Hur lagar man bucklor?

OverBoosted AUTOBAHNRASER
11 september 2006 · 3 804 Inlägg

Okej så här jag hade världens diskution med en polare om hur man lagade bucklor jag hade min teori o han sin.. men nu i efterhand kom jag på att jag var helt ute och cykla tror jag tongue så nu behöver jag er hjälp:

Hur gör dom på en bilfirma om dom får in en bil med bucklor 1-2cm stora exmp 2st på bak dörr 3st på framdörr 1på taket några på fram stötfångaren ?


Bmw osv..
Real_Performance "Living My Life Sideways"
11 september 2006 · 208 Inlägg

först så slår man ut dem med en liten liten plast slägga så mkt som går sedan tar man en bilplåtslagnings hammare och så håller man ett mothåll på ute sidan så att säga. och så knackar man ut den så mkt som man kan . sedan för att få  bort dem sista små bucklorna så får du slipa ner lacken runt bucklan och lägga ett tunt lager spackel .  På taket får du använda en verktyg som man svetsar fast ett drag med alltså en liten svetstråds bit ungefär.  och efter det så fäster du ett annat verktyg som man sedan har en rörlig del på som man sedan typ slår ut bucklan med.  det sista momenten är svårt att förklara.  Lycka till det kommer gå vägen om du gör enligt detta.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
11 september 2006 · 3 804 Inlägg

Real_Performance skrev:
först så slår man ut dem med en liten liten plast slägga så mkt som går sedan tar man en bilplåtslagnings hammare och så håller man ett mothåll på ute sidan så att säga. och så knackar man ut den så mkt som man kan . sedan för att få  bort dem sista små bucklorna så får du slipa ner lacken runt bucklan och lägga ett tunt lager spackel .  På taket får du använda en verktyg som man svetsar fast ett drag med alltså en liten svetstråds bit ungefär.  och efter det så fäster du ett annat verktyg som man sedan har en rörlig del på som man sedan typ slår ut bucklan med.  det sista momenten är svårt att förklara.  Lycka till det kommer gå vägen om du gör enligt detta.

Hehe exakt så som du beskrev först sa jag att man gjorde till snubben men han abra asg åt mig o kallade de B-lagning o grejer sad

edit: Han tror på fult allvar att dom bara kan dra ut alla bucklor så ser det ut som nytt igen men va fan de kan väl inte bli jämt? och lacken lär ju spricka o släppa man måste väl slipa o plasta sen lacka eller?

Senast redigerat av UseDubbelTurbo (11 september 2006)


Bmw osv..
KarlNilsson Örebroare i exil
11 september 2006 · 970 Inlägg

Mindre bulor på dörrar och liknande går att laga utan att man behöver lacka om. Förutsatt att bulan inte sitter i ett karossveck, att den är för stor, eller att lacken har spruckit. Man går helt enkelt ner med ett verktyg i dörren och maserar ut bulan på nåt sätt. Tänkte själv anlita en sådan yrkesman till mina bulor på dörrarna...

Hej FRA!
OverBoosted AUTOBAHNRASER
11 september 2006 · 3 804 Inlägg

740GL skrev:
Mindre bulor på dörrar och liknande går att laga utan att man behöver lacka om. Förutsatt att bulan inte sitter i ett karossveck, att den är för stor, eller att lacken har spruckit. Man går helt enkelt ner med ett verktyg i dörren och maserar ut bulan på nåt sätt. Tänkte själv anlita en sådan yrkesman till mina bulor på dörrarna...

undra vad sånt kan gå på... man ahr ju lite små bulor här o där


Bmw osv..
jens
11 september 2006 · 137 Inlägg

Finns det inte ett verktyg som liksom suger ut bucklan så de blir så gott som nytt?
Har hört något om de man kanske inte stämmer.

HSchmidt Billackerare
11 september 2006 · 87 Inlägg

Tänkte leka lite besserwisser en stund bara wink En buckla och en bula e inte samma sak. Bucklan går inåt och bulan går utåt. Hörs rätt tydligt när man tänker på det, men många använder det som samma.. klar tongue

BMW 325iM (1988)
Audikrille
11 september 2006 · 324 Inlägg

Det finns även grejer som man limmar fast med smältlim, och sen tar en glidhammare och rycker försiktigt med. Fungerar ganska bra.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Karlzzon The One Evolution
11 september 2006 · 1 627 Inlägg

vi hade en kille som va på jobbet och fixade bucklor han hade massor verktyg

Fäll ner pungen och landa
hydromatics
11 september 2006 · 41 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Real_Performance skrev:
först så slår man ut dem med en liten liten plast slägga så mkt som går sedan tar man en bilplåtslagnings hammare och så håller man ett mothåll på ute sidan så att säga. och så knackar man ut den så mkt som man kan . sedan för att få  bort dem sista små bucklorna så får du slipa ner lacken runt bucklan och lägga ett tunt lager spackel .  På taket får du använda en verktyg som man svetsar fast ett drag med alltså en liten svetstråds bit ungefär.  och efter det så fäster du ett annat verktyg som man sedan har en rörlig del på som man sedan typ slår ut bucklan med.  det sista momenten är svårt att förklara.  Lycka till det kommer gå vägen om du gör enligt detta.

Hehe exakt så som du beskrev först sa jag att man gjorde till snubben men han abra asg åt mig o kallade de B-lagning o grejer sad

edit: Han tror på fult allvar att dom bara kan dra ut alla bucklor så ser det ut som nytt igen men va fan de kan väl inte bli jämt? och lacken lär ju spricka o släppa man måste väl slipa o plasta sen lacka eller?

Är det inga vassa kanter kan man lyckas med att dra ut dem. Behöver inte banka ut dem och lacka. Limma fast en limstick och dra med en tång eller något.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang