Saab 900 2.0T 95, Checkengin lyser och drar 1,5l\milen

Andreasm86 Snickare
18 april 2009 · 20 Inlägg

för typ 5 månader sen bytte jag min insugsluft temp givare för att min Checkengin lampa lyste,
sen har bilen gått bra, sen för en vecka sen så tändes lampan igen och den började gå väldigt dåligt och dra 1,5l\milen så jag åkte till saab och lät dom felsöka med datorn å det kom upp att tempgivaren och lambda, men han sa att det var en slang bakom insugsröret som jag hade bytt dagen innan, så han radera felkoderna och sa att det skulle vara okej, sen åkte jag hem och 2 mil senare började lampan lysa igen, och den drar 1-1,3l\milen är det dax att byta lambda eller kan det vara något annat roligt ?

Garfield
18 april 2009 · 1 019 Inlägg

Vilken tempgivare vart det denna gången? Luft eller vatten?

Aern
18 april 2009 · 457 Inlägg

Jag skulle prova och byta lambdasonden!

Fredrik-79
18 april 2009 · 2 164 Inlägg

Byt lamdan de är den!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
balder-kittis rangerare
18 april 2009 · 115 Inlägg

garanterat lambdan och köp för gudskull inte på biltema om de inte mirakulöst fått bättre sonder.

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Andreasm86 Snickare
18 april 2009 · 20 Inlägg

det var luft temp givaren, pappa beställde ingen lambda för att han tror att det är luft massemätaren eftersom att jag har en k&n insatsfilter... btw steg1 box i men det ska väl inte spela någon roll ?den gick juh bra innan , pappa säger att det kan även vara boxen som strular.. "det är juh ingen djävla evighets sak" som han sa å skällde ut mig..

Fredrik-79
18 april 2009 · 2 164 Inlägg

Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Nipfel
18 april 2009 · 268 Inlägg

Har haft/har liknande fel på min 900. Check Engine lyser titt som tätt, bilen går dock fint och som vanligt och enligt felkod så ska det vara syresensor(lambda), men på bilprovningen ligger mitt lambdavärde helt perfekt. Har hört talas om jordfel på lambdan men inte kollat upp det.. kan det vara något sånt tro?

Andreasm86 Snickare
18 april 2009 · 20 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Andreasm86 Snickare
18 april 2009 · 20 Inlägg

Nipfel skrev:
Har haft/har liknande fel på min 900. Check Engine lyser titt som tätt, bilen går dock fint och som vanligt och enligt felkod så ska det vara syresensor(lambda), men på bilprovningen ligger mitt lambdavärde helt perfekt. Har hört talas om jordfel på lambdan men inte kollat upp det.. kan det vara något sånt tro?

okej, men bil drar juh 1,5 och luktar soppa när jag kliver ur bilen sad

Freddah850 Elektriker
18 april 2009 · 139 Inlägg

Andreasm86 skrev:
för typ 5 månader sen bytte jag min insugsluft temp givare för att min Checkengin lampa lyste,
sen har bilen gått bra, sen för en vecka sen så tändes lampan igen och den började gå väldigt dåligt och dra 1,5l\milen så jag åkte till saab och lät dom felsöka med datorn å det kom upp att tempgivaren och lambda, men han sa att det var en slang bakom insugsröret som jag hade bytt dagen innan, så han radera felkoderna och sa att det skulle vara okej, sen åkte jag hem och 2 mil senare började lampan lysa igen, och den drar 1-1,3l\milen är det dax att byta lambda eller kan det vara något annat roligt ?

Min far fick oxå upp "check engine" lampan på sin saab (fast det var en 9000 -97)
men han tog bara och bröt strömmen, dvs drog av + och - på batteriet i typ 1min o sen löste det sig smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Andreasm86 Snickare
18 april 2009 · 20 Inlägg

Freddah850 skrev:

Andreasm86 skrev:
för typ 5 månader sen bytte jag min insugsluft temp givare för att min Checkengin lampa lyste,
sen har bilen gått bra, sen för en vecka sen så tändes lampan igen och den började gå väldigt dåligt och dra 1,5l\milen så jag åkte till saab och lät dom felsöka med datorn å det kom upp att tempgivaren och lambda, men han sa att det var en slang bakom insugsröret som jag hade bytt dagen innan, så han radera felkoderna och sa att det skulle vara okej, sen åkte jag hem och 2 mil senare började lampan lysa igen, och den drar 1-1,3l\milen är det dax att byta lambda eller kan det vara något annat roligt ?

Min far fick oxå upp "check engine" lampan på sin saab (fast det var en 9000 -97)
men han tog bara och bröt strömmen, dvs drog av + och - på batteriet i typ 1min o sen löste det sig smile

drog av min + i en timme å check lampan slockna, men den drar juh ändå 1,5l\milen för det ... är juh troligen lambda ...

Garfield
19 april 2009 · 1 019 Inlägg

Andreasm86 skrev:
hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Han har fel, öppna huven och försök hitta en luftmassemätare om du inte tror oss. wink

hedley Saaboholic
19 april 2009 · 3 129 Inlägg

Andreasm86 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Han bör söka nytt jobb för han vet då inte vad han pratar om iallafall.

Jag hade bytt lambdan.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Andreasm86 Snickare
19 april 2009 · 20 Inlägg

hedley skrev:

Andreasm86 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Du har ingen LMM på din bil så hur har du tänkt dig koppla in den sen??
Du har MAP sensor på din bil
De är din landa som är fel!

MVH

hum konstigt om jag inte har någon LMM för pappas vän på en reservdels kedja sa att  det var samma LMM på min 900 som hans Og9-3a

Han bör söka nytt jobb för han vet då inte vad han pratar om iallafall.

Jag hade bytt lambdan.

okej okej tongue får säga det till pappa å han då .. tongue

får nog bli lambda då smile

Talladegapwr
27 maj 2009 · 22 Inlägg

2,0t tar ingen lmm men därimot så har 2,0 sug lmm osäker på 2,3 sug. Lite snabb info om felkoder:

1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sista blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger kvar i minne.

så vid sex blink så är det lambdan

Senast redigerat av camry_hallberg (27 maj 2009)

JBR (Jimmys bil o rondell)
Saab 9-5 vector "Spritskåpet" (2007)
Bassan Student
13 oktober 2009 · 22 Inlägg

Har du hål på avgassystemet?? Det problemet hade jag ett tag vilket ledde till att lambdan fick helt fel värden vilket fick den att ge en fetare blandning = Bilen drar mer... Kolla det! big_smile

Saab 900 2.0T SE "Trollspeed SQR" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang