtaget för motståndsmän i Skåneland. Spetsning praktiserades inte i andra erövrade provinser. En spetsig påle fördes in mellan ryggraden och huden så den stack ut bakom nacken. På så vis kunde det vara 4-5 dygn innan döden kom som en befriare. Pålarna restes längs vägarna "androm till varnagel". Enligt ett ögonvittne, svenske generalguvernören Magnus Gabriel de la Gardie, var vägarna i Skåneland ibland kantade av spetsade "snapphanar".

Eisenhut
8 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

jonesono skrev:

Eisenhut skrev:

jessica1 skrev:

Nu menade jag också generellt sett med mitt inlägg! smile
Man har både hört och läst om otroliga händelser inom rättssystemet, händer var och varannan dag nästan!! Folk gör de mest ohyggliga saker och blir dömda till lite böter och några år! Från början kanske det är en 12 år för riktigt grova brott men det brukar tom kunna halveras vid gott uppförande på anstalten!

Och att någon skulle bli dömd till minst 20 år i sverige låter nästan som påhitt!hmm
Även om så nu skulle va fallet(antar att en länk ligger här snart)tongue så kommer den dömda i det fallet säkerligen att komma ut om 7-8 år om inte mindre!
Och detta är inget som varken jag el alla andra bara har "fått för oss utan minsta insikt"!
Detta är vad som vi lär oss genom att läsa Aftonbladet, Expressen och att se på Nyheterna på TV!tongue

Man hör väldigt mycket, sen ifall det stämmer eller ej är det ingen som bryr sig så mycket om. Tror inte det finns fler myter om något ämne än om fängelsevärlden.

Såhär ligger det till. Detta är FAKTA.

Får du ett fängelsestraff så får du sitta 2/3 av denna tiden (tidigare var det 1/2 men det är ändrat). Dvs får du 6 års fängelse så sitter du 4 år inlåst. Resten av tiden är oftast skyddstillsyn. Samtidigt är det så att gör du ett nytt brott inom denna tiden du har kvar så lägger dom på detta straffet på din nya fängelsetid utan avdrag. Dvs gör man en stöld då inom två år efter muck som ger 2 månaders fängelse så får du 2 år och 2 månaders fängelse.

Livstid = LIVSTIDS fängelse. Du har som intagen rätt att efter 18 år (ingen 2/3 här inte) att be rätten ta upp din prövning och se ifall du har sonat dina brott. Ingenting säger att du får gå fri efter 18 år. Ganska vanligt är det också att efter några år få sitt livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt straff, oftast mellan 18-25 års fängelse. Som exempel kan vi ta Leif Axmyr, dubbelmördare som låstes in 1982 och fortfarande inte satt sin fot utanför anstalten.


Ni som gärna vill att folk ska straffas på kåken förstår nog inte sambandet med återfallsförbrytare. Ganska mycket statistik pekar på att ett fängelsestraff i tex ISOL avdelning gör en intagen mer brottsbenägen när dom muckar än ifall dom suttit på en vanlig avdelning. Det blir lite till att välja, straffas i fängelse eller mindre återfall?

Varför är det oftast dem som inte har bra koll på saker och ting eller är insatta nog, som allt som oftast vill ha det "hårdaste" alternativet? Tycker det är lite komiskt på ett smått tragiskt vis.

Javisst, inte så konstigt att man vill ha längre och hårdare straff om man tror på den allmäna hörsägnen eftersom den oftast är ganska långt ifrån sanningen...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
V10
8 oktober 2008 ·

ichibon skrev:

V10 skrev:
Konstigt tänkande? Du jämför mördare och våldtäktsmän med folk som kör för fort...vem är det som tänker konstigt?!

Du sitter och säger emot men blev du våldtagen själv så ge mig fan på att du skulle vilja döda personen ifråga! Jag sa dessutom i nåt annat inlägg att gå och döda folk hejvilt skulle vara barbariskt, så det kan man inte men hade det varit möjligt så hade jag gärna sett det som ett alternativ!

Att beröva "friheten" från en person i Sverige är ett skämt...man berövar inte ett skit. Dom är ute på nolltid bland folk precis som om dom inte gjort nåt!

Jag jämför dem inte i den meningen att jag jämställer dem, men i förlängningen är principen densamma. Jag tycker fortfarande inte att ett systematiskt utrotande av brottslingar är en försvarbar metod för att få ett samhälle fritt från kriminalitet.

Sen har inte du en aning om vad jag varit med om. Jag har dock ingen önskan om att döda någon människa.
Tycker själva principen med att "ge igen med samma medicin" är på sandlådenivå. Vi lever väl i ett civiliserat samhälle? Människor som begår brott blir inte automatiskt samhällets egendom med innebörden att vi har rätt att bestämma om de ska leva eller dö.

Edit: Hämnd hör inte hemma i ett rättssamhälle.

Nej, jag säger ju det, det vore väl för barbariskt men helt klart ett val om jag fick bestämma. Att döda eller våldta med ren vilja, sånt kan inte förlåtas, antingen ska dom låsas in och LIDA för det dom gjort i form av isoleringsceller livet ut eller avrättas, jag ser ingen anledning till att en sån "varelse" ens finns bland oss dödliga.


Det stämmer, jag vet inte vad du varit med om men jag kan inte se varför du är emot en sån sak. Du har ju din åsikt att hämnd är fel och att en dömd person inte är ens egendom men det är precis vad dom svinen blir när dom sätts i rätta fängelser. Tyvärr, åter igen, är Sverige för mesigt när det gäller sånt!

blacken
8 oktober 2008 ·

Eisenhut skrev:

jonesono skrev:

Eisenhut skrev:

Man hör väldigt mycket, sen ifall det stämmer eller ej är det ingen som bryr sig så mycket om. Tror inte det finns fler myter om något ämne än om fängelsevärlden.

Såhär ligger det till. Detta är FAKTA.

Får du ett fängelsestraff så får du sitta 2/3 av denna tiden (tidigare var det 1/2 men det är ändrat). Dvs får du 6 års fängelse så sitter du 4 år inlåst. Resten av tiden är oftast skyddstillsyn. Samtidigt är det så att gör du ett nytt brott inom denna tiden du har kvar så lägger dom på detta straffet på din nya fängelsetid utan avdrag. Dvs gör man en stöld då inom två år efter muck som ger 2 månaders fängelse så får du 2 år och 2 månaders fängelse.

Livstid = LIVSTIDS fängelse. Du har som intagen rätt att efter 18 år (ingen 2/3 här inte) att be rätten ta upp din prövning och se ifall du har sonat dina brott. Ingenting säger att du får gå fri efter 18 år. Ganska vanligt är det också att efter några år få sitt livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt straff, oftast mellan 18-25 års fängelse. Som exempel kan vi ta Leif Axmyr, dubbelmördare som låstes in 1982 och fortfarande inte satt sin fot utanför anstalten.


Ni som gärna vill att folk ska straffas på kåken förstår nog inte sambandet med återfallsförbrytare. Ganska mycket statistik pekar på att ett fängelsestraff i tex ISOL avdelning gör en intagen mer brottsbenägen när dom muckar än ifall dom suttit på en vanlig avdelning. Det blir lite till att välja, straffas i fängelse eller mindre återfall?

Varför är det oftast dem som inte har bra koll på saker och ting eller är insatta nog, som allt som oftast vill ha det "hårdaste" alternativet? Tycker det är lite komiskt på ett smått tragiskt vis.

Javisst, inte så konstigt att man vill ha längre och hårdare straff om man tror på den allmäna hörsägnen eftersom den oftast är ganska långt ifrån sanningen...

Jag skulle tippa att det är inte själva straffet som "menigheten" är irriterad över eller har "synpunkter" på. Utan "rättsväsendets" oförmåga att utdela "rätt" straff till "rätt" person för "rätt" brott

PorscheJezzica
9 oktober 2008 · 415 Inlägg

blacken skrev:

Eisenhut skrev:

jonesono skrev:

Varför är det oftast dem som inte har bra koll på saker och ting eller är insatta nog, som allt som oftast vill ha det "hårdaste" alternativet? Tycker det är lite komiskt på ett smått tragiskt vis.

Javisst, inte så konstigt att man vill ha längre och hårdare straff om man tror på den allmäna hörsägnen eftersom den oftast är ganska långt ifrån sanningen...

Jag skulle tippa att det är inte själva straffet som "menigheten" är irriterad över eller har "synpunkter" på. Utan "rättsväsendets" oförmåga att utdela "rätt" straff till "rätt" person för "rätt" brott

SÅ RÄTT!big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
9 oktober 2008 · 616 Inlägg

blacken skrev:

henrikh skrev:

ichibon skrev:
Det som kostar 15 riksdaler, vad är det för nåt? Ser inte vad det står... Steglande på påle, vad är det?

från wikipedia

Rådbråkning är ett avrättningssätt där den dömde avlivades genom att lemmarna krossades. Oftast skedde detta med hjälp av ett hjul (rådbråka från tyska Rad, "hjul", och brechen, "bräcka") varefter kroppen sedan flätades in i hjulet. Ursprungligen skall den avrättade ha placerats så medan denne ännu var i livet och sedan kunnat få lida i flera dagars tid innan döden inträdde. Den dödes kropp, på hjulet, skall sedan ha utställts till allmänt beskådande.

Ordet används stundom synonymt med stegling, vilket i striktare mening endast avser uppfästandet, rådbråkning krossandet av lemmarna. Uttrycket stegling och rådbråkning omfattar då bägge delarna.

I Sverige tillämpades avrättningssättet senast 1733. Fram till 1835 kunde man i samband dömas till straffet. Den enda åtalspunkt med vilken straffet vid den tidpunkten var belagt var emellertid förbrytelser mot skeppsbrutna.

Rådbråkning är också straffet personer som brutit mot katolicismens dödssynd högmod drabbas av i Helvetet.

Vi hade andra "trevliga" sätt att avrätta folk med

"Spetsning på påle var ett dödsstraff i Sverige, särskilt framtaget för motståndsmän i Skåneland. Spetsning praktiserades inte i andra erövrade provinser. En spetsig påle fördes in mellan ryggraden och huden så den stack ut bakom nacken. På så vis kunde det vara 4-5 dygn innan döden kom som en befriare. Pålarna restes längs vägarna "androm till varnagel". Enligt ett ögonvittne, svenske generalguvernören Magnus Gabriel de la Gardie, var vägarna i Skåneland ibland kantade av spetsade "snapphanar".

Jag är så tacksam att jag är född på 1900-talet!!

Alltså de som jobbade som bödel, måste ju varit psykiskt störda. Var inte det ett straff i sig också, om jag inte minns fel, att få det arbetet?

/ichi
blacken
9 oktober 2008 ·

ichibon skrev:

blacken skrev:

henrikh skrev:
från wikipedia

Rådbråkning är ett avrättningssätt där den dömde avlivades genom att lemmarna krossades. Oftast skedde detta med hjälp av ett hjul (rådbråka från tyska Rad, "hjul", och brechen, "bräcka") varefter kroppen sedan flätades in i hjulet. Ursprungligen skall den avrättade ha placerats så medan denne ännu var i livet och sedan kunnat få lida i flera dagars tid innan döden inträdde. Den dödes kropp, på hjulet, skall sedan ha utställts till allmänt beskådande.

Ordet används stundom synonymt med stegling, vilket i striktare mening endast avser uppfästandet, rådbråkning krossandet av lemmarna. Uttrycket stegling och rådbråkning omfattar då bägge delarna.

I Sverige tillämpades avrättningssättet senast 1733. Fram till 1835 kunde man i samband dömas till straffet. Den enda åtalspunkt med vilken straffet vid den tidpunkten var belagt var emellertid förbrytelser mot skeppsbrutna.

Rådbråkning är också straffet personer som brutit mot katolicismens dödssynd högmod drabbas av i Helvetet.

Vi hade andra "trevliga" sätt att avrätta folk med

"Spetsning på påle var ett dödsstraff i Sverige, särskilt framtaget för motståndsmän i Skåneland. Spetsning praktiserades inte i andra erövrade provinser. En spetsig påle fördes in mellan ryggraden och huden så den stack ut bakom nacken. På så vis kunde det vara 4-5 dygn innan döden kom som en befriare. Pålarna restes längs vägarna "androm till varnagel". Enligt ett ögonvittne, svenske generalguvernören Magnus Gabriel de la Gardie, var vägarna i Skåneland ibland kantade av spetsade "snapphanar".

Jag är så tacksam att jag är född på 1900-talet!!

Alltså de som jobbade som bödel, måste ju varit psykiskt störda. Var inte det ett straff i sig också, om jag inte minns fel, att få det arbetet?

Jodå det kunde vara dödsdömda som blev "benådade" för att bli skarprättare. och så länge dom skötte sitt jobb, så fick dom leva.
Men sedan så hade folk en helt annan syn på våld än vad vi har idag. För dom så var den sortens behandling av kriminella helt rätt..

Senast redigerat av blacken (9 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang