Lackering Utav Ögonlock?

BOT Out of The Ordinary
28 juni 2005 · 25 Inlägg

Hejsan, har ett par Kamei ögonlock till en Golf IV som skall lackeras.
Något speciellt att tänka på? Färgen är Reflexsilvermetallic, behövs klarlack?
Tänkte lackera dem själv.

Alla tips vällkomnas smile

Rocco_ Fotograf
28 juni 2005 · 183 Inlägg

BOT skrev:
Hejsan, har ett par Kamei ögonlock till en Golf IV som skall lackeras.
Något speciellt att tänka på? Färgen är Reflexsilvermetallic, behövs klarlack?
Tänkte lackera dem själv.

Alla tips vällkomnas smile

klarlack rekommenderas helt klart!
Använde de på min motorhuvsförlängare("inbyggda ögonlock")
Lycka till wink

kIM0h
28 juni 2005 · 126 Inlägg

I dagens lacker så finns det redan klarlack i färgen.. Men det är alltid bra att lägga på nåra extra lager klarlack iaf på fronten av bilen då det håller bättre för stenskott.. men tänk på att färgen kan shifta nyans om du lägger på klarlack.

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
BasiC
6 juli 2005 · 41 Inlägg

Om du lägger på klarlack blir det som ett lager som förhindrar att själva lacken förstörs - Sen ska du tänka på också att det finns glansigt och matt klarlack, och glansig och matt färg, så tänk på sånt innan du går och köper färgen! 3-5 lager med klarlack brukar vara perfekt på 2-3 lager lack!

Germax
7 juli 2005 · 12 086 Inlägg

MÅSTE inte metallic lack läggas över med klarlack?
Vad jag hört iaf..

Real_Performance "Living My Life Sideways"
2 juli 2006 · 208 Inlägg

Nån som har en bild på nån bil med en metallic och sedan matt klarlack på ?
Mvh

Youngblood Billackerare
2 juli 2006 · 737 Inlägg

_oxygene_ skrev:
I dagens lacker så finns det redan klarlack i färgen.. Men det är alltid bra att lägga på nåra extra lager klarlack iaf på fronten av bilen då det håller bättre för stenskott.. men tänk på att färgen kan shifta nyans om du lägger på klarlack.

Va???

Det finns 2 olika sorters lacker som man använder på bilar. Den ena är den med lösningsmedel som har funnits "jätte länge". Inom dem lösningsmedels baserade färgerna finns det två varianter.

Den ena, den solida, blandar man med härdare och förtunning när man ska måla. Man målar i regel 2 lager och låter det torka.. när den har torkat så är den blank och fin. Den andra, kallas för bas, den blandar man med förtunning bara. När den färgen har torkat så blir färgen matt. När färgen har blivit matt då är det dags att lägga på klarlacken. Klarlacken består av klarlack, härdare och förtunning. Att lägga 2 lager bas och 2 lager klarlack brukar räcka.

Flera lager klarlack skyddar inte mot stenskott. Visst, hinkar du på 10 lager klarlack så kanske inte stenen lyckas ta sig ända ner till plåten med rost blämmor som följd men vill man ha något som helst skydd så brukar man på vissa stötfångare (speciellt) ha i mjukmedel i lacken.. av olika anledningar. Enda sättet att egentligen skydda huven emot stenskott är med hjälp av speciella huvskydd som man kan se på en del bilar i USA.

Det som skulle kunna skifta i nyans ang. klarlack är om det är på en äldre bil som har blivit målad med en solid färg tidigare. Men det beror oftast inte på klarlacken utan att färgen som sitter på bilen i övrigt har blivit matt/sliten. Och på en Golf IV är det GARANTERAT klarlack från fabrik.. så det behöver du inte vara orolig för, BOT.

From 1 januari -07 så måste alla lacker som används inom billackering vara vattenbaserade. Det innebär att då kommer ALLA lacker att lackas MED klarlack. Just nu håller lackerar verkstäderna i Sverige på och byter system, från lösningsmedels baserat till vatten baserat. Det gör man av hänsyn till miljön.. typ EU krav alltså. I England har man kört med vattenbaserade färger i snart 5 år. Övriga EU håller precis som vi i Sverige på att byta.

Nackdelen för hemma fixaren är att det blir svårare för dem att måla hemma i garaget då det tar betydligt längre tid för en vatten baserad färg att torka om man jämför med en lösningsmedel baserad. Sedan använder vi oss av en annan spruta som är lite dyrare och som ännu inte finns att köpa på Biltema odyl. (tror jag). Färgen blir dyrare och dem nya lackerna är känsligare för fett fläckar och annat smuts på ytorna som ska lackeras. Det blir med andra ord viktigare att ytan som ska målas är riktigt rengjord med rätt rengörings vätskor.. som naturligtvis färgbolagen säljer, därifrån alla färg också kommer. Det blir som sagt svårare att måla i hobby syfte.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Youngblood Billackerare
2 juli 2006 · 737 Inlägg

JapMax skrev:
MÅSTE inte metallic lack läggas över med klarlack?
Vad jag hört iaf..

Jo det stämmer, metallicen ligger ju i färgen.. i basen. Och målar man med bas så måste man klarlacka.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Youngblood Billackerare
2 juli 2006 · 737 Inlägg

Real_Performance skrev:
Nån som har en bild på nån bil med en metallic och sedan matt klarlack på ?
Mvh

Att använda sig av matt klarlack är ganska ovanligt. Används väldigt sällan på bilar. På show bilar bara typ.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Real_Performance "Living My Life Sideways"
2 juli 2006 · 208 Inlägg

Youngblood skrev:

Real_Performance skrev:
Nån som har en bild på nån bil med en metallic och sedan matt klarlack på ?
Mvh

Att använda sig av matt klarlack är ganska ovanligt. Används väldigt sällan på bilar. På show bilar bara typ.

Okej .  Har den sortens lackering nått speciellt namn?  Du måste va lackerare?

Mvh Dennis

Youngblood Billackerare
2 juli 2006 · 737 Inlägg

Nä, något speciellt namn vet jag inte om den har. Det räcker väl med att du säger att du vill köpa matt klarlack. Hör med en lackerar firma i staden där du bor. Om dem inte har dem hemma (vilket är ganska troligt att dem INTE har) be då om att få tel. nr. till firman som dem köper in sina färger ifrån. Fråga där efter matt klarlack så kan dem alldeles säkert hjälpa dig.

Ser du min titel under mitt användarnamn där till vänster i bild..?

Jag kan lackera.. ja. smile

Senast redigerat av Youngblood (2 juli 2006)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Real_Performance "Living My Life Sideways"
2 juli 2006 · 208 Inlägg

Youngblood skrev:
Nä, något speciellt namn vet jag inte om den har. Det räcker väl med att du säger att du vill köpa matt klarlack. Hör med en lackerar firma i staden där du bor. Om dem inte har dem hemma (vilket är ganska troligt att dem INTE har) be då om att få tel. nr. till firman som dem köper in sina färger ifrån. Fråga där efter matt klarlack så kan dem alldeles säkert hjälpa dig.

Ser du min titel under mitt användarnamn där till vänster i bild..?

Jag kan lackera.. ja. smile

Okej sorry att jag inte såg det wink  .  Okej . jag tänker inte lackera om bilen själv då jag inte kan så det blir att lämna in den.

Den lacken jag menar blir typ s¨den ser ut att va frostig .  och då är det väl den matta klarlacken som gör det?

Mvh Dennis

Youngblood Billackerare
4 juli 2006 · 737 Inlägg

Nja, jag vet inte riktigt vad du menar. Har du ingen bild som du kan visa?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
RADLOOK
5 juli 2006 · 13 Inlägg

Real_Performance skrev:
Den lacken jag menar blir typ s¨den ser ut att va frostig .  och då är det väl den matta klarlacken som gör det?

Mvh Dennis

Matt klarlack blir som det låter. Matt, har även jag svårt o förstå vad du menar med frostig.
Men när det gäller matt klarlack så har nog det flesta billackeringsverkstäder det. Finns nått som heter mattpasta som man häller i klarlacken. Vi på mitt arbete har det o vi målar med glasurit och jobbar på en av sveriges största lastbilstillverkare. Vi målar aldrig nått matt då det ej ingår som val utav färg, men i färgmixstativet har vi en kanna med mattpasta. Så tror nog att dom allra flesta har.

Sen när man målar med 2k som vi så skall det alltid vara klarlack på metallic. Då det är den som får upp glansen i färgen plus att det e den som skyddar basen mot regn o rusk och är en skyddande hinna.

Sen så brukar en del missförstå detta med solid färg. Alltså på solid färg behövs ingen klarlack, en del man sett skrivit massa på en del forum att man måste ha klarlack på solida färger är fel. man kan ha klarlack på en solid färg, men kanske mest för att få upp glansen lite och ha som skyddande lager mot den solida färgen. Men jag anser att det e bortkastade pengar, ska man ha klarlack på en solid färg tycker jag att då ska man mellanslippa den solida färgen med 800-1000 papper för att få ner topparna och få en högre finish,se upp för att inte gå igenom det man lackat när man mellanslippar, sen spruta på 4 lager klarlack som man mellanslipar mellan lager efter 2 varv o lägger på 2 till. Du får man ett bra djup i lacken. Men som sagt mycket jobb.
Att lacka solid färg o klarlack våt i våt anser jag som meningslöst. Bortkastade pengar på klarlack anser jag. Den solida färgen är det bra glans i från början och är s.k stängt när den torkat. Gör man ett bra underhandsarbete så blir det bra finish även på soilda färger utan klarlack

Nu vart det lite offtopic men kände att jag ville skriva av mig lite.

eat,sleeps dreams VW
Bigge
5 juli 2006 ·

Man ska alltid ha klarlack på metalliclacker..

Real_Performance "Living My Life Sideways"
7 juli 2006 · 208 Inlägg

Youngblood skrev:
Nja, jag vet inte riktigt vad du menar. Har du ingen bild som du kan visa?

Kolla fram skärmen på denna . det ser frostigt ut .   Eller är det matt klarlack som gör det så? http://i75.photobucket.com/albums/i296/Real_performance/grisejevelsk.jpg

Youngblood Billackerare
9 juli 2006 · 737 Inlägg

Svårt att säga på det avståndet. Det kan ju lika gärna vara taskigt målat då bakskärmen ser betydligt blankare ut. Eller så är bilden tagen ur en vinkel då man får intrycket av att den skulle vara frostig... Kanske någon hemma pulare som har misslyckats lite..? Eller så är den målad med matt klarlack men det tvivlar jag starkt på.. om ägaren har något sinne för bra smak så borde han ju ha även bakskärmen matt och det ser den ju inte ut att vara.
Fast när man glor intensivt på hojen så tycker jag att det inte verkar vara samma färg på bakskärmen som på tanken och framskärmen. Men det har kanske med ljuset att göra..

Det ser onekligen konstigt ut...

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Youngblood Billackerare
9 juli 2006 · 737 Inlägg

Bigge skrev:
Man ska alltid ha klarlack på metalliclacker..

Ja... i och med att alla metallic lacker är en bas, och som jag skrev tidigare, krävs det att man lägger på klarlack för att få en blank yta... då en bas, när den har torkat, alltid är matt. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Real_Performance "Living My Life Sideways"
9 juli 2006 · 208 Inlägg

Youngblood skrev:
Svårt att säga på det avståndet. Det kan ju lika gärna vara taskigt målat då bakskärmen ser betydligt blankare ut. Eller så är bilden tagen ur en vinkel då man får intrycket av att den skulle vara frostig... Kanske någon hemma pulare som har misslyckats lite..? Eller så är den målad med matt klarlack men det tvivlar jag starkt på.. om ägaren har något sinne för bra smak så borde han ju ha även bakskärmen matt och det ser den ju inte ut att vara.
Fast när man glor intensivt på hojen så tycker jag att det inte verkar vara samma färg på bakskärmen som på tanken och framskärmen. Men det har kanske med ljuset att göra..

Det ser onekligen konstigt ut...

Jo det ser lite mystiskt ut. Jag tror att det bara är framskärmen och tanken som är lackad så. är ju inte så snyggt när inte bakskärmen är i samma .  'Men tack för all hjälp . om det är nått mer du vill tillägga angående detta  . så skriv gärna ett pm eller här.big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang