Dumpventil till saab 9-3?

mangedif Snäll pöjk
18 oktober 2009 · 703 Inlägg

Monterade ett öppet filter på min saab idag, nu lyser en lampa på panelen "Check Engine".. Någon som vet vad detta kan vara?

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
19 oktober 2009 · 703 Inlägg

mangedif skrev:
Monterade ett öppet filter på min saab idag, nu lyser en lampa på panelen "Check Engine".. Någon som vet vad detta kan vara?

bump

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
19 oktober 2009 · 703 Inlägg

Founder skrev:

Tuppac skrev:
Tack. Jag tänkte montera den idag. Bra med tips så det inte blir fel..

1. Din programvara är inte anpassade för någon annan typ av dump än SAAB's

2. Är det ljudet du är ute efter är det bättre att skaffa ett insats filter o borra några hål i luftburken under filtret...

3. Den bypass som sitter på din bil idag som original är en av de dyraste varianterna som Bosch gör och är i ganska bra kvalite jämfört med många 3'e parts grejer som är ganska grovt byggda.

4. Du har med dina 150 hk lite för lågt tryck i turbon för att få ut något rejält ljud utan att tappa mycket effekt. Man vill ju behålla turbo-trycket o inte bli av med det... smile

Kan man ändra denna programvaran, isåfall kostar det mycket? Man kopplar väl bara in verkstans dator och ändrar lite sen är det klart? Vill så gärna ha pysljud och inget annat tongue big_smile haha
Kanske låter oseriöst för många "rutinerade" men alla har vi olika intressen och viljor.

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
19 oktober 2009 · 703 Inlägg

Founder skrev:

Tuppac skrev:
Tack. Jag tänkte montera den idag. Bra med tips så det inte blir fel..

1. Din programvara är inte anpassade för någon annan typ av dump än SAAB's

2. Är det ljudet du är ute efter är det bättre att skaffa ett insats filter o borra några hål i luftburken under filtret...

3. Den bypass som sitter på din bil idag som original är en av de dyraste varianterna som Bosch gör och är i ganska bra kvalite jämfört med många 3'e parts grejer som är ganska grovt byggda.

4. Du har med dina 150 hk lite för lågt tryck i turbon för att få ut något rejält ljud utan att tappa mycket effekt. Man vill ju behålla turbo-trycket o inte bli av med det... smile

Det blir väl ändå inget pysljud då man växlar som med en öppen dump, snarare ett mera sugljud hela tiden?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Normark
19 oktober 2009 · 558 Inlägg

jag fick ett ganska så högt pys med mitt öppna sportluftfilter. menar du att du har sugljudet hela tiden?

mangedif Snäll pöjk
19 oktober 2009 · 703 Inlägg

Det blir väl då ändå inget pys ljud då ett sportluftfilter sitter på :S, jag menar varför skulle den funktionen komma? Ja motorn suger ju luft hela tiden mer eller mindre, det är det ljuder jag menar som blir lite högre med ett öppet filter..

Jag kan ändå inte ha ett öppet filter i min bil, får bli ett insatsfilter men borrade hål under på burken isåfall..

Ack vet jag förgasarmotorer!
Gizmojohan
19 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

mangedif, du kan köra med öppen dump  på din bil då du har trionic 5, det syns klart och tydligt på dina bilder då du inte har nån LMM

Normark
19 oktober 2009 · 558 Inlägg

jo du får ett pysljud med öppetfilter. det pyser lite med orginalfilter med. och du har ju trionic 5 så du kan ha öppen dump på din bil tillskillnad från trionic 7. och varför menar du att du inte kan ha öppet sportfilter på din? det kan jag garantera att du kan:)

Senast redigerat av Normark (19 oktober 2009)

Kwek
19 oktober 2009 · 157 Inlägg

Du kan skada luftmassemätaren om du kör med ett öppet filter på T7-motorn.

Normark
19 oktober 2009 · 558 Inlägg

inte filtrets fel utan oljan;)

Senast redigerat av Normark (19 oktober 2009)

mangedif Snäll pöjk
20 oktober 2009 · 703 Inlägg

Slave_joe skrev:
mangedif, du kan köra med öppen dump  på din bil då du har trionic 5, det syns klart och tydligt på dina bilder då du inte har nån LMM

Är det inte T7 motorn med 205 hk orginal? :S

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
20 oktober 2009 · 703 Inlägg

Mitt system klarade inte av öppet filter då datastyrningen inte fattade detta, lampan "check engine" tändes..

Ack vet jag förgasarmotorer!
dahboy
20 oktober 2009 · 1 002 Inlägg

mangedif skrev:
Monterade ett öppet filter på min saab idag, nu lyser en lampa på panelen "Check Engine".. Någon som vet vad detta kan vara?

eftersom den tändes när du satt dit ditt öppna filter så kan du väll nästa själv räkna ut varför.!?

Och som "Slave_joe" säger så funkar det kanon att köra med öppen dump på din bil eftersom du har trionic 5..

...
Normark
20 oktober 2009 · 558 Inlägg

nej du har en t5. för du har inte lmm. men förstår inte varför du inte skulle kunna köra med öppetfilter

Aerocombi Xenoholic
20 oktober 2009 · 2 559 Inlägg

>-00 T5 motorn (200 hk) = röd tändkassett, ingen Lmm. Öppet filter o öppen "dump" smile
-00> T7 motorn (205 hk) = svart tändkassett, Lmm. Oljefritt öppet filter o återcirkulerande "dump" sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
mangedif Snäll pöjk
21 oktober 2009 · 703 Inlägg

Jag har ju röd tändkasset men vet inte om det är orginal ju tongue
Aja, får väl testa att sätta dit öppen dump..

Ack vet jag förgasarmotorer!
MrLila
21 oktober 2009 · 355 Inlägg
Mvh Jonas
Kwek
21 oktober 2009 · 157 Inlägg

Du har T5 motorn.Och du har ingen luftmassemätare det syns klart och tydligt,så kör på!smile

mangedif Snäll pöjk
21 oktober 2009 · 703 Inlägg

Härligt! big_smile Då blir det till att beställa hem ngt big_smilebig_smile

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang