Kavli
Motborgare
5 februari 2010
· 1 099 Inlägg
wentma skrev:
Har införskaffat mig en en tångamperemeter, Biltemas art. nr. 15-281.
Den skall klara av och mäta liksröm. Har en "gigantisk" tjuvström på ca 4.0A som jag har skrivit om i en
annat tråd. Bilen i fråga är en E32 BMW 750 91:a.
När jag försöker mäta med "tången" och väljaren står givetvis på likström DCA så får jag ett minus tecken framför värdet som också är helt åt fanders. Har nollställt flera ggr. men ingen skillnad. Det verkar precis som det är polaritets fel. Har också vänt på tången men ingen skillnad. Även om jag mäter direkt på minuskabeln till batteriet så blir det fel.
Inte skall man väl behöva skala kabeln som man skall mäta på?
Gör jag något fel eller är det fel på instrumentet?
Har annars med vanliga multimetern konstaterat att något med bakrutedefrostern tjuvar ca. 2.4A. med allt avstängt. Frågan är bara vad? Måste var en kortis någonstans.
Därför tänkte jag att det kunde vara smidigt att mäta med tången men nu vete tusan.
Har för övrigt aldring använt "tången" tidigare.
//Mackan
Jag har inte instrumentet som du använder, fast funktionsmässigt är de alla lika.
Att du får polaritetsfel skall du skita i. Det enda du är interesserad av är att veta att det går ström i en kabel som det inte borde går ström i. Jag brukar dock få polaritetsändring på mitt om jag vänder klypan 180 grader.
Hur mycket fel visar den, jämfört med om du mäter genomgående med apparaten i fråga?
Mitt apparat brukar också vara rätt så onogrant när jag mäter strömmar under 10A. Typiskt 20% fel. Speciellt om det är omkringliggande metall, kan värdet bli riktigt skumt.
Det är helt onödigt att skala kabeln man skall mäta på. Det som instrumentet mäter på är det magnetiska fältet som omger en ledning som det går ström i, och om det finns omkringliggande metall, så kan det påverka mätningen rätt mycket. Men som sagt, är det interessanta att hitta var det går ström var det ingte borde gå ström, och du verkar ju å ha hittat en läcka.
Jag skall se om jag inte hittar nåt schema till e32:an och se vad som skall switcha bakrutan.
Återkommer.
-- K